ze wil het bokken maar NIET afleren....Wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

ze wil het bokken maar NIET afleren....Wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 18:05

ik rij op een fjord van nu bijna 4 jaar. Als we klaar zijn met los stappen en ik wil gaan draven bokt ze 4 of 5 keer en daarna draaft ze gewoon door....dan ga ik weer in stap en dan weer in drasf en dat doet ze het niet meer Verward ... en in galop is het precies hetzelfde alleen blijft ze bij het aanspringen bokken 4 of 5 keer en gat dan weer door alleen dit blijft ze in galop altijd doen Verward ... hoe moet ik dat afleren want k heb ook wel eens gedaan... Bok zweep weer een bok weer een tik met de zweep alleen geeft zei dus echt NIET op....Als k haar ga longeren doet ze dit helemaal niet hoe kan ik dit op een andere manier oplossen ?????

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:27

heeft ze ergens pijn want ze doet dit niet omdat er nix is het heeft een reden, misschien protesteert ze tegen het werken maar het kan ook het zadel zijn zit die wel goed?

laat haar eens nakijken door de DA of iemand die er verstand van heeft!

succes hoor

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:30

tja mischien ff het zadel conteroleren? mischien doet dat haar zeer? Verward
Veel voorwaards rijden als ze bokt.Mischien kan je eens een hulpteugeltje proberen, kan zijn dat dat werkt... maar meestal stopt het vanzelf wel hoop ik voor je Tong uitsteken nou veel succes.Maar je moet dr wel een tikje geven hoor, anders blijft ze het natuurlijk doen, en dat is niet de bedoeling geloof ik haha. nou dagdag

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 08:36

aan het zadel ligt het niet daar hebben we al naar gekeken...met de draf is het de 1ste draf gewoon 4 of 5 keer bokken en daarna niet meer...ookal ga je een halfuur stappen en daarna weer draven dan bokt ze niet meer....maar met de galop doet ze het elke keer als je wilt aanspringen en daarna galopeerd ze gewoon door...maar met het longeren doet ze het helemaal niet Frusty ....we hebben gisteren ook geprobeerd te logeren met iemand erop en ze gaf GEEN EEN bok...toen we los gingen rijden wel Verward ....k bengin nu zelf te denken dat ze het doet net als war jullie zegge onder het wek vandaan te komen....of gewoon vreugdesprongen...en met het buiten rijden doet ze het ook in draf en in de galop niet....het si gewoon raar

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:54

Ik denk toch dat je inderdaad beter even de DA kan laten komen. Baduh is ook kreupel geweest en dat deed hem veel pijn bij het aandraven waardoor ie ook bokjes gaf.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 11:21

deed hij het dan bij elke keer aandraven of alleen de eerste keer ???...want kreupel lopen doet ze niet....we hebben ook overal gekeken of ze pijn heeft + de DA heeft haar in december nog nagekeken en er was niks mis met haar.... en dit heeft ze al vanaf het begin van het inrijden gedaan en nu doet ze het nog steeds

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:36

Bokt ze bij het aangaloperen op moment dat je been geeft?

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 11:48

Nee dat niet ...je hebt been gegeven en dan 1 pas galop en dan bokken en dan galoppeerd ze verder

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:37

Goed naar voren rijden,
zodat ze geen tijd heeft om te bokken.

Mits tuig klopt en er verder geen medische oorzaken kunnen zijn.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:11

Doet ze het alleen bij jou, of ook wanneer anderen er op rijden?

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 13:42

ze doet het bij iedereen...en als we haar voorwaarts rijden...hoe dan ook krijgt ze het nog voor elkaar om een rare sprong te maken...ook maak je net een wending

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:57

is de fjord van de manege?
en ik zou voor de zekerheid wel een da laten komen hoor,aangezien hij/zij ook nog maar 4 jaar is.
door wie is het tuig gecontroleerd?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:57

trouwens vreugden sprongen lijken me wat raar,als ze het alleen eenmaal doet bij een draven en galopperen en erna niet.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 15:54

nee ze is niet van de manege....en we hebben het tuig laten contoleren door de zadelmaker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:06

Bokken niet afleren? Gewoon internetaansluiting blokkeren!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:08

Yep gewoon de stekker eruit Haha!

sorry heel erg flauw, succes ermee.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:05

Dit dacht ik dus ook al maar ik dacht laat ik maar niet reageren anders staat het zo dom.... Koe Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:24

Dat heeft de mijne ook gedaan. Mijn instructrice zei dat dat kwam omdat zijn rug dan nog wat vast zat, spierpijn ofzo, en dat hij zoiets had van ga uit mijn rug (maar op een gegeven moment wordt het gewoonte, en dan is het k*t) Ik heb hem daar nooit echt op gestraft, maar het genegeerd want mijn paard doet niet opzettelijk kwaad, maar kweet niet hoe da tmet de jouwe zit.
Als ik dan ga draven dan ging hij helemaal scheef en debiel lopen en heel tegendraads als je hulpen wil geven (niet echt bokken maar 'slaan' naar het been) en als ik aan wou galopperen kwam het gebok. Nu doet hij nog steeds een beetje tegendraads op het begin, maar goed, wat ik dan doe is alle remmen los, zelf uit zijn rug gaan --> verlichte zit en hem kei hard door de bak laten sjezen, beetje opjutten enzo niet afslaan natuurlijk, bij mij voldoet het al als ik wat schreeuw haha maar dat zal wel aan het paard liggen. (als ie zo hard gaat kan hij ook niet bokken) totdat hij er op de lange zijde zélf aan trekt, dan heeft hij plezier in het 'rijden' (gehad }> ) en loopt hij op eigen benen. Dan is hij er doorheen en doe ik wat ander galopwerk waarbij hij dan ontspant en dan pas kan ik fijn draven. Maarja dat is natuurlijk bij elk paard anders, succes ermee, het gaat er vooral om dat hij zo min mogelijk bokt; als je hem schopt als hij bokt, bokt hij waarschijnlijk weer en hoe meer hij het doet, hoe meer gewoonte het wordt en das Lips are sealed Als hij bokt moet je gewoon weer snoeihard vooruit rijden zodat hij denkt: oh bokken is werken...
Oh mijn methode ziet er wel een beetje debiel uit, maarja dat moet dan maar Haha!

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:14

Mijn ervaring is dat je het gewoon moet negeren. Lekker voorwaarts rijden en een enkele keer optreden. Met geduld gaat dit meestal over. Is toch een beetje onwennigheid, denk ik. Ik heb het vaker meegemaakt bij jonge of groene paarden. Gaat na een tijdje meestal vanzelf over..... succes!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 22:11

nou lenn ursula gaat niet scheef of debiel lopen en we hebben haar ook al laten controleren door de DA...en volgens hem is er helemaal niks mis mee

en Marita: ik zal het proberen en kijken of het lukt

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:51

Joris heeft echt prezies hetzelfde, en heb hem ook laten bekijken ddoor de DA en de tandarts, niks aand e hand. Maar hij doet het ook aan de longe en bokt veel in de wei, is echt een maniertje van hem. Ik zorg er wel voor dat hij zijn hoofd hoog houdt, en verder laat ik hem wat los voor, en probeer goed te drijven. Maar het is wel vervelend, dat ben ik met je eens.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 07:59

ja ik hou haar hoofd ook omhoof maar dat helpt niet....en ja met de zweep de hele tijd een tik geven als ze bokt helpt ook niet want ze echt niet op Verward ...gaat ze alleen erger van bokken .... maar ik zal proberen om het zoveel mogelijk te negeren.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:52

ik zou het eens aan agnes (lepeltje op bokt ) vragen, die heeft ook zo'n pony, die echt niet op geeft!
Tik-bok-tik-bok hielp bij haar ook niet, en toch heeft ze het opgelost! misschien heeft zij een super tip!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 17:03

Danke je wel anne ik zal het eens vragen ...bedankt voor de tip

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:25

sabine deed dat ook altijd, niet hoog of gemeen of zo, maar gewoon omdat ze moeite had met galop of dat het nooit was afgeleerd enzo. Maar het was wel niet fijn om daar op te galoperen, elke keer kreeg je weer een paar boks. Toen moesten we van haar baas elke keer als ze bokte een tik met de zweep geven en dan bokte ze en zo doorgaan totdat ze ophield. (en natuurlijk niet te hard slaan want dan is het logisch dat ze trapt) Toen is het toch best wel snel opgehouden, ze deed het alleen nog om nieuwe ruiters te testen 0:)