Hoe vaak wormkuur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-01 17:13

Ik had ff een vraagje hoe vaak ontwormen jullie je paard, ik ken iemand die het dus niet zo vaak deed en dat paard werd heel snel moe en kon niet meer werken en zo, als je het toch niet zo vaak doet dan eten de wormen toch alles wat een paard binnenkrijgt weer op zodat het paard ook nog eens veel te weinig voeding krijgt, alvast bedankt voor je reactie,

ps wat zijn nog meer gevolgen als je je paard nooit ontwormt

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:38

We ontwormen Evita om de 8 weken met eqvalan, en vlak voordat ze op stal gaat en vlak voordat ze weer op de wei gaat..

ik weet niet precies wat er gebeurt als je je paard bijna niet ontwormt maar ze worden er heel mager van..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:40

ik om de 3 mnd ongeveer met euhm, ben ff de naam kwijt, die rode verpakking, equi nog wat

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:50

6 tot acht weken ben al over de tijd Bloos heb er al wel een in huis

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 17:52

Equest, elke drie maanden.
Als je bv Eqvalan of Furexel gebruikt, is de werkingsduur geloof ik 8 weken en Strongid P 6 weken.
Ik ontworm het hele jaar door, ook als ze op stal staan ipv in het land, want je laat je paard ook in de bak en daar mesten ze ook. Dus kunnen ze elkaar ook daar in principe besmetten.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:11

Bij de friezen doen ze het 1x in de 2 maanden en bij Jelly denk ik ook want in de voerbak liggen wel een paar pakjes wormenkuur zag ik :d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 20:34

Ik geef eens in de 2 tot 3 maanden een wormkuur. Meestal gebruik ik Eqvalan of Flurexel.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 20:47

Wij doen het meestal ook om de 3 maanden. Na een paar keer hetzelfde merk stappen we altijd weer over op een ander merk, dan werkt het beter. We hebben echt al vanalles gehad. Strongid P, Eqvalan, Equest, Furexel. Nu ligt er trouwens weer wat anders, ben de naam even kwijt.

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:16

om de drie maanden is voorgescreven en ik hou het iets langer uit.
in het voorjaar geeft ikhaar een wormen kuur en twee maanden later nog eens heel de zomer doe ik dat om de twee maanden (mijn parden staan namelijk geheel de zomer buiten, ook snachts)
waneer ze weer naar binnen gaan om de drie tot vier maanden
min paarden hebben nog nooit last gehad van wormen.
misschien moet je dat paard eens een goede vitamine shot geven dat kun je gewoon kopen bij een ruitersportzaak ik doe dat elk jaar bij mijn paarden en ook als ze bijvoorbeeld ziek zijn geweest Cool

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 21:27

in de zomer ontworm ik haar elke 6 weken, 's winters om de 8 weken

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 22:03

tinkie word elke 8 weken ontwordmd met furexell.
als je niet genoeg ontwormd kunnen de wormen aan de binnenkant van de darmen zich nestelen en ze vreten dan en stuk van de darmen weg.hevige koliek en zelfs de dood kan volgen op het bijna niet of nooit ontwormen

soms is het beter om te zwijgen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 22:08

Equest, 2x in het jaar.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 22:58

om de 2 maanden. en wisselend welke spuit ik gebruik. dan kunnen ze er niet recistent tegen worden

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:51

Bij ons worden de paarden, net als bij Jantina, 2 keer per jaar ontwormd, in oktober samen met de griepspuit en dan zo rond april-mei. Altijd met Furexel.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:57

Twee keer per jaar onwormen, das (52/6= 8.7 maal wormspuit per jaar) dus 6.7 keer te weinig wanneer je een middel gebruikt voor eens in de 6 weken en dus 4.5 maal te weinig als je furexel gebruikt. Zal toch maar snel een wormenspuit halen. De schade voor wormbesmetting kan dodelijk zijn of met blijvende schade in darmen of andere organen. Ik zal dus maar goed oppassen en toch de richtlijnen op de verpakking van de wormenkuren volgen!!!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:58

2 x per jaar met Furexel is echt te weinig hoor! Dat moet je om de 8 weken geven, net als Eqvalan.

Strongid P elke 6 weken en Equest elke drie maanden.

Het werkt resistentie in de hand als je niet regelmatig genoeg ontwormt! Dan kunnen die wormen straks overal tegen... Boos!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 18:18

Hoe het zit met andere wormenkuren, geen idee, maar als je met equest ontwormt kan het 2x in het jaar.
Onze DA heeft Equest bij ons aangeraden en heeft er een schema bijgegeven. Even uit mijn hoofd, 1x het hele spul tegelijk in februari en 1x alles in juni of juli, dat weet ik nu even niet precies. Drachtige paarden 1 week voor de geboorte en veulens met 4 maanden, de merrie gelijk ook natuurlijk.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 08:33

Dan zal je toch je dierenarts moeten wijzen op de bijsluiters van Equest. Het herhalingsschema is 12 weken, dus eens in de drie maanden Equest toedienen. Let wel, Equest doodt geen horzellarven, dus in het najaar een kuur Eqvalan of gelijkwaardig geven.
Onvoorstelbaar dat je da je fout adviseerd, hij zou beter moeten weten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 18:05

Ik neem aan dat mijn DA dat niet zomaar zegt. Het is zelfs onderzocht door... huppeldepup, een of andere professor oid.
Ik doe nu 2 jaar mijn paarden op deze manier en ze zien er prima uit en zijn op en top gezond. Idem dito mijn veulen!
Het schijnt dat equest dusdanig krachtig is, dat dit dus maar 2x in het jaar hoeft.
Ik ga 100 % voor mijn DA hij is kundig en hij geeft prima adviezen.
Ik zal eens kijken of ik de papieren kan vinden.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 04:22

O jé, het valt me op dat veel van jullie altijd het zelfde middel om te ontwormen gebruiken Kusje . Wij gebruiken altijd verschillende middelen, afhankelijk van het jaargetijde (en dus ook de wormsoorten die daar aktief zijn) en van de hoeveelheid/soort wormen die ze hebben. Wij laten alle 6 tot 8 weken een "paardeappel onderzoeking" doen, dat kost niet veel (bij ons zo´n 15,-) en een deel daarvan wordt 2 X per jaar door de "Tierseuchenkasse" betaalt (daar moet iedere vee bezitter 5,- p.j. in de kas doen). Het paard van mijn vriendin had bij de laatste onderzoeking geen wormen (en kan dus een "Chemiebom" bespaart blijven), mijn Dikke hat een normale hoeveelheid wormen en Beer was sterk verwormt! Dikke en Beer kregen allebei een ander middel. Ook geven we nooit 2 keer hetzelfde middel achterelkaar, omdat die wormen supersnel resistent tegen die middelen worden Boos! .
Groetjes, Sterre

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-09-02 04:24 ]</font>

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 10:56

om de 8 weken met eqvalan.Als je je paard niet ontwormt dan kan je paard wormen krijgen(duh).Paarden kunnen doodgaan aan wormen,want ze eten je paard van binnen op.Dus goed ontwormen.Jonge paarden zijn heel gevoelig voor wormen.Ik weet het dit klinkt een beetje onsmakelijk,maar het is wel waar.

Liefs layla d

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:01

Ik heb even naar de brief van onze DA gezocht.
Ik kon de brief van het waarom en hoe en wanneer niet meer vinden, maar wel het schema:

Alle paarden, ook drachtige merries ontwormen op 1 februari.
Alle niet-drachtige paarden weer ontwormen op 1 juni.

Das dus 2x in het jaar.

Drachtige merries 1 week voor het veulenen en dan nog eens na 4 maanden samen met de veulens.

Het middel werkt dusdanig goed dat het schema vereenvoudigd kon worden.
Ik ben er van overtuigd dat ik een zeer goede DA heb. Daarbij komt ook dat hij natuurlijk zijn eigen glazen in zou gooien, als dit niet waar is. Hij verkoopt ze nu immers maar 2x in het jaar ipv. om de 8 week?! (Er zijn nogal wat paarden op dit kleine eilandje, bijna meer als inwoners!)
Maar zoals ik al zei, mijn paarden doen het er perfect op.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 14:56


* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:12

Ik doe zelf 1 keer in de 3 maand een wormspuit. Mijn paard staat op een pensionstal en dus bijna nooit in de wei ( Verdrietig ). In het voorjaar geef ik hem meestal een duurdere wormspuit (Furexel etc.) en voor de rest van het jaar gewoon een wat goedkopere.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:31

Onze paarden krijgen elke 2 maanden Eqvalan. We deden ze eerst om de 3 maanden, maar vorig najaar is Quieta heel erg ziek geweest van een worminfectie, ze had ondanks ons regelmatige ontworden een klomp wormen in haar darmen gekregen en die hebben een behoorlijke ontsteking veroorzaakt.
Sindsdien zijn we dus wel iets voorzichtiger geworden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers