Verplichte oefeningen kur M1?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Verplichte oefeningen kur M1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 17:12

Weet iemand de verplichte oefeningen voor een kur op muziek niveau M1? Ik heb in principe alle oefeningen uit een doorsnee M1 proef gebruikt, te weten: uitgestrekte stap, middendraf, schouderbinnenwaarts (2 kanten op) halthouden + achterwaarts, volte 10 meter - in draf en in galop - contragalop, middengalop en wendingen om de achterhand naar links en rechts.
Is dit voldoende?
Mijn instructrice vond dat ik een crea proef had geschreven, maar ik wil zeker weten dat er niet nog wat bij hoeft. Want er wordt geloof ik gerekend als M kur (dus niet poerse M1 of M2) dus ik weet niet zeker of er dan toch travers en een keertwending om de achterhand in zou moeten.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:02

euhhh, ik heb geen idee! k ben alleen maar l1 onderling met mijn pony

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:59

Klopt Marije...alle oefeningen uit de M1 dressuur proef moeten voorkomen in de kur. De jury heeft een protocol voor zich met al deze onderdelen op rij. Jij mag ze natuurlijk in willekeurige volgorde rijden maar...zodra een jury een onderdeel niet terug ziet krijg je gewoonweg een 0 (voor dit onderdeel). Ik heb even je lijstje gecheckt en denk dat je niks vergeten bent hoor. Houdt er alleen rekening mee dat je 4 passen achterwaarts moet. Jury telt altijd mee.. ook in de kur! Succes

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:44

VERPLICHTE ONDERDELEN
Halthouden + groeten aan begin en einde proef
Halthouden 4 passen achterwaarts
Uitgestrekte stap, min. 30 meter
UItgestrekte draf
Schouderbinnenwaarts rechts
Schouderbinnenwaarts links
Travers rechts
Travers links
Arbeidsgalop en contragalop, rechts en links min. 30 meter
Middengalop rechts en links
Totaal Technische presentatie
Voor bovenstaande is een max. van 10 punten per onderdeel.

Algemene impressie
Impuls,regelmaat en soepelheid max. 10 Coëff.1
Harmonie tussen ruiter en paard/pony 10 Coëff.2
De choreografie +verdeling rijbaan 10 Coëff.2
Inhoud programma en moeilijkheidsgraad 10 Coëff.2
Muzikale interpretatie en muziekkeuze 10 Coëff.3
Totaal Artistieke presentatie

Bij het artistieke gedeelte is het cijfer 0,5 achter de komma toegestaan
Strafpunten: Gereden tijd meer dan 5 of minder dan 4.30 minuten geeft 2 punten aftrek van totaal artistieke presentatie.[/b]

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 19:03

Bedankt voor de reacties. Was er inmiddels via het wedstrijdsecretariaat van de organiserende vereniging erachter gekomen dat het niet specifiek een M1 kur is, maar een M kur algemeen en dat de travers er dus ook in moest zitten en dat de wendingen om de achterhand niet verplicht zijn.
Heb dus mijn kur nog een beetje herschreven.
Ik heb hem vandaag op video opgenomen, nu de muziek in elkaar mixen en dan isie klaar!
Ik hoop alleen dat Duvel niet bang is voor de muziek, want ik kan zelf alleen met een klein radiootje oefenen en op de wedstrijd staan er ineens drie grote boxen naast de ring te schallen.
Jullie horen nog wel hoe het gegaan is.

Groetjes!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:53

Hee wat grappig dat M1 en M2 samen zijn... Bij de Z is dit nog wel verdeeld. Althans vorig jaar op het Westbroekpark wel. Hoe zit dit dan..eyes????????

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:55

Kur voor Z1 en Z2 staan gewoon in het proevenboekje, Nique.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:58

Was mijn vraag niet Fitzroy. Waarom is de m niet gesplitst?

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:01

Omdat het niet op officiele wedstrijden verreden wordt?

De L1 en L2 zijn ook niet gesplitst.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:11

Onze vereniging schrijft jaarlijks een officiele Kur op muziek uit in alle klasse.

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:31

Bij de Landelijke Rijvereniging in Apeldoorn (Beekbergen) schrijven ze jaarlijks een officiele Kur ook in de L en de M uit. Nerd

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:01

Voor 1 april was het zeker niet officieel. Volgens het 'oude' wedstrijdreglement kon het iig niet. Misschien nu wel, maar heb het wedstrijdreglement niet bij de hand.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 00:16

uhh, ik denk dat Fitzroy gelijk heeft. De küren zijn pas officiëel als ze onder ausp. van de KNHS vallen. Nou is er verleden jaar wel sprake geweest dat ze de 'kürgrens' zouden gaan verlagen maar volgens mij is dat (nog) niet doorgegaan. Dat is wellicht de reden dat de klassen beneden het Z niet gescheiden zijn.
De verplichte oefeningen voor beneden Z worden omschreven in het ORUN-boekje kür op muziek.

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 08:57

Op de wedstrijd waar ik naar toe ga, doen ze al jaren een kur op muziek, maar hij is voor de lagere klassen niet officiëel. Nu dus ook niet. Maar het is gewoon leuk om eens wat anders te rijden dan altijd maar die standaard proeven en dus is het leuk om aan zo'n wedstrijd deel te nemen. Overdag hebben ze ook gewoon dressuurproeven, daar doe ik ook aan mee en dan 's avonds is de kur. Lijkt mij gewoon fantastisch om een keer aan mee te doen, ik verwacht geen hoge punten (er wordt nl wel door een officiële jury gejureerd) maar ik wil die ervaring wel opdoen.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:16

M met travers??? Nee toch? Ik hen hier de officiele lijst liggen, kan helass niet scannen. Moet inzitten:
*Galop, grote volte galop, middengalop (links en rechts).
Plingraf, middendraf, sb (links en rechts)
*stap, uitgestrekte stap (mim, 20 meter)
*halthouden, 4 passen achterwaarts.
Verder mogen alle onderdelen tot en met M getoond worden.

Succes!

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:40

Haike, de 'officiële' lijst is die van de Orun. De verplichte onderdelen heb ik dus hierboven opgeschreven. Btw middendraf/uitgestrekte draf hoeft nooit links en rechts te worden laten zien. Niet in de M, maar ook niet in de Z1,Z2, Pr.st. G , Intermediaire of GP. Kijk, dat iedereen dat wel doet is logisch voor de synchroniteit en als je paard dat erg goed kan dan laten sommigen hem wel 4x zien maar 1x is verplicht.
UItgestrekte stap is in de Z1-Z2 min. 20 meter maar in de M min. 30 meter.

Groetjes.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:25

Eyes schreef:
Btw middendraf/uitgestrekte draf hoeft nooit links en rechts te worden laten zien.


Dat zeg ik ook niet, ik zeg sb links en rechts.

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:37

Ik vond het ook al raar.. Verward maar het klopt wel.. Lachen