Bot gebroken zonder aanleiding??? Das apart!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Bot gebroken zonder aanleiding??? Das apart!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 08:56

Mijn voormalige bijrijdster liep gisteren ineens op krukken, met haar voet in het gips. Zondag had ze voor de laatste keer op Kaminka gereden, nog een beetje aangerommeld met haar eigen friesje en toen met de auto naar amsterdam gereden, snel naar huis gerend omdat ze uit eten moest en wat laat was.

Tot die tijd niks aan het handje (voetje in dit geval). Later op de avond begint haar voet pijn te doen, einde van avond kon ze er niet meer op staan, dus naar de EHBO.

Blijkt er een scheur in haar wreef te zitten..... Verward Verward En het is dus een raadsel waar dat door gekomen is! (Nee, dit keer is bulldozer Kaminka geheel onschuldig! Knipoog )

Hebben jullie wel eens zoiets vreemds gehad?


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:05

Ik heb wel eens gehoord van een marsfractuur. Dat is een botbreuk in de voet door overbelasting.
Verder zou ik het echt niet weten. Verward

Goedgekeurd onderschrift :)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:07

hmm heel apart, en nee ik heb zoiets nog nooit gehoord. Heb geen idee hoe dat kan.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:13

Lomp de trap op of afgerend, een keertje gestruikeld?

Vaag? Het zal wel (tijdelijke) overbelasting zijn.

Beterschap!

:evaw:

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 10:26

Ik heb even op msn zoeken marsfractuur opgezocht, is inderdaad een breuk door overbelasting, ook wel een vermoeidheidsbotbreuk genaamd, die vaker voorkomt in de voet.

Ik had daar echt nog nooit van gehoord!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 11:38

Kennis van mij heeft ook ooit zoiets gehad, wel een ander bot. Die bleek botkanker te hebben...

Nulla tenaci invia est via

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 12:37

Ja, botkanker was ook mijn eerste gedachte, maar die heb ik maar niet uitgesproken.... Lips are sealed

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:39

Margreet schreef:
Kennis van mij heeft ook ooit zoiets gehad, wel een ander bot. Die bleek botkanker te hebben...


Dat klinkt niet zo best.Ik kende er ook zo eentje idd. Hji liep de trap op en brak zjin bovenbeen, omdat hij 1 treetje naar benden kukelde. Hij had inmiddels ook al uitzaaiingen in zijn botten, dus daar had het mee te maken.

Ik heb ook gehoord dat door een bepaalde aandoening er te veel vocht in je botten kan zitten, waardoor deze makkelijker breekt Verward . Kweet niet meer precies

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:43

Door middelen zoals prednison en andere steroïden krijg je bij langdurig gebruik (bv. bij chronische ziektes) op den duur osteoporose (botontkalking). Of vrouwen die veel te vroeg in de overgang zijn.
Ik zou dit maar heel goed laten onderzoeken als ik haar was, botten horen niet zomaar te breken!

Nulla tenaci invia est via

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 13:45

Zelf heb ik een aantal keren prednisolonkuren gehad, o.a. vanwege een gebroken pols (dystrofie). Zou wel banketstaaf zijn als ik nu eerder mijn poot breek omdat ik ooit mijn poot gebroken heb.... Schijnheilig

Ik vind het zelf heel raar: je doet niks bijzonders en je krijgt van het ene op het andere moment een scheur in je bot. Raar idee hoor, dan moet er haast al een zwakke plek gezeten hebben, toch?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 13:54

Het kan ook zijn dat de breuk pas later pijnlijk wordt. Dat had ik, ik had wel een enorme bloeduitstorting op mijn rug maar kon m verder wel redelijk bewegen (niets dat wees op een breuk). Er zijn geen foto's gemaakt (tsja, stom, maar de arts & mijn moeder & ik dachten dat het wel meeviel). Toen ik meer dan 24 uur later verging van de pijn toch maar foto's gemaakt. Rond het botje (echt heel ieniemini) zat een zwelling (van de breuk) en die zat tegen een zenuw aan te rotten. Reken maar dat dat auwie was! Gelukkig doen zware pijnstillers hun werk tenminste (zware paracetamol maakte geen verschil, ik zat 1 stapje voor de morfine, en die had ik nog gekregen ook Cool ). Rond een breuk gaat het later pas zwellen en zeker in gecompliceerde gewrichten zorgt dat voor veel 'gedoe' en dus pijn...
Dus ze kan er best al een dag mee rond gelopen hebben, maar toch, erg vreemd (t zal je maar gebeuren, ik flikkerde dan tenminste nog van mijn paard).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 13:58

Voortal bij langdurig gebruik (en vaak overdosering) van cortisonen (bijvoorbeeld bij de ziekte van Addison) is de kans op ernstige osteoporose zeer groot.
Af en toe een kuur zal dat effect niet hebben, dan is het middel erger dan de kwaal, lijkt me niet logisch!

Nulla tenaci invia est via

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 14:02

Laui! schreef:
Het kan ook zijn dat de breuk pas later pijnlijk wordt.


Ja, dat klopt; bestaat ook. Zo liep m'n opa eerst nog rustig een dagje gewoon door met een gebroken enkel......ging toch wel erg veel pijn doen, maar kwam inderdaad later....
vreemde dingen kun je hebben

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:29

Kan het niet komen door een gebrek aan ijzer en calcium? Je botten worden dan zwak en bros en breken heel gemakkelijk. Er is ook een ziekte waarbij de botten heel erg vatbaar zijn voor breuken, kan alleen zo niet op de naam komen..

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 17:25

Het zal wel een Mars-fractuur geweest zijn (komt door herhaalde overbelasting), als het botkanker of een cyste was geweest hadden ze dat toch op de foto moeten zien en haar niet zomaar naar huis laten gaan.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 20:23

Als je met een slapende voet opstaat en opeens heel hard gaat lopen kan hij ook breken.

Eluu

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 20:27

je kunt heel lang niets merken van een breuk.
mijn moeder werkt in de thuiszorg en ze is nu 6 weken "bezig" met een vrouw die 3 weken met een gebroken sleutelbeen heeft rondgelopen en ze heeft niets gemerkt.

T korte Eigetje!!!!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 20:28

ik ha dat met me pols... ineens werd die dik en pijnlijk,... na 2 dagen toch maar naar de huisarts,,... tja gekneusd... heeft hem ingetaped en nu nog steeds steekt er een beteje een botje uit! Scheve mond
hoe het is gekomen weet ik niet...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:01

in aanvang ging het over een fractuur van de wreef? Wreef is een verzamelwoord en lokatie op de bovenzijde van de voet, het is belangrijk om een juist oordeel te vellen(diagnose te stellen) in welk botje het scheurtje geconstateerd is. Ik vind het wel ver gaan het probleem bij medicijngebruik en gegeneraliseerde aandoeningen zoals carcinoma (kanker) te betrekken. Zo'n scheurtje kan ook een hele periode ervoor zijn opgelopen, zonder dat het direct ontdekt is. b.v. verkeerd van het paard afspringen en/of misstap etc.Het belangrijkste is nu, of het goed heelt en haar behandelend arts zal ongetwijfeld alle mogelijkheden bekijken en de oorzaak proberen te achterhalen.

I love my Arabian horses


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:02

whieho dit is al een heeeeel oud topic!

:evaw:

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:54

Inderdaad, daarom slotje Lachen


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten