Een laag gehemelte, welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Een laag gehemelte, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 14:56

Hai,

Buena heeft een erg laag gehemelte. Op dit moment gebruik ik een gewone gebroken bustrens, maar volgens mij zit haar hele mond vol en kan ze haar mond ook niet goed dicht doen.

Ik zat zelf aan een rubber stangetje te denken, of een dubbel gebroken trens met van die speledingetjes. Ze nl pas 3 en wordt alleen nog maar gelongeerd. Ze zit wel veel te spelen en te schuimen op het bit, en ik heb niet echt het idee dat ze er last van heeft. Ze doet haar mond ook gewoon open als het bit in gaat.

Iemand een goeie sugestie?

Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:58

Een gewone dubbel gebroken trens, deze kun je nooit perongeluk naat boven trekken in het gehemelte

geen frutsels eraan, die kunnen alleen maar gaan prikken in dat lage gehemelte.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:05

Let er ook op dat het bit niet te dik is. Dat een dik bit per definitie beter is, is een fabeltje. Een wat dunner bit kan voor een paard veel comfortabeler zijn, zo'n mond vol is ook niks. Die rubberen stangetjes zijn vaak ook vrij dik en rubber kan vreselijk schuren en scherpe randen krijg bij kauwen. Een bit met frutsels eraan zou ik ook niet doen, hoe meer rommel in die mond hoe voller het is.
Een bit dat uitnodigt om met de tong te gaan rommelen vind ik ook niks, je loopt alleen maar kans dat ze 'm er in al het gefrutsel een keer overheen leggen en zo dat geintje ontdekken.

Gewoon een simpel enkel of dubbelgebroken trensje, even uitvogelen wat je paard het prettigst vindt. Dubbelgebroken is dan denk ik beter ivm dat lage verhemelte.

Nulla tenaci invia est via

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 15:08

Yes! Thanx!

Dit wilde ik nu graag horen, bedankt voor de tips!!

Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:00

Die van mij heeft ook een laag gehemelte.
Ik gebruik voor haar een simpele dubbel gebroken trens en niet te dik.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:15

Die van mij heeft ook hetzelfde probleem, nu iets minder, omdat hij redelijk uitgewisseld is.
Maar toen zijn verhemelte erg laag hing, heb ik gereden met een ongebroken trens, die kan helemaal niet tegen het verhemelte aankomen.
Hij heeft ook zowiezo weinig ruimte in zijn mond, een dik bit verzet hij zich tegen. Ik rijd nu dus met een vrij dunne dubbelgebroken trens met rond tussenstukje, daar loopt hij het fijnst op.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:43

Zoals hierboven al gezegd is; een dubbelgebroken trens.
Een enkelgebroken trens prikt namelijk naar boven als je een ophouding geeft, een dubbelgebroken trens werkt meer op de tong (als ik het goed heb).


Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 18:45

Bedankt Bokkers!!

Ga vrijdag er meteen eentje kopen.

Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:54

Nou ja ik hoef het dus eigenlijk niet meer te zeggen, ben het volledig met de rest eens: Dubbelgebroken trens zou ik voor je paardje kopen!

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 19:14

Het Amerikaanse gangenpaarden forum raden diverse mensen mij de Kimblewick aan. Dit bit wordt veel gebruikt door paso eigenaren. Ook de Pelham is populair.

Wat denken jullie?

Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:21

Of gewoon bitloos misschien Valeska , met een Hackamoortje ofzo , is dat geen idee Lachen ?

Groetjes Bianca Knipoog

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:28

Valeska schreef:
Het Amerikaanse gangenpaarden forum raden diverse mensen mij de Kimblewick aan. Dit bit wordt veel gebruikt door paso eigenaren. Ook de Pelham is populair.

Wat denken jullie?

Valeska


Dit zijn beide wel scherper inwerkende bitten, met name de Pelham. Ze hebben beide een hefboomwerking, hoewel de kimblewick (hier meestal thiedemanbit genoemd) een geringe hefboomwerking heeft (maar wel een kinketting).
Ik zou er geen scherper bit inhangen, houd het gewoon zo zacht mogelijk.
Een ongebroken trens hangt ook wat stiller in de mond, mischien is dat ook het proberen waard.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, Flinty, Googlebot, ingetje3012, Lizenlotte en 91 bezoekers