Angst voor trekkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Angst voor trekkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 18:15

Hebben jullie paarden angst voor trekkers?
Of hebben ze die angst gehad? Het wandelen met Veerle gaat erg goed, alleen trekkers vind ze zo eng.
Als ze ze alleen al ziet wil ze er van door, ze is er echt bang van.
Hoe kan ik haar die angst laten overwinnen, zonder dat er ongelukken gebeuren?

Ik heb niet de mogelijkheid om te oefenen met een trekker want die hebben we niet.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:38

Ja, en ze had het niet. Op een of andere manier heb ik dus ooit een positieve reactie gegeven toen ze van een trekker schrok.
Trix is er zelfs een keertje voor gesprongen. Gelukkig stond die trekker al bijna stil maar vind het nog steeds raar. Scheve mond
Ik heb ook geeen idee hoe je er vanaf moet komen, om eerlijk te zijn. Ik denk dat negeren en gewoon proberen door te rijden de beste oplossing is. Ga niet geruststellend praten, want dan denkt je paard dat het goed is om te schrikken van een trekker. Ook niet zelf gaan stressen, dat maakt het alleen maar erger, dat wist je alleen al denk ik. Schijnheilig
Omdat Trix zo vaak schrikt van dingen schrik ik steeds minder vaak mee. Je kent het gevoel denk ik wel, dat je paard opeens een megasprong opzij doet, en dan schrik je je dood, duikt in elkaar of pakt de teugels extra stevig vast. Ook dat moet je proberen niet te doen. Nou goed, maar die automatische reactie blijft bij mij dus steeds vaker weg. Ik weet precies wat Trix gaat doen, waarom en hoe ik het op kan lossen.
Als je langs een weg komt, en een trekker komt je tegemoet hebben paarden nogal eens de neiging stukje achteruit te lopen, hoofd naar de trekker te draaien als hij langskomt, en dan opeens vooruit te stuiven, als ie voorbij is. Dus gewoon een keertje flink drijven als je voelt dat je paard twijfelt. Goed laten zien dat jij niet bang bent voor de trekker.
Ik weet dus wel hoe je het wat minder erg kan maken, maar niet hoe je er helemaal vanaf komt. Bij Trix is het ook voornamelijk geklier, dus het kan best zijn dat jouw paard zich heel anders gedraagt in de buurt van een trekker, en dat je het dus ook anders moet oplossen. Ik hoop iig dat je er wat in herkent en dat je wat aan mijn verhaal hebt. *LOL*

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:43

O, ik zie nu pas dat je nog niet rijdt op Veerle. Haha!
Gewoon veel oefenen op stukken waar veel trekkers langs komen dus, ze is nog jong en kan nog veel leren. Maar zoals ik al heb verteld, geef geen positieve reactie als ze schrikt. Dan loopt het echt in de soep. Als je gewoon droog doorloopt en laat zien dat er niks aan de hand is, (voor zover dat mogelijk is) komt het allemaal wel goed. Knipoog

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:56

Die van mij heeft ook angst voor trekkers. Ze heeft bij de vorige eigenaren een keer een bijna aanvaring met een trekker gehad. De eerste keer dat ik met haar langs de weg liep kwam er een trekker aan, ik dacht gewoon doorlopen, niks aan de hand. Maar ze schrok zo ze ging 2 keer steilrecht de lucht in. Daarna ben ik maar een weiland of een zijweg ingegaan en het ging steeds beter. Daarna ging ik telkens wat dichter bij de weg staan, zodat ze de trekker goed kon zien. Wel trillen enzo, maar gewoon heel uitbundig beloond. Laatst waren ze bij de buren bezig met een aantal trekkers, ik heb m'n pony uit het land gehaald en toen zijn we samen gaan kijken. Maar ze is nog steeds niet van d'r angst af, ik riskeer het nog niet om zomaar langs een trekker te gaan rijden.

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:11

Wij hebben een merrie van 9 jaar die al sinds ze beleerd is als de dood is voor trekkers. Tot nu toe helpt ook niet echt veel om haar daar vanaf te helpen. Als ze overdag in de wei langs de weg staat kijkt ze niet op of om als er een trekker voorbij komt.

gelukkig zijn de meeste mensen hier redelijk sociaal en zetten ze te trekker aan de kant tot wij voorbij zijn.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:35

Ja dat heb ik gelukkig nu ook.

Maar ik heb er goed vertrouwen in dat ze snel van haar angst af is, want ik ga nu iedere dag langs de weg.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:37

zelf rustig blijven, ik weet het het is heel makkelijk praten en ik kan het zelf ook niet maar toch is het zo, mijn pony schiet ook altijd weg van vrachtwagens enzo maar puur om t feit dat ik bang ben dat m'n pony weg schiet

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 20:38

Als ik langs een trekker ga, dan is Veerle allang weer weg. Ze is zo paniekerig, ze zet het gewoon op een lopen, en als ze echt weg wil, dan is ze behoorlijk sterk. Gelukkig gaat het wandelen verder sinds kort weer heel goed.. Maar wie ooit de trekker heeft uitgevonden

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:02

Die van mij gaat gelukkig niet aan de wandel, maar juist stil staan, omdraaien, weer omdraaien om toch dat enge ding te zien en dan vervolgens al dribbelend er langs te gaan Haha! Maar dan heb ik het over verkeer met aanhangers, trekkers gaan we nog uit de weg Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:06

Ik woon op een boederij, dus angst voor trekkers hebben mijn paardjes niet echt meer. Wel als een trekker hard van achter aan komt racen, maar ja dat hebben alle paarden wel.
Ik heb nu 4 paarden, 2 zijn bij ons geboren, dus dus die zijn van kleins af aan al aan trekkers gewend. Murphy is ook bij een boerderij opgegroeit, dus veel problemen had hij ook niet met trekkers... Alleen Nena... toen ik haar kreeg was het echt een ramp als er een trekker voorbij kwam, ze spoot alle kanten op. Hoe ik het opgelost heb???? Heel veel oefenen met haar, steeds maar weer langs een stilstaande trekker heen lopen en dat soort dingen. Nu is ze er bijna niet meer bang voor, alleen dan als er eentje van achter komt..

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 21:21

Het nadeel is dat ik niet kan oefenen met trekkers, we hebben geen trekkers, en waar ik sta met Veerle ook niet. Buren ook niet, dus het is gewoon erg rot.. Ze zet het zo op een lopen.. Ik weet gewoon niet hoe ik dit moet oplossen Verward

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:28

Kun je niet lekker veel gaan wandelen, en als je dan een trekker aan ziet komen, gebaren dat ze langzamer gaan. De meeste boeren hebben daar wel begrip voor, en elke overwonnen trekker is weer een stukje minder angst.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:36

Nee, daar is Magic absoluut niet bang voor. Tenzij ze uit staan en je er op een wedstrijdterrein, waar echte enge dingen zijn, langs moet. Stel je voor... Haha!

Magic is panisch voor skeelers en ligfietsen en dat is er niet uit te krijgen. Toch wandelen we genoeg over de harde weg Knipoog

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:03

Dusty heeft het ook..

Er reed een keer een trekker achter me, dus ik ging ergens even snel een tuin in, zodat de trekker ervoorbij kon, alleen dusty vond het eng, en ging keihard achteruit, bijna een vijver in, die ze daar hadden.

Mijn vader heeft zelf ook een trekker, en soms als die aanstaat en hij staat stil laat ik er even bij kijken, en dan gaat ze een paar grote ogen oppzetten..

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:06

ehm mijn paard heeft t ook Huilen
en ik kan er dus niet mee naar buiten want dan vlieg ik
k zou niet weten hoe ik m duidelijk kan maken dat t niks is Verward

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:18

ja tink is ook nog steeds bang voor trekkers en vrachtwagens,ookal heeft ze al jaren om zich heen trekkers op het erf van de stal,op het moment dat we mennen en er komt er een langs dan raakt ze toch altijd in paniek.vanmiddag nog,gelukkig ging het goed,maar ja helaas zo vaak als we al trekkers zijn tegen gekomen,het blijft moeilijk......

mijn instructeur vertelde ook dat toch de meeste paarden daar wel bang voor zijn en je dat er nooit helemaal uitkrijgt
ik vind het eigenlijk ook logisch,als ik op de fiets zit en er komt zo´n ding langs dan vind ik het ook wel aardig indrukwekkend eng!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:40

En zeg nou zelf?? Die dingen zijn toch ook eng? Ze zien er afschuwelijk uit, zijn groot, maken lawaai en bovenalles stinken ze vaak ook nog.
En dan zie je dat grote monster ook nog eens in een vaartje op je af komen. Ik zou ook wegrennen als ik een paard was! *LOL*

Isolda is niet bang, zij is er van jongs af aan goed aan gewend. Berber is WEL bang en niet zo'n beetje ook. We hebben allerlei trucjes en tips geprobeerd en ze blijft bang.
Dat accepteren we nu maar gewoon en proberen tractors te ontlopen. Als we samen zijn druk ik Isolda er tussen, dan blijft ze wel rustig. Is ze alleen onderweg, dan gebaren we de chauffeur langzamer te gaan rijden en stappen desnoods af. Dan blijft ze rustiger doordat ze naast ons staat en steun aan ons heeft.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 23:05

Die dingen zijn idd wel indrukwekkend ja Haha! Maar toch, het is zo rot als je lekker loopt en er komt een trekker uit een zijweg..
Als ze gewoon aan het halstertje loopt is ze dus weg.. Verder gaat het wandelen prima.. Misschien dan maar een hoofdstelletje aanschaffen voor het geval dat? Verward ik weet het gewoon even niet.. ?? Geen zin om er straks weer achteraan te moeten omdat ze weer eens geschrokken is en de benen heeft genomen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:59

Ik stap ook nog gewoon af als er een trekker aankomt, dan voelt ze zich ook veiliger, en dan gaat het altijd goed. En dan stap ik gewoon weer op.
En dan zijn er altijd mensen die zeuren, ja je moet er op blijven zitten als ze ergens bang voor zijn, anders maak je ze alleen maar bang. Dat vind ik dus dikke onzin, die van mij is echt bang. Ik hoef niet met paard en al de sloot in te landen of tegen een boom op te knallen. En ze vind het fijn als ik tussen haar en de trekker in loop. En er komt vanzelf wel een keer dat we samen (ik erop) langs een trekker zullen rijden, daar ben ik zeker van.

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:38

Hai,

Vorig jaar hebben mijn vriendin en ik een nogal nare ervaring gehad met een trekker, het paardje van mijn vriendin raakte in paniek, waardoor mijn vriendin er af viel en onder de trekker terecht kwam. Wonder boven wonder alleen een dubbele breuk in haar been had. Maar goed, beide paarden (ook die van mij dus) en mijn vriendin zijn nu bang voor trekkers. Nou was het de verzorgpony van mijn vriendin en de eigenaar bleef koppig zeggen dat die pony daar niet bang voor was en dat het aan ons lag. Daarna heb ik bij een boer gevraagt of hij wilde helpen de paarden aan de trekker te laten wennen. En dat heeft ie heel lief gedaan. Maar wel alleen met mijn paard, want die ander had het volgens de eigenaar niet nodig. Het resultaat: mijn paardje loopt keurig langs een trekker (met tegenzin, maar hij doet het wel) en die ander is als de dood. Die wilde dus niet langs die grote enge dingen, waar die vorige keer zo'n nare ervaring mee had gehad. En nee, dat lag ook niet aan haar, dat lag aan ons, wij hadden hem bang gemaakt. Maar ze wil nog steeds niet met hem oefenen. Frusty
Gelukkig is mijn knolletje er dus wel overheen in zoverre dat hij er wel langs gaat (mits hij niet al te hard rijdt).
Jammer dat jij niet ergens in de buurt kunt oefenen dat heeft bij mij echt geholpen. Misschien kun je samen wandelen met een paard dat er niet bang voor is?

Groetjes en succes Koetjespaard

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:51

suleika was int begin zelfs bang van auto's en alle vreemde dingen die ze nog nooit had gezien. Van tractoren en vrachtwagens is ze nogsteeds bang, maar het wordt al minder. Ik ga gewoon telkens als er zo'n ding aankomt op een inrit staan en dan rustig wachten tot ie voorbij was. Eerst raakte ze zelfs in paniek, terwijl da ding nog meters weg staat. Maar nu kan ik al bijna met 'r aan de weg gaan staan zonder dat ze um flipt! Gewoon rustig aan opbouwen,dan houd ie het meeste vertrouwen in jou (en in trekkers Haha!) En idd wat lepeltje zegt klopt ook... whaha maar mijn pony liep nooit mee droog door Haha!:D:D

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:03

Mijne gelukkig niet..
Zelfs een met dubbele aanhanger vindt ze niet eng (ik allang blij Lachen )

Alleen fietsers vindt ze raar als die van achterop komen (wielen maken een zoem-achtig geluid Haha! ) maar ze kijkt dan gelukkig alleen een beetje onrustig om zich heen Haha!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:34

jantina schreef:
En zeg nou zelf?? Die dingen zijn toch ook eng? Ze zien er afschuwelijk uit, zijn groot, maken lawaai en bovenalles stinken ze vaak ook nog.
En dan zie je dat grote monster ook nog eens in een vaartje op je af komen. Ik zou ook wegrennen als ik een paard was! *LOL*



En daar ben ik het helemaal mee eens! Haha!