Overleden....wie weet wat van rituelen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Overleden....wie weet wat van rituelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 11:15

Mijn moeders zus (mijn tante) was getrouwd met een moslim-man (mijn oom dus). Ze hebben 3 kinderen, allemaal jongens. Een jaar of 5 geleden is mijn tante gescheiden en woont alleen met die 3 jongens. Haar ex-man hertrouwde met een moslim vrouw, maar bleef in Duitsland wonen (mijn tante woont ook in Duitsland).

Twee weken geleden was mijn ex-oom naar India geweest, toen hij terug kwam heeft hij zijn zonen niet gebeld, dus een van zijn zonen belde hem en hij had beloofd hun van de week op te komen halen om wat leuks met hun te doen. Hij kwam echter niet.

Toen werd zijn oudste zoon (17 jaar, mijn neefje dus) midden in de nacht om 2 uur gebeld op zijn mobiel. "je vader is dood" en toen opgehangen.... Hij durfte de rest niet wakker te maken en heeft tot 6 uur sochtends rondgereden op zijn scooter... Zo zielig Verdrietig Degene die belde bleek een vriend te zijn geweest van zijn vader, ik vind het vreselijk bot, maar weet er verder het fijne ook niet van....

Omdat hij een moslim was, wordt hij ritueel begraven, dit moet binnen 2 dagen gebeuren dus morgen wordt hij begraven en vandaag moeten de jongens naar de moskee, wat ze er precies gaan doen weet ik niet, ik hoopte dat jullie dat misschien zouden weten...
Ik ga niet naar de begravenis morgen, mijn moeder wel, ik ga volgende week zelf naar Duitsland naar het graf... Dat is beter zo, zo'n begravenis is een heel ritueel en ik ben geen familie meer dus dat is erg ingewikkeld allemaal... Al voel ik me best schuldig dat ik niet mee ga...

Mijn neefjes zijn 13, 15 en 17... Echt heel erg zielig.... Hun vader was pas ergens in de 40. Waarschijnlijk is hij gestorven aan Leukemie, dat is nog allemaal heel onduidelijk. In ieder geval schijnt hij vreselijk gestorven te zijn, met bloed in zijn longen. Ze mochten hem in ieder geval niet zien voordat hij was afgelegt en opgemaakt.

Nu schijnt een begravenis van een moslim-man ook nog eens gescheiden te zijn in mannen en vrouwen, dus dat zou betekenen dat mijn neefjes zonder hun moeder zijn... Wie weet hier meer vanaf?


Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:23

sorry weet er nix van maar gecondeleert!!!! veel sterkte ..

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:09

Volgens de Koran (de bijbel van de moslims) is de dood geen eindpunt. Na de dood gaat de ziel naar een tussenwereld waar hij even moet wachten. Dan wordt er een oordeel geveld: ziel en lichaam worden gestraft of beloond. Iedereen krijgt wat hij verdiend. Als je op aarde een zondig leven hebt gehad en je hebt al in de hel geleden dan kan je nog gered worden als je echt spijt van je zonden hebt. In de Koran staan paradijs en hel uitgebreid beschreven.

De stervende moet de dood aanvaarden maar mag hem niet wensen. De stervende moet zich waardig gedragen. Als dat nodig is moet hij met mensen vrede sluiten. De stervende moet met zijn gezicht naar Mekka gericht zijn (in Nederland is dat Zuid – Westelijke richting). De familieleden zullen bij de patiënt willen blijven om te bidden, smeekbeden op te zeggen en de stervende geluk te wensen. Het speciale gebed voor stervenden heet de yasin, wat niet hardop gebeden mag worden omdat de stervende dan ongerust zou kunnen worden. Een familielid of geloofsgenoot zal tijdens het sterven de geloofsbelijdenis in het oor fluisteren (‘Er is geen God dan Allah, en Mohammed is zijn profeet.’)

Het is belangrijk zorgvuldig om te gaan met de overledene. Omdat de overledene niet gelijk in hel of paradijs is voelt hij wat er gebeurd!

Een volwassen moslim zal de overledene wassen. Daarna wordt een man van navel tot knie bedekt en een vrouw van schouder tot knie. Bij het wassen moet men heel voorzichtig zijn. Bij de eerste wassing moet de dode gewoon nat gemaakt worden, de keer daarna wordt het water geparfumeerd. De dode mag nooit met zijn voeten naar Mekka liggen, dat is heiligschennis.


Het klopt dat mannen en vrouwen apart zijn bij een begrafenis. Het zijn geloof ik ook de mannen die een man begraven. Een begrafenis is daar ook niet echt een emotioneel gebeuren, ik geloof dat dat ook de reden is dat vrouwen er niet bij mogen. Die zouden alleen maar gaan huilen.

Wel zielig voor die neefjes.

Kende jij die oom goed? Sterkte dan!

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:12

Sterkte voor jou Manda en zeker voor je neefjes.


Dat is duidelijk zeg Ymkje! weer wat geleerd.

:evaw:

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:45

Allereerst gecondoleerd.
Verder weet ik erg weinig van de Islam rituelen. Ik heb er nog nooit mee te maken gehad. Ik kan me wel voorstellen dat jij liever naar het graf gaat dan naar de begrafenis zelf...
Sterkte.

* To Belg, or not to Belg *

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:30

Ik dacht dat idd mannen en vrouwen gescheiden worden gehouden. De enige vrouwen die erbij mogen zijn zijn zogenaamde klaagvrouwen. De functie daarbij weet ik eigenlijk niet, ik kan het morgen voor je navragen.

Sterkte iig!!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:13

Ymkje schreef:
Het klopt dat mannen en vrouwen apart zijn bij een begrafenis. Het zijn geloof ik ook de mannen die een man begraven. Een begrafenis is daar ook niet echt een emotioneel gebeuren, ik geloof dat dat ook de reden is dat vrouwen er niet bij mogen. Die zouden alleen maar gaan huilen.
!

Lijkt me stug, want moslim mannen kunnen ook heel erg emotioneel zijn. In die cultuur is dat dan weer wel toegestaan van mannen.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alenthe05, boyca, Dax, Dees, evelien1000, Firebug, goesju, Goldwynn, hedjuhhh, katinker, Lanoca, Mo_86, ontherun, roxiie, savieralover, tanec_meisje, Thami en 71 bezoekers