Wat te doen als je het gehad hebt met je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beloyka
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-04-03

Wat te doen als je het gehad hebt met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 16:34

Ik heb mijn paardje al een aantal jaar en in het begin was het een echte draak. Slecht opgevoed, niet willen lopen, bijten, steigeren enz. Het ging de afgelopen jaren steeds beter en het laatste jaar ging het eigenlijk, op hier en daar een minpuntje best goed. Alleen de laatste maand gaat het weer waardeloos. Ik werd een paar weken terug nog door hem met zijn oren plat in zijn nek de stal uitgejaagd (dit gaat ondertussen weer goed). Hoeven uitkrabben is een ware oorlog en hem uit het land halen gaat ook niet als de andere paarden buiten staan. Je kunt hem dan eerst wel pakken maar als je naar het hek loopt rent hij terug en vervolgens als je hem weer wil pakken loopt hij met zijn oren plat in zijn nek weg. Het punt is ook nog dat hij dit alleen bij mij doet. Bij mijn anderen is hij super braaf. Mijn probleem is ook dat ik niet hard genoeg voor hem ben en soms ook wel bang. Bij het hoeven uitkrabben pak ik hem nu, na hulp van een stalgenoot keihard aan dit gaat ook hierdoor beter maar wat moet ik doen als ik in het land sta want ik wil ook geen kudde paarden over me heen? Hij heeft totaal geen respect voor mij. Mijn vraag is ook: hoe moet ik hem aanpakken als hij zo vervelend doet in het land en hoe kan ik zijn respect winnen: door hem aan te pakken of door "aardig" tegen hem te doen als hij vervelend is? Ik denk dat dit geen onmogelijke opgave is alleen weet ik momenteel niet hoe en heb ik het even helemaal gehad.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:43

Door aardig te doen als hij vervelend is, beloon je hem als het ware. Niet echt slim dus. Je zegt dat je hem de eerste keer in het land wel te pakken krijgt, doe je dan het halster aan (of heeft ie hem aan). Zorg in elk geval voor een degelijk halstertouw en evt handschoentjes zodat het touw niet door je vingers snijdt. Neem wat lekkers mee naar het land en beloon hem als je hem te pakken hebt.
Mocht ie zich toch weer los weten te rukken, ga net zo lang door tot je hem te pakken hebt, haal hem uit het land, beloon hem daar, en poot hem dan weer terug.
Laat sowieso niet over je heen lopen, jij bent de baas, niet hij!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:48

Te lief is heel vaak een probleem ik kan erover meepraten. Je zult echt boven hem moeten staan maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan.
Ik denk dat je het beste hulp erbij kunt halen iemand die ervaring heeft met paarden die even een paar weekjes samen met jou je paard verzorgt met zijn tweetjes durf je vast meer. Je zal je vertrouwen weer terug krijgen en hem de baas zijn.

beloyka
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 17:01

Ik heb er ook hulp bij van mijn instructrice en stalgenoten. Hierdoor gaan veel dingen al beter en ik heb in de afgelopen jaren ook al veel overwonnen en ik ben zelf al veel harder geworden. Naar het land neem ik ook wat lekkers voor hem mee, maar dit helpt niet. Hij blijft boos doen en ik weet niet wat ik daarmee aan moet.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:02

Tsja ik ben ook volgens anderen een periode te lief geweest.
Of ik heb geluk gehad met mijn paard of het viel achteraf gezien nog wel mee, in ieder geval heeft ze nog nooit gedaan wat jouw paard bij jou doet.

En denk toch dat ik dat niet zou pikken!!
En me de stal uit laten jagen al helemaal niet, ze heeft 1 keer geprobeert over me heen de stal uit te rennen en dan heeft ze geweten *ja ik kan schreeuwen Haha! *

Mij werd vooral aangeraden consequint te zijn, keihard nee en dat dan volhouden.
Stilstaan was een crime, dus blijven terugzetten als ze niet bleef staan en dan door blijven gaan tot ze ook echt blijft staan op die plaats.
Door me heen lopen, weer streng zijn en weer terugzetten.
In de bak veel oefenen met mij volgen en luisteren naar stemhulpen.

En na 7 maanden vertrouwt ze me een heel eind, en vaak heb ik ook het idee dat ze respect voor me heeft.
Maar soms probeert ze het toch weer, net even over de grens heen gaan en kijken wat ik doe.
Gelukkig nooit zo gevaarlijk zoals jouw paard dat bij jou doet, maar wel iets wat uit de hand kan lopen.

Dus misschine dat die tip ook voor jou werkt, ik had nooit verwacht dat ze respect voor me zou krijgen als ik streng zou zijn, als ik om elk stapje zou zeuren en gewoon door zou gaan tot ik mijn zin kreeg en niet opgaf.
Dus kijk uit voor jezelf, en wees maar eens een superstrenge zeikerige juffrouw.
En door je heen lopen al helemaal niet pikken, beest weegt zoveel meer dan jou, dus een flinke keel opzetten en desnoods een flinke tik zal ze wel overleven.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:06

beloyka schreef:
Ik heb er ook hulp bij van mijn instructrice en stalgenoten. Hierdoor gaan veel dingen al beter en ik heb in de afgelopen jaren ook al veel overwonnen en ik ben zelf al veel harder geworden. Naar het land neem ik ook wat lekkers voor hem mee, maar dit helpt niet. Hij blijft boos doen en ik weet niet wat ik daarmee aan moet.


PS: Par komt ook weleens boosdoend naar me toe, zolang het niet op een gevaarlijke manier is negeer ik het en zet mijn allervrolijkste stemmetje op, binnen no time staan haar oren weer vrolijk naar voren en staat ze om zich heen te kijken wat er nou toch de reden is van al die vrolijkheid.
Alleen als ik vrolijk doe en ben en ze stampt over me heen, komt mijn zware stem en desnoods een tik er weer bij.

Succes!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:21

sja, dit vind ik dus gewoon hopeloos. Want een paard zou dat bij mij gewoon niet proberen. mij de stal uitjagen......... dan stond hem wat te wachten! Maar bij jou kan dat kennelijk wel, en ik denk dat jij van nature geen overwicht hebt. En het zit kennelijk ook niet in jou om hem goed aan te pakken. Dus dan maar beter verkopen. Want je bederft hem alleen maar. En dan zich lostrekken in de wei.... waarom doe je hem dan geen kinkettinkje aan bij het halster en rammel je eens stevig aan dat touw als hij dat doet? Als je alles pikt van hem, zullen jullie nooit geschikt zijn voor elkaar.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:04

Ze vroeg om hulp, ze wil knokken voor haar paard, dus Desiree; verkopen is de weg van de minste weerstand, het uiterste, en ik heb van nature ook geen overwicht, ik heb het mezelf geleerd, dus ik vind je antwoord echt dubbel niks. Negatief en afkrakend. Hier dus mijn tips, ik wil haar wel helpen:
-Niet schreeuwen, veel paarden worden daar alleen maar meer geïrriteerd van. Je stem verheffen of zwaarder maken kan wel natuurlijk.
-Een tik uitdelen is echt niet slecht, in het wild gebruiken paarden dit ook om elkaar op de plaats te zetten. Sla hem niet op zijn hoofd, dat maakt de boel ook erger.
-Ga je niet op lopen winden, want dat voelt je paard. Net als angst trouwens.
-Veel praten tegen je paard, ook al is het de grootste onzin. Als je rustig praat zal je zien dat je paard dat gezellig vind.
-Rustig doen! Niet proberen supersnel een halster om te doen omdat ie anders wel eens boos kan worden. Eerst aaien en dan zijn halster omdoen. Het zijn de kleine dingen die het hem doen. Een zadel op zijn rug leggen en niet "kwakken" bijvoorbeeld, dat zijn dingen die het verschil maken.
-Ga geregeld de wei in om even te knuffelen, of even een snoepje te brengen. Dus ook als ie nog helemaal de wei niet uit moet. Even een knuffel of een snoepje brengen en dan ga je de wei weer uit en laat je je paard gewoon staan. Dan ziet hij het niet meer alleen als iets negatiefs als je naar hem toekomt.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik heb het zelf ook allemaal moeten leren maar jouw problemen zijn echt wel op te lossen. Het is in ieder geval super dat je daar je best voor wil doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:38

sja, sorry bubbels maar het blijft moeilijk voor mij om te begrijpen dat mensen over zich heen laten lopen, of dat nu door een mens, een kind of een dier is.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:04

Desiree schreef:
sja, sorry bubbels maar het blijft moeilijk voor mij om te begrijpen dat mensen over zich heen laten lopen, of dat nu door een mens, een kind of een dier is.


wil niet zeggen dat je het niet kan leren. Opvoeden is niet altijd makkelijk.
Zou anders betekenen dat ze nooit een hond, paard of kinderen zou kunnen hebben.

Mijn vorige e-pony was ook een zeer grote fan van eten. Dus ik lokte haar met een paar brokjes, die at ze uit mijn hand en daarna rende ze weg tot vervelens toe. Toen heb ik haar een hoofdstel omgedaan met lange lijn, en toen ze weg rende even de lijn los en een keer een goede ruk. En dan kon ik haar weer een half jaar netjes ophalen. Daarna moest het hoofdstel weer een keer tevoorschijn. De Martin Gaus methode zeg maar. Probeer je echt voor te nemen dat jij de baas, zeg dat ook tegen jezelf, en alles volgens jou regels. Zelf het iniatief nemen. Dus als hij bijvoorbeeld wel lief is, belonen en dan weglopen ipv dat hij wegloopt als hij het zat is. Een paard kent geen houden van gevoelens dus wees niet bang dat hij je als schuldig blijft zien, hij heeft veel meer aan duidelijkheid en daardoor kun je respect afdwingen. Maar het zal wel nooit een knuffelpaard worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:09

de mensen die ik tegenkwam die leerden het nooit. Ik hoop dat beloyka het wel zal leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:12

gewoon overnieuw beginnen , heb ik ook meerdere malen gedaan.. probeer eens een andere manier van omgaan en rijden kan erg positief zijn!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:14

Debo schreef:
gewoon overnieuw beginnen , heb ik ook meerdere malen gedaan.. probeer eens een andere manier van omgaan en rijden kan erg positief zijn!

zo simpel is het niet. Het begint er al mee dat je anders moet leren te denken. Want alleen op de juiste manier denken kan een goede manier van handelen tot gevolg hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:17

Desiree"]
[quote="Debo schreef:
gewoon overnieuw beginnen , heb ik ook meerdere malen gedaan.. probeer eens een andere manier van omgaan en rijden kan erg positief zijn!

zo simpel is het niet. Het begint er al mee dat je anders moet leren te denken. Want alleen op de juiste manier denken kan een goede manier van handelen tot gevolg hebben.
[/quote]

goede aanvulling! Dat is wat ik er mee bedoel..

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:43

Moelijk hoor als je het al zoveel jaren hebt geprobeerd is verkopen misschien toch wel een optie?
Koop dan een paardje waar je een nieuwe start mee kan maken en die lager in rang staat zodat je die beter de baas kunt zijn?

wil je echt verder met dit paard dan moet je 'm flink op zijn plek zetten en dat zal niet makkelijk zijn.
Hij is altijd de baas geweest over zijn kudde (jou dus) dus probeer maar boven hem te komen in rang.
In een kudde zou je je dus boven hem moeten stellen met boos doen en eventueel met hard aanpakken.Als voorbeeld de stal uitjagen. als een paard dat lager in rang al zou proberen zou dat paard er flink van langs krijgen of het laat zich verjagen zoals jij deed.
neem een halstertouw mee loop gewoon de stal in probeerd hij je er weer uit te jagen of kijkt hij alleen al boos naar je maak je je heel groot en je neemt een grote pas naar hem toe die je met een stamp op de grond zet.
Of hij probeerd je eruit te jagen of hij stapt voor je weg.
stapt ie weg maak je ej wat kleiner zeg je dat ie braaf is klik je het touw aan het halster klaar.
kijkt ie weer boos of jaagd ie je naar buiten dan krijgt hij toch een oplawaaier met het touw om z'n oren.Jij jaagt hem weer terug op zijn plek.
Jij bent de baas .punt!einde verhaal en geen discussie mogelijk.
blijf dat denken en voor jezelf herhalen,straal het uit en geen enkel paard zal een geintje proberen uit te halen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:27

ik zou zeggen nh, je leert jezelf een totaal andere houding aan, hoe je moet reageren in bepaalde situatie, vooral omdat je veel dingen zielig vind. Net als wat debo zegt, alleen heeft zij het denk ik op een andere manier gedaan, je kan heel erg vaak opnieuw beginnen, dus ik zou het zeker niet opgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:33

Weet je wat het nadeel is van verkopen?
Ik neem aan dat je een ander wilt?
De meeste hebben dan ook snel weer door dat je te zacht bent en dan beginnen de problemen gewoon weer over nieuw

Het enige is toch niet alles meteen zielig vinden
hij wil jou ook pijn doen door te bijten, dat hoef je niet te pikken

paard lief = ik lief
paard niet lief = ik ook niet lief

werkt altijd Lachen

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:52

ik ben het compleet met kawa eens ...
hij is vervelend ga jij ook gewoon vervelend doen ...
hij is lief prijs `m de hemel in ...

op den duur snapt hij wel dat hij verkeerd bezig is ... beestje is niet dom .. Lachen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:00

Desiree schreef:
de mensen die ik tegenkwam die leerden het nooit. Ik hoop dat beloyka het wel zal leren.


Waarschijnlijk Desiree ben jij mensen tegengekomen die ook niet konden of wilde toegeven dat hun paarden over hun heen lopen, die ken ik ook voldoende. Deze dame geeft toe dat ze een probleem heeft, dat is een vreselijke goede stap in de juiste richting, eerst erkennen dat er een probleem is bij jezelf. Daarna daarmee iets doen!

Zelf zou ik aanraden hulp te zoeken, misschien een cursus bij Voest of iets dergelijks. Daarna goed blijven denken aan de opmerking van Kawa over goed en niet goed. Paarden houden van duidelijkheid, dat doen ze ook onderling. Wees consequent, als je iets niet goed vindt, geeft het gelijk duidelijk aan en laat het niet toch een paar keer gebeuren. Zal heel moeilijk zijn in het begin, maar je houdt er absoluut een veel leuker paard aan over, geloof mij maar.

Ga boeken lezen over opvoeden van paarden, lees de boeken van Voest, Monty en anderen. Ga daarin niet in verdwalen dat je alleen maar vriendjes kan zijn met je paard door alleen lief te zijn. Je bent pas een vriendje met je paard als hij duidelijk snapt van jou wat jij wilt, dus nee is nee en ja is goed. Vergeet aub ook nooit je paard te belonen en de hemel in de prijzen als hij het WEL goed doet, dat helpt 10 keer beter dan alleen NEE te roepen.

Succes en zoek hulp, dan kom je er echt!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:19

ben ik het helemaal mee eens, ga iets van voest of parelli doen, dan leer je middelen om je paard op z'n plek te zetten, zonder dat je het dan zielig vind, want je kan dat nu wel heel hard tegen iemand gaan roepen, maar als ze het niet wilt/durft, helpt het nog niets. Ik zou zeker les nemen, alleen red je dit nooit met zo'n paard.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:25

Tjonge, wat vervelend! Ik denk dat het belangrijk is een positieve band met je paard op te bouwen, maar als hij zo de baas over je speelt, zul je toch eerst weer de baas moeten worden...
Mijn pony is ook enorm dominant en soms lomp (doorlopen of op tenen staan) maar hij is nooit gemeen tegen me en doet nooit sjachreinig... Ik mag wel in mijn handjes knijpen als ik dit zo lees. Sterkte! PS, als het echt niet klikt, en je het niet meer leuk vind om met hem steeds opnieuw die "machtstrijd" aan te gaan, zou ik hem toch verkopen. Is misschien voor beiden wel prettiger!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:42

joyce B schreef:
Tjonge, wat vervelend! Ik denk dat het belangrijk is een positieve band met je paard op te bouwen, maar als hij zo de baas over je speelt, zul je toch eerst weer de baas moeten worden...
Mijn pony is ook enorm dominant en soms lomp (doorlopen of op tenen staan) maar hij is nooit gemeen tegen me en doet nooit sjachreinig... Ik mag wel in mijn handjes knijpen als ik dit zo lees. Sterkte! PS, als het echt niet klikt, en je het niet meer leuk vind om met hem steeds opnieuw die "machtstrijd" aan te gaan, zou ik hem toch verkopen. Is misschien voor beiden wel prettiger!


ik zou door me heen lopen en op m'n tenen staan ook echt niet pikken, trouwens........het zijn misschien wat minder gevaarlijke tekenen van dominantie, maar ik zou er toch wat aan doen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:02

je moet idd zorgen dat jij de baas wordt!
ik heb soms dagen dat mijn paard me ook uit probeerd tot het echt irritant word!dan gooi ik hem in de bak en ga hem op drijven.in het begin rent ie van de ene kant naar de andere kant maar je moet hem steeds opsluiten aan de achter kant.dus niet opsluiten zo dat ie nergens meer heen kan.uit eindelijk wil jij dat het paard de kant uit gaat waar jij hem hebben wilt in draf.dit 'spelletje' word ook in de kudde gespeeld en laat je zien dat jij de baas bent!

maar ........dit helpt bij mijn paardje......en die is lang niet zo erg dan die van jouw.

succes

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:40

Is dit wel een goed paard voor jou? Soms is het verstandig om te verkopen omdat het gewoon niet klikt - als het dan bij iemand anders wel goed gaat is dat leuk voor jou en leuk voor je paard. Zelf ben je stukken wijzer dan bij de aanschaf van je vorige, dus je gaat weloverwogen en vrolijk op zoek naar een ander paardje.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:48

Desiree schreef:
sja, dit vind ik dus gewoon hopeloos. Want een paard zou dat bij mij gewoon niet proberen. mij de stal uitjagen......... dan stond hem wat te wachten! Maar bij jou kan dat kennelijk wel, en ik denk dat jij van nature geen overwicht hebt. En het zit kennelijk ook niet in jou om hem goed aan te pakken. Dus dan maar beter verkopen. Want je bederft hem alleen maar. En dan zich lostrekken in de wei.... waarom doe je hem dan geen kinkettinkje aan bij het halster en rammel je eens stevig aan dat touw als hij dat doet? Als je alles pikt van hem, zullen jullie nooit geschikt zijn voor elkaar.


Ja, hier ben ik het dus mee eens. Het paard weet gewoon dat ie dat allemaal kan doen. En ik denk dat als je een nieuw paard koopt, er een kans bestaat dat het opnieuw gebeurt. Als je je paard goed opvoedt, zal je merken dat je daarna eigenlijk alleen maar lief kan zijn, omdat ie dan gewoon naar je luistert! Wees consequent, hang niet hele verhalen op van: dat mag niet want blablabla... (wat ik vaak zie), gewoon korte en duidelijke woorden gebruiken en laten weten wat wel en niet mag. Ik ben er van overtuigd dat alle paarden netjes opgevoed kunnen worden. Sommige paarden blijven altijd ondeugend , maar dat is helemaal niet erg, zolang ze maar niet onhandelbaar of drammerig zijn. Succes!