Wat is jullie basis bij dressuur rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-01 16:00

Bij dressuurwedstrijden zie je altijd heel veel op andere manieren rijden de ene zet de handen vast de andere zit te zagen van hier tot ginder en die rijd mooi ontspannen enz , nou had ik ff vraagje wat is jullie basis mijne is met je binnenbeen tegen je buitenkant aan te rijden en je handen te dragen en zo weinig mogelijk je pony in de mond zitten dus je handen ontspannen en je zelf natuurlijk ook, ik ben wel benieuwd want volgens mij rijd niemand bijna met dezelfde basis Verward Verward Verward

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:05

Ik weet zeker dat het streven van iedereen hetzelfde is, en dat iedereen het hier met jou eens zal zijn. Maar wat er uit komt is vaak heel anders. Ik streef ook naar een goede basis, inderdaad met je binnenbeen naar de buitenteugel toe rijden, terug kunnen rijden met zit zonder in de mond hoeven te komen, van je hand af rijden maar met licht contact met het bit, licht aan de hulpen zijn, en bovenal het paard lekker door het lijf laten bewegen en los in de rug.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:06

Veel met je benen en je zit rijden en met soepele polsen je paard losmaken, dus met je handen doe je alsof je een spons uitwringt.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:57

Het viel me net in dat ik niet zo zeer met mijn binnenbeen naar mijn buitenhand toe rijdt. De druk op beide teugels moet gelijk blijven. Ik drijf ook niet met 1 been meer dan met het andere maar begrens hooguit een keer met mijn buitenbeen door mijn been iets naar achteren te leggen, als mijn paard iets te veel uitzwaait.
De basis is bij mij werken aan impuls en nageeflijkheid en ik doe dat met een lage stille hand.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 17:30

Ik rijd met 2 benen naar 2 handen toe.
Alleen op de voltes drijf ik 'm met mijn binnenbeen tegen mijn begrenzende buitenbeen/hand aan en dan geeft mijn binnehand alleen maar aan.
doordat mijn buitenbeen voorwaarts blijf drijven heb ik dan nog evenveel druk op 2 benen.
Ik ben voorstander van het sluiten van 2 handen en wanneer het paard nagevlijkheid aanbied je hand te openen.
en verder een stille hand te gebruiken indien je paard wat minder nagevelijk wordt je hand op nieuw te sluiten (halve ophoudingen)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 18:41

heeeeel relaxed, stille hand, rustige benen en een mooie intspannen zit in het zadel!!! het paard moet lopen zonder dat je her ziet!verder werk in mijnlessen aan het reageren op de been, de kuit aan leggen en het paard nmoet weg zijn, verder veel schijnovergangen, voor de reactie van het paard en dan niet een flinke ruk, nee een ophouding met de zit en met de been het paard eronder houden, verder veel figuren en de HOEKEN DOOR een groot probleem volgens mij!! tja ik kan streng zijn met les geven!!!!


* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 14:46

Aan het been en ontspannen houden.
En -inderdaad- zlef ontspannen op je paard zitten (niet onnodig hand en been hulpen gebruiken).

_________________
The horse: Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: * Ellen * op 2001-08-30 18:28 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 18:12

Ontspanning, in zowel paard als ruiter. Ik geloof niet in handen vastzetten en/of tactmatig drijven. Daar wordt de ruiter veel te onrustig van. Ontspannen zitten, benen rustig af laten hangen. Vriendelijke hand, die bij het krijgen van wat 'ie vraagt, onmiddellijk nageeft.

(Heb 25 jaar dressuur gereden voor ik western ging rijden, dus vandaar dat ik toch effe antwoord op een dressuurvraagje)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 00:48

de basis heeft bij mij een heel simpel gegeven:je dient je paard met je zit en benen te rijden en niet met je handen.onafhankelijke zit heet dat.
je blijft je paard uit zijn mond.
trekken en zagen is geen basis:dat is frustratie van en ruiter die geen onafhankelijke zit heeft!
basis is ook goed voorwaarts gereden,geen enkel verlies van impuls en takt.voorwaarts neerwaarts en dan daarna van achterhad ondertredend naar voor opgerichtheid(in een later stadium)
menig paard is echter al verreden en is door de vorige ruiter hard in de mond gemaakt.een paard is nooit hard in zijn mond en een bit is nooit scherp.de hand van de ruiter is stug en hard of scherp.
de hand van de ruiter ,daarmee staat of breekt alles.
van je onafhankelijke zit moet je het hebben,door die te verwerven kun je je paard op je zit voorwaarts rijden ,wenden en laten nageven.........
nageven is het grootste geschenk dat een ruiter kan verwerven:het is ontspanning van het paard en mag dus nooit op spanning van de hand gebaseerd zijn

soms is het beter om te zwijgen

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 09:01

Loslaten als ze nageven en oppakken als ze een fout maken. Met zo min mogelijk zoveel mogelijk bereiken.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 19:57

ik probeer zo min mogelijk aan de mond te zitten maar door alle ponyclubculturen was ik behoorlijk onrustig met mijn handen. Gaat nu alweer een stuk beter gelukkig. Ik wil ze ok leker voorwaarts aan het been hebben.

Ik ben er ok nog niet uit wat het beste is: of aan de buitenteugel of aan 2 teugels. Ik heb altijd geleerd met de buitenteugel te rijden maar nu ik menesen zie rijdcen met alleen druk op de buitenteugel en geen op de binnen ga ik me afvragen of dat wel goed is..

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 12:57

Nimber ik ben het absoluut met jou eens zo rij ik die van mij ook altijd..voorwaarts naarwaarts..

Ik ben op zoek naar Gucci


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers