Verwaarloosd blind veulen gevonden in Staphorst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 00:35

k ga met tanja mee
het is vreselijk , maar wat heeft zo'n beestje voor leven

WelshChica
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 07:07

Ik denk dat zo een veulen alleen een leuk leven zal krijgen als hij een eigenaar heeft die veel tijd en geld voor hem heeft en hem goed behandelt. Dan is het veulen mischien wel blind, maar het leert zijn omgeving wel kennen na verloop van tijd. Maar ja, het blijft zielig dat hij nooit echt de wereld zal zien .. Boos!

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:55

Ahhh balen,mijn moeder neemt anders nooit de krant mee naar dr werk.
Ik kan echt niet geloven hoe die mensen ooit zo kunnen leven et die gedachten dat je pony verwaarloost is..

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:34

Nog steeds niemand het verhaal met foto op internet gevonden???
Ik heb het nog steeds niet gezien...

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 12:06

Als het goed is komt de foto met het verhaal vanavond in dit topic.

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:18

T@nj@ schreef:
Mensen die dit beestje op zouden willen vangen, denk heel goed na!
Mijn eerste reactie toen ik het las (heb het helaas niet gezien) was ook ooo wat zielig, die wil ik wel opvangen....
Maar ik ben even na gaan denken, hoe vang je zo'n beestje op.....
Het is een veulen van een paar weken oud meen ik, die kan je niet 24/7 op stal zetten, in het land zal je er altijd bij moeten blijven en dan bedoel ik ook altijd. Goed, na een paar maanden zal het zijn weg redelijk kunnen vinden maar je moet maar net een paard hebben wat het veulen accepteerd en wil opleiden in het grote paarden leven.
Julia zal altijd begeleiding nodig hebben en kunnen jullie dat geven? hebben jullie daar de tijd voor? En dan bedoel ik niet een uurtje per dag extra hoor, dat gaat wel in de uren lopen per dag.
En dan blijkt dat het niet lukt....wat rest dan nog? vertel mij dat eens, toch maar dat spuitje? Heeft dat beestje net een tijd vol enge ervaringen achter de rug en laat je hem dan toch maar inslapen....? dan kan dat imo beter meteen gebeuren.

Ik ben altijd de eerste die klaarstaat om paarden op te vangen maar bij deze ben ik toch even goed gaan nadenken.
Voor de mensen die het toch willen proberen, het is een nobel streven maar denk na en laat je goed voorlichten! Kijk niet naar je eigen gevoel maar denk aan Julia, het zou toch hartverscheurend zijn als we ineens op stem van Nederland te horen krijgen dat het veulen zonder ogen het na een paar maanden toch niet gered heeft.........


Ik ga hier helemaal in mee... Ik heb het stukje gisteravond op tv gezien Verdrietig Vreselijk, maar misschien is het toch het beste om hem van zijn (toekomstige) lijden te verlossen...

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:39

ahgggg...GRRRRRR.... dat mensen zo kunnen zijn daar kan ej toch kwaad om worden...Boos! Ik hoop dat dit niet de laatste weekjes zijn voor het arme beest..

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:29

ik vind het wel zielig dat ze dat veulen in willen laten slapen, hij kan volgens mij nog best een leuk leven lijden als ie vertouwen krijgt in iemand ,ze praten er zo makkelijk over over hem in te laten slapen. Bij een blinde baby doen ze dat toch ook niet , ok het is wel zielig om zon beestje te laten lijden maar wie zegt dat ie geen leuk leven kan krijgen, ik ken ook een blinde hond en kat die leven ook gelukkig als ze maar vertrouwen in iemand hebben kan die ze lijden aan de andere kant als ie echt geen toekomst heeft zo ik hem in laten slapen , maar dan hadden ze het vind ik ook al veel eerder moeten doen . want zo in een weiland helemaal alleen is ook niks.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:33

Heel wat afgezocht,uitgeknipt
Hier is de foto,zo sneu echt gewoon dierenbeulen !
Als ik ze ooit te spreken krijg... dan weet ik zeker dat ik ga ontploffen !
Afbeelding

(beetje groot,alleen anders was ie niet duidelijk)

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:38

Oops hij doet het niet..
Afbeelding

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 17:42

Lieve foto Muriel bedankt voor het plaatsen.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:44

Muriel echt super dat je die foto hebt geplaatst. Het is ook een SUPER mooi plaatje!!!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:59

Mijn eerste reactie was: waarom laten ze dat beestje niet inslapen. Een blind veulen kan toch helemaal geen "Paard-waardig" bestaan lijden??? Dan maak je eigenlijk een hond/mens van het paard. En als het paard langzaam blind geworden was en altijd in een kudde gelopen heeft.... tja, iets anders, maar nog geen paardwaardig bestaan. Hoe moet hij wegrennen (in paniek) voor zijn aanvallers? En als er nu eens een steentje in de wei ligt? dan gaat ie al over de kop... (ik zou het voor mij zelf al moeilijk vinden om blind door het huis te lopen, laat staan als ik ook nog eens zou moeten vluchten... Daarom vond ik Tanja's bericht echt op en top! Ben het er helemaal mee eens. Ook is het zo dat de natuur een foutje gemaakt heeft en tja... als het dier in het wild geboren was, zou hij het ook niet overleven en binnen een paar dagen te prooi vallen. Dieren moet je echt niet gaan vermenselijken, hoe erg sommige dieren er ook aan toe zijn....

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 20:50

Maar met de juiste verzorging kan het wel.

Jolanda28
Berichten: 73
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:22

Gisteren niet op het forum geweest, moest paardrijden, maar wat is er veel reactie bij gekomen. Ik ben het eens met de mensen om het diertje te laten inslapen, maar aan andere kant zou je het wel willen vertroetelen.
Helaas heb ik het geld en de tijd niet. Maar wat als je er na een paar weken achterkomt dat het geen leven is voor zo'n beestje en je het dan toch moet laten inslapen? Omdat het b.v. ongeluk op ongeluk krijgt.Ik hoop dat er snel een goede beslissing genomen wordt .

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:37

Ik vraag me af of er mensen zijn die die tijd wel hebben.....dit veulen zal z'n hele leven extra zorg nodig hebben. Nu is er een hoop sentiment (niet negatief bedoeld), maar als je jaar-in-jaar-uit voor zo'n beestje moet zorgen, wie redt dat?
En dat is dan nog los van de vraag of je het beest er zo gelukkig mee maakt, ik denk dat je er het beste aan doet het te laten inslapen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:49

Vergeet niet dat het diertje heel onnatuurlijk zal opgroeien,
beengebreken e.d. zullen al snel de kop opsteken aangezien het diertje nooit een sprint zal kunnen trekken. Verder nam het nu al een onnatuurlijke houding in dus vergroeiïngen aan ruggegraat e.d. lijken mij ook snel opspelen.

Ik hoop dat er inmiddels een einde aan het leiden is gekomen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 01:33

ook ik ben het met sjuim en tanja eens.

het is en blijft verschrikkelijk maar ze kan echt geen normaal (lees paards) leven krijgen en hebben.

ik heb het ook gezien op tv en ze hadden haar nu aan een halsband met lijn omdat ze anders overal tegen aan liep. daardoor dat ze idd in de toekomst zou ze die hebben, ze vergroeiingen krijgt enz. ze liep telkens zo dat ze krom liep aan te einde van de lijn.

en een vergelijking met kat of hond, sorry die gaat ook niet op. een paard is een vluchtdier (of te wel een planteneter) en een kat of hond is een jager ( of te wel een vleeseter). een klein verschil, maar wel belangrijk. plus een kat of hond in het wild die blind is overleeft ook niet.

een paard moet kunnen vluchten bij gevaar en dit veulen kan dat dus niet. en haar leren waar de omheining is is onbegonnen werk. dan zou je 24/7 bij haar moeten blijven. ze kan namelijk altijd de fout maken dat ze niet meer weet waar ze is of dat er iets gebeurt waardoor ze in paniek raakt, wat bij een paard wat blind is natuurlijk makkelijker gebeurt dan bij een die het enge kan zien, en dat ze weg wil rennen en dan????
zo zijn er nog wel 10.000 redenen om te zeggen nee niet willen redden maar in laten slapen.

ik vind dat ze bij de dierenbescherming de juiste beslissing hebben genomen door haar in te laten slapen.

en ik hoop dat iedereen die haar wil redden en laten leven hier eens over na denkt. een paard moet een paardsleven hebben, en niet in leven worden gehouden omdat wij haar of hem zo zielig vinden of het niet over het hart kunnen krijgen om het te laten inslapen. zo'n paard in leven houden dat is pas gemeen.

MAW denk eens als paard en niet als mens. hoe zou jij het vinden als je omdat je niet kunt zien de hele dag een een lijn moet staan omdat je anders overal tegen aan zou lopen. en niet bij andere paarden zou kunnen omdat ze je niet accepteren omdat je blind bent. ( en ze zal nooit bij andere paarden kunnen echt niet).

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 04:42

Het is inderdaad een heel leuk beestje. Ik kan toch echt niet begrijpen dat er zulke dierenbeulen bestaan hoor. Als je zo'n veulentje hebt ga je het toch niet ergens achterlaten! Dan kunnen ze toch wel meteen het veulen een spuitje geven. Wat een schande zeg!!!
Het zal inderdaad eerlijk zijn tegenover het veulen om haar te laten inslapen. Ik denk ook niet dat ze een ontzettend leuk leven zou hebben. Zo'n beestje moet kunnen rennen en beweging krijgen? Ik denk dat het het beste is om haar te laten inslapen. vind het wel heel zielig dat diegenen die het gedaan hebben gewoon los lopen en het doodleuk vinden!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:45

Kendra schreef:
Voor al die mensen met goede bedoelingen: is het niet dierwaardiger om een blind veulen te laten inslapen? Ik weet het niet hoor, of zo'n beest wel een leuk leven kan hebben. Als ze op latere leeftijd blind worden vind ik het nog wat, maar een veulentje?
Wat trouwens onverlet laat dat het gebeurde absoluut niet door de beugel kan.


het veulen weet niet beter,het is gewend er aan
als die een heel lief baasje krijgt die veel geduld heeft en goed oplet moet het makkelijk kunnen,net als bij mensen werken oren en gevoel nu beter bij het beestje,als je bijvoorbeeld het diertje in een stroomdraad wei zet hoort ie tikken en knalt ie ook niet tegen de afrastering aan.
ik vind het nu ook niet de moeite waard om het beestje te laten inslapen. het vecht denk ik hard voor zijn leven.
met behulp van de mens zou het diertje best kunnen leven denk ik.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:00

nou eigelijk is het toch beter om in te laten slapen
ik vind dan dan zijn laatste week(of weken) leuk moeten zijn geweest
zodat het diertje gelukkig sterft

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:03

Ik ben ook heel lief, heb veel geduld en let goed op, maar dat is bij lange na niet genoeg om zo'n beestje op te voeden. Na een paar jaar ben je er nog lang niet. Er blijft geen paard van over, maar eerder een mens. (waarom zou je hem in laten slapen, een blinde baby laat je ook niet inslapen -> dit bedoel ik met vermenselijken, een paard is een paard en geen mens, zo heeft het dier geen paardwaardig bestaan...) Een hond die blind wordt na een aantal jaren, weet hoe alles in elkaar zit en heeft waarschijnlijk zijn druktste jaren gehad. Een blinde pup wordt over het algemeen ook vrij snel ge-euthanaseerd (als ze er vroeg achter komen bij een oplettende fokker)

En wie vind zichzelf geschikt als eventuele opvoeder van dit dier? (kortom wie wil min 20 jaar achter hem aanlopen en alles voor hem opvangen?) Heb je er tijd voor en wil je het??? Ik iig niet. Een paard moet wel een waardig bestaan kunnen leiden, anders vind ik echt dat het niet hoeft.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:06

ja

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 21:23

Maar ieder paard heeft recht op een leven blind of niet blind, met een aangepaste stal en andere dingen kan het wel.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:38

horssie"]
[quote="Kendra schreef:
Voor al die mensen met goede bedoelingen: is het niet dierwaardiger om een blind veulen te laten inslapen? Ik weet het niet hoor, of zo'n beest wel een leuk leven kan hebben. Als ze op latere leeftijd blind worden vind ik het nog wat, maar een veulentje?
Wat trouwens onverlet laat dat het gebeurde absoluut niet door de beugel kan.


het veulen weet niet beter,het is gewend er aan
als die een heel lief baasje krijgt die veel geduld heeft en goed oplet moet het makkelijk kunnen,net als bij mensen werken oren en gevoel nu beter bij het beestje,als je bijvoorbeeld het diertje in een stroomdraad wei zet hoort ie tikken en knalt ie ook niet tegen de afrastering aan.
ik vind het nu ook niet de moeite waard om het beestje te laten inslapen. het vecht denk ik hard voor zijn leven.
met behulp van de mens zou het diertje best kunnen leven denk ik.
[/quote]
Mits het veulen verder gezond is, ben ik het hiermee eens.
Als er een dierenliefhebber de moeite, tijd en geld voor overheeft: prima!
Vergeet niet dat de andere zintuigen van een paard veel sterker zij ontwikkeld als zijn ZICHT!