Dazen, hoe kom je d'r aan en hoe kom je d'r af...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Dazen, hoe kom je d'r aan en hoe kom je d'r af...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 18:25

Bij ons zijn ze weer in grote getalen aanwezig. Die vieze, grijze, smerige prikbeesten. Wat ze voor nut hebben mag Joost weten, maar volgens mij zijn ze dat daar boven echt vergeten...

Zondag had ik Imker heerlijk in zijn grote wei gezet, en waren wij (vriend en ouders) aan het BBQen. Vork
Af en toe werp ik dan een blik in de wei en zie daar mijn grote blauwe monster staan. Met zijn vliegendeken en masker lijkt hij net Ivanhoe...
Het eerste half uur was er niets aan de hand, maar toen brak de hel los!

Imker ging als een razende tekeer in de wei en de pollen gras schoten de lucht in. In rengalop, bokken, hinneken en ga zo maar door.
De BBQ werd ruw onderbroken, doordat ik bij mijn ma achterop de fiets sprong en richting wei racete. Wat ik daar aantrof was echt ongelofelijk:
Imker werd omringd door een zwerm van wel 50 dazen en hij werd echt kierewiet.
Ik had alleen een halstertouw bij me en heb dat, zo goed en kwaad als ging, om zijn nek gezwierd en we zijn naar huis gerend. Daar aangekomen bleef hij flippen en wat bleek: de dazen hadden DWARS DOOR de deken heengestoken!!! Boos! Zijn rechterschouder en rug waren een maanlandschap, er zaten wel meer als 100 steken op.

Arm paard, ik heb hem meteen afgespoten en de DA gebeld. Ik had van mijn huisarts Cortisonecreme gekregen voor als ik door dazen gestoken word, en mijn DA adviseerde mij hem daar goed mee in te smeren.
Inmiddels zijn we 2 dagen verder en beginnen de plekken wat minder te worden...
Imker gaat echt voorlopig niet meer in die wei!

Toos paardloos


JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:32

Agos het arme dier! Wat zijn die dazen ook een krengen hè? Beterschap met Imker!

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:55

Ja, dat heb ik ook met Willemieke gehad toen ze in een land stond omringd door bos op het dekstation. Toen ze terug kwam was ook zij zo bobbelig als een maanlandschap! Ik voer haar nu appel azijn met knoflook bij. Zuivert het bloed, zodat ze het minder lekker vinden, maar of het helpt? Geen idee, want ik voer het nog niet zo lang.

Unieke neusriemonderleggers!
Webwinkel:http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/ydnewcreations/
Facebook:http://www.facebook.com/neusriemonderleggers/
Jimte fan Fjildsicht. Maurits x Beart. M2+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:35

Ik heb net een recept gekregen van mijn stalhouder aangezien Amanda na afgelopen weekend ook weer lek was. Het hielp bij haar super, dus ik ben benieuwd, je zou het elke keer voor gebruik moeten schudden en t werkt een hele dag. Die Tea Tree druppels waren wel stervensduur dus t mag wel helpen.
30 druppels Citronella
10 druppels Tea Tree olie
1/2 liter azijn
aanvullen met water (tot 1 liter)

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:38

Tea Tree olie stervensduur? Haal je het op de verkeerde plaats!
Ik betaal voor een flesje nog geen €3,00.
Gewoon bij de drogist!
Maar het helpt wel iets, ook tegen schuren.
Tenminste bij onze shet.

a dirty mind is a joy forever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:45

Bij de drogist -> Thursday Plantation The Original Tea Tree Oil 100 % pure,(Antiseptische olie) 25 ml =€13.60 Vind ik stervensduur.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:51

Beterschap voor Immie Lovers
Dwars door zijn bucas-stoere-pak heen...
Geef hem maar een dikke knuf
We hebben er nog niet zoveel last van, veel strontvliegen maar dazen en horzels maar een enkeling...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Ynsie
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:57

grrrrrrrrrrrr! Ik haat die stomme beesten!!
Ik maakte gister een heerlijke buitenrit door de polder en ik voel ineens wat prikken in mn been.. wat denk je!!! 2 dazen die door mijn rijbroek heen prikken... nu loop ik met 2 knoertharde rode dikke schijven op mn been!! au! Boos!
Ynse hebben ze gelukkig met rust gelaten maar voor hoe lang?? want het stikt er van!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 20:41

Maya schreef:
Ik heb net een recept gekregen van mijn stalhouder aangezien Amanda na afgelopen weekend ook weer lek was. Het hielp bij haar super, dus ik ben benieuwd, je zou het elke keer voor gebruik moeten schudden en t werkt een hele dag. Die Tea Tree druppels waren wel stervensduur dus t mag wel helpen.
30 druppels Citronella
10 druppels Tea Tree olie
1/2 liter azijn
aanvullen met water (tot 1 liter)


Dat staat bij mij ook in de kast, maar *zucht* het helpt niet. Het lijkt wel of Imker een soort lollie is voor hongerige kindertjes, ik word er niet goed van.

Ik had met mijn domme kop Imker 5 minuten alleen gelaten daarstraks en ja hoor: ik kon weer hals over kop naar de DA gaan, want hij was WEEEEEER lekgestoken, en dat in 5! minuten. (dit was overigens een andere wei, zonder de bomen)
Wat ben ik toch een ongelofelijk stomme Koe , om het maar even zachtjes uit te drukken.
Ook heeft hij nu een ijzer afgetrapt en is zijn hoef kapot en heeft hij een wondje aan zijn hoofd.... Grrrr, wat een muts ben ik toch. Boos!

Toos paardloos

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:36

skatje schreef:
Tea Tree olie stervensduur? Haal je het op de verkeerde plaats!
Ik betaal voor een flesje nog geen €3,00.
Gewoon bij de drogist!
Maar het helpt wel iets, ook tegen schuren.
Tenminste bij onze shet.


Bij die goedkope olieen moet je even opletten of het echte olieen zijn. En niet iets met die bepaalde geur waar alle soorten het zelfde kosten.

Dat is toch niet normaal meer dat die beesten zo idioot steken? Ach gut voor Imker.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:31

ohhhh, sneu Ach gut\
Baloe prikken ze ook lek, maar gelukkig alleen op de ha;s. helaas zijn die stomme rot beesten bijna overal imuun oor, alleen shift Verward wil wel helpen.
Dat spul is wel stervensduur!!!
250 ml voor zo'n 40 euro....

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:59

Jurga slaat er ook helemaal van uit, heel sneu. Het lijkt dit jaar wel erger te zijn dan anders, je wordt helemaal gek van die krengen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:02

Maak ik jullie jaloers als ik zeg dat het hier heel erg mee valt?
Af en toe een enkeling, maar verder niet veel dazen. Wel gewone vliegen, maar niet abnormaal veel. Weiland in de polder, geen bomen, dat scheelt een stuk!

Nulla tenaci invia est via

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:02

In het topic over dazen op vraag maar raak staan meer goede mixen ik heb die met lavendelolie overgenomen. Ook detol + azijn en paar drupjes lavendel helpt (even).
Overdag moeten ze zowiezo ergens onder kunnen staan, dan gaan ze zweten in de zon.
Zouden ze niets kunnen uitvinden wat je op de grond kan spuiten of in de planten net zoals mieren lokdozen, of wespen vallen???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:13

In het blad In de Strengen (de laatste) stond een advertentie voor een nieuwe spray speciaal tegen dazen... Weet de naam niet meer.. kijk thuis wel even hoe het heet...
Maar of het helpt.. ik geloof er zelf niet zo in.. maar je weet het nooit!
Zelf voer ik mijn paarden knoflook.. en een eigen mengsel als vliegenspray.. ala het recept (ongeveer) van imker

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:30

Wat in het begin goed hielp was:
kruidnagels 20 minuten in water laten koken (voldoende sterk maken)
kruidnagels eruit zeven en azijn bijdoen als het afgekoeld was en deze oplossing dan op het paard...
om een of andere reden hielp het jaar erop amper zeker niet al ze fel gingen zweten

Voor de rest hebben we vanalles geprobeerd, dingen met citroen, lavendel, muntn pffff noem maar op, maar die dazen zijn echt niet weg te houden Boos!

We hadden een goed product gevonden, maar het stonk vreselijk, was iets donker dat je moest verdunnen met water en dan kreeg je een redelijk donker bruine oplossing. De reuk had iets weg van verbrand, maar met nog een andere vreselijke geur doorheen. Om te gaan rijden was het erg, want hoe meer ze gingen zweten hoe erger de geur werd, maar voor op de wei was het ideaal, dazen bleven zelfs paar dagen weg! Helaas is het uit de handel genomen omdat mensen het niet veel kochten wegens de geur. Heeft iemand enig idee waar ik het over heb? Kent iemand het? Want de laatste bus die we ervan hadden met de naam erop is verdwenen en ik weet de naam echt niet meer

Annash
Blogger

Berichten: 26475
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:18

Hoi!

Mijn moeder maakt ook zelf vliegenspul... gewoon omdat het uit de winkel vaak zo duur is! Zij gebruikt Eucalyptus olie, Citronella, Poho- olie.. gewoon alles wat er in zo'n winkelflesje ook zit en vult dit aan met water. Ik vind zelf dat het lekkerder ruikt! Maar het werkt zeker zo goed, zo niet, dan beter!!! De hoeveelheden gokt ze volgens mij een beetje!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 21:50

Ik heb echt al zoveel geprobeerd, maar niets helpt. De enige oplossing is nu gewoon paard overdag op stal en 's nachts buiten zetten. Gelukkig helpt mijn trauma me uit de brand en zij voert dan 's middags nog hooi en lucerne.
Zij kijkt ook of Im nog bultjes/plekjes heeft.

Toos paardloos

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:00

Ja ik ken het. Mijn paard staat onder dichte eiken, volledig onderin begroeid en dan ook nog naast een beek. Echt niet te harden voor hem.

Voor mij de oplossing: hij en de pony staan snachts buiten. S avonds om een uurtje of 10 naar buiten. Beesten gaan dan net slapen. 's Ochtends bijtijds weer binnen. En of ie het fijn vind! Hij is helemaal relaxed. Staat of ligt te dromen in de stal. Eet af en toe een happie hooi.

Nee, hij vermaakt zich prima.

Gelukkig kan ie er tegen om 's nachts buiten te staan anders heb je een probleem.

Rockes <3


manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:47

Loena schreef:
In het blad In de Strengen (de laatste) stond een advertentie voor een nieuwe spray speciaal tegen dazen... Weet de naam niet meer.. kijk thuis wel even hoe het heet...
Maar of het helpt.. ik geloof er zelf niet zo in.. maar je weet het nooit!
Zelf voer ik mijn paarden knoflook.. en een eigen mengsel als vliegenspray.. ala het recept (ongeveer) van imker


Ik denk dat je Atac Daas Spray van Hofman Lieve's (of Lieve's Hofman) bedoeld. Die is inderdaad nieuw (en speciaal voor dazen). Heb hem zelf een week of wat terug gekocht (pfff, 20 euro voor een flesje). Maar eerlijk is eerlijk, van alle sprays die ik gehad heb (en dat zijn er veel) werkt deze nog het beste. Hij stinkt alleen echt gruwelijk (zit hertshoorn in) en is bruin van kleur (kijk uit met witte dekjes).

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:30

gelukkig hebben wij er niet zoveel last van hier. hier zitten (nog) niet zo veel dazen en horzels.. GeLUKKIG!! dikke knuf voor imker Haha!

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:28

Idd Manon_Lin, die spray bedoel ik! Handig om te horen dat het werkt!
Jammer dat het zo stinkt.. dan maar een wasknijper op je neus..

Op dit moment hebben wij gelukkig nog niet zoveel last van dazen.. Heb wel het idee dat het er steeds meer worden.. Zou de aanhoudende droogte daar ook mee te maken hebben?
Denk dat ik ook maar een fles ga bestellen.. werkt ook gewoon tegen vliegen etc toch?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:38

tjah, hoe kom je eraan? ik ging een paar dagen geleden es wandelen, eerst wat tussen huizen, niets alleen vliegen. en dan tussen de velden. niet te doen, ze begon met der hoeven te slaan, der staart volde ik rond mn oren. der hoofd de hele tijd schudden enal. ik heb dan teruggekeerd en proberen alles van der af te slaan.

ik zal ook es zo een fles proberen en hopelijk helpt het echt, das zo zielig voor die beesten he. en ze blijven maar terug komen!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:10

Loena schreef:
Idd Manon_Lin, die spray bedoel ik! Handig om te horen dat het werkt!
Jammer dat het zo stinkt.. dan maar een wasknijper op je neus..

Op dit moment hebben wij gelukkig nog niet zoveel last van dazen.. Heb wel het idee dat het er steeds meer worden.. Zou de aanhoudende droogte daar ook mee te maken hebben?
Denk dat ik ook maar een fles ga bestellen.. werkt ook gewoon tegen vliegen etc toch?


Werkt super tegen vliegen!! Mijn paard stond op de poetsplaats en er zaten zeker 15 vliegen om hem heen. Hij super geïrriteerd met zijn staart zwiepen (en ikke dus ook supergeïrriteerd, staart in oog, AUW). Ik spuit het spul op en.... 2 tellen later waren alle vliegen weg Haha! . Ik heb ook Leovet Phaser, maar daar zijn de vliegen duidelijk minder van onder de indruk (en de dazen helemaal niet). Zoals ik zei nadeel is inderdaad dat het stinkt. Zodra ik het opspuit zijn niet alleen de vliegen pleitte.... de andere pensionklanten ook!! Ohja, en zodra je het hebt opgespoten even met een spons verdelen. Dazen hebben een echte speurneus en gaan nog op de onbehandelde plekken zitten Boos! .

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:15

sarabande schreef:
Zouden ze niets kunnen uitvinden wat je op de grond kan spuiten of in de planten net zoals mieren lokdozen, of wespen vallen???

Ik ben meer een voorstander van definitief uitroeien Extreme duivel
Wat bij mij en Fayette redelijk helpt tijdens het rijden is het volgende: 0,5 liter azijn met 0,5 liter koude sterke thee mengen en hier 2 flesjes (samen 100 ml volgens mij, van de Kruidvat) citronella olie doorheen doen. Helaas is het niet HET middel maar ze komen iig in heel wat minder grote aantallen ons lastig vallen Lachen (en aangezien wij in het prachtige Twentse landschap incl. grote aantallen bos, heggen, etc. wonen zijn er hier meer dan genoeg van die rotkrengen)

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _joy_c_, Adrija, afkepieteke, CairnTerrier, Cjuan, Dancer, FenrisLoki, friendly, Hanjan, Happy16, Jihama, KaasSouffle_, Lisewiesje, LotusT, nafkedemi, Patriesje, Sjors050, Swift, Syb_sem, SylS, Vagabondo en 161 bezoekers