Dilemma, wat zouden jullie doen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Dilemma, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 08:06

Hoi,

Zoals vele vast al weten ziet de toekomst van mijn verzorgpaardje er niet geheel rooskleurig uit. Ze gaat namelijk af gemaakt worden. Nu heb ik een heel fijn huis voor haar gevonden, deze mensen willen haar nog heerlijk laten genieten van haar oude dag, naast hun andere merrie die door ziekte niet bereden kan worden.
Genderose heeft gallen aan haar achterbeen, maar rustige ritjes gaan nog prima, en loopt niet kreupel (alleen als je veel gaat draven, of gaat galoperen) maar ze heeft nu al tijden niet meer kreupel gelopen.
Ik ben helemaal dol op Genderose, en zou het echt verschrikkelijk vinden als ze zou meoten worden afgemaakt, terwijl ze naar een fijn huisje kan, waar ze nog heerlijk van haar oude dag kan genieten.
Nu was de vraagprijs die de boer voor haar vroeg te hoog voor die mensen. 1000 euro vroeg hij er voor. Ik heb gezegt dat ik wel bij wil betalen, vandaar dus een beetje aan het geld verdienen Lachen
Nu hebben ze gezegt, dat ze 500 voor haar willen geven. Dat betekend dus dat ik dan 500 moet gaan bijleggen. Ruim 1100 gulden!
Ik haal dat bedrag waarschijnlijk never, maar msihcien met wat hulp van mijn ouders wel. Ik ben 17 en zoveel geld heb ik niet tot mijn beschikking.
maar het bedrag maakt mij ook aan het twijfelen. Ik heb al met de boer gepraat of de prijs niet wat omlaag kon, maar dat wilde hij echt niet doen, ondanks die 10 jaar trouwe dienst en op de wreld zetten van vele veulens.
Ik ben dus niet een beetje an het twijfelen, 500 euro is namelijk heel veel voor mij. Genderose wordt gered, ik mag haar zo vaak als ik wil bezoeken, maar het ligt niet dicht bij huis. Bijna aan de andere kant van Nederland. Met de auto zo'n 2 uur rijden.

Ik zit dus een beetje in een dilemma. Of ik het moet doen, of dat ik me erbij moet neerleggen. Of iets anders zal moeten doen.

Wat zouden jullie doen in zo'n geval??


Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:18

hmmm..erg moeilijk, ik zou misschien nog 1 xtje goed met die boer gaan praten en dan vertel te een beetje wat hier staat. dan vertel je hoeveel geld je hebt en dat het echt niet lukt om het bedrag bij elkaar te krijgen, misschien vind hij je dan wel heel erg zielig. succes!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:19

Moeilijk...

Ik zal alles voor mijn lieflingspaard over hebben, maar dan alleen als ze voor mij zou worden... Ik bedoel, wie weet wat die mensen met haar gaan doen?? Straks verkopen ze haar weer en komt ze alsnog bij de slacht terecht... Weg jou goed bedoelde 500 euro... Ze is niet van jou dan en ze kunnen met haar doen wat ze willen. Kijk, als je er nou echt zeker van kan zijn dat ze ECHT een oude dag krijgt, dan zou ik met alle liefde die 500 euro willen betalen wat ik er ook voor zou moeten doen om dat bij elkaar te krijgen....

Misschien kun je een regeling treffen ofzo, dat ze ook half van jou wordt, je hebt toch immers de helfd betaald dan??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:20

Ik vind dat zoals je nu met die tekeningen bezig bent heel goed bezig bent 100 tekeningen en je hebt die 500 euro. Het is wel veel.
Start anders een actietje op of gewoon een topic met je rekeningnummer misschien zijn er wel wat mensen die wat willen storten?
Moeilijk hoor. Ik begrijp je dilemma.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:22

Ik zou die boer lekker in de str*nt laten zakken, die is echt niet goed bij z'n knarretje hoor! 1000 Euro voor een paard dat niks meer kan, waarmee je niet meer kan fokken of niks!
Ik weet dat je heel veel van dat dier houdt, maar kies voor jezelf! Dit hele gedoe met die boer gaat je zo veel verdriet doen, dat het dat volgens mij allemaal niet waard is.....
Ik zou op een voor mezelf goede manier afscheid nemen van het paard, en vervolgens daar verdwijnen.
Die vent heeft niks voor dat paard over; een veearts mag er niet komen, het paard gaat naar de slacht en als jij het probeert te redden dan draait íe je nog een poot uit ook..... Heb je dan nog niet door wat je voor hem bent? (he-le-maal niks, ondanks al je goede zorgen en inspanningen voor Genderose en de veulentjes....)
Bah wat een snertvent!!!!!!!!!!!!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:30

Ik denk dat ik het niet zal doen. Voor mijn eigen pony heb ik een hoop geld over. Maar de toekomst wordt niet zeker, wie weet wat die mensen met haar gaan doen. Zelf weet ik dat het moeilijk is, maar de slacht is wel een prettige manier voor paarden om te overlijden. Als ik ooit moet kiezen tussen inslapen of bij de slacht een kogel, dan naar de slacht, dit gaat sneller.
500 euro bijleggen is veel, als je er niets voor terugkrijgt.
In ieder geval sterkte en succes met je keuze.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:57

Sonja schreef:
Ik zou die boer lekker in de str*nt laten zakken, die is echt niet goed bij z'n knarretje hoor!

Hij is juist erg goed bij zijn knarrie Scheve mond
Ik verwacht dat hij het paard zometeen gewoon naar Zuidlaren brengt en dan zal hij er heus wel die 1000 euro voor krijgen.

Verder kan ik je geen advies geven, ik heb geen idee wa tik in zo'n situatie zou doen.
Ik ben wel heel makkelijk met geld, ik zit altijd krap maar 500 euro zou ik zo kunnen missen, dan maar even een paar weken zuinig aan...

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 09:34

Met de boer praten heeft geen nut. Ik heb het er woensdag avond over gehad. Hij heeft gewoon geen greintje gevoel. Het boeit hem helemaal niets. Dood is ze meer waard zegt hij. Nou lekker dan, dank je wel Genderose voor je 10 jaar trouwe dienst en al die veulens die je voor hem op de wereld hebt gezet en die hij heeft verkocht. Hartelijk dank, ajuus. Grr, ik snap niet dat hij dat kan. En nu gaat hij mij ook een soort schuldgevoel aan praten. Van je moet haar niet redden, je geld bij leggen moet je niet doen blabla, terwijl die haar eerst aan mij iwlder verkopen, als vriendendienst mocht ik hara daar stallen voor 150 per maand, ze kon nog jaren mee, tuurlijk kon dat, ze was nog harstikke gezond blabla. Waarom doet hij haar dan weg!
Ik weet het niet. Weetr niet wat ik mot doen. Wel weet ik dat zodra Gen en Wodka beiden zijn vertrkken ik ook gelijk wegga. En never come back (ja wel even met maris mee naar otto ofzo, maar meer niet).

amadeuslover
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:25

het klinkt heel erg rot hoor, maar als ik het goed begrijp wil de boer het paardje af laten maken, hij krijgt daar dus slachtgeld voor, en ik kan je verzekeren dat dat absoluut geen 1000 euro is. ik zou vragen of jullie het paardje voor de slachtprijs kunnen kopen, dat scheelt volgens mij al de helft. Ik wens je veel sterkte en succes natuurlijk. groetjes kitty

Ik ben zoooo blij met mijn lieve tinker!!!!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 11:40

amadeuslover schreef:
het klinkt heel erg rot hoor, maar als ik het goed begrijp wil de boer het paardje af laten maken, hij krijgt daar dus slachtgeld voor, en ik kan je verzekeren dat dat absoluut geen 1000 euro is. ik zou vragen of jullie het paardje voor de slachtprijs kunnen kopen, dat scheelt volgens mij al de helft. Ik wens je veel sterkte en succes natuurlijk. groetjes kitty


Dat denk ik dus ook, maar hij houdt stug vol van niet. Net alsof hij helemaal niet wil dat Genderose blijft leven! Hij zegt dat ze een goed slacht paard is, veel goed vlees blabla. Maar tegenwoordig liggen verwerkingskosten hoog, en ze heeft hara leeftijd tegen (is 15) dus veel zal een slachter er niet voor geven. Ik snap ook niets van die boer!

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:47

Ik snap de eigenaar ook niet hoor! Als hij haar in laat slapen krijgt hij bijna niets. Wij hebben ook een paard gehad die niet meer kon werken. En omdat wij niet genoeg ruimte hadden moesten we haar weg doen. Dan heb je de keus laten inslapen, naar de slacht of er een goed plaatsje voor zoeken.

Nu staat ze bij een boer lekker in het land, krijgt ieder jaar een veulentje en heeft het reuze naar haar zin. In dit geval moet je wat voor het paar over hebben en ik vind 1000 euro veeeeeel te veel geld!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:48

Paarden boven de 2 jaar worden ook niet meer genuttigd in NL. Dus ze zal op export moeten en dan leveren ze soms best die 1000 euro op. (ik heb bij een slager op stal gestaan).

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 14:11

Merilyn schreef:
Paarden boven de 2 jaar worden ook niet meer genuttigd in NL. Dus ze zal op export moeten en dan leveren ze soms best die 1000 euro op. (ik heb bij een slager op stal gestaan).


Ik heb een slachter aan de lijn gehad, en die had het niet over transport. Maar zei wel dat Genderose haar leeftijd tegen zit. Ze is al weer 15 natuurlijk. En dat scheen ook mee te tellen, en zal ze ook minder waard zijn.
Ik zou het echt rot vinden als ze op export moet. Dan vind het slachten helmaal niet meer oke

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:31

Ik begrijp niet helemaal waarom die man zoveel geld voor haar wil hebben. Van de slager krijgt hij dat bedrag nooit! Maar ja, hij kan haar natuurlijk naar de markt brengen en haar op die manier verkopen. Dan zit er nog wel een kansje in dat hij zijn geld krijgt, zeker als hij het medisch verhaal er niet bij vermeldt...
Maar ik persoonlijk zou geen 500 euro bijleggen. Niet als ik dat geld bij elkaar moet gaan sprokkelen. Het zou anders zijn als ik het wel kon missen. Ik kan me trouwens ook bijna niet voorstellen dat jouw ouders geld gaan bijleggen om een paard te kopen voor iemand anders. Want zo zit het in principe.

* To Belg, or not to Belg *

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 19:19

Hij hoop dan in ieder geval niet dat ze naar de markt gaat. Liever naar de slacht, want anders komt ze weet ik veel waar. Grrr, ik haat die vent Verdrietig

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:29

Manda schreef:
Moeilijk...

Ik zal alles voor mijn lieflingspaard over hebben, maar dan alleen als ze voor mij zou worden... Ik bedoel, wie weet wat die mensen met haar gaan doen?? Straks verkopen ze haar weer en komt ze alsnog bij de slacht terecht... Weg jou goed bedoelde 500 euro... Ze is niet van jou dan en ze kunnen met haar doen wat ze willen. Kijk, als je er nou echt zeker van kan zijn dat ze ECHT een oude dag krijgt, dan zou ik met alle liefde die 500 euro willen betalen wat ik er ook voor zou moeten doen om dat bij elkaar te krijgen....

Misschien kun je een regeling treffen ofzo, dat ze ook half van jou wordt, je hebt toch immers de helfd betaald dan??


Helemaal mee eens! zorgen dan Genderose ook op jouw naam komt te staan! dan heb je nog iets te vertellen Ik weet dat je er eerder mee bezig bent geweest, maar wat was ook alweer de slachtprijs als die boer zijn zin krijgt ?


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 20:44

Hij zegt dus steeds dat ze meer dan 1000 opbrengt bij de slacht...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 22:50

Vraag een dichtbijzijnde slachter om langs te komen en een soort offerte op te maken,
zal je waarschijnlijk een paar eurootjes kosten, maar allicht niet die 500 euro die hij nu te veel wilt hebben.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 11:45

jeetje wat een eikel zeg! maar ik denk dat het niet evrsatndig is om het egdl bij te leggen, ik begrijp je gevoel wel, maar ze is dan nog niet van jou en die andere mensen kunnen dan in principe doen wat ze willen.. ik zou goed afscheidvan haar nemen en daar weg gaan... is heel moeilijk maar dat zou ik doen... jij stopt er nu allemaal energie in, waar je niets voor terug krijgt..em dat breekt je op denk ik na een tijdje..

Dag lieve mama...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 13:26

Je moet doen wat je hart je ingeeft hoor.. als jij vind dat je het geld kan missen en je paardje misschien nog wel 10 jaar een rustig levendje in de wei kan bieden, wat let je dan!!
Veel succes, en inderdaad, laat een slager die boer eens vertellen wat ze waard is, misschien dat hij het dan gelooft?
Succes hoor!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 15:11

Laat die boer anders es n keertje een slachter bellen en vragen hoeveel hij voor Genderose zou krijgen....kwil wedden dat t eg niet €1000 is...... misschien wil hij dan de prijs wat omlaag doen....Ik zou zelf nooit €500 erbij willen leggen, zoals anderen ook al zeggen, je weet niet wat die nieuwe eigenaren dan met haar gaan doen...en ze woont dan helemaal aan de andere kant van NL....dus erg vaak zal je haar niet kunnen opzoeken... ik hoop egt heel erg voor je dat die ***boer de prijs wat omlaag doet...een groot stuk omlaag doet zelfs....

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 15:52

500 euro bijleggen voor een paard dat al niet veel meer kan en toch al aardig op leeftijd is. Ik weet niet of ik dat zou doen als in jouw geval, aan de ene kant zie je haar heel weinig maar weet je in ieder geval zeker dat ze het daar fijn zal hebben. En dat is ook weer fijn voor jou, maar ook omdat je haar waarschijnlijk veel minder gaat zien is ook weer zoiets... Maar kun je geen actie beginnen zodat je geld kan inzamelen voor je verzorgpaard, zodat je toch je paardje toch naar die mensen kan?
Echt moeilijk... Scheve mond En idd, volg je hart!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 16:03

Je zei in je eerste bericht dat als je 500 euro bijlegt je wel zo vaak als je wil kan komen kijken........Eerlijk gezegd werd ik daar nogal boos om want als jij 500 euro meebetaald ben jij gewoon voor de helft eigenaar van dat paard!!! EN NIET ANDERS....Eigenlijk vind ik dat je afscheid moet nemen van het paard. Zorg ervoor dat ze zolang ze er is een leuke tijd met je heeft. Laat je niet in de zeik nemen door zo een boer. Ik weet dat het moeijlijk is want je houd van zo een paard.......Maar echt meis. DIt gaat je zoveel verdriet doen.....

LiJa
Berichten: 218
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:37

Hoi

Wat verschrikkelijk zeg.WAT EEN EIKEL VAN EEN VENT.
Als hij haar besluit te slachten krijgt hij er echt geen 1000 euro voor hooguit 2 a 3 honderd euro voor.Ik zou dat tocht wel tegen de boer zegen en dat hij hiermee zijn eigen in de vingers snijd.
Heel veel sterkte

groetjes Danielle

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 14:49

Doe wat sjuimpje zegt, laat een slager komen en vraag hem wat ze opbrengt. Als je dit doet waar die boer bij is kan hij niet meer zeggen dat de slachtprijs 1000 is als die slager zegt van niet. Die mensen kunnen haar dan waarschijnlijk wel voor minder overnemen en dan hoef je misschien wel helemaal niet bij te leggen.
Ik denk namelijk dat je geen 500 bij moet leggen voor dat paard....Ze is dan voor de helft van jou en die mensen onderkennen dit nu al niet...

Ik zou ook nog eens heeeel goed nadenken of je JEZELF wel plezier doet met het redden van dit paard.. Het klinkt heel rot maar je bent haar hoe dan ook kwijt.. Als ze naar die mensen gaat zie je haar waarschijnlijk ook niet meer.. En is dat je dan 500 waard??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Niika, Sanne_com, Vagabondo, YandexBot en 53 bezoekers