ervaringen met....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SallJarig

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

ervaringen met....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 11:02

Afstammelingen van Metall x Jetset D en Mondriaan x Zeoliet.

Ben bezig met een nieuw paard, ik ga zaterdag kijken naar de laatste (Mondriaan x Zeoliet), dit paard spreekt me op de foto's enorm aan is een 5 jarige ruin, en de Metall x Jetset is een 3 jarige ruin.

Nou ben ik meer thuis in de New Foresters, maar ik ga toch overstappen op een paard, ik wil een mooi (stoer en toch shjiek (hoe schrijf je dat ook al weer Nerd )Dressuur paard, rond compact met front, hoeft niet al te groot te zijn, mag een bloedpaard zijn (heb goed ervaringen met Trakehener merries)..

Kan iemand mij meer informatie geven?

Alvast bedankt

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:07

Reken maar niet op al te brave paardjes!! Knipoog

Het zijn wel 2 bloedcombinaties bij elkaar! Ik ken alle hengsten en geen van alle zijn of fokken ze erg braaf door. Metall x Jetset lijkt me wel erg mooi maar of ie braaf is ???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:09

Ik zelf heb een Mondriaan gehad, die is nu verkocht aan Roxxie hier op Bokt.
Ik heb er meerdere gezien en ze zijn allemaal bloedmooi van type, niet te lang, mooi halsaanzet en bloederige koppies. Alleen hoor je niet zulke goede verhalen over het karakter, die van mij was echt heel erg braaf ook al zat daar ook nog K*Tbloed achter. Zeoliet staat ook niet zo fijn bekend.

Metall x Jetset lijkt me een veel zwaarder paard van type, Jetset zelf komt het beste uit de verf met veel bloed dus ben wel benieuwd wat er nog meer achter zit. Metalls hebben nog wel eens een wat kort voorbeen, maar vaak wel goed van achteren, ze komen ook nog wel eens souplesse in de rug te kort.

SallJarig

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 11:14

Achter de moeder van de Metall zit Dukaat.. (mm)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:12

Ik heb zelf een Balzflug x Zeoliet (Balzflug is vader van Mondriaan), zie [naam verwijderd] in mijn profiel.
Dat is een vuurbal. Erg veel energie, heel vlug, redelijk snel op haar teentje getrapt. Maar wel super lopen en makkelijk te rijden. Je moet er mee om kunnen gaan, het zijn niet de gemakkelijkster paarden.

De Metall x Jetset zal wat veelzijdiger zijn, die zal een betere sprong kunnen maken dan de Mondriaan (puur gebaseerd op wat je hier op Bokt schrijft).
Maar beide interessant gefokte paarden, moeten leuke dressuurpaarden zijn. Ik neem aan dat je ze allebeide gaat bekijken, veel plezier!

SallJarig

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 15:53

Ik ga zaterdag kijken naar de Mondriaan x Zeoliet, en waarschijnlijk volgende week naar de Metall..
Bedoelen jullie met moeilijk, dat ze niet voor iedereen geschikt zijn, of dat ze nare karakters vererven...

Maar goed, het is denk ik het allerbelangijkste, dat ik op mijn eigen gevoel afga, als ik de paarden ga bekijken...
Zoals ik al zei, heb ik goede ervaringen met Trakehner bloed, merrie van mijn vriendin kon k mee lezen en schrijven en waren een aantal duidelijke regels tussen ons, ik kon niet onrechtvaardig boos op haar worden, want dan lanceerde ze me tussen de spanten, was zij brutaal, dan was ik heel duidelijk dat dat niet de bedoeling was, was het weer goed, dan merkte ze dat ook heel duidelijk van mijn kant...
Ben op hoge leeftijd nog een keer met haar naar het bos gegaan (ik had inmiddels al jaren niet meer op haar gereden)en ze gedroeg zich als een frisse 3 jarige... kon zich heel sterk maken en brutaal zijn, maar goed was goed.... ik moest wel om haar lachen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:02

Nou, dat is dus wat er wordt bedoeld met lastig. Dat zijn gewoon geen paarden waar beginners weer veilig mee thuis komen.
Die paarden zijn in handen van iemand die weet hoe je ermee moet omgaan, hele prima brave dieren, maar kunnen in verkeerde handen helemaal flippen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:39

Probeer eerst naar het paard te kijken zonder de papieren erbij. Als je denkt dat het paard dan naar je gevoel wel eens bij jou zou kunnen passen, kun je de stamboekpapieren.

Het gebeurt wel eens dat bepaalde hengsten een bepaald karakter doorfokken, maar ik ben toch van mening dat je steeds eerst moet proberen om naar het paard zelf te kijken. De regel hoeft niet op te gaan voor al de nakomelingen van een hengst.

SallJarig

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 16:45

Thanks voor de wijze raad, ik was gewoon nieuwschierig, maar had mezelf ook al voor genomen om de paarden te gaan bekijken (eens even goed in ogen te kijken, hè Dees Knipoog )en te berijden...
Het paard moet me passen, ongeacht welk papier erbij zit.