Alleen in draf hoesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Alleen in draf hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:53

Ik snap het niet helemaal. Mijn paard is weer opnieuw wat aan het hoesten.
Maar hij doet het alleen tijdens het draven. Geen hoestbuien, gewoon een enkele hoest met erna proesten.

Op stal hoest hij niet, op de wei ook niet (althans niemand heeft het hem nog horen doen), in stap niet, ook niet als hij flink moet werken in stap, niet in de galop. Niet tijdens het springen. Terwijl ik zou denken dat hij met sringen en in de galop toch aardig zijn longen moet gebruiken.

Iemand een idee hoe dit kan? (en ja ik wacht er niet lang mee voordat ik de DA weer inschakel, hij heeft na het rijden ook soms wat waterig snot, geen groen of geel snot iig)


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:40

Is de draf het moment waarop hij aan het werk moet gaan, wanneer je hem rijdt? Of werk je hem ook wel in galop los (dat je bij wijze van spreken de draf overslaat?) En doet hij het alleen aan het begin van het draven, of gedurende de hele tijd?
Wanneer je hem weer terug neemt van galop naar draf, hoest hij dan ook?

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:32

Ik begin meestal gewoon in stap, ga dan verder in draf, hij hoest dan 1 keer en proest na. Dan is het een tijdje stil, ik ga in galop verder (zitten we op ca. 20 minuten rijden). Ik ga nooit van stapwerk meteen naar galop. Ga weer draven en dan soms geeft hij zomaar weer een hoest. Of niet en dan opeens na de pauze weer. Het zijn niet meerdere hoesten achter elkaar maar steeds een enkele hoest. Maar vandaag in totaal wel 4 hoesten.
Vandaag ging ik wat springen en daarbij gaf hij geen kick maar toen ik hem na een sprong terug naar de draf nam en een hele zijde (ca 60 mtr en nog een stukje) rustig liet draven kuchte hij opeens.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:03

boyd kucht altijd steevast 3 keer onder het rijden.....en gaat dan vaak briessen........ik ken hem niet anders.....dus ga er zolang het niet erger wordt eerst maar vanuit dat het "bij hem hoort"

het is inderdaad vaak onder de draf.......

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 16:59

Ik heb eens gehoord dat het ligt aan wat vastzittend slijm. Een paard bij mijn vorige pensionstal had het ook bij elke rit. Door beweging komt het slijm volgens mij los. ik zou het inderdaad goed aankijken en voor de zekerheid toch de da vragen.
succes

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:01

ik keek even op de site van de paardendrogist (bij zoeken en dan hoesten intypen) en er staat ook wat ik hierboven had geschreven.

iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:57

die van mij hoest ook altijd een paar keer als ik in draf over ga, voor de rest hoor ik hem eigenlijk nooit hoesten.

Jece

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: België, Gooik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 18:49

Omwille van je bezorgdheid, heb ik is gezocht naar een site waar informatie opstaat over het hoesten van paarden. Dit kan u altijd is lezen.
(http://www.haviksborgh.nl/asp/hethazewi ... asp?art=32)
Ik hoop dat het rap weer goed komt
Citaat:
Hoesten

Hoesten is een bij paarden veel voorkomend maar vaak onderkend probleem.
Men vindt het soms geen probleem dat een paard meerdere weken tot maanden een beetje hoest. Maar je neemt hiermee wel een zeker risico. Hoesten wordt veroorzaakt door een irritatie van de keel, de luchtpijp, de longen of een combinatie van alle drie. Die irritatie kan grofweg door twee manieren worden veroorzaakt. De eerste is stress. Dit wil niet zeggen dat het paard zenuwachtig rondloopt maar dat het immuunapparaat van het paard onder druk komt te staan.
Een aantal voorbeelden hiervan zijn: wedstrijden, transport, een nieuwe stal, slecht stalklimaat of andere ziekten. Het afweersysteem van het paard wordt hierdoor onderdrukt. bacteriën die het paard normaal bij zich heeft krijgen de kans om in het keelslijmvlies door te dringen en zo ontstaat de infectie. De andere manier waardoor paarden kunnen worden geïnfecteerd zijn virussen. Zonder dat daar iets aan vooraf hoeft te gaan kan een paard door een virus worden geïnfecteerd. Het virus tast direct het afweermechanisme aan zodat voor bacteriën de weg wordt vrij gemaakt.
De irritatie van het keelslijmvlies lijdt tot hoesten en door de afweerreactie van het lichaam wordt er witte tot groengele neusuitvloeing geproduceerd. Is het paard er ziek van dan heeft het ook vaak koorts en wil niet meer eten. Het is dan zaak om je dierenarts te raadplegen. Het paard zal antibiotica krijgen tegen de bacteriën en een middel dat de luchtwegen verruimd en het slijm beter afvoert. Verder is het goed om nat hooi te voeren omdat hierin toch vaak veel stof zit wat prikkelend werkt in de keel. Als je er op tijd bij bent is het probleem met een week of twee voorbij en kun weer aan het werk. Als het paard zich niet zo duidelijk presenteert zijn mensen meer geneigd om het langer aan te kijken. Bij iedere hoest worden er in de longen longblaasjes beschadigd, ook als het paard naproest!.
Als je een paard maar lang genoeg laat hoesten raken er zoveel longblaasjes beschadigd dat een paard met zijn buikspieren moet mee ademen om nog genoeg lucht binnen te krijgen. Het paard is dan dampig en voor de sport minder of niet meer geschikt. Daarom moet je ook bij een paard dat meer dan af en toe hoest je dierenarts het paard laten bekijken en behandelen. Allerlei goed bedoelde hoestpoeders uit de ruitershop of van de paardendrogist werken niet of nauwelijks. Deze zijn vaak op basis van foenegriek en dit werk hooguit maar bij zeer geringe kriebel in de keel en zeker niet bij een ziek paard.

Wat kun je doen om hoesten te voorkomen?
Het belangrijkste is een goed stalklimaat. Dat wil zeggen een frisse stal, zonder dat het tocht, met zo stofvrij mogelijk strooisel. Dus geen beschimmeld hooi,stro of heel fijn zaagsel. Ook s’winters kan de bovendeur gerust open blijven, je kunt er beter een deken bijleggen dan dat je een bedompt klimaat creëert. Paarden die niet geschoren zijn en die niet op de tocht of in de regen staan hebben het overigens nooit te koud. Inenten tegen influenza tweemaal per jaar, op deze manier heb je een optimale bescherming tegen het griepvirus. Als je naar wedstrijden of op reis gaat de paarden goed warm inpakken zodat ze naast de reistress niet ook nog koudestress krijgen.

kascar

Berichten: 62
Geregistreerd: 18-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:41

Hoi, ik had precies hetzelfde probleem bij mijn paardje, alleen in de draf hoestte hij af en toe. Toen vond ik het nog niet zo erg, ik dacht: ach wat stof ofzo. Maar hoe langer het duurde hoe meer hij hoestte. Maar nog steeds in de draf, nooit galop ofzo. Ik ben ermee naar de dierenarts gegaan, heeft naar de longetjes geluisterd en hoorde aan 1 kant dat het niet helemaal zuiver klonk. Het bleek dat hij vastzittend slijm had dat gewoon hardnekkig was en er niet uitkomt bij het hoesten. Op een of andere manier komt dit in de draf vaak wel los. Dan probeert het paard het er uit te hoesten, alleen lukt dit toch vaak niet. Hij heeft toen een mengsel van vier verschillende poeders gehad, de dosis is zelfs verhoogd, plus een spuit, en nu, na 2 maand hoor je helemaal niets meer. Nou, ik kan je zeggen, het is toch een erg fijn gevoel, want eigenlijk voelde ik me altijd een beetje rottig als hij hoestte. Bij jou is het waarschijnlijk lang niet zo erg als bij mij, maar ik verzeker je: hoesten is nooit goed, dus als er wat gedaan kan worden, zou ik het zeker aanraden. Liever er vroeg bij zijn dan te laat... Verder voer ik hem nu speciale muesli bij die goed werken op de ademhaling, en tot nu toe gaat het weer super. Veel succes hoor!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:59

Hmm, sorry voor het omhoog halen van dit topic, maar ik zit dus met exact hetzelfde probleem.
Voer mijn paard wel foenegriek + knoflook momenteel, begreep ook dat dat juist irritaties op kan leveren... Het hoesten komt echt uit de keel en het lijkt alsof er iets dwars zit in de keel.

Is er bij jou al verbetering Katrien?

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:13

Tis nie waar, dat probleem heb ik dus sinds vandaag ook weer Verward ..
Matti heeft het heel lang gehad todat we de DA bijhebben gehaald, dat was in april geloof ik..moest 4weken stilstaan en daarna rustig beginnen..vandaag rijden en in draf begon ze weer met hoesten..sinds april niet meer gedaan..iemand zei: moet je fenegriek voeren..maar dat onderdrukt het toch alleen maar??

!Update profiel!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:50

Tsja, dat begreep ik dus ook.... vandaar dat ik dit topic maar ff ohoog gehaald heb.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 00:12

Fleur hoest ook, alleen in draf. Het is niet altijd. Het is dan 2/3 keer hoesten en daarna briesen. Verder hoor ik haar niet meer. Ook op stal en in het land heeft ze volgens mij nog nooit gehoest.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:33

mmm ik wilde hier net een topic over plaatsen. Mijn paard heeft hetzelfde. Hij hoest nooit, maar alleen met draf. Volgens mij is het erger tijdens een buitenrit als ik wat langer aan 1 stuk draaf (en hij gaat dan meestal harder dan in de bak).

Tijdens stap en in galop no problem.

Het is steeds achtereen een droge harde hoest die uit zijn tenen lijkt te komen (bolt zijn hele lijf en gooit zijn hoofd helemaal omlaag). Het klinkt alsof er een strootje dwars zit. Soms doet hij het wel 15 keer achtereen.

Vorig jaar deed ik een homeopatisch middeltje door zijn voer, maar dat hielp volgens mij ook niet echt.

Ga toch de dierenarts maar eens bellen.

Iemand nog tips?

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:02

Als het vastzittend slijm is, kan je ook nog af en toe een ui voeren, en hem laten stomen (met dampo of whatever en warm - geen heet - water).

Citaat:
Het is steeds achtereen een droge harde hoest die uit zijn tenen lijkt te komen (bolt zijn hele lijf en gooit zijn hoofd helemaal omlaag). Het klinkt alsof er een strootje dwars zit. Soms doet hij het wel 15 keer achtereen.


Hier zou ik idd mee naar de dierenarts gaan.

Foenegriek onderdrukt de hoest niet, hoor. Het zijn gewoon zaadjes van een plant waar wat stofjes in zitten die goed zijn voor de weerstand en de luchtwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:29

Bij Pablo is het nu over. Hij heeft stil gestaan wegens een kreupelheidje en in die tijd heb ik hem een 10 dagen kuur van Respiraze (paardendrogist) gegeven. Volgens mij werd het hoesten daarvoor ook al minder maar het is nu helemaal weg. Eergisteren gaf hij 1 kuchje maar het was ook superstoffig.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:13

Bij Matti is het nu ook over, ze had droog hooi gekregen ergens anders wat ze normaal thuis niet krijgt (krijgt ze kuilvoer)...gewoon een beetje overgevoelig denk ik...

!Update profiel!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:37

Nou de D.A. is geweest. Mac had inderdaad last van slijm.

Ik heb een poedertje en een siroopje gekregen. Dat moet ik hem 1 week geven.

De siroop heet Ventipulmin Bronchospasmolyticum. Op het potje van het poeder staat alleen TMPS.

Ik ben benieuwd.


Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 23:31

Update: kuur afgelopen en mijn paard hoest helemaal niet meer. Gelukkig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers