2 jarige ponymerrie aan zadel laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

2 jarige ponymerrie aan zadel laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 21:25

hallo ik heb een 2 jarige ponymerrie, en ik heb dr iets eerder al enkele keren gelongeerd omdat ze een beetje ondeugend werd enzo, wou ik iets met dr gaan doen, nu is ze 2 jaar (5 juni) en ik heb dr vamiddag een zadeltje opgehad, in de stal enzo had ik het al vaker omgehad, maar dat vind ze zo goed, en peesbeschermertjes en hoofdstelletje enzo, maar toen moest ze dus met zadel draven en galoperen en dat was wel een beetje eng haha, maar later ging het geweldig!! morgen maak ik foto's! dit is toch allemaal niet erg omdit alvast te leren, heb je er als ze 3 is alleen maar profijt van toch, opzitten enzo doen we pas als ze 3 is hoor!


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:27

Denk niet dat je hier veel commentaar zal krijgen op het wennen aan het zadel maar ook op het longeren, draven, galopperen met een paardje van 2 jaar Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Aramat op 25-06-03 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:33


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:16

Ik zou het niet doen, gewoon als ze rond de 3 is. Dat vind ik al vroeg zat aangezien ze dan ook nog in de groei zijn.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:21

ook zonder gewicht belast je haar nu al, terwijl ze echt nog in een groeispurt zit als ze 2 is. Persoonlijk ben ik er niet voor om dat al te doen als ze 2 is, ze kan nog lang genoeg met een zadel op haar rug lopen, lijkt me nu dus nog niet nodig. Longeren zou ik zelfs nog niet eens doen. Aan de hand meelopen, wennen aan omgeving, voetjes geven dat zijn meer dingen die je met een paard van 2 doet.


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:28

ik ga met prixcaZ mee
paardje is echt nog te jong

ik snap best dat je meer met haar wil doen
wat dat betreft zijn paarden van 2 eigenlijk nog best 'saai'
maar als je later echt van je paardje wilt blijven genieten, is het echt beter dat je het paard nu nog even lekker jong laat zijn


Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:39

Ik denk dat alleen een zadel erop echt geen kwaad kan, longeren ed is veel bezwaarlijker. Ik legde er ook andere dingen op: dekens, jassen enzovoiorts. Het geeft juist vertrouwen en je kan er een spel van maken.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:45

Pauline schreef:
Ik denk dat alleen een zadel erop echt geen kwaad kan, longeren ed is veel bezwaarlijker. Ik legde er ook andere dingen op: dekens, jassen enzovoiorts. Het geeft juist vertrouwen en je kan er een spel van maken.

Mee eens, een zadel erop voor een enkel keertje op een speelse wijze kan imo geen kwaad, maar of het nou nut heeft...
Longeren is wel erg belastend voor een tweejarige.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:46

sorry maa rik vind het dom om dat nu al te doen! je belast hem idd al en dat is niet goed! en aparden van 2 jaar zijn nou eenmaal onduigedn dat hoordt er gewoon bij! lekker laten spelen! dat hoort nu bij zijn leeftijd hij kan de rest van zijn leven nog werken!

Dag lieve mama...

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:46

Ik zou genieten van dit jaartje.. je hoeft niet elke dag te gaan en je hebt nu alle tijd om lekker met haar te spelen Lachen
Maak haar alvast verkeersmak, laat haar wennen aan zeiltjes, ga clickeren enz.
Ik weet uit ervaring dat het vreselijk leuk is je jonge pony al als een echt rijpaard 'aangekleed' te zien, maar laat het daar dan ook bij. Longeren is inderdaad slecht voor de benen, helemaal op zo jonge leeftijd.

Bovendien heb je er later zo veel profijt van als je nu al op een onbelaste manier met je pony hebt gespeeld.

Veel plezier!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:02

Het is alleen geen lichamelijke belasting, maar ook geestelijk hoor.
Mijn pony is net zo oud als die van jou, maar die staat nog gewoon lekker in het land met haar vriendjes. Ik borstel haar zo veel mogelijk, wassen als het weer toelaat, lekker wandelen en fietsen. Je pony heeft nog zoveel jaren voor zich, laat hem/haar nog lekker even paard wezen, tijd zat als ze er eenmaal klaar voor zijn.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:34

Ik vind 2 jaar erg jong, hoor. Op die leeftijd moet een paardje nog lekker paard kunnen zijn in de wei met vriendjes.
Longeren vind ik echt te vroeg.

* To Belg, or not to Belg *

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:47

een stukje verderop bij ons wordt een veuylen al gelongeerd, inmiddels een jaarling dan. Wij kwamen langs en vroegen al waarom ze dat deden. Ja het is van die en die afstammeling en die staan erop bekend dat ze lastig kunnen zijn. Dus leren we nu al longeren voordat ze te sterk wordt. EN dat beestje liep maar op een voolte met een diameter van een meter of 8, hoogstens. Je wil niet weten wat voor opmerkingen die mensen al hebben gehoord, en terecht.

Wij hebben een merrie van 2,5 jaar weleens een hoofdstelletje in gehad en mee gehwandeld, niet langer dan 5 minuten. Maar dat was meer om haar eraan te laten wennen voordat ze voor de wagen werd beleerd. Toen ze iets ouder dan twee en een half was hebben we haar een keer in de twee weken ongeveerd 10 minuten gelongeerd, om aan beweging te laten wennen voor het mennen en aan je stem. Ze heeft ook wel eens een dekje met dekensingelk omgehad, en peesbeschermers. Alleen om te laten wennen en nooit met longeren.

Je hebt daar nog tijd genoeg voor, ik zou gewoon wachten.
Laatst bijgewerkt door Carolien007 op 26-06-03 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:55

Gaan we weer.... Weer zo'n achtelijke die niet kan wachten.... Wat wordt ik hier toch moe en kwaad van!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:55

Ik zou ook zeker wachten. Het beestje is nog zo jong, laat haar nog lekker genieten.

Volgens mij zit er ook nog het gevaar aan, dat als ze het allemaal zo leuk en goed doet dat je snel de neiging hebt om nog verder te gaan. Dat kan ze helemaal nog niet aan!

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:19

Waarom zet je niet alvast 'n ruiter erop en leer je haar de hulpen? Ow en leer haar meteen de pirouette dat scheelt later toch ook weer? Clown

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:44

ff een vraagje, misschien wel dom. maar WAT wordt er precies belast als je je pony al vroeg longeerd (lichaamelijk dan he) ??

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:07

tja... als je dit plaats weet je dat je dit soort reacties krijgt...
je begint niet voor niks pas op zijn derde met inrijden... okee je zit er nog niet op, maar longeren en zadelen is wel het begin...
je pony moet nog groeien en dat is beter zonder al die poespas!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:10

mensen beseffen gewoon niet dat het zo leuk kan zijn om naar je jonge paard te kijken die in de wei staat te spelen.

Mijn fjord heeft tot zijn derde jaar gewoon buiten gelopen toen ie 2,5 was longeerde ik hem 1x in de maand 10 minuutjes .
Een zadel kreeg ie pas op toen ie 3 was en een hoofdstel in ook.

Ik heb nooit maar dan ook nooit problemen gehad(voorkom je door een goede opvoeding aan de hand en je paard eens een tijdje in een kudde laat lopen ipv elke dag me tutten) en zou het zo weer overdoen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:11

Mystery heeft uit een geintje een keer een shabrakje op gehad (nouja, voor haar meer een deken, want je zag het hele beestje niet meer Haha!)
Ze vond het mega intresant, en daar gaan ze ook echt niet dood van (even, Mystery is dus een 3 mnd oud mini veulen).

Longeren e.d. is echter een ander verhaal.
WAT er precies zo belast wordt zijn de binnen benen, die dragen op dat moment het meeste gewicht. Als je echt perse wil longeren, gebruik dan de hele bak, en niet enkel een rondje (eenzijdige belasting)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:12

Pauline schreef:
Ik denk dat alleen een zadel erop echt geen kwaad kan, longeren ed is veel bezwaarlijker. Ik legde er ook andere dingen op: dekens, jassen enzovoiorts. Het geeft juist vertrouwen en je kan er een spel van maken.


hier ben ik het dus mee eens.
Sharif is nu een jaar en staat 24/7 in het land maar mag wel lekker elke dag mee lopen of fietsen, hij vind het geweldig, hij vind aandacht veel te leuk.
Ik kan prima wachten (voor dat weer komt) maar wie ben ik om mijn paardje niet de aandacht te geven die hij wil hebben. Van de winter blijft hij waarschijnlijk ook buiten, dan doe ik minder met hem, maar als hij lopen en "enge" dingen doen (over een zeiltje stappen, hem verstoppen onder een deken etc) leuk vind, waarom niet?
Hij is veel vrolijker als ik hem alle dagen even erbij pak, lekker poetsen, rondje om geweldig. Zo doen we dat al een half jaar, hij is volledig verkeersmak (ja dat durf ik te zeggen) en vreselijk braaf en vrolijk.


Zadel erop kan ook niet zoveel kwaad (als ze 2 zijn!!!)
Longeren zou ik idd niet doen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:20

Citaat:
mensen beseffen gewoon niet dat het zo leuk kan zijn om naar je jonge paard te kijken die in de wei staat te spelen. ...




spelen is iets anders dan longeren...
je kan ook veel andere dingen doen dan longeren... wel kan je hem over zeiltjes laten lopen en paraplus en zo laten zien!!
en stukjes wandelen verkeersmak maken enzo
tuurlijk wil je er wat mee doen en dat is ook juis goed, wordt die lekker makkelijk van!
[/quote]
Laatst bijgewerkt door linlovesyou op 26-06-03 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:23

Polly schreef:
.
Sharif is nu een jaar en staat 24/7 in het land maar mag wel lekker elke dag mee lopen of fietsen, hij vind het geweldig, hij vind aandacht veel te leuk.

En zo ben je hem al langzaam aan het stuk maken
Voor jonge paarden en pony's is vooral fietsen en lange enden lopen niet goed!
Ik heb dat al vaker gezegd in een reactie op een post van jou maar dan wordt er niet op gereageerd.
Tuurlijk vind zo'n beestje het niet vervelend om mee te gaan, maar hij vindt het net zo leuk om in de wei te rotzooien met maatjes.

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:31

Hier ben ik het helemaal mee eens. Tuurlijk crossen ze in de wei af en toe ook heerlijk, maar ik vind dat beweging op die leeftijd vrijwillig moet zijn en dat je ze nog niet mag dwingen. Af en toe oke, maar niet dagelijks!

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:38

een twee jarige hoort in een wei te staan met zijn of haar vriendjes.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, PowerPoef en 19 bezoekers