maaien in hoef?? Hoe komt dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

maaien in hoef?? Hoe komt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 08:10

Als je net gegeten hebt kan je dit beter maar niet lezen hoor..


mijn paard heeft sinds een dag of 4 maaien in zn ene voorhoef,,
Ik maak het nu alle dagen schoon en het word al beter maar hoe komt hij hier aan???

Ps:Dit is dezelfde hoef als vorig jaar van de hoefzweer en waar hij ook regelmatig rotstraal aan heeft...

Wie kan mij vertellen wat het nu precies veroorzaakt..

Alvast tnx

keep calm, I'm engaged!!! <3


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:19

Waarschijnlijk heeft een of andere vlieg het voor elkaar gekregen daar eitjes te leggen. Heel goed schoonhouden en zorgen dat die dingen weggaan want het is wel gevaarlijk. Ze kunnen zich nl. helemaal naar binnenvreten. HEt gebeurt ook wel bij andere dieren die wonden hebben. Bij kleine dieren is het meestal al te laat. Nu moet ik alleen even denken waarmee je het het beste kan schoonmaken. Misschien iets op alcoholbasis. En probeer die voet in eeen flinke emmer water te zetten zodat die krengen misschien verzuipen.

Sterkte en keep us updated.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:26

Afbeelding

De Groene Vleesvlieg heb je vast wel eens gezien. Hij valt op door zijn glimmend groene pantser, het lijkt net metaal. De vlieg eet allerlei rottende troep, maar ook wel nectar uit bloemen.
De made is minder vriendelijk: De vlieg legt vaak eitjes in een wond van een dier, en daar leven de maden dus in. En dat is voor het dier natuurlijk nogal pijnlijk.
De vliegen komen dan ook vaak voor in een omgeving waar veel dieren zijn.

Symptomen

De aanwezigheid van larven (maden) van de vleesvlieg in een open wond van de cavia. De maden kunnen ook onder de huid zitten.



Behandeling

Alle maden verwijderen en de wond goed schoonmaken met Dettol of waterstof peroxide oplossing (3%). De wond moet goed schoon en droog gehouden worden. Eventueel insmeren met desinfecterende zalf. Callendula zalf kan gebruikt worden om de wond sneller te laten helen.


note hanifa: dit gaat dan weliswaar over cavia's maar ik denk dat je er wel heel wat aan hebt.

'Paint' it 'Black'

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:02

IEl... jaggus... ik denk idd dat je het alleen maar goed schoon moet houden.. misschien dat je de da kan opbellen en kan vragen of hij een middeltje weer..

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:35

Ik dacht hetzelfde als Fasel. Dat kan eigenlijk ook het enige zijn. Dat je paard een klein wondje ofzo heeft gehad en dat een vleig daar eitjes in gelegd heeft.
Houd de hoef heel goed schoon en flink desinfecteren. Die beestjes zijn echt loei hardnekkig. Misschien is het bellen van de da geen gek idee (ivm met antibioticaspuit ofzo). Veel sterkte ermee

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:43

Pas wel een beetje op wanneer je gaat schoonmaken met waterstofperoxide. Wanneer dat op de hoefbal of in de kootholte komt dan kan dat erg irriterend werken. Dus probeer dat zo secuur mogelijk aan te brengen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:52

Die vlieg wordt met name aangetrokken door de geur van rottend vlees. Erg berucht bij mok problemen... Maar als ie rotstraal heeft, ookal is hetin kleine mate en er zit zo'n kreng in de buurt, tja dan gaat ie daar lekker zitten eieren leggen. Met de poot in een bak met soda wil wel eens goed zijn, maar egypische zalf is ook uitstekend om de rotstraal mee op te lossen. Denk dat het belangrijk is het bij de basis aan te pakken. Waarom gaat die vlieg daar zitte, pak die oorzaak aan, dan krijg je geen volgende keer.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:51

Iehl.. Soda is goed voor alles! Zo lang mogelijk met zn voet in een emmer laten weken en als ik jou was zou ik toch voor de zekerheid even de dierenarts bellen. (t is trouwens maden en niet maaien Knipoog)

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 08:08

O hhaahha Ik noem het eigenlijk altijd maaien Lachen

Ik heb al van alles geprobeerd tregen rotstraal,maar heb nu een spuitbus van mn instructrice gekregen en dat helpt wel goed..

Update ;Ik zet zn hoef ook in een emmer met water en laat m daar in staan..Woensdag heb ik echt alles eruit gekregen voor mijn idee dan..
Gisteren zat er een heel klein beetje...


Fasel:De Groene Vleesvlieg heb je vast wel eens gezien. Hij valt op door zijn glimmend groene pantser, het lijkt net metaal.


Die heb ik idd 1xtje in de hoef zien zitten toen heb ik hem er ook uitgehaald...

Maar wat moet ik nu doen??De dierenarts bellen of ??

Ik begin echt een beetje hopeloos te worden nl.

keep calm, I'm engaged!!! <3

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 10:42

Je kan even de DA bellen om te vragen wat je moet doen, dat kost je niks en heb je toch wat meer zekerheid...
ALs je zn hoef in een emmer water zet gooi er dan gewoon wat soda door heen, dat helpt een stuk beter, word het goed schoon van!

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:51

Soda ontsmet...of biotex kan je ook gebruiken..

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:09

Bel in ieder geval de DIERENARTS even

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:20

pinopaard schreef:
Soda ontsmet...of biotex kan je ook gebruiken..


Ja daar zat ik ook net aan te denken.. biotex Dat ontsmet ook heel goed!

Jakkes zeg... bleeh ik werd er een beetje naar van en krijg nu overal jeuk Arm paardje... succes met de behandeling en goed ontsmetten en die vieze beesten weghalen!!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: djinnie, GoogleAdsense, Rijsa, RoxanneJessy en 60 bezoekers