Wel of niet paardrijden met gebroken pols?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Rijden met een gebroken pols?

ja
12 (11%)
nee
91 (88%)

Totaal aantal stemmen: 103


Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Wel of niet paardrijden met gebroken pols?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 09:28

Helaas ben ik vorige week gevallen en heb ik mijn pols gebroken Huilen , net nu ik aankomende week met een vriendin en onze paarden een paar dagen naar het bos zou gaan. Nu zit ik te dubben of ik wel of niet zal gaan. Mijn paard is heel braaf, dus de kans dat ik eraf val is erg klein. Wie heeft eerder zijn pols gebroken en gewoon gereden?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:32

Ik zou het niet doen. Al is je pony nog zo braaf, je kunt er altijd afvallen. Kans is aanwezig dat je het alleen maar erger maakt.
Bovendien kun je veel minder ingrijpen wanneer je maar 1 arm kunt gebruiken. Ik zou het dus niet doen, en zeker niet buiten. Als je je pony niet onder controle hebt kun je niet alleen jezelf in gevaar brengen, maar ook een ander.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:33

Niet doen, dat is gewoon gevaarlijk............

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:34

ik heb een keer met een verstuikte pols gereden,en dat ging absoluut niet,het deed veedl te veel pijn en het is verschrikkelijk onhandig om te rijden met een windel rond je pols.Niet doen dus

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:37

Als je op 1 hand kan rijden kan je het proberen,
niet met die gebroken pols de teugels vasthouden, ten eerste forceer je zo de breuk waardoor het genezen langer duurt, ten tweede werk je nu heel anders met die hand in wat je eigen gevoel en de mond van je paard niet ten goede gaat komen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:41

Ik denk dat het probleem dat Sjuimpje beschrijft vooral ontstaat als je in een reflex toch twee teugels gaat aannemen, bijvoorbeeld als het paard schrikt. En zoiets gebeurt sneller dan je verwacht.

Ik zou het zelf iig niet zo snel doen. In de bak misschien nog wel, maar voordat ik weer naar buiten zou gaan, zou ik toch wachten tot het gips er weer af is, of iig tot de breuk wat verder genezen is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:01

Ik zou het niet doen. Niet goed voor de genezing van de breuk, maar ook kun je zelf minder handig met je paard omgaan dan normaal.

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:39

Ik zou het ook niet doen. Ten eerste lijkt het me niet gemakkelijk rijden en ik zou toch bang zijn dat er wat gebeurde dat de genezing zou beinvloeden.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:52

de kans dat je paard een keer onverwacht schrikt is heel groot en dan ben je nog verder van huis

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:07

ik heb het wel gedaan

de laatste keer dat ik met lucky reed vlogen we weer over de kop, toen was het gebeurd voor mijn ouders en moest hij weg
de dag dat we hem weggebracht hebben heb ik een hele lange buitenrit gemaakt met mijn andere pony
en het was net of ze het begreep...
ik kon toen ook maar met 1hand rijden

het is net hoeveel vertrouwen jullie in elkaar hebben

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:50

Ik zou nog gewoon even geduld hebben, anders duurt het genezen alleen maar langer (eigen ervaring) ik had m'n enkelbanden gerekt en ik kon er een week niet mee lopen, na een week kon ik weer wat lopen dus dacht ik dat ik ook wel weer rustig kon gaan rijden. Het lukte redelijk alleen ik kon m'n enkel niet draaien dus ook geen fatsoelijke hulpen geven, nu is het alweer een hele tijd geleden en heb ik er nog steeds veel last van. Terwijl het volgens de dokter al een stuk minder had geweest als ik gewoon nog even geduld had gehad..... Nou ben ik gister ook nog eens van en dakje afgesprongen en doet het helemaal zeer!! Haha! Huilen
Dus ik wacht voortaan!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:06

Ik heb op mijn 17e mijn pols gebroken tijdens een springwedstrijd. Dat gebeurde op zondag, vrijdag zat ik weer op mijn pony. Natuurlijk is dat dom en onverstandig, en ik zal het absoluut niemand aanraden - maar het is bij mij wel goed gegaan. Alleen het opstijgen is even lastig *LOL* .

Dus, neem geen voorbeeld aan mij, wees jij wel verstandig en doe het niet Haha!

(Oh ja, ik moest wel met 1 hand rijden, de gebroken arm zat in een mitella)

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 13:08

[quote="xxappiexx"]Ik zou nog gewoon even geduld hebben, anders duurt het genezen alleen maar langer (eigen ervaring) quote]

Ik ben nogal een ongeduldig typje, dat is ook de reden dat mijn pols gebroken is. Ik ben namelijk te vroeg op een jong, net ingereden paard gaan zitten die al 4 weken niet bereden was. Het was (achteraf) slimmer geweest om eerst een week te gaan longeren, maar ik moest er zo nodig meteen op . Maar als ik jullie adviezen bekijk kan ik dus beter nog drie weekjes wachten totdat het gips eraf mag.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:51

Ik zou het risico niet nemen, ookal is je paardje braaf, en val je (bijna) nooit, er kan altijd iets gebeuren: je paard kan in paniek raken en een sprintje nemen,... Als je dan valt kan het erger worden dan het nu is, en moet je mss veel langer w8en. Ik zou, als ik jou was, niet gaan rijden Scheve mond

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:30

ik zou gewoon even wachten et is vast over 2 weken weer goed. als het mis gaat duurt et alleen maar langer...

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:50

euhhhhh Schijnheilig eigenlijk moet ik nee zeggen Haha! Maar zelf deed ik 'ja'!

Ik had mn arm echt flink gebroken (is ook gezet) maar na 1 week gewoon weer dom gaan rijden. Achteraf gezien misschien niet zo slim, maar ik kon t niet laten....

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:03

Ik zou het niet doen ookal zou het kunne.
Het is de bedoeling dat je arm/pols rust krijgt en zo krijgt die dat niet.

Ten tweede blijft het een paard, wat elk moment toch KAN schrikken.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:10

nee, het is gewoon pech hebben. Leg je erbij neer en geef jouw lichaam de tijd zich te helen. Die afspraak kun je altijd nog een keertje maken toch?

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 17:55

Kyra schreef:
nee, het is gewoon pech hebben. Leg je erbij neer en geef jouw lichaam de tijd zich te helen. Die afspraak kun je altijd nog een keertje maken toch?


Dat is nou net het probleem. Het paard dat ik mee zou nemen is mijn verzorgpaard en die zou na die week voorgoed het land in gaan. Dit was dus bedoeld als een soort van afscheid.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:06

Ooei, gaat dat geen pijn doen? Er is misschien ook net iets te veel risico aan verbonden. Stel dat het paard op loop gaat, dan heb je toch nooi 100 % controle.

Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:15

ik zou het ook niet doen...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:22

Ik zou het niet doen. Ik zou het risico te groot vinden. Het risico dat het niet goed geneest EN dat er wat gebeurd. Gewoon even afwachten, paardrijden kan altijd nog.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:44

ik zou ook nee moeten zeggen,maar ik ben er na een week ook weer opgestapt 3 plaatsen gebroken en gezet en ook ik was super eigenwijs,het ging goed maar ik raad het je niet aan!!!!!

Greggie

Berichten: 160
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:47

Als je pols gebroken is, heeft hij tijd nodig om te herstellen.
Je kunt beter een paar weken rust houden en dan weer lekker rijden, dan nu op het paard klimmen en straks met een pols zitten die maar half genezen is.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:02

Het lijkt me niet echt lekker rijden, en ook niet echt verstandig. Maar, ik ken het gevoel. Ik word super pissig als ik ook maar ergens iets gekneusd heb. En dan gaan gevoel en verstand tegen elkaar in. Zelf heb ik wel snel zoiets van het zit toch in dat kunstofgips, er kan niet veel met de pols misgaan. Alleen, doordat je toch een gewricht mist (vingers kun je neem ik aan wel gewoon bewegen), mis je toch heel wat om te corrigeren. Die pols is dus niet het probleem, die zit wel veilig verpakt. Alleen bij een nieuwe val breek je dan eerder je sleutelbeen ofzo, omdat je niets meer met die hand en de pols op kunt vangen. en daarin zit dus het gevaar. Verder heb je toch minder correctievermogen als het paard toch schrikt.
Ik vind het lastig om te zeggen dat je het echt niet moet doen, want als die werkelijk de laatste mogelijkheid is om op die pony te rijden, dan werd het voor mij ook moeilijk. Maar misschien is dan een rondje uitstappen in de bak verstandiger. En borstelen, ook dan kun je lekker met de pony omgaan. Echte bosrittenmaken vraagt wel veel van je hoor en ik zou het niet doen.
Laatst bijgewerkt door germie op 27-06-03 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt