Hoe wormenkuur te geven aan veulen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Hoe wormenkuur te geven aan veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 11:13

Ik heb nu een dagelijks gevecht om het halster om te doen bij mijn nogal eigenwijze veulen. Ze is schaapmak en kan haar poetsen maar ik hoef het halster maar te laten zien en ze is weg. Wee mijn gebeente als ik haar dan ook nog vasthoudt.

Moet ik de wormenspuit er met grof geweld maar in persen of zijn er andere mogelijkheden dan het veulen met kop en kont tegen de muur te zetten en het erin te duwen. Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel

Groet,
Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:18

Nou ik had het blijkbaar weer makkelijk met de mijne Haha!

Veulens proppen alles in hun mond, ik had de spuit gewoon vast, Xen begon er op te zabberen en hoppa ... kuur erin }>

Zonder halster of geweld. Lachen

*Xen is dik 2 maand en heeft nog nooit een halster aan gehad Schijnheilig *

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 11:20

Hmmm dan ga ik dat eerst proberen. wellicht dat het helpt. Haha!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:21

Bij ons moest het ook met geweld, dat halster was geen optie, hij wil gewoon geen gesjor aan zijn hoofd, dus halstertouwtje lopen, no way!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:23

Ik denk dat er geen andere oplosing is...tegen de muur douwen, halster om en de ene houdt haar in de houdgreep en de andere duwt die spuit erin...(niet helemaal he??)

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 11:25

Hahahaha nee niet helemaal. Haha! maar ik ga eerst even proberen wat Loolapelooze heeft gedaan misschien stinkt mijn veullie er ook in. Maar anders maar met kop en kont tegen de muur en spuiten maar.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:33

Mijn veulen wil ook niet aan een halster lopen,
maar hij heeft gewoon pech Haha!
Ik trek en zodra hij stopt geeft mijn vader hem gewoon een douw onder zijn kont. }>
Alleen kan ik het ook wel maar je kan dan toch iets minder snel ingrijpen en duwen lukt ook niet zo goed als je er schuin nasat staat.
Maar vaak vind hij zijn gaspedaal ook wel als ik hem gewoon in zijn broekspier knijp.
Wel is het dan oppassen voor rondvliegende achterbeentjes

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 13:01

Sjuimpje schreef:
Mijn veulen wil ook niet aan een halster lopen,
maar hij heeft gewoon pech Haha!
Ik trek en zodra hij stopt geeft mijn vader hem gewoon een douw onder zijn kont. }>
Alleen kan ik het ook wel maar je kan dan toch iets minder snel ingrijpen en duwen lukt ook niet zo goed als je er schuin nasat staat.
Maar vaak vind hij zijn gaspedaal ook wel als ik hem gewoon in zijn broekspier knijp.
Wel is het dan oppassen voor rondvliegende achterbeentjes


Mijn veulen heeft ook gewoon pech Haha! want die moet binnenkort toch ook naar een keuring en omdat het met 1 uur oud al wegrende van haar moeder moet dat halster toch maar wennen Haha! *LOL* *LOL*

Maar ik zat dus meer in mijn hoofd hoe ik in godsnaam dat wormenkuur in der mik moet duwen. Frusty

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:23

Als ik dat zo lees is Wodka echt een fijn ventje. Halstertje? No problem, hij blijft rustig staan (niet te lang duren natuurlijk). En mee lopen gaat redelijk, al gaat het vaak de andere kant op (wod in zijn achteruit en ik mee gesleurd Tong uitsteken) Maar de 'handtas' methode is echt een uitkomt (touw achter kont langs, op rug bijelkaar pakken en dan zo als handtas meenemen *LOL*)

Volgens mij heeft hij nog geen wormen kuur gehad. Op welke leeftijd geven jullie die? Ik zal het eens aan de boer vrage. Maar ik denk niet dat het een heel groot probleem gaat worden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:45

Tancreda4 schreef:
Als ik dat zo lees is Wodka echt een fijn ventje. Halstertje? No problem, hij blijft rustig staan (niet te lang duren natuurlijk). En mee lopen gaat redelijk, al gaat het vaak de andere kant op (wod in zijn achteruit en ik mee gesleurd Tong uitsteken) Maar de 'handtas' methode is echt een uitkomt (touw achter kont langs, op rug bijelkaar pakken en dan zo als handtas meenemen *LOL*)

Vergeet niet dat Wodka heel klein is voor zijn leeftijd,
de eerste dagen hield ik de mijne ook nog we lop die manier in bedwang, maar nu met een week oud piep ik wel anders Scheve mond

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:26

Ik heb een wormenspuit met appel/kaneel smaak gedaan! Vond ie helemaal niet erg.
Spririt had ik en halstertje om gedaan en de spuit in zn mond. No Problemo.

Op de leeftijd rond 8 dagen de eerste keer geven, dan na 3 week weer en dan om de vier weken.Dat mag wel tot ie een twenter is.Worden ze sterk.
(staat ookvaak op een bijsluiter van de spuit.)

gr annemieke

IM BACK!!!!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:12

Rodin deed dat altijd heel makkelijk die hapte er gewoon naar hij vond een wormenspuit altijd heerlijk Vingers aflikken (Ik had altijd die met appe; en kaneelsmaak ofzo)

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:13

c
Laatst bijgewerkt door janna op 07-05-22 06:55, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:31

annemieke21 schreef:
Op de leeftijd rond 8 dagen de eerste keer geven, dan na 3 week weer en dan om de vier weken.Dat mag wel tot ie een twenter is.Worden ze sterk.
(staat ookvaak op een bijsluiter van de spuit.)

gr annemieke


woww zoveel?
Ik mag mijn veulen pas ontwormen als ze een week of 8 is.
Ik heb het speciaal nagevraagd en moet het niet bij deze ontworming (ze is nu 4 wkn) maar bij de volgende (over 6 wkn dus)
Is mijn dierenarts nou gewoon gek??

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 08:11

ik heb onze pride nu ondertussen 2 keer ontworms (hij is 7 weken) en elke keer gewoon die spuit voor zijn snuffert gehouden, beetje tegen zijn mondje duwen aan de zeikant en huppetee weg ermee Knipoog

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 08:30

Jamy schreef:
Rodin deed dat altijd heel makkelijk die hapte er gewoon naar hij vond een wormenspuit altijd heerlijk Vingers aflikken (Ik had altijd die met appe; en kaneelsmaak ofzo)


Make vond de wormenspuit ook altijd onwijs lekker. Haha! Ik deed Camil en Make tegelijk, en Camilla die zat helemaal onder en daar deed ik hartstikke lang over om alles in haar bekkie te krijgen. Maar bij Make.. Zo gebeurt en nergens een restje te zien! Haha!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:23

Polly schreef:
woww zoveel?
Ik mag mijn veulen pas ontwormen als ze een week of 8 is.
Ik heb het speciaal nagevraagd en moet het niet bij deze ontworming (ze is nu 4 wkn) maar bij de volgende (over 6 wkn dus)
Is mijn dierenarts nou gewoon gek??


Of je dierenarts gek is, zullen we niet beweren, maar feit is, dat een veulen zn eerste wormenkuurtje krijgt tussen de 7 en 10 dagen, zn tweede drie weken later, en daarna elke vier weken (tenminste het eerste half jaar, daarna kun je ze mee-ontwormen met de rest).
Een veulen loopt een hoog risico op wormbesmetting, met alle nare gevolgen van dien (kan levensgevaarlijk zijn). Zelfs als de moeder goed ontwormd is, is de kans op besmetting hoog. Juist die eerste paar ontwormkuren zijn zo belangrijk. Voor het eerst ontwormen op 8 weken is echt te laat !

Wat betreft de manier van ontwormen, ik doe altijd de juiste hoeveelheid op een vinger, en steek die in de mond van mn veulen (zo loop je ook geen kans op "doorschieten" van de wormspuit, met overdosering tot gevolg). Veilig, kleine moeite, en kost niks, dus wat houdt je tegen ? Doen hoor !!! De eerste keer meteen de rest van de wormspuit aan de merrie geven !

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:03

Mijn veulie werd voor het eerst ontwormd met 8 dagen "oud", toen gewoon alle 6 weken. Ze is kerngezond! Ze kreeg haar eerste halstertje om met één week, en ook dit ging vrij makkelijk. Gewoon rond 'r nekje leggen en dicht doen, en toen pas de "neus" omleggen en dicht maken.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 12:17

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga vanavond mjn best doen. en dan krijgen jullie te horen wie er meer onder de wormenspuit zit ik of mijn baby paard Haha!. Ik heb een aantal tips dus ik ga alles gewoon proberen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:06

Ik ga vanmiddag voor het eerst ontwormen Haha! Hij is vandaag 10 dagen oud. Halster had ie al op toen ie 5 uur oud was en meelopen aan een halstertouw gaat ook al goed.

21-5-2010 Luc geboren!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:15

Let wel op dat je geen Equest aan je veulen voert, daar gaat het dood van namelijk. Kijk even op de verpakking of de wormkuur veilig is om aan (jonge) veulens te voeren.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 11:23

Ik geef zeker geen equest. Ik heb gewoon een eqvalan (ofzo) gepakt voor merries & veulens en 1 streepje erin gekregen. Mijn lieve baby paard hapte er inderdaad gewoon op en voila het zat erin. Haha! Haha! Haha! Zo braaf.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:34

Da's nou jammer, ik had op z'n minst foto's willen zien dat jij onder zat Haha!

Maar super hoor dat ze er zo in hapte

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:13

Merilyn schreef:
Ik geef zeker geen equest. Ik heb gewoon een eqvalan (ofzo) gepakt voor merries & veulens en 1 streepje erin gekregen. Mijn lieve baby paard hapte er inderdaad gewoon op en voila het zat erin. Haha! Haha! Haha! Zo braaf.


Jeuj! mijn eerste bokt-tip die écht werkt! *LOL*

Mensen met ontworm-moeilijkheden neem hier maar eens een voorbeeld aan Schijnheilig *LOL*
Zelfs bij mijn bejaarde Welsh werkt deze methode nog steeds. Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charrr91, dierenfan, Mark0919, pillow, Taucha en 45 bezoekers