enge worm in poep gevonden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

enge worm in poep gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 16:28

Ik ontworm mijn paard altijd om de 6 weken met equest of eqvalan/furexel. Nu heb ik hem gisteren voor het eerst ontwormt met equiworm-f en vandaag zaten er 3 hele enge wormen in . Het was een platte witte worm van zo´n 5 cm lang en er zat een soort rood bolletje aan een bovenkant.
De worm was een beetje met streepjes zeg maar.
Nu had ik gelezen dat als je een dubbele dosis equiworm-f geeft dat dat tegen lintwormen is. Hij heeft dus geen dubbele dosis gehad maar wel een hele spuit, dat krijgt hij altijd ook al weegt hij ongeveer 500 kilo. (het is een arabier)Ik ben zelf bang dat het lintworm is en ik weet nu niet wat ik moet doen?
Moet ik hem nou over 6 weken een dubbele dosis geven?
Wie weet er raad?
groetjes marlon


Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:02

hoe je hem omschrijft zou het heel goed een lintworm kunnen zijn...ik durf niks te zeggen over die dubbele dosis,of je hem nog een spuit moet geven of later want mijn paard heeft nog nooit lintwormen gehad...misschien kun je de DA wel ff bellen om advies

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:07

Lintworm bestrijdt je grotendeels met een dubbele dosis Pyrantel, denk aan Strongid P.

Bij geconstateerde wormbesmetting ontworm ikzelf altijd een maand lang elke week, idd met verschillende middelen. En dan houd ik een halfjaar lang aan elke maand te ontwormen.

Voor een antwoord op je vraag om welk type wormen het hier gaat, is het best om een mest-onderzoekje te laten doen door je dierenarts. Is niet duur, en dan weet je precies hoe je het verder moet bestrijden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:07

Je kunt ook ontwormen met equest. Die werkt namelijk ook tegen lintwormen. Geen dubbele dosis of over een paar weken, maar gewoon nu (of een paar dagen wachten, maar niet 6 weken) Succes er mee! Het schijnt dat 20 % van de paarden besmet is met lintwormen. En soms kan die besmetting nogal ernstig zijn. Hou je paard wel in de gaten. Als veel wormen plots dood gaan kunnen ze koliek krijgen, maar dat hoeft zeker niet! Laat je de rest van stal ook ontwormen als ze in dezelfde wei staan?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:10

Ik laat mijn paard elk jaar door de Da in het bloed ontwormen. Plus dat ik om de 6 weken een wormenkuur geef. Dat ontwormen via het bloed kost helemaal niet zoveel, en met een wormenkuur is altijd minder effectief. Meestal is het zo dat als een paard wormen heeft dat er dan gelijk achteraan nog een spuit wordt gegeven, ik zou even je DA raadplegen.. met wormen moet je echt oppassen, want mijn paard is er aan overleden, en ik had r elke keer om de 6 weken ontwormd!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 19:21

Mikey schreef:
Je kunt ook ontwormen met equest. Die werkt namelijk ook tegen lintwormen. Geen dubbele dosis of over een paar weken, maar gewoon nu (of een paar dagen wachten, maar niet 6 weken) Succes er mee! Het schijnt dat 20 % van de paarden besmet is met lintwormen. En soms kan die besmetting nogal ernstig zijn. Hou je paard wel in de gaten. Als veel wormen plots dood gaan kunnen ze koliek krijgen, maar dat hoeft zeker niet! Laat je de rest van stal ook ontwormen als ze in dezelfde wei staan?

Ik dacht dat equest niet tegen lintworm was Verward Ik heb het in ieder geval nooit op de verpakking gevonden.
De paarden worden elke keer allemaal tegelijk ontwormt en die hebben dus niet van die enge wormen.


Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:50

Waarschijnlijk bedoeld Mikey Equimax.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 21:03

jah, equimax is tegen lintwormen, equest is net zoals furexel eqvalan op ivermectinebasis en dus niet werkzaam tegen lintwormen.....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 21:25

maar als je equest gebruikt hoef je helemaal niet te wisselen.

Over die worm zou ik even de veearts raadplegen en een mestonderzoek aanvragen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 23:24

Equest is niet op Ivermectine basis, maar Moxidectine, maar werkt inderdaad niet tegen lintwormen. Dat nieuwe Equimax lijkt daar wel goed tegen te werken. Lintwormen schijnen inderdaad plat en wittig te zijn, dus je hebt er best kans van dat het dat was, maar misschien kan een mestonderzoek door de dierenarts je zekerheid geven.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:52

Ik heb een keer een lintworm moeten ontleden tijdens practicum dierkunde... bleeeech!!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 21:34

bedankt voor de reacties, maar heeft iemand misschien een plaatje van lintworm? Ik heb al wel gezocht op internet maar ik kon niks vinden.
groetjes marlon

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:57

J ekunt toch gewoon een equimax geven? Die ontwormd tegen alles ben je er gelijk vanaf of het dan een lintworm was of niet dan gaan ze toch allemaal dood!
Suc6

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:42

ff wat anders, een lintworm is toch zon platte worm die bestaat uit allemaal van die vierkantje stukjes die aan elkaar zitten om het zo maar te zeggen???

Ik heb er niet superveel verstand van, maar volgens mij verliest een lintworm af en toe wat van die vierkante stukjes, die zie je in de poep. De kop blijft vrijwel altijd zitten (en er groeien weer segmenten aan), tenzij je een wormenkuur gebruikt tegen lintworm.

Die segmenten zijn wittig (tot groenig?) van kleur. Er kunnen meerdere segmenten aan elkaar of losse segmenten in de poep te vinden zijn. Maar zolang je de kop niet hebt leeft de worm nog steeds door.

Sorry voor mn verwarrende verhaal......

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 14:04

Estragon schreef:
J ekunt toch gewoon een equimax geven? Die ontwormd tegen alles ben je er gelijk vanaf of het dan een lintworm was of niet dan gaan ze toch allemaal dood!
Suc6


Ik wil best equimax geven maar de vraag is wanneer ik dat dan moet geven.Over 6 weken of gewoon nu?

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:38

Als je een worm in de mest vindt kun je deze het beste even bij de dierenarts onder de microscoop laten leggen zodat je weet met welke werkzame stof in een wormenkuur je vervolgens aan de slag moet. Het zou maar zo kunnen zijn dat je anders een extra dosis erin gooit die de wormsoort(en) waar jouw paard last van heeft, niet bestrijdt. Zonde van je geld, nietwaar?

Equimax pakt vrijwel alles, waaronder lintwormen, maar niet de in de darmwand ingekapselde larven aan. Als je de FAQ van Equimax doorleest (www.virbac.nl), wordt dit ook bevestigd. De beperking zit 'm in de ingekapselde larven, en die kun je inderdaad "pakken" met Equest.

Succes ermee.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 00:24

Lintworm is inderdaad een segmentenworm die wittig is van kleur. Waarom bel je niet even je DA om te vragen of je meteen terug moet ontwormen en welke dosis? Vragen staat toch vrij?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 00:32

Plaatjes en omschrijving Lintworm;

Afbeelding

Lintwormen:
Platte wormen, uit verschillende geledingen bestaand, wit tot beige van kleur. Meestal waargenomen als kleine witte platte stukjes op de ontlasting of als bruine korreltjes onder de staart (lijkt op zilvervliesrijst)

Afbeelding

Strongid-P

Lintwormen
Lintwormen bij paarden worden overgebracht door grasmijten. Een paard neemt deze mijten op tijdens het grazen en wordt zo met lintwormen besmet. Is de weide flink besmet dan wordt ook na behandeling het paard opnieuw besmet met lintwormen. Soms ontstaat dan de indruk dat het middel niet effectief genoeg is. Een weide die besmet is met lintwormen is niet te ontsmetten.
Juist op zo'n weide is het van belang om uw paarden regelmatig tegen lintwormen te behandelen. (Gelukkig leiden lintworen maar sporadisch tot hevige koliek.)

Paarden worden met name tijdens weidegang besmet met wormen. Het is een bijzonder vervelende waarneming als u lintwormfragmenten in de mest van uw paard ontdekt. Lintwormen zijn zeer moeilijk te bestrijden. Er zijn slechts weinig middelen die effectief zijn tegen lintwormen.
Het is daarom zeer belangrijk uw paard regelmatig een ontwormingsmiddel toe te dienen.

Een middel dat in Nederland geregistreerd is tegen lintworm is Strongid-P. Voor de behandeling van alle gebruikelijke rondwormen is 1 injecor voldoende, mits het paard niet meer weegt dan 600 kg. In het geval u ook de lintworm goed af wil drijven dient een dubbele dosering te worden toegediend. Het is raadzaam om minimaal éénmaal per jaar, aan het einde van het weideseizoen, de lintworm af te drijven.

Afhankelijk van de bezettingsgraad op de weide dient u de frequentie van behandeling aan te passen. Bij een zeer hoge bezettingsgraad is het vaak noodzakelijk de paarden om de zes weken te ontwormen tegen alle aanwezig rondwormen.

Equimax® orale gel voor paarden

Het eerste en enige ontwormingsmiddel voor paarden en pony's effectief tegen alle inwendige parasieten, inclusief lintwormen en horzellarven, in één dosering



Virbac introduceert Equimax®, de eerste én enige alles-in-één ontwormer voor paarden en pony's. Uniek voor Equimax zijn de twee werkzame bestanddelen: ivermectine en praziquantel, samen in één doseerspuit met een klein volume. Daarmee beschermt Equimax niet alleen tegen alle rondwormen en horzellarven, maar ook tegen de risico's van een lintworminfectie.



Een lintwormbesmetting bij het paard of pony is vaak onzichtbaar maar kan wel degelijk koliek veroorzaken. De verschijnselen variëren van vage terukkomende koliekklachten tot invaginatie, obstructie, perforatie of scheuring van de darmen. Een paard met een gemiddeld tot hoge (lintworm)infectie loopt 15 x meer risico op met lintworm gerelateerde koliek dan een onbesmet paard.



Lintwormen (Anoplocephala spp.) zijn ongevoelig voor ontwormingsmiddelen op basis van ivermectine, moxidectine, fenbendazole en pyrantel*. Uit zeer recent Engels onderzoek blijkt dat het percentage met lintwormen besmette paarden even hoog is (60%) als het percentage besmettingen met 'gewone' rondwormen.



Alleen Equimax, met de werkzame bestanddelen ivermectine en praziquantel, beschermt uw paard tegen alle (3) lintwormsoorten in combinatie met alle andere maagdarmwormen, longwormen en horzellarven in één dosering met een klein volume.



Equimax is veilig te gebruiken bij alle paarden, pony's, (drachtige) merries, (dek)hengsten en veulens vanaf een leeftijd van 2 weken. Er werden geen bijwerkingen waargenomen bij toediening van 5 keer de aanbevolen dosering aan veulens van 2 weken oud.



De gel met appelsmaak verbetert de acceptatie. De innovatieve doseerspuit garandeert een nauwkeurige en gemakkelijke toediening.



Met tenminste twee behandelingen met Equimax per jaar worden alle (nieuwe) lintworminfecties bestreden én een zware infectiedruk voorkomen. De risico's van een zware lintworminfectie worden daarmee uitgesloten. Daarnaast biedt Equimax een brede bescherming tegen rondwormen (tot 10 weken na toediening) en horzellarven.



Equimax is verkrijgbaar bij de dierenarts.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 21:35

Bedankt orrie en ik ga de dierenarts bellen voor advies!
groetjes marlon


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alfi2010, Freyr, jenneke1029, Pytje, ramasso, tengeltje11 en 30 bezoekers