hoe hou ik mijn Fjord aan de longe tegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 20:16

Als ik mijn Fjord Orwin wil longeren, verandert hij altijd in een soort duiveltje Extreme duivel
Normaal gesproken is het een heel gemoedelijk dier dat geen stap verkeerd zet, maar zo gauw ik hem aan de longeerlijn heb, verandert ie compleet.
Het begint al met niet willen lopen en steeds naar binnen komen. hou zo'n tank dan maar eens tegen!
Als ik hem eenmaal zover heb dat ie netjes op de volte blijft, loopt ie 2 a 3 rondjes goed. Alles in draf, want stappen aan de longe kent hij helaas niet.
Daarna rent ie dus gewoon een keer rechtdoor en ik hou hem met geen mogelijkheid tegen.

Wie kan me helpen hierbij?? Het lijkt me zo heerlijk mijn paardje eens rustig te kunnen longeren.

Vorige keer dacht ik slim te zijn door de bak af te zetten met hindernismateriaal, springt die lummel er gewoon overheen Boos! Normaal weet ie niet eens hoe die zijn benen moet optillen.


Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 20:30

Kan er niet iemand even helpen dan? Jij hebt dan de longeerlijn vast en diegene die jouw helpt loopt aan de binnekant van de cirkel met jouw pony mee. (ze heeft hem dus vast aan het hoofdstel of halster) en dan stemcommando's oefenen, stap draf en weer terug en wat langzamer draven en weer wat harder enzovoort. (galop lijkt mij wat vermoeiend voor degene die meeloopt hihi }> )

Als dat goed gaat kan je helper eens kleine stukjes je pony loslaten en zo steeds meer afbouwen tot ze er alleen naast hoeft te blijven lopen (kan wel een tijd duren hoor, hij moet echt op je stem gaan reageren) en daarna kan de helper misschien weg.

Gaat het dan opeens niet meer goed, dan even een stapje terug doen en weer de helper erbij enzovoort.

Succes!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 20:43

Bedankt voor je reactie Ineke. Een zinnetje zette me tot nadenken Lachen namelijk: kan wel een tijd duren hoor.
ik heb er namelijk wel iemand bij om te helpen, maar tot nog toe liet ik haar orwin op de volte zetten en daarna liep ze weg.
Ik zal het nu eens gaan proberen door haar er bij te laten lopen.
Ik ben gewoon te ongeduldig waarschijnlijk. Zucht... waar heb ik dat meer gehoord Haha!

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 20:51

Geduld is een schone zaak *LOL* Kan zeker wel een paar weken duren (ja echt!) beter iets te lang met iemand erbij, zodat ie het ECHT goed doet, dan een dag te vroeg degene er niet meer bij te laten lopen, want dan kun je weer overnieuw beginnen...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 21:08

Heel streng en consequent zijn en zorgen dat je zelf het juiste doet.

Dus: zorgen dat je in de juiste positie staat/loopt (zie boek van Hempfling als je het niet begrijpt) en dat je je hulpen op het juiste moment geeft.

Houd geduldig vol en kijk geconcentreerd naar je paard zodat je aan kunt voelen wat hij gaat doen.

Gewoon doorgaan tot hij braaf is en hem dan de hemel in prijzen!

Succes!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 22:24

Irene, goed longeren is een kunst... Volg eens een longeerles bij iemand die er ECHT verstand van heeft, daar steek je zo ontzettend veel van op!
Jammer dat je dit niet een week eerder gepost hebt, er is zondag een ontzettend goede longeerclinic geweest, je had zo met me mee gekund.....
Zo te lezen heeft je pony gewoon een dominantieprobleem. Dit is vrij makkelijk te verhelpen door iemand met ervaring hiermee, maar het is moeilijk als je er zelf geen ervaring mee hebt.

Geen Freestylers bij jou in de buurt, die bekend zijn met The Seven Games van Pat Parelli en die aan jou willen leren?

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 06:39

Hoi,
Ik heb het zelfde probleem.
Met als enige optie dat ik zeker weet dat hij weet hoe het wel moet.
Meneer besluit op een gegeven moment dat hij geen zin meer heeft en rent dan leuk rechtdoor.
Dat hou je dus nooit. Geen luxe van een longeerbak of de sterkst man van de wereld. Trucje met afzetten heb ik ook geprobeerd, ging prachtig, drie rondjes en toen liep hij er door heen.
Veel geduld en elke keer weer op pakken en verder gaan weer je gebleven bent hebben bij mij geholpen.
In het begin heb ik hem ook veel met dubbele longe gelongereerd. Alle twee aan de binneste bitring 1 lijn direct naar mijn hand en de andere via de longeersingel naar mijn hand. Deze laatste liet ik los hangen maar als hij rechtdoor liep kon ik hem zo weer min of meer om trekken.
Nog 1 tip als hij trekt trek dan niet terug. Dat wint hij tocht wel. Vast los, vast los....................
Helpt het aller beste.
Heel veel suc6
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 07:16

Wat jullie paarden dus moeten leren, is dat ze moeten geven of wijken voor druk. Het is niet verstandig om dit meteen op een volte aan te gaan pakken,want je hebt zelf het resultaat al gezien: hij gaat hollen, gooit 400 kg in de strijd, en je gaat er als een vliegertje achteraan.
Het is dus voor zaak voor jullie om niet 1, maar misschien wel 2 of 3 stappen terug te gaan, en echt opnieuw te beginnen met grondwerk aan de hand. Eerst de basisbeginselen weer oppakken: respect voor de eigenaar, geven of wijken voor druk. Soepel en nagefelijk, en daarna pas weer terug naar het werk op een voltetje....

Rot dat jullie niet dichter in de buurt wonen, ik zou je er best bij willen en kunnen helpen. Als je een mogelijkheid hebt om naar mij toe te komen, wil ik je best e.e.a. laten zien, maar ik weet niet of je daar de mogelijkheid voor, of zin in, hebt. Ik woon in de buurt van Schiphol.
Vanuit Culemborg rij je er met de auto drie kwartier over....

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 14:50

ben het met sonja eens...
Misschien kan je dr iemand opzetten terwijl je longeerd Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 15:47

Zal weinig helpen, iemand erop. Het dier moet leren dat 'ie respect moet hebben voor degene in het midden en dat bereik je niet door er een ruiter op te zetten. Het lijkt me echt puur een dominantieprobleem en dat los je vanaf de grond gewoon prima op!
Ladies, mijn aanbod staat, wie er gebruik van wil maken stuurt maar een PBtje om een afspraak te maken. Groetjes en succes!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-01 21:07

Sonja, bedankt voor je aanbod. Op dit moment ben ik veel te druk om waar dan ook naar toe te gaan Verward
Maar misschien over een week of wat. ik ga nu eerst de tips van Ineke eens uitproberen. Blijft het moeizaam gaan, stuur ik je zeker een PB-tje.
Het gekke is dat onder het zadel en gewoon aan de hand hij keurig op stem reageert, maar zodra hij een longeerlijn ziet, slaat ie op tilt. Zou het soms komen omdat mijn longeerlijn rood is Haha! Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 22:02

Als je longeert, longeer je dan aan het halster of met hoofdstel? Zet je hem bij (waarschijnlijk niet, aangezien de basis er nog niet inzit). Als je hem zonder lijn om je heen laat lopen, doet hij dan hetzelfde? Begrijp je zelf goed op welke positie je moet staan?

Veel vragen, maar mijn paard deed dit ook en dit is dus vanzelf overgegaan doordat zij mij op een gegeven moment wel accepteerde als leider en dat werd veroorzaakt doordat ik beter wist wat ik moest doen (waar ga je staan, hoe is je houding).

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 12:49

Ik steek mijn longe door de bitring en maakt de longe zelf vast aan één van de ringetjes van het zadel of van de longeersingel. Enerzijds bereik je zo dat je met je hand lichtjes kan inwerken aan de binnenkant om de stelling aan die kant te verbeteren. Anderzijds, als je paard ineens vooruit stormt en je houdt hem tegen, dan trek je als het ware z'n hoofd richting z'n romp. Een paard dat zijn hals niet recht voor zich krijgt, kan ook niet echt weg. Tenminste bij mijn paardjes werkt het toch prima.

groetjes

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 13:25

Hai,

Max deed dat ook toen ik hem net had gekocht. Hij liep dan 3 rondjes braaf en nam dan ineens een sprint door de bak heen. Het touw sneed dan door m'n handen. Ik heb toen een hondketting gekocht met een haakje. ketting door de binnenste bitring onder z'n kin door en vastmaken aan de buitenste bitring.
Goed opletten wat ie van plan is en als ie er ook maar aan dacht om te gaan rennen dan gaf ik een heel zacht rukje aan het touw. Ik liet hem ook een beetje naar binnen kijken. hij heeft daarna nog 1 x een sprintje getrokken maar achteraf gezien vondt ie dat zelf dus ook niet zo'n goed idee.

Dieren zijn dieren, mensen die zich gedragen als dieren zijn beesten!!

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 10:11

hahahaha!!!

Dit probleem ken ik zoooooooooo goed!!! kanjer deed het ook ALTIJD!!!

Je zou eens moeten proberen te longeren met 2 longeer lijnen. Dan kun je namelijk sturen. Kanjer wilde ook altijd naar binnen (en dat deed ie dan ook) maar met 2 longeerlijnen stuur je hem dan ook gewoon weer naar buiten. Werkt echt heel goed!!!

Na een paar keer zo gelongeerd te hebben snapte hij wel dat het niet de bedoeling was om er steeds tussen uit te knijpen en nou gaat longeren heel goed.

Je moet gewoon de ene longeerlijn aan de linker bitring vast maken en dan de ene longeerlijn door de rechter bitring. En als je dan bv linksom wil dan doe je rechterlongeerlijn achter de kont langs. Snappie?

Het werkt echt! Ik hoef dus nu niet meer skieend achter Kanjer aan. *LOL*

Wel is heel belangrijk dat je hem goed beloond als ie braaf is. Geef 'm een snoepje ofzo en zeg vaak braaf. Dan weet ie dat het zo veel leuker is om gelongeerd te worden als ie luistert.

succes!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: *Roos* op 2001-08-30 11:14 ]</font>

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 10:56

Ik heb ook zn fjordenbeest dat altijd mij heel de bak doorsleurde met longeren Frusty
toen heb ik eens een keer de lijn door de bitring heengehaald over der hoofd (de longeerlijn) en toen an de ander bitring vastgemaakt toen kon ze geen kant meer op.
Dat heb ik een paar keer gedaan en nu longeer ik weer gewoon.
Het is mischien niet de juiste oplossing geweest mar ik lag elke keer op mijn plaat in die bak.
En nu doet ze weer normaal

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:20

hihi die fjorden zijn wel handig he bij longeren. Ik hoor zo vaak verhalen over dat fjorden vaak lastig te longeren zijn.

Ze draaien vaak om en rennen de bak door of willen helemaal niet lopen. Hihi ze zijn af en toe veeels te eigenwijs *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:27

Sorry dat ik het zeg, maar dat komt ook doordat heel veel Fjorden gewoon niet fatsoenlijk opgevoed zijn! Je plettert er een zadel op en als 'ie niet uit z'n panty gaat, is 'ie ingereden. "want die Fjorden zijn zo braaf en makkelijk", ja me hoela!!
Juist die koudbloeden moeten verduveld goed weten waar hun plaats is, anders worden ze echt gruwelijk lomp!

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:29

Sonja je hebt helemaal gelijk! Maar ze zijn toch ook wel eigenwijs van nature (toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 14:09

Ja da's de pest nou net met die Fjorden! Daarom moeten ze JUIST goed opgevoed worden! Ik heb de mijne een weekje "uitgeleend" vorig jaar toen ik examen moest doen aan een heeeeeel lieve stalgenote. Kon haar dus echt heropvoeden he, daarna! Aan je trui trekken onder het poetsen, grijzen bij het opzadelen, niet stilstaan met opstijgen, niet meer rustig willen draven etc....
Onze WPN'er kun je een maand vakantie geven, dan stap je op en rijd je weg.
Die kleine donderstraal van mij hoef je geen dag stil te laten staan (zelfs niet in de wei) want dan wordt het dus echt rodeo (met de oortjes naar voren hoor, puur joepie) de volgende dag...

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 16:44

me vriendin heeft het zelfde met haar shetlander hij doet altijd of hij het niet begrijpt en of die dom is Verward
maar hij weet precies hoe het moet gewoon geen zin paar rondjes gaat het goed dan komt hij opeens naar binnen.
als je je zweep op pakt keihard galoperen en boos worden oren naar achter en weer naar binnen komen.
met iemand er naast hebben we al geprobeerd ik dus Haha! *LOL* nou ja hele tijd rennen nou makkelijk denkt die hij doet het prima met iemand er naast maar het probleem is hij is gewoon zo eigenwijs en Gaaaap lui dus Gaaaap en denkt gewoon je bekijkt het maar ikke geen zin Schijnheilig }> typische jerom maar oke er naast gaat dus prima maar zodra je toch weg loopt stoort alles wat je had in elkaar en komt die weer naar het midden eerst nl. geprobeerd vast te houden ging goed later los maar er wel naast rennen ging ook goed maar een beetje verder weg gaat het weer fout dus weer opnieuw beginnen als je weer wat verder weg gaat gaat het weer fout.

maren dr zusje dr op want wj zijn immers te lang is die best braaf maar gaat hard rennen en dr zusje valt eraf dus wil niet meer.
nou aan het hoofdstel (wat zij dus doet ik doe het zelf ALTIJD met halster) gaat het dus niet goed longeer lijn zit natuurlijk door het de binnenste bitring heen en aan de buitenste vast geklipt al geef je een beetje druk draaid die zich om begrijpt het dus niet...nou ja bitstukje is misschien een oplossing Verward
want ja het is toch wel handig als je een shetlander kunt longeren als er niemand op rijd of niet meer met de kar gaat...
karretje is voor ons veelste klein misschien komt er nog eens een ander karretje maar dat is oor hem meteen wel weer zwaarder en hij is niet zo groot.
wij zijn te lang ik ben niet te zwaar voor hem maar het is geen gezicht dus ik er opzitten doe ik dus absoluut niet!
dus een beetje wandelen met hem verder word er weinig met hem gedaan.... Boos! maar ja hij is van me vriendin ik vind dat ze zelf moet uitmaken wat ze er mee doet misschien een oplossing is een andere shet er bij te zetten die een beetje op hem lijkt maar die vind je nooit!! nooit zo klein en nooit die kleuren zal heel moeilijk zijn.
zou wel heel leuk zijn een maatje op de wei maar dan het liefst wel een ruintje als iemand er 1tje weet hoor ik het wel misschien is dat wel en plan leuk voor de 2span maar ach ik zeg het hij is niet van mij ik heb hem 2 weken alleen gedaan toen zij op vakantie was elke dag gepoetst en gewandeld veel gerend wat hij ook kan is vrij springen dat vind die helemaal geweldig maar laat dat niet op een landje met gras zijn want dan doet die dus helemaal niet alleen maar eten Vork Vingers aflikken Frusty Knipoog
zweep erbij geeft die ook niets om een paar onschuldige bokjes en verder doet hij niets...haha.. Gaaaap
nou in zijn eigen bakje is ook niet echt alles want dan gaat die in zijn schuilstal staan en dan nog iets ze heeft geen balkjes kan haar vader nl. makkelijk maken zou wel heel gaaf zijn want hij vind het echt super!!! dat springen! Party!!

zooo heel verhaal Haha! jullie nog niet in slaap gevallen? Gaaaap Slapen Dromen Gaaaap

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 18:36

Mijn fjord heb ik nu 4 maanden en die is ook zo verziekt Frusty
Het meisje waar ze van was deed niets met haar want ze bokte in de galop en dat vond ze eng ze was eraf gevallen en ze had een keer der arm gebroken en dat vond ze wel een goede reden om te gebruiken,toen der arm weer uti het gips was was ze ineens weer heel bang om der arm te breken Verward
En ja ze werd bang en peetje moest weg bij haar.
Nu heb ik der dus en heb haar echt wel veel bij moeten brengen galop?zij dacht alleen wat is dat?
Ja dat hadden ze haar geleerd met teugels in der nek slaan dan deed ze het wel ja amehoela ze wet het dondersgoed hoe het moet,nu ben ik 4 maanden verder en ja ik ehb wel eens zoiets gehad van waar ben ik aan begonnen ze wou niet lopen totaal neit voorwaarts en ineens een keer werd ik zo kwaad dat ik der een goed pets gaf en ja hoor daar ging mevrouw gelijk in galop Verward
Ze weet het dus allemaal dondersgoed heb nu ook priveles end at scheelt ook een hoop Haha!
Maar voorderest meot ze nog veel leren als ik zeg wachten of staan betekent dat niet nog een stapje,als ik haar afspuit (vind ze verschrikkelijk)dan moet ze blijven staan,in het begin werd ik van links naar echts gepled in de spuitplaats en nu?nu staat ze erbij als een dood lammetje Verward

Je moet bij een fjord(vind ik)gewoon heel consuqwent(of hie je het ook schrijft)zijn anders nemen ze je echt in de maling en ben je verder van huis nee is nee en niet na 2 keer nee ineens ja want dat onthouden ze Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers