wanneer zijn stijgbeugels op de juiste lengte???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

wanneer zijn stijgbeugels op de juiste lengte???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 22:16

moeten ze dan bij een hangend been ong. met de onderkant bij de enkel komen of zo???

Als ik ze op de hoogte van m'n enkel hou, zitten ze voor m'n gevoel te kort, maar m'n benen liggen wel steviger en stiller.
als ik ze een gaatjes langer zet, zijn ze net weer te lang. vooral bij draf merk ik dit. m'n benen gana tijdens het lichtrijden naar voren en naar achteren schuiven, kan niet goed drijven omdat ik m'n benen optrek.

Bij mij is het ook dat ik de lengte van de beugelriemen aan moet passen aan het schoeisel dat ik aan heb. als ik stalschoenen aan heb, moeten ze een gaatje korter dan als ik m'n rijlaarsen aan heb. dan moeten ze vaak 1-2 gaten langer. hebben jullie dat ook??

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!


lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:32

ik heb mijn beugels altijd op dezelfde maat, wat ik ook aan heb, mijn beugelriemen + beugel is even lang als mijn arm, maar ikd nek dat het bij iedereen verschilt, ik heb mijn beugels ook wat aande korte kant volgensmij, maar ik kom niet met mijn knieen voor het zadel uit, whahahaha, ik hoop dat je er war aan hebt:))


blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:50

In principe horen je beugels zo lang te zijn dat als je je voeten eruit haalt je alleen je voorkant van je voet omhoog moet doen om ze weer aan te doen.

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:30

ik geloof dat beugels zo lang moeten zijn, dat als je in het zadel zit en je benen naar beneden laat hangen, je tenen omhoog moet doen. Als ze dan in de beugels staan zijn ze goed op lengte. Snap je het nog?

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:34

ik heb (in verhouding) lange benen, en rij graag met lange beugels...
laatst een stalgenoot erop, 4 gaatjes korter... en we zijn even groot...
Is maar net wat je zelf fijn vind.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:36

De mijne zijn zo lang dat ik in een ontspannen zit alleen mijn tenen op hoef te tillen om in de beugel te komen. Als ik dan opsta kan ik net ver genoeg om hoog komen. (maargoed, ik rijd western, en helemaal op de afstanden zit ik liever met lange benen, anders krijg ik kramp)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 07:34

Als ik een keer met mijn gymschoenen op mijn paard kruip, heb ik de beugels ook altijd een gaatje korter dan normaal. Dat ligt aan de dikte van je zool, denk ik.
Wat betreft de juiste lengte: Als je beugels op de goede lengte zitten dan liggen hielen en heupen toch op 1 lijn? En als je dan nog netjes rechtop zit ook, dan kun je een rechte lijn trekken door schouders, heupen en hielen. Toch?

* To Belg, or not to Belg *

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 07:37

Ligt er maar net aan wat voor zadel je hebt, je knie hoort netjes in de wrong te liggen dus bij een veelzijdiheidszadel heb je je beugels korter als in een dressuurzadel.
Er zijn veel mensen die het mooi vinden om de beugels zo lang mogelijk te houden, over het algemeen komt dat nooit de houding te goede, ze blijven achter in de beweging en hebben een onrustige beenligging.

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:52

Bij mij willen velen de beugels op dressuurlengte zien. Dat kan dus niet op een springzadel, dan zitten je knien niet meer tegen de wrong. De juiste lengte is voor mij als je zonder je benen hoeft aan te knijpen toch netjes je benen om het zadel kunt houden met de knien tegen de wrong. Dus bij een springzadel automatisch een beetje korter dan bij een dressuurzadel. Op een stockzadel mag ik ze wel 5 gaatjes langer doen dan m'n springbeugels.
OP m'n springzadel heb ik de dressuurbeugels 2 gaatjes langer dan m'n springbeugels.
Te lange beugels betekent ook nog dat je je hak op gaat trekken omdat je anders niet meer kunt staan in de beugels. Je ziet dit toch best wel vaak. Te kort is uiteraard ook niet goed, dan blijf je niet zitten bij een plotselinge zijwaartse sprong van het paard, je zit dan al snel boven de ronding van het paard, en dus hou je je evenwicht minder makkelijk.
Ik vind de beugellengte verder heel persoonlijk. Op sommige zadels zit ik nooit lekker.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:20

Hangt van het zadel en het schoeisel af (en van wat ik ga doen Haha!). Dressuurzadel heb ik ze met rijlaarzen 1 gaatje langer dan met schoenen. Springzadel heb ik ze een gaatje korter als ik ga springen (en 1 gaatje langer als ik naar buiten ga).

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 22:33

Als je je beugels uit doet, laat dan je been ontspannen afhangen,moet de onderkant van de beugel komen aan het botje( knobbel) aan de binnenkant van je enkel.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:45

Bij mijn ene merrie rij ik 2 gaten korter dan bij mijn andere, vraag mij niet waarom, maar zo zit het gewoon goed! Het zijn thans twee arabieren van ongeveer dezelfde grootte. Als ik bij de ene met kortere beugels rijd, zit ik ongemakkelijk, en omgekeerd heb ik de indruk dat ik er zo af ga vallen Verward Verward Hangt dus volgens mij gewoon af van de persoon en in mijn geval van het paard dus ook.

groetjes

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, joyce83, Malenka, rocky_1995, Sjors050, su72 en 156 bezoekers