halsklopjes?????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

halsklopjes?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 12:30

waarom gaan mensen als ze hun paard belonen als het ware zacht (sommige mensen ook hard) op de hals slaan,
wie heeft het eigenlijk verzonnen,
als je ziet hoe gevoelig paarden zijn, dat ze een kleine vlieg die wij niet eens voelen op onze huid, dat het paard daar al gek van wordt, dan denk ik wat moeten ze wel niet voelen als wij ze op hun hals 'slaan', 'kloppen'

ik zelf klop mijn paard nooit op zn hals, vroeger deed ik het ook bij paarden, maar toen merkte ik al dat veel paarden dit niet prettig vinden,
dus nu aai ik mijn paard over zijn hals of over zijn hoofd,
maar zelfs dat meestal niet, omdat er veel paarden zijn die het niet eens prettig vinden om constant aangeraakt worden?

wat vinden jullie hiervan?

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:33

Nou, als er een vlieg op jouw arm loopt, kietelt dat toch?? En als iemand jou op je schouder klopt, doet dat dan pijn?? En je ziet dat paarden het wel waarderen, want als ik Sterre beloon door op haar hals klop, gaan haar oren naar voren. Dus ze snapt mijn bedoeling..

... And we like all the fluffy animals.


Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:34

Vroeger klopte ik altijd, nu krabbel ik vaker bij de manen als beloning of een aai. Doe eigenlijk beide. Heb er vroeger eigenlijk nooit echt over nagedacht, maar een tijdje terug kwam een NH-instructrice bij ons op stal en zijn veel mensen opeens anti-kloppen geworden.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:37

Ik "klop" ook nooit op m'n paarden, maar ga hun "kroelen" ter beloning. Ik heb het hun wel geleerd dat "kloppen" omdat andere mensen dit steeds doen en als normaal geschouwen. Ze weten dat het "niet erg is", maar ik doe het niet als beloning, meer als desensibilisering.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:43

kinglover schreef:
als je ziet hoe gevoelig paarden zijn, dat ze een kleine vlieg die wij niet eens voelen op onze huid, dat het paard daar al gek van wordt, dan denk ik wat moeten ze wel niet voelen als wij ze op hun hals 'slaan', 'kloppen'



Als je ziet hoe paarden met elkaar kroelen, vind ik niet dat ze heel erg gevoelig zijn, want dan knabbelen ze toch flink aan elkaar. Mijn paardje denkt soms dat hij mij daar ook een plezier mee doet en dan heb ik soms wel eens een blauwe plek hoor! Of ze dat klopje fijn vinden weet ik niet, dat hebben ze me nooit verteld (de paarden dan). Die van mij vindt alles best, dus ook dat klopje.

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 12:56

ow, mijn paard liep gelijk achteruit toen ik dat deed,
maar ik zei het alleen maar ff hoor.
ik heb het hier ook over heel hard kloppen,

en ik bedoelde juist dat wij de vliegen vaak niet voelen lopen, en een paard helemaal gek word al sdi een vlieg voelt lopen, hiermee wilde ik het verschil aanduiden qua gevoeligheid in de huid,

nee ik vind het niet lekker als iemand mij op mn schouder klopt, ben kennelijk gevoeliger als andere mensen dan,

en met het kroelen, dat doen ze omdat daar een zenuw van het autonome zenuwstelsel loopt, als daar hard gemasseerd word, wordt het paard heel relaxed, maar ook dat word eerst zachtjes opgebouwd, en niet gelijk hap hap, zoals dat gaat met KLOP KLOP KLOP

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:56

ik heb ook al vaak gehoord dat aaien veel beter is dan kloppjes geven. dat doet de paarden aan hun moeder denken, het aaien. het koppen doet men omdat het makkelijk is, gewoon ff en klopje en gedaan. maar waar het vandaan komt...

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:01

kinglover schreef:
ow, mijn paard liep gelijk achteruit toen ik dat deed,
maar ik zei het alleen maar ff hoor.
ik heb het hier ook over heel hard kloppen,

en ik bedoelde juist dat wij de vliegen vaak niet voelen lopen, en een paard helemaal gek word al sdi een vlieg voelt lopen, hiermee wilde ik het verschil aanduiden qua gevoeligheid in de huid,

nee ik vind het niet lekker als iemand mij op mn schouder klopt, ben kennelijk gevoeliger als andere mensen dan,

en met het kroelen, dat doen ze omdat daar een zenuw van het autonome zenuwstelsel loopt, als daar hard gemasseerd word, wordt het paard heel relaxed, maar ook dat word eerst zachtjes opgebouwd, en niet gelijk hap hap, zoals dat gaat met KLOP KLOP KLOP


Ik bedoelde het ook meer lollig als vervelend, hoor, maar ik geloof dat iets anders overkomt als je het schrijft. Sorry, hoor. Schijnheilig Haha!

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 13:13

ja, dat is bij mij ook altijd, hihi, geeft niet hoor,
maar hoe beloon jij e paardje dan, dit is gewoon als vraag bedoelt, het ziet er wel arrogant uit, maar goed, hihi

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:17

Klint helemaal niet arrogant!!
Knipoog Met wrijven over zijn hals en kriebelen achter zijn oren. En met snoepjes na het rijden. Onder het rijden met mijn stem en kriebelen op zijn hals.

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:19

P.S.: Ik klets mijn paard de oren van zijn kop onder het rijden, die zal wel eens gestoord van me worden: "Goed zo jongen, braaf", "Knappe jongen", "Kom op, wakker blijven", enz. enz.

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 13:20

ow, haah das ook vriendelijk hoor, ik denk wel dat je paardje dat lekker vind,

ik geef mijn tinker liever geen snoepies, naja heel af en toe dan, hij heeft snel aanleg om dikker te worden, de foto's op mn profiel kloppen ook niet meer, hij is nu 2 keer zo dik, haha beetje overdreven.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:22

Ik geef de paarden een zacht klopje en dan gelijk een paar aaien op de hals. Ik merk wel dat sommige er niet echt van gedient zijn en andere juist weer wel! Maar ik sla nooit hard hoor!

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:40

Tlove schreef:
ik heb ook al vaak gehoord dat aaien veel beter is dan kloppjes geven. dat doet de paarden aan hun moeder denken, het aaien. het koppen doet men omdat het makkelijk is, gewoon ff en klopje en gedaan. maar waar het vandaan komt...


Klopt. Wanneer een veulen van slag is wrijft de moeder ter geruststelling met haar onderhals over de manenkam van het veulen. Daar komt dit belonen dus ook vandaan en aaien/ wrijven is inderdaad "beter" dan kloppen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 14:46

leuk, om gelijk al zoveel reacties te krijgen, en dat iedereen het ook met me eens is,

voordat ik mijn tinker kocht, was het mijn verzorgpaardje, de vriend van de eigenaresse kwam toen een keer toen ik aan het rijden was, en hij begon king dus echt op zijn nek te 'slaan' ik kreeg een reflex en sloeg die man heel hard in zijn nek. hij zei: wat doe jij nou?????
toen zei ik: hetzelfde al swat jij bij het paard doet. lekker, of niet?
sindsdien aait hij paarde ook gewoon,

misschien geloof je dit verhaal niet, maar het is echt zo.
ik snap echt niet dat ze kinderen op maneges niet leren om een paard gewoon aaiend te belonen,
vroeger waren kinderen ook tijden pony's aan het borstelen in de stallen van maneges, maar bij de meeste is het tegenwoordig,
snel komen, rijden, als de pony niet braaf is veel been, en veel met de zweep slaan, sorry hoor, geld niet voor elke manege, maar dan denk ik bij mezelf,
leer die kinderen dat een paard een prachtig levend wezen is dat liefde en respect nodig heeft, leer die kinderen plezier te hebben, en zelf te rijden, in plaats van achter elkaar.
ik weet nog dat ik als kind om deze redenen ben afgehaakt, omdat mijn moeder me wel leerde respect en plezier te hebben.
als ik van de manege terug kwam had ik vaak verdriet momdat de pony nooit deed wat ik wilde, hij beet, of schopte,
ik vind dit zo zonde, moet je kijken wat je ook kunt bereiken met een pony of een paard, het is zo geweldig, jammer dat het nog steeds op deze manieren gebruikt,

nog een keer voor de duidelijkheid, dit geld niet voor alle maneges hoor.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:02

Ik heb vroeger voltige gedaan en dan heb je dus je team van 8 mensen. En als we de ring uitkwamen, en helemaal opgelucht en blij waren, dan gingen we met zijn allen tegelijk om dat paard heenstaan met dus die klopjes! Nu lees ik dit en denk ik: dat arme paard! Maar hij vond het wel fantastisch en wist wel degelijk dat het zijn beloning was. En het was echt geen paard waar je zomaar alles mee kon doen, zijn hoofd was verboden terrein en hard klappende mensen lieten hem ook keihard rennen.
Tegenwoordig leer ik op de manege waar ik rij, dat je zachte klopjes kunt geven en een kriebel in de manen. Ik frunnik altijd maar wat in die manen. Haha!
Overigens rij ik gelukkig op een manege waar je de stallen zelf moet uitmesten, de paarden moet poetsen, zadelen, afzadelen, we rijden allemaal voor onszelf, zitten in kleine lessen, en voeren de paarden zelf hun hooi. Dus ik heb het zo te lezen best getroffen! *LOL*

Doeii

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 15:09

dat kun je wel zeggen suuzzz, gelukkig zijn er nog maneges waar het wel zo gaat,
bij sommige paarden kun je het ook wel doen natuurlijk, er zijn ook mensen die een schouderklopje lekker vinden,

ga maar lekker door met frunnikken, hihi

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:16

Idd heel hard kloppen is weer een ander verhaal. Ik denk wel te weten wat je bedoeld. Toch zie ik het 'hardere' kloppen bij mensen ontstaan als ze enthousiast zijn.

Zelf aai of klop ik meestal na het rijden op haar kont. (iets dat ik van een westernstal heb overgehouden Verward ) Echt een paar zachte klopjes met de woorden 'braaf' of 'goed zo' erbij. (natuurlijk ook die woorden tijdens het rijden, dat is het duidelijkst) Ik denk dat het maar ook is wat je paard gewend is.

Verder op stal houd ik het ook meer bij kroelen..en knuffelt ze fanatiek terug. Al stond ik laatst bij Magic in het land, ze had flink last van horzelbulten, dus ik krabben. Maar dat hielt ik niet al te lang vol Scheve mond Dus gaf ik een paar 'klopjes' en dat vond ze haast nog lekkerder Haha! Of ik heb gewoon een raar paard *LOL*


Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:52

ik beloon ze onder het rijden,door een paar x over de hals te strijken,of even een "woel"door zn manen heen...maar een klopje en een paar lieve woorden doen ook wel goed Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:41

Ik klop/aai achtig iets altijd Verward
Het begint met een klop en eindigt met een aai.
En dan nog het kroelen tussen de oren en op de manenkam , ook als ik aan het rijden ben.
Bij eigenlijk alles waar ik braaf en goed zo en weet ik veel wat bij zeg gaan haar oren naar voren.
Dus eigenlijk zou voor haar mijn stem en mijn rug als schuurpaal na floop al genoeg zijn.
Denk dat het echte aanraken op dat moment dan meer voor mij is.

En net als mensen zal het ene paard gevoeliger zijn dan het andere.
Ik wordt zelf niet graag zomaar aangeraakt, en als dat dan nog op mijn schouder zou zijn neuh..denk dat ik dan 1 reflex zou hebben Extreme duivel
Dus afhankelijk van je paard.
Par vindt in ieder geval alles best, als het maar met een lievig ondertoontje gebeurt Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:52

In de winter rij ik vaak bij iemand in de bak die haar paard half dood klopt, dat is echt geen beloning meer.

Ik klop wel zacht op de hals (als ik haar ga kroelen dan blijft ze staan om daar uitgebreid van te genieten Haha! )maar het is gewoon aangeleerd gedrag dat ze dat een beloning vindt. Vroeger veel lekkers (nu nog) in combinatie met een klopje op de hals, dan is de link al snel gelegd en gaan ze dat ook leuk vinden omdat ze weet dat het een beloning is.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:54

Ik beloon der ook altijd wel ff met een klopje en dan aai ik nog ff een beetje der nek.

Ze vind het niet erg en ze is dan ook gelijk vrolijker enzo.
Ze weet gewoon, dat ze dat krijgt als ze braaf is geweest.

22 Januari verwachten we ons kleintje

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 20:12

ok, hier zijn dus geen mensen die hun paard hard kloppen, gelukkig, want ik zie het zoveel gebeuren en ik vind dat jammer,
het is volgens mij gewoon echt aangeleerd, ik had het geleerd op de manege, maar ja, ik weet ook niet wat ik er verder van moet vinden,
zielig misschien.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 22:35

JAh toen ik nog op manege reed moest je echt aan het einde van de les oorwarmers opdoen volgens mij deden ze allemaal wie het hardst zijn paard kan kloppppuuh.Maar jah gelukkig doe ik het niet bij mij ponytje ik denk niet dat ze dat op prijs zou stellen Haha!

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 08:03

Ik klop en ik aai
en hij vind alles goed, als hij maar aandacht krijgt en merkt dat ik hem braaf vind Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 17 bezoekers