Rijden met alleen een bontje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Schapenbontje met of zonder extra shabrak?

Ja, met een extra shabrak eronder!
20 (54%)
Nee, dat hoeft niet een Schapenbontje is genoeg.
17 (45%)

Totaal aantal stemmen: 37


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Rijden met alleen een bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 10:57

Tegenwoordig zijn ze immens populair, die schapenvachtjes.
Ik heb zo'n klein schapenvachtje, en ik rij met dat ding zonder nog een ander shabrak eronder.

Nou kreeg ik vandaag ineens commentaar of ik er niet eens een normaal shabrak onder zou leggen. ("Voor de drukpunten"). Naar mijn inziens zitten de "drukpunten" niet bij de zweetbladen van het zadel maar alleen onder mijn "zitvlak". En het bontje verdeeld die drukpunten prima onder mijn zitvlak. Mijn paard heeft nergens last van. En daarbij is mijn paard met een 'lang' shabrak zo vreselijk bezweet altijd dat ik ze maar gewoon achterwege laat.

Wat vinden jullie hiervan?


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:05

ja hoor kan best... een sjabrak is er eigenlijk alleen maar voor om het zadel te beschermen tegen het zweet. zweet is namelijk slecht voor leer.
bij een goed passend zadel hoef je niet eens een sjabrak te gebruiken.
en als je je zadel passend wil maken dmv sjabrakken en onderleggers ben je niet goed bezig

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:07

Ik heb net een bontje gekocht(van smaxie), maar dat sluit niet echt aan op jouw vraag, want die is in de vorm van een sjabrak en zit dus ook onder de zweetbladen. Maar die gebruik ik dan ook zonder dekje.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:15

LiSSy schreef:
ja hoor kan best... een sjabrak is er eigenlijk alleen maar voor om het zadel te beschermen tegen het zweet. zweet is namelijk slecht voor leer.

Zweet komt zowiezo wel door een shabrack heen, maar het houdt wel vuil tegen!
Je krijgt je paard natuurlijk nooit helemaal 100% schoongepoetst en dus krijg je iedere keer zo'n vuilkorst onder je zadel.
Als je zonder shabrack wilt rijden zou ik wel elke dag de onderkant van de zweetbladen schoonmaken met zadelzeep.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:25

Volgens mij hoort onder zo'n bontje geen schabrak.. Dat bont hoort de paardenrug toch te raken?
Ik heb het niet zo op die bontjes, doe mij maar een zadelvormige, dan blijven de zweetbladen idd goed schoon.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 11:40

even voor het beeld bij de vraag, ik rij zo:

Afbeelding

Zonder extra shabrak onder mijn bontje.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:43

Sjuimpje schreef:
Zweet komt zowiezo wel door een shabrack heen, maar het houdt wel vuil tegen!
Je krijgt je paard natuurlijk nooit helemaal 100% schoongepoetst en dus krijg je iedere keer zo'n vuilkorst onder je zadel.
Als je zonder shabrack wilt rijden zou ik wel elke dag de onderkant van de zweetbladen schoonmaken met zadelzeep.


Inderdaad! Ik zou je dus aanraden of je zadel elke dag schoon te maken na het rijden OF toch een sjabrakje gebruiken. Zo blijft je mooie zadel in ieder geval bespaard Lachen

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 14:16

Mijn zadel heeft al 2 grote vlekken onder mijn been helaas maar aan de andere kant is het een gebruiksvoorwerp, zolang als hij maar niet kapot gaat en goed op mijn paard ligt Haha!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:19

Ja maar je hebt kans dat mensen erover vallen als je het zadel zou willen verkopen.

Don't dream your life, live your dreams!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 14:20

Ik ga er niet van uit dat ik mijn zadel verkoop.
Dit zadel gaat niet weg, behalve als mijn paard ooit weg zou gaan maar dat gebeurd zeker niet!.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:02

Kun je niet kijken naar een zadelvormig sjabrakje voor onder het bontje? Dan is je zadel beschermd tegen vuil en is het niet zo'n groot oppervlak waar je paard van gaat zweten.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 15:04

Ja die had ik laatst besteld bij Divoza, sturen ze me een dresuur dekje xxl op. Die heb ik maar weer doorverkocht.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:11

Een dekje alleen onder het zitvlak heeft een kans op andere problemen. Je moet je voorstellen dat de kussens van het zadel vloeiend doorlopen en zo geen randen vormen voor op de rug van je paard. Door een dekje te leggen onder een deel van de kussens onstaat er een niveau verschil en een rand op de rug van je paard. Je moet bij jezelf voorstellen dat je een riem strak om je middel hebt zitten, rechtstreeks op je huid en alleen langs je ruggewervel een bontje hebt liggen. Kan je je dan voorstellen dat je de overgang tussen bontje en kaal kan voelen, nou , dat voelt een paard ook!!!! Daarom ook zeker oppassen met deze kleine bontjes en sjabrakken met naden op de rug van een paard, je loopt zo risico op drukkingen of onderhuidse kneusingen.
Zelf heb ik een schapenvacht onder mijn gehele zadel en echt veels te warm is het niet. MAar moet zeggen, ik gebruik het alleen in de winter en in de zomer katoenen sjabrakken (hij heeft een super gevoelige wintervacht en echt alles schuurt). HEb je een schaap alleen voor de show, doe er dan een sjabrak onder, dan heeft je paard minder kans op problemen.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 15:26

Ik heb mijn schaap niet voor de show maar gewoon omdat ik het een prettig shabrak vind. daarbij is mijn schaap vrij breed waardoor jou verhaal over de 'naad' niet op gaat denk ik. Hij steekt aan beide kanten onder mijn kussens nog wel uit.
en nog een vraag dan. Waarom rijden veel Eventers (op hoog niveau) dan zonder Shabrak met alleen een schaap?
Ik persoonlijk heb het eerst kennis gemaakt met een schaap toen ik een aantal jaren geleden de paarden van de fam. Plijnaar verzorgde en vond het erg prettige dingen. Zodoende dat ik er zo ook mee rijd.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:32

Gaat mij juist om de randen tussen het zitvlak en de zweetbladen. In je zadel is dan een doorlopende kussen. Gaat dus niet om de randen buitenom!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:40

Bij jouw poll weet ik niet wat ik moet kiezen, zoals je nu rijdt, heb ik er een slecht gevoel bij iig. Ik denk dat je op de langere termijn er toch problemen door krijgt.

Als je zo graag op een schaap wilt rijden Knipoog , dan zou ik doorsparen voor een schaap in zadelvorm. Daar rij ik nu ook mee (met stof aan de boven kant en schaap aan de onderkant) en ik ben daar erg tevreden over.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 02:31

Wij rijden zelfs met een dekje en een bondje.

Karnat is er eindelijk!


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 07:11

Dan vind ik het nog vreemd dat ik mensen ken die het al jaren doen en er nooit problemen mee gehad hebben Knipoog

[edit] En dan voornamelijk eventers die volgens mij toch wel de zuinigste ruiters op hun paarden zijn allertijden, maar dat is mijn mening [/edit]

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:46

Eh sorry hoor, maar je bent toch wel zeker van je eigen mening, dat je je bontje alleen wilt dragen, zonder een ander dekje eronder. Waarom vraag je dan om onze mening als je daar alleen maar tegen in gaat?

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 09:16

Ja ik ben zeker van mijn eigen mening maar had een discussie met iemand van stal hierover en dacht ik ga deze discussie ook eens op bokt zetten. En blijkbaar zijn de menigen hier sterk over verdeeld.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:12

Ik heb ja geantwoord in de pol, maar eigenlijk klopt het ook niet helemaal. Ik heb tussen mijn 'halve' schaap en het zadel nog een normaal zadeldekje liggen. Vooral omdat het inderdaad voor het zadel niet goed is (heb net een nieuw zadel) als er teveel zweet / vuil aan de onderkant komt.
Toen ik het schaap kocht heb ik advies gevraagd over hoe ik het het beste kon gebruiken. Ze zeiden toen dat dat afhing of het echt een 'medische' reden had of dat het puur voor een betere drukverdeling was. In mijn geval was het zo dat Kaunos van zijn oude zadel kleine bultjes op zijn rug had. Daarop adviseerden zij om het dus juist direct op de rug te leggen. Qua zweetopname is dit ook erg fijn, wol neemt het zweet namelijk erg goed op. Nadeel is dat het schaap wel erg snel vies wordt, zeker met dit droge stoffige weer. Ik heb absoluut niet het idee dat Kaunos last heeft van de overgang.
Het lijkt mij ook wel fijner voor het paard als er onder de zweetbladen ook nog een stuk stof zit. Ga zelf maar eens met je blote benen op een leren bank zitten. Een stoffen bank voelt toch prettiger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 10:01

Het schoonmaken van de zweetbladen aan de binnenkant heeft niet het mooi of het behoud van je zadel als eerste doel, maar het voorkomen van schuurwondjes op je paard door aangekoekt vuil...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers