overhoef en verbeend hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

overhoef en verbeend hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 17:33

Gister met mn jonge paard naar de kliniek geweest. Daar werd overhoef en verbening van het hoefkraakbeen geconstateerd. Heb een doos vol ontstekingsremmmers gekregen en moet 8 weken op rust zodat de overhoef kan genezen. Dus dat is het probleem niet zo. Wel het hoefkraakbeen. Als dat straks verbeend is en mn paard haast niet kan lopen en giga pijn lijdt is dat waarschijnlijk einde paard.
Moet over 8 weken weer foto's maken, ben benieuwd hoe het dan is.

Wie heeft hier ervaring mee?

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:37

Waar ik meteen mee zou beginnen is Ruta graveolens D6, dit middel voorkomt botvliesontstekingen en werkt helend. Daarnaast Hekla Lava D6 gebruiken (tegen botwoekering), calcium fluoratum D6 (werkt veharding tegen) calcium carbonicum D6 (voor botstofwisseling) en silicea D 12 (ontstekingsremmend en versterkt bindweefsel) Dit zijn alle homeopatische middelen, verkrijgbaar bij drogist, apotheek oid. Het proberen zeker waard lijkt mij (kosten zijn het niet), samen met behandeling van de kliniek.

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:40

Heeft ze ook ondergeschoven verzenen of dat niet?
Met de hoefkraakbeenverbening, beter zal het niet worden, de mate waarin het verslechterd kan de DA beter beoordelen.
Heb een merrie op proef gehad die dit aan beide voorbenen had, volgens de DA zou ze nog wel B en L kunnen lopen, al zou idd de voorbenen steeds minder soepel bewegen. Wellicht dat jou paardje het in ergere of versnelde mate heeft.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 01:15

Dit soort problemen duiden er toch op dat er iets niet goed zit in de hoef., wat waarschijnlijk nog wel verbeterd kan worden hoor!
Kun je de situatie van het paard misschien beschrijven? (ijzers? hoeveel weide gang? hoe zien de hoeven eruit?)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 12:14

callippo schreef:
Dit soort problemen duiden er toch op dat er iets niet goed zit in de hoef., wat waarschijnlijk nog wel verbeterd kan worden hoor!
Kun je de situatie van het paard misschien beschrijven? (ijzers? hoeveel weide gang? hoe zien de hoeven eruit?)


Nee mn paard heeft geen ijzers, loopt het hele jaar door in de wei met 8 andere paarden. Dus genoeg beweging. De hoeven zien er goed uit, niks mis mee. Door de overhoef is ze sluimerend kreupel geworden. Die wordt dus behandeld.

Orri, ze heeft geen ondergeschoven verzenen.

Kan verbeend hoefkraakbeen erfelijk zijn? Kan het komen door verwaarlozing? Heb haar als veulen gekocht en was toen nogal verwaarloosd. Btw het gaat hier om een Belgisch Trekpaard en het schijnt dat het bij Belgen vaker voorkomt. Maar ook op jonge leeftijd? Geen idee..

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:28


Vinessa

Berichten: 497
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Rijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:53

Vervelend voor je! Ik heb geen idee of dat nou vaker bij Belgen voorkomt. Vinessa en Brechje zijn ook pas 4 en 3 jaar, maar hebben dit nog nooit gehad. Ze hebben wel beide een keer een hoefzweer gehad, maar dat is niet echt te vergelijken.

Wel lopen onze paarden allemaal op ijzers. Ik weet niet hoe oud je Belg nu is, maar misschien is dat ook iets om over na te denken?

Veel sterkte ieder geval!

Ook een raspaard schijt als een karhengst ;-)

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 23:31

Op hoofcare vind je inderdaad een hoop nuttige info
Sterkte!

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 23:06

Heb op hoofcare gekeken maar of ik daar nou iets aan heb...
Daar staat dat er een aantal opties zijn om de verbening iets af te remmen:
1 De zijwanden geheel verdunnen. Nadeel hiervan is dat de voet op den duur zal inzakken. Dan krijg je een groter probleem omdat de wand niet meer sterk genoeg is.
2 Rainures in het verzengedeelte maken. Nadeel van het bewerken van de zijwanden is dat de kroonrand makkelijk verzwakt zodat de zijwanden makkelijk kunnen scheuren.
3 Speciaal beslag kan een evt kreupelheid verminderen maar niet doen verdwijnen.

Tja... belgje is hierdoor (nog) niet kreupel, maar om nou een kreupelheid te doen verminderen dmv beslag Verward . Lijkt me niet eerlijk tegenover het paard. Je verdoezelt het nl.
Optie 1 en 2 vind ik ook niet wat, gezien de nadelen.

Weet dus niet wat ik met m'n knollie aanmoet . Ze heeft eerst nog 7 weken rust ivm overhoef. En dan foto's maken. Kijken dan hoever het al verbeend is. Misschien dat ze dan nog licht werk mag doen. Maar op den duur zal ze wel met pensioen moeten of nog erger... Afbeelding

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:22

Om die reden heb ik mijn vorige paard moeten laten inslapen......
Door speciaal beslag en extra te letten op de bodem waar je op rijdt kun je het proces nog wel een tijdje uitstellen. Hoe lang, dat is in iedere situatie weer anders. Op het laatst deed ik alleen nog wat bosritten met mijn paard. Toen ze moeite kreeg om op haar voorbenen te rusten wanneer de smid met haar achtervoetjes bezig was heb ik de knoop doorgehakt.
Sterkte er mee.

pegg
Berichten: 26
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:50

Je moet niet alles door elkaar gooien!!! je paard heeft twee problemen
1. overhoef
2. verbeneing van de kraakbeenderen
je zult ze afzonderkijk moeten behandelen wat weer niet gemakkelijk is
ook moet je de artikelen van hoofcare eens goed doorlezen .
sucses. peg.

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 23:53

pegg schreef:
Je moet niet alles door elkaar gooien!!! je paard heeft twee problemen
1. overhoef
2. verbeneing van de kraakbeenderen
je zult ze afzonderkijk moeten behandelen wat weer niet gemakkelijk is
ook moet je de artikelen van hoofcare eens goed doorlezen .
sucses. peg.


Sorry hoor maar ik gooi helemaal niks door mekaar! En het wordt afzonderlijk behandeld voor zover dat mogelijk is.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Goldwynn, Granoek, Jacksie, josien_m_, RubyRed, vionnesem, Zinzi_jewel en 9 bezoekers