Wat zouden jullie doen ivm beslaan of niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Wat zouden jullie doen ivm beslaan of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 18:06

Mijn paardje is nu 5 jaar en ze is nog nooit beslaan. Wel geregeld gewoon bekapt. Maar nu merk ik de laatste tijd dat ze toch wat gevoelig loopt op steentjes denneappels enz.. Ik was er dus over aan het denken hoefschoenen te kopen. Niet dat ik iets tegen ijzers heb ik zal dat er maar meteen bijzeggen. maar ik rij niet intensief genoeg voor ijzers en Sweety staat op de wei met een zeer ondeugende jaarling die geregeld een trap van haar krijgt en verdiend. ik ben bang als ze ijzers zou hebben ze haar zou verwonden. Dus geen ijzes. Nu kwam ik deze site tegen http://www.rafanteunis.be/index.jsp
Dit is iemand die paarden op een speciale manier “Methode Dr. Stasser" bekapt zodat ze zelf bij intensief werk (wat wij wel niet doen) zonder ijzes kunnen. Er zijn nog maar weinig mensen die deze manier van kappen kunnen en deze meneer woont toevallig op 20 min van mijn huis. Hij vraagt 50 Euro voor zo een “Methode Dr. Stasser" kapbeurt. Zou ik dit eens proberen voor ik hoefschoennen probeer? Wat vinden jullie?

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership



Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:09

Je kan het altijd proberen.... Denk ik dan.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:29

De Strasser kapmethode is niet zo heel veel anders als normaal kappen. Euro 50 is veel te duur.
Het grote verschil is dat de ballen van de voet lager komen als bij 'normaal' kappen en dat de straal grotendeels ongemoeid gelaten wordt.
Lees dit eens door:
http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm

Ik zou me eens verdiepen in hoefschoenen.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 18:35

Veel leesvoer daar ben ik wel even zoet mee Lachen maar op het eerste zicht zeggen ze toch veel posetief over deze menier van kappen niet?

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:05

Ik laat mijn paarden al jaren op deze manier bekappen (al doe ik het meeste zelf). Maar een 'ouderwetse' smid zal het al snel af doen als 'niet zinnig' en zijn zijn eigenwijze Schijnheilig doorgaan. net zogoed als dat de meeste smids schoenen maar niet vinden en er liever een ijzer onder slaan. Want dat kennen ze tenminste.

Paarden die hoog op de verzenen staan kun je ook niet ineens laten zakken, want dat geeft te veel stress op de pezen (of je moet ze een tijd op rust zetten). Maar het is wel beter voor het hoefbeentje een meer horizontale stand.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 19:09

Mijn gewone smit is vreemd genoeg tegen beslaan allee nie tegen maar hij vind de hoef zo een prahtig staaltje van moeder natuur dat hij het vaak zonde vind om er ijzers onder te zetten. dankzij hem is Sweety ook nog nooit beslaan. Spijtig genoeg kent hij deze methode niet en moet ik een smit pakken die het wel kan. Maar ik denk niet dat hij dat erg zal vinden hij heeft tonnen werk ook als ik wegval.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:18

Wij hebben nu Old Macs hoefschoenen. Werkt geweldig tot zover. Als dat zo blijft absoluut nooit ijzers meer onder de pootjes van onze knolliebollies/.

'Paint' it 'Black'

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:29

Mijn smid is ook een voorstander van niet beslaan, hoe hij over hoefschoenen denk weet ik niet, hij kwam vandaag weer eens niet opdagen Frusty

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 22:16

Ik ben juist van de week naar Smit in Rijssen geweest om Salty's hoeven op te laten meten.
Ik ben absoluut geen voorstander van ijzers, je verknoeit alleen maar de hoefstructuur met de ijzers.
Smit zelf had het echter ook over de manier van bekappen, het natural balance. Dat adviseert hij zelf ook, omdat de paarden dan beter lopen dan met de traditionele manier van doen.
Tja, wat ik zou doen? Als de hoeven te hard slijten zou ik voor hoefschoenen gaan, zo niet......zo min mogelijk eraf halen, oftewel natural balance.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:43

hoi,

Ik laat mijn paarden ook door raf bekappen en ik ben zeer tevreden. Mijn paard loopt nog niet zoals het hoort maaar hij is dan ook 9 jaar beslagen geweest en had slechte hoeven. Strasser en andere methodes die gebasseerd zijn op natuurlijk bekappen is wel degelijk anders dan een reguliere smid doet.

groetjes yvonne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:09

Ik heb ijzers gehad, en ben nu weer terug naar "blote" voeten, ik heb er spijt van dat ze beslagen is, t was ten eerste niet zo nodig, had ook zonder gekund. Daarnaast is de kwaliteit van haar hoef minder geworden, en gevoeliger.
Ik heb hier en daar wat gelezen over hoefschoenen, dit lijkt mij wel een aantrekkelijk alternatief, maar dit is nog relatief nieuw...
Maar heeft je paard iets nodig? Waarom kan hij niet alleen met bekappen toe?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, wisja en 3 bezoekers