ooit goed leren rijden op manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

ooit goed leren rijden op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 19:21

ik rijd nu 6 jaar op manege, start in september mijn 7e jaar. ik vraag me af of je op manege goed kan leren rijden. ik heb jaren niet "gereden", maar sinds een jaar 'n half krijg ik pas écht les. ook ijslanderles leerde me met mijn zit te werken. ik leer hoe ik paarden CORRECT aan teugel moet brengen en met sommige manegepaarden lukt dat. ik krijg ze wel altijd aan teugel en voorwaarts enzo, maar zelden echt goed. dat kunnen ze niet, zijn zo verpest op de hulpen...

mijn lesgeefster zei dat er in onze groep oa ik, ruiters zijn die niet meer verder kunnen. ik krijg gelijk welk paard, de nieuwe jonge paarden, de oudere met bok en steiger-kneepjes, maar ook goede paarden, een ex-dressuurpaard, een renpaard... tot nu toe heb ik met weinig paarden problemen en ik kan dingen van ze vragen, ik kan ze sommige dingen leren. maar je raakt uitgeleerd: de paarden worden verpest en naar de **** gereden, en op den duur helpt niks meer. een deel van de ruiters van onze groep zijn echt uitgeleerd. terwijl we eigenlijk niks kunnen, dat zie ik wel. ik kan alles een beetje met alle paarden, wat dressuur, een metertje springen, gaan crossen, op wandeling... maar je kan nooit iets serieus doorleren.

hoe ga je daarmee om? je weet dat je verder kan, maar de paarden kunnen niet meer verder. je hebt de financiële mogendheden niet van een eigen paard en zoek in belgië, in een industriegebied maar eens een verzorgpaard dat aan je (weinige weliswaar) eisen voldoet...
ik zit er gewoon over te denken om te stoppen met rijden terwijl paarden eigenlijk zo belangrijk zijn in mijn leven. ik kan niet zeggen wat er door me gaat elke keer ik een paard zie of aanraak. en toch zou ik het moeten opgeven en dat wil ik niet...
wat vinden jullie, dat er is veranderd nadat jullie je eigen paard hadden? ging je met sprongen vooruit en begon je manege's 'saai en slecht' te vinden? ik kan er nu al niet meer tegen een groep 'gevorderden' te zien rijden, ik haal er alle fouten uit (ik weet dat ik er zelf ook nog veel maak, maar ik luister wel naar mijn paard). ik heb het er moeilijk mee. mijn vriendin heeft een eigen paard en hoewel ze niet meer zoals ik op alle manegepaarden kan, kan ze heel veel meer met haar eigen paard... hadden jullie dat gevoel ook, voor je je eigen paard had?

Enya - Daya :-)


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:29

Tsja, ik ben gestopt op mijn oude manege, was daar een van de betere manegeruiters, heb bijrijdpaarden gehad, maar ik ben nu weer terug op een manege. Het enige wat ik nu zeg is dat ik geen groepslessen meer wil, dus heb om de week priveles. En ik moet zeggen dat ik dit een erg prettige methode vind om mee te werken, ik krijg echt wel wat uit de paarden.
Ik vind het juist een uitdaging om zoveel mogelijk uit een manegepaard te krijgen, dus nageven, acteive achterhand en kijken tot welk niveau ik ze gereden krijg.
Doordat ik zo bezig ben met manegepaarden hoop ik dat ik genoeg leer om een eigen paard (die dus hopelijk minder verpest is) goed te kunnen rijden en eventuele problemen makkelijker te kunnen oplossen, omdat het me ook is gelukt omd at op een manegepaard op te lossen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 19:51

ik kan ook dingen uit ze krijgen, het probleem is dat ik 1u30 rijd. de pony's lopen tot 5u per dag onder ruiters die er (ik heb ze gezien, en mijn lesgeefster verteld erover) niks van kunnen. geen gevoel, altijd moet de pony het op hun manier doen, ze worden echt kapot getrokken. ik kan weer vanaf nul beginnen (ok, vanaf 0.1, maar dan haal je er nog niet veel uit). ik voel ze, ik voel contact en ik voel dat ze blij zijn dat er niet in hun mond getrokken word. ik voel dat ze willen meewerken. maar ook die paarden staan niet 'plots' actief aan het been, lopen niet plots aan teugel ofzo...
jammer dat er bij ons geen mogelijkheid is tot priveles, maar ik kan het eens vragen op een manege in de buurt ja.

Enya - Daya :-)

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:54

ik was ook een van de betere manege ruiters, maar toen ik op de dresuurstal kwam waar ik nu nog steeds zit bleek ik echt niets te kunnen, ik hoop nog steeds een keer veel geld te krijgen en dan...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:00

Ik zeg ook echt niet dat ik goed kan rijden ofzo, maar ik begin nu een beetje door te krijgen hoe ik paarden wel redelijk leuk kan laten lopen. Jammer genoeg ben ik nogal aan het mutsen met rijden de laatste tijd, waardoor het er nogal knullig uitziet en ik opeens minder eruit krijg dan ik kan, maar in principe zit het er wel in...
Overigens lijkt op een dressuurstal rijden (en het liefst ook werken) me nog veel leuker

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 20:22

ja, ik heb een springstal heel dichtbij, maar daar is niet meteen wat te vinden. ik blijf zoeken naar meer mogelijkheden om toch nog verder te kunnen raken. zoals ik in mijn eerste berichtje zei, rijden kan ik niet. niet op niveau, maar wel veel verschillende paarden. ik geloof dat ik er nu aan toe ben paarden meer te laten doen en zelf ook veel meer bij te leren.
werken op een stal zou heel verrijkend zijn ja.

Enya - Daya :-)

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:12

ponyzotje schreef:
ik kan ook dingen uit ze krijgen, het probleem is dat ik 1u30 rijd. de pony's lopen tot 5u per dag onder ruiters die er (ik heb ze gezien, en mijn lesgeefster verteld erover) niks van kunnen. geen gevoel, altijd moet de pony het op hun manier doen, ze worden echt kapot getrokken. ik kan weer vanaf nul beginnen (ok, vanaf 0.1, maar dan haal je er nog niet veel uit). ik voel ze, ik voel contact en ik voel dat ze blij zijn dat er niet in hun mond getrokken word. ik voel dat ze willen meewerken. maar ook die paarden staan niet 'plots' actief aan het been, lopen niet plots aan teugel ofzo...
jammer dat er bij ons geen mogelijkheid is tot priveles, maar ik kan het eens vragen op een manege in de buurt ja.


maar die mensen die ze kapot trekken, rijden die dan vrij zonder instructrice? die hoort er anders toch wat van te zeggen?

jammer idd dat ze geen privé les geven, dan leer je echt veel meer dan in een groep vind ik. maar wie weet bij die andere manege? daar hebben ze ook weer andere paarden, wie weet...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 21:28

ze kunnen niet rijden imo. ze zijn koppig en denken dat ze kunnen rijden. stel snobs dat hun sporen niet wil afdoen (sporen in godsnaam). teveel ruiters op te weinig paarden, oudere paarden, grote groepen. maar gewoon, kinderen die hun paard echt niet voelen. ze kunnen niet naar hun paard luisteren. die zaken... en veel gebonk in draf en galop. ach, zoals in meerdere maneges... helaas.

ik ga het zeker gaan vragen enzo bij die andere manege. hopelijk komt daar een andere oplossing uit de bus.

Enya - Daya :-)

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:43

Mijn ervaring met de manege is dat je er goed leert rijden. Ik heb 5 jaar les op een manege gehad en dit ging voornamelijk om jezelf als ruiter, we reden elke week op een ander paard en het doel was zelf een hoger niveau te bereiken. Op de manege ben ik tot de M1 gekomen, daarna ben ik gestopt en een aantal jaren (recreatief) een pony bijgereden. Sinds anderhalf jaar heb ik een eigen pony. Hij was nog helemaal groen dus ik heb hem vanaf het begin alles zelf kunnen leren. Dit is voor mij (nog steeds) een ontzettende uitdaging. Terwijl ik vroeger in de M1 starte, start ik nu met hem in de B. Ik vind dit veel moeilijker dan menig proefje op een manegepaard. Het "leeft" veel meer. Ik heb gewoon zoveel geleerd van het feit dat ik hem de dingen moest leren!! En nog steeds sta ik soms voor raadsels (daarom heb ik overigens wel privéles met mijn pony op de manege). De simpele dingen bekijk je ineens vanuit een heel ander perspectief, een perspectief wat je niet snel zal zien wanneer je niet geregeld op hetzelfde paard rijdt. Mijn conclusie is dus ook dat de mogelijkheden tot verder leren vaak beperkt zijn op een manege. Maar dat neemt niet weg dat de manege uitstekend is om de basis te leren en je met manegepaarden ook best veel kan bereiken. En het is er natuurlijk gezellig. Ik wil alleen maar mijn ervaring met jullie delen, en dat ik het idee heb dat ik pas écht weer verder ben gaan leren toen ik mijn eigen (groene) pony had.

Storm in mijn profiel!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:23

bij ons hebben ze een erg goede mange.. de beginners moeten zonder bit rijden...vind ik super die leren echt met hun houding en zit te rijden.. en de gevordere ruiter mag als het goed gaat wel met bit rijden maar ook alleen maar als dat nodig is... en die paarden lopen stuk voor stuk netjes naar beneden, en zijn prima te sturen.

Dag lieve mama...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:36

ik was op de manege ook 1 van de betere ruiters, maar toen ik weg ging kwam ik er pas achter hoe super slecht ik reed...ik heb alles op nieuw moeten leren, ik reed op die manege op matig l1 niveau en dat in 5/6 jr....ik realiseerde me pas echt hoe lekker los je paarden kan laten lopen, en hoe fijn dat is toen ik ergens anders ging rijden..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:42

Niet opgeven. Er zijn altijd stallen op zoek naar mensen zoals jij. Je moet alleen een beetje het wereldje kennen. Er zijn zoveel mensen die een bijrijder zoeken, of mensen die hulp zoeken met het verderrijden van hun paard. Alleen.......... les zul je wel altijd nodig hebben.

Je hebt misschien niet de mogelijkheden voor een eigen paard, maar neem eens contact op met angeliekje hier op bokt. Kwam ook groen van de manege af. Ze wordt groom van iemand op stal die heel goed kan rijden. En ze mag dan eens op dit paard rijden, dan weer op dat paard (net die mensen die geen eigen paard hebben maar die op iedereens paard kruipen, die leren nu juist rijden!!!!!!!!) en ze krijgt les van degene waar ze groom van is. Die meid is in no time als een gek vooruit gegaan in het rijden. En na een paar jaar heeft zich dan de mogelijkheid voor gedaan om iemands paard uit te brengen op wedstrijden. wat wil je nog meer?

Ook voor jou moeten er mogelijkheden zijn. Ga eens rondvragen op een pensionstal, of er mensen zijn waar je het paard van mag rijden, en waar je les op mag nemen van een goed instructeur. Er MOET gewoon ergens een mogelijkheid daartoe zijn. En anders is er misschien wel ergens een handelaar of fokker in de buurt waar je mag rijden. Zolang je maar aangeeft dat je echt vooruit wil komen en wil verbeteren en ook les wilt nemen. Als mensen merken dat jij hun paard serieus en concensieus wilt rijden, dan willen ze jou graag die mogelijkheid geven. Veel paardenmensen die paarden hebben uit liefhebberij maar zelf toch niet rijden, maar wel zouden willen dat er iemand hun paard zou rijden.

De hond is de betere mens

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:52

Desiree, ik heb ruim een half jaar geprobeerd om een leuk bijrijdpaard te vinden, maar bij mij in de buurt is echt helemaal niets. Als ik de keus had zou ik ook zeker voor een bijrijdpaard gaan, of op een handelsstal werken ofzo, maar het zit er echt niet in (of je moet ontzettend veel betalen om het paard te mogen bijrijden). Daarom ben ik uiteindelijk maar weer op een manege gaan rijden.
Overigens rijd ik ook regelmatig bokt-paarden, wat wel weer handig is. Als er iemand is die hier in de buurt een handelsstal enz weet zou ik het machtig vinden om er te kunnen werken/leren/rijden, maar ik zou niet weten waar ik dan zou moeten zoeken...
Oftewel volgens mij is het niet altijd mogelijk om zoiets te vinden, helaas...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:35

nou, in ieder geval hebben jullie de mogelijkheid van Internet, daardoor kom je weer meer adressen tegen. Sja, het is voor mij een beetje moeilijk voor te stellen dat je niets zou kunnen vinden om op te rijden. Ik zit in zo'n enorm dichtbevolkt paardengebied. Het stikt werkelijk van de paarden bij ons. Ik weet altijd wel een bijrijdpaard ergens te staan.

De hond is de betere mens

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:56

manegepony's zijn speciaal geselecteerd voor een manege, ze zullen best braaf zijn en geen gekke dingen doen, als je echt wil leren rijden moet je ook jonge paarden rijden en over dat nageeflijk, je hebt denk ik wel gelik dat sommige pony's naar de knoppen zijn gereden maar hetere pony's zijn vaak beter nageeflijk te krijgen vind ik.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:01

Ik heb op de manege waar ik heb gereden aardig wat geleerd. De paarden en pony's daar liepen ook op een aardig niveau daar. Er starten daar ook manegeruiters officiele wedstrijden met manegepaarden, we gingen ook gewoon naar 'uitwedstrijden' ipv wat je op veel manege's ziet, dat er alleen af en toe een onderling wedstrijdje is of misschien eens een wedstrijd op de manege zelf.
De basis heb ik daar in ieder geval goed geleerd.
Ik moet zeggen dat ik af en toe verbaasd ben over hoe weinig manegeruiters leren (niet gericht op manegeruiters dus, maar de manege's zelf). Op veel manege's wordt niet eens geleerd hoe je een paard netjes nageeflijk moet rijden, de meeste paarden sjouwen maar met hun kop in de lucht rondjes. Ze kunnen vaak niet eens wijken om maar iets simpels te noemen. Stap, draf, galop, hier en daar een volte en eens van hand veranderen houdt het wel mee op.
Is dit nu alleen mijn beeld en was de manege waar ik reed een uitzondering, of zie ik het verkeerd?

Het ging bij mij op een gegeven moment best lekker met wedstrijden e.d., en zo werd ik vanzelf gevraagd om wat paarden van pensionklanten te gaan rijden, ik kreeg toen ook privéles. Natuurlijk heb je dan veel meer mogelijkheden en leer je meer, maar ik heb ook in de manegelessen nooit het idee gehad dat ik niet verder kwam.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:20

Ik heb zon 8 jaar op een manege gereden. Ik kan eigenlijk zeggen dat ik gewoon de basis van het rijden heb geleerd.
De eerste twee jaar heb ik zonder zadel gereden, en dus leren zitten.
Je leert over het algemeen wel rijden, maar toch merk ik heel veel verschil nu ik een eigen paard heb.
Het voordeel van een manege is natuurlijk dat je op veel verschillende paarden rijd, en zo dus met elk soort paard in aanraking komt. Dat geeft je wel ervaring.
Ik merkte het vooral met het verzorgen en alles om de paarden heen dat ik nog een "groentje" was.
Omdat ik een jong paard had gekocht, die net onder het zadel was. Merkte ik ook dat mijn rijden nog stukken beter kon. Ze reageerde namelijk alleen als je precies de juiste hulpen gaf. Ietsje verkeerd en je kon het vergeten.
Op mijn laatste manege was het zo dat sommige paarden al in galop gingen als het commando werd gegeven, het was zo standaard voor ze geworden.
Ik had op de manege ook het idee dat ik niet echt verder kwam, de laatste maanden dan. Ik kende alle paarden, reed nu alleen nog op degenen die ik echt leuk vond, het werd gewoon wat saai. En ook dat je elke week een uurtje kwam 'rijden'. Ik kon alleen niet zonder de paardjes, en je moet wat, een eigen paard is ook niet altijd mogelijk.
Maar ik kon dus mijn ouders overtuigen en heb nu dus ong 1,5 jaar een eigen paardje.

Ik zeg altijd dat ik pas heb leren rijden toen ik zelf een paard kreeg.

Niet dat ik nu zo geweldig rij ofzo, maar het scheelt toch wel een stuk. Ik heb het idee dat ik paarden nu een stuk beter begrijp, het is allemaal een stuk logischer geworden.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:48

Ik heb nooit op een manege gereden.
En als ik aan mensen die rijden, vraag of het er goed uit ziet zeggen ze altijd van wel.

Heb drie/4 jaar les gehad, van de eigenaar van Marilyn.
Ik rijd nu 3 jaar zelf, zonder les.
En ik leer echt nog steeds heel veel, door veel te doen etc.

Ik zie zelfs verschil, vergeleken met vorig jaar.
Vorig jaar, liep ze nooit echt ontspannen etc.
Nu loopt ze netjes aan de teugel, schuimt als een idioot.

Ik zat dus te denken, volgend jaar lessen te nemen op de manege, maar waarom eigenlijk?

22 Januari verwachten we ons kleintje

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:55

een manege waar wij met de club in de winter binnen oefenen, die is nu inmiddels overgenomen en er wordt goed lesgegeven, was eerst dus van iemand anders en daar deden ze gewoon niet meer dan rondjes rijden in draf en af en toe op de diagonaal van hand veranderen en dan aan het einde een galopje en dat was het. in mijn mening zijn er veel slechte maneges maar zeker ook niet te vergeten veel goede ik heb zelf 2.5 jaar op een manege gereden waar ze allemaal ijslanders hebben ik heb er best goed leren rijden ook welleens zonder zadel enzo en veel buitenritjes maar toen ik een eigen pony kreeg viel ik er bij het uitproberen al gelijk af dus ik ben eigenlijk van mening dat je pas goed leert rijden op een eigen pony maar dat een manege een hele goede basis is nog ff een citaat van Anky: 'rij als je de kans krijgt zoveel mogelijk pony's of paarden.' daar ben ik het ook zeker mee eens. maar wel af en toe een paar lastige paarden of pony's rijden vind ik want daar leer je het meest op.


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:59

Vandaag de 'lastige' Cerise gereden, ze was echt superbraaf (op wat pogingen tot omhoog komen en staken na Haha! ) Maar zij liep super... En dat met alleen maar manege-ervaring...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:05

Ik geef zelf manege lessen en ik merk gewoon dat het ook heel erg per kind verschilt. Er zijn kinderen die wat willen leren en er zijn kinderen die het was best vinden en die hobbelen gewoon door. De kinderen die echt iets willen leren die krijgen ook de nodige begeleiding daarbij

She's my lady Lovers

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:10

Ik rijd ook op een manege. Ik heb bijrijdpaarden en pony's gehad, zowel op de manege als ergens anders, zoals bv Greg van loolapelooza.

Ik heb verschillende maneges gehad, op de eerste heb ik een goede basis geleerd, we moesten niet achter elkaar rijden, en gewoon stap,draf en galop en sommige koppige paarden wat leren 'aanpakken'.
Daarna leerde ik op de volgende manege(de vorige was gestopt) wat meer dressuur en springen. Ook wijken, schouder binnenwaarts en keertwending. Maar op zich was dat niet zo'n supergoede manege vond ik zelf, ik was blij op die andere manege een goede basis geleerd te hebben.
Nu die eerste manege weer open was gegaan 1.5 jaar geleden, ben ik daar terug gaan rijden. De uitbaters veranderden heel de tijd, en wij kregen maar alle pony's onder ons die meer gereden moesten worden, en ook nog jonge pony's. Daar leerden we op zich wel wat van, maar een half jaar later kwam er een echt goede uitbater. Goede lessen, alles in orde houden etc. Dan had ik samen met mijn vriendinnen een soort eigen pony's, ik had een pony die na een week alleen maar steigerde. Daarvan heb ik heel veel geleerd, ik heb haar leren springen, dressuren en gewoon braaf zijn Haha!.
Na een tijdje weer gewoon één keer in de week te rijden, was er weer een pony die ik mocht rijden. Een heel schrikkerig en vrij lastige, heel 'scheve' pony. Nu loopt deze ook in de lessen mee, en is braaf en kan ook goed springen(wordt elke dinsdag bijna er nog mee gedaan).
Nu is er weer een nieuwe pony sinds een week. Hij kwam hier niet zadelmak aan, en er zijn eerst twee lesgevers opgegaan(zonder zadel, wisten niet dat hij niet zadelmak was) en die konden er zo mee rondstappen.En toen kregen ze te horen dat hij iig niet zadelmak was. Dan mocht ik die vrijdag rijden, en mag ik die ook weer elke dag rijden. Nu heb ik die al zo'n 4 keer gereden, zelfs al een klein kruisje gesprongen(ja onder begeleiding Tong uitsteken) en hij begint zich ook al los te laten en komt in stap al aan de teugel en in draf begint het te komen. Heel veel begeleiding heb ik niet, maar ik leer wel veel van die pony. Ik doe het gewoon kalm aan, en ben gewoon stil met mijn hulpen, en tot nu toe zit er nog geen fout van mijn eigen in Knipoog. Hij begint al wat meer op zijn eigen benen te lopen, het sturen gaat ook al beter en stap, draf en halt gaat bijna vanzelf.

Dus hier leer ik denk ik zelf meer dan met een eigen paard. Hier rijd ik verschillende pony's/paarden, ook regelmatig pensionpaarden en 'roest' ik niet vast op één paard.Er rijden ook nog andere mensen op (nu bij deze nog niet), ook beginners natuurlijk, maar genoeg gevorderden om de paarden wat los te rijden.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:42

Ik rijd nu nog steeds op een manege... maar nu op mijn paard, ze staat op een manege gestald. Ik vind dat je op het gebied van houding op onze manege goed les krijgt. Meestal 6 kinderen te gelijk, max. 8 en pony waar echt wat mee kan. De mensen rijden hier in de lessen ook niet achter elkaar, wat op veelmaneges (delen van de les) wel gebeurd. Pas galopperen, als je kunt sturen en pas sporen als je je been stil houdt, zijn zo wat regels, waar ik het wel mee eens ben.
Of ik goed rijd... kan ik niet zo zeggen, ik rijd niet slecht... houd het daar maar op. Wat in ieder geval wel zo is, is dat ik en een paar andere meiden die ook op deze manege hebben leren rijden, allemaal dezelfde complimenten kregen toen we voor het eerst bij de rijvereniging/ponyclub kwamen: mooie rechte stabiele zit op het paard. Ze vroegen bij ons allemaal waar we hebben leren rijden. Dat is toch een compliment voor de manege.
Moet ik er ook wel bij vertellen, dat een groot deel van de paarden, niet echt standaard manegepaarden zijn. dus niet altijd braaf en goed luisterend, wel redelijk goed aan de hulpen staand. De paarden tenminste, pony's weet ik niet echt meer...
Toch leer je wel erg veel bij in erg korte tijd als je ineens elke dag op dezelfde "moet" wel of geen zin, wel of niet droog, wel of niet braaf. Bij manege paarden was het zo, dat als ik iets deed, wat niet zo hoorde, de volgende dag er weer iemand op zat die dat er weer uit reed, nu werkt dat niet meer zo. Wat ik er fout inrijd moet ik er ook weer uit rijden. Zelf je eigen problemen oplossen.


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:52

Misschien ben ik kortzichtig maar ik geloof niet dat je op een manege ooit écht goed leert rijden. Ik ben daarvan het levende bewijs Knipoog Begon pas wat te leren toen ik bijrijder werd en leerde pas écht wat op een eigen paard.
Als je in Leusden zit moet je toch ergens een bijrijdpaard kunnen vinden? Je moet er alleen wel wat voor over hebben. Toen ik ngo in Groningen woonde ging ik 3 x per week naar een Drents gehucht om te rijden, eerst met de fiets naar t Station, dan de trein, dan de trein-taxi. Gewoon blijven zoeken!

...

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:20

Lot schreef:
Misschien ben ik kortzichtig maar ik geloof niet dat je op een manege ooit écht goed leert rijden. Ik ben daarvan het levende bewijs Knipoog Begon pas wat te leren toen ik bijrijder werd en leerde pas écht wat op een eigen paard.
!


ja precies! Toen ik op manege paarden reed leerde ik niet zoveel, omdat je elke maand op een ander paard moet. nu rijd ik zazou men verzorgfjordje en ik rijd al een stuk beter (al zeg ik het zelf Schijnheilig )

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: C_estmoi, GrapeshotBot, Mariljo en 16 bezoekers