Gedrag van deelnemers tijdens clinics

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Gedrag van deelnemers tijdens clinics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 18:27

Misschien een "gevaarlijk" onderwerp, maar ik ben toch benieuwd naar jullie meningen.
In de afgelopen twee jaar ben ik her en der wat clinics afgelopen. Meestal werden deze gegeven door buitenlanders (soms door eigen trainer). Deze clinics zijn stervensduur, helemaal als je met paard meedoet. Al een paar keer is me opgevallen dat er altijd wel iemand tussen zit die heel vaak "ja maar" roept en probeert een discussie aan te gaan. De mensen die ik gezien heb die dit deden, ontketenden hiermee echter helaas geen interessant vraaggesprek, maar eerder een hoop ergernis bij degene die de clinic geeft en ook bij de rest van de deelnemers. Mijn eigen idee bij een clinic (die zoveel moet kosten en door een "bijzonder" persoon wordt gegeven) is, dat je best kritische vragen mag stellen (graag zelfs!), maar dat je gewoon van zo iemand zijn/haar trainingsmethode mag aannemen. Daar kwam je immers voor en daar betaal je ook voor. Dat is naar mijn idee niet de plaats om een "je-kan-me-nog-meer-vertellen-houding" aan te nemen. Het komt ook voor dat mensen het niet (willen) snappen, het keer op keer verkeerd doen (kan best) en terwijl de "goeroe" het nogmaals geduldig uitlegt, de rest van de club het in het Nederlands ook aan diegene uit staat te leggen. En hiermee degene die de clinic geeft volledig passeert (en een beetje voor paal zet, vooral als het een buitenlander is die geen Nederlands verstaat en van tevoren is gevraagd of iedereen Engels begrijpt). Of eindeloos (bijvoorbeeld) beweren dat je de teugels niet strak hebt, terwijl er 24 mensen omheen staan die zeggen dat je hem wél in z'n bek trekt. En dan nóg blijven volhouden. Dan begin ik me héél zachtjes te irriteren. Of deelnemers die nog (lang) niet aan de aangeboden lesstof toe zijn en de basis nog niet beheersen. In feite houden die de rest op. Op zich niet zo dramatisch en wel begrijpelijk, behalve als er een dag eerder de basis behandeld is... en dat door diegene kennelijk niet nodig is gevonden om aan mee te doen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk (en tactisch) heb neergezet. Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie hier ervaring mee?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:35

Ervaring niet, maar wat jij hier beschrijft kan ik me levendig voorstellen. Ik zou me daar waarschijnlijk ook groen en geel aan ergeren...

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:44

Ik weet precies wat je bedoelt.
Bij een nabij gelegen manege was laatst een clinic van Tineke Bartels.
Er reed ook een, geloof L of M combinatie mee in deze clinic.
Ze reed rond als een arrogante *piep* en als ze een op of aanmerking kreeg van Tineke deed ze er niets mee en bleef gewoon doorgaan met waar ze mee bezig was.
Later kwam ik haar toevallig bij de toiletten tegen en ze had me toch een comentaar Lips are sealed
Het was belachelijk, het sloeg allemaal nergens op wat Tinke tegen haar zei, Ze kon er toch niets mee, verspilling van haar tijd enz.enz.
Hoogst arrogant, ik wou bijna zeggen: had mij even gebeld ik had graag in jouw plaats meegereden n.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:14

ik heb geen ervaring met clinics maar ben dit soort mensen bij reiki cursussen en opleidingen vaak genoeg tegen gekomen. heb dan ook grote poep aan dat soort mensen. ze verdoen kostbare tijd van iedereen met hun betweterig gedoe. Misselijk

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:08

helaas is dat *bot gezegd* paardenmens eigen......
binnen de paardenwereld weet toch altijd iedereen het beter?
of tenminste veel mensen zijn zo....
hier op bokt gebeurt het toch ook.
maar vaak zijn het de 'ja maar...'mensen die niet eens over zichzelf of over hun paard nadenken.....en daaarom zo stellig lopen te jamaren.want de meeste mensen vinden het reuze moeilijk toe te geven wanneer ze fout zitten.en dan is het puur een welles-nietes strijd die zich dan voordoet,omdat het mensen zijn die wel naar een clinic gaan omdat het 'zo interessant is 'maar niet daadwerkelijk zichzelf of hun paard-communicatie willen veranderen......

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:49

lijkt mij ook erg irritant! als je toch niets aan wilt nemen van diegene die de clinic geeft, waarom gá je dan Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:30

Dat zie je niet alleen tijdens clinic,
maar ik ken ook mensen die dat ook tijdens hun gewone les doen, dan vraag ik me af:
A. Waarom heb je uberhaupt les van die persoon als je hem niet zo vertrouwt dat je gewoon zijn tips opvolgt.
B. Vind je het niet doodzonde van je kostbare lestijd?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:31

De paar lessen die ik had heb ik gewoon geluisterd en na afloop stelde ik dan mijn vragen. Voorkomt een hoop ergernis en je krijgt veel duidelijker antwoord op je vraag.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:28

Ik heb inderdaad ook geleert dat je tijdens de les gewoon moet doen wat je wordt gevraagd en dat dien je (meestal) gewoon aan te nemen. Je hebt toch les van iemand die er meer verstand heeft dan jij.
Na de tijd is er dan gelegenheid om even wat te vragen. Bij die clinic kun je dingen vragen die je niet begrijpt, maar het lijkt mij te ver gaan om kritiek te gaan uiten op de werkwijze van bv Tineke Bartels. Lijkt mij dat zij meer verstand van paarden dan de gemiddelde clinicbezoeker.
Hierover is trouwens ook nog een hele discussie geweest in de Hoefslag met Sjef Janssen.
Laatst heb ik nog een keer bij een les gekeken waarbij een lesklant ook haar paard de schuld gaf dat hij stug was en over de buitenschouder wegliep, terwijl ze zelf de hele tijd aan de binnenteugel zat te trekken.
Dus dat probeerde de instructrice duidelijk te maken dat ze van die binnenteugel af moest blijven en probeerde dat makkelijker te maken door haar te vertellen dat ze hem naar buiten in moest stellen. Maar ze luisterde gewoon echt niet, erg irritant iig.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:30

Ja ik ken het! Dat is ook de reden dat ik niet vaak naar een clinic ga.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:37

O heerlijk he, dat soort mensen...lekker plaat voor je snars en heilig in je eigen mythe geloven, ondersteund door een papa/partner met videocamera. Je hoeft niet naar een dure clinic om ze tegen te komen, bij bijna elke rijvereniging zit er wel 1, op elke wedstrijd rijden er een paar rond. En ja, het is idd wel een beetje paardenmensen eigen. Ik kan niet eens zeggen dat ik er helemaal van verschoond ben.... Maar ik heb wel het fatsoen om niet met mijn instructie in discussie te gaan en al helemaal niet met een sport-icoon als BArtels enzo.

De brutalen hebben de halve wereld, zullen we ze op een apart eiland wegstoppen?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:40

Maar ik ben dan ook wel zo dat ik wil weten waarom ik iets moet doen. Dan is het niet dat ik niet geloof in wat diegene zegt, maar de theorie erachter vind ik een net zo belangrijk deel ervan. Volgens jullie zou je daar dan dus ook niet naar mogen vragen... Natuurlijk niet de hele tijd, maar als ik voor het eerst iets hoor dan ben ik toch benieuwd naar hoe dat werkt...
Ben ik nu dan ook zo'n irritant geval Verward

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:54

Er zijn vast ook Bokkers die zich zo gedragen, kunnen deze hand in eigen boezem steken hier? }>

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:57

IK kan me heel goed voorstellen dat er dat soort mensen zijn, zie het echt helemaal voor me Boos! Maar andersom is het ook wel zo, de instructeur vraagt je van alles waar je nog lang niet aan toe bent, helpt amper en verwacht dat je luisterd terwijl het gewoon niet lukt (je moet 10 dingen tegelijk doen) Frusty

Maarja, daar ging 't topic niet over Clown Tsja, laat ze dan maar heilig geloven in hun eigen trainingsmethode, eens zien wie er verder in de sport komt. Ow, maar dan ligt het natuurlijk aan hun paard Clown
Dr_Jacksel, het gaat natuurlijk ook om de manier waarop je iets vraagt, echt geïnteresseerd (en niet de hele tijd door Tong uitsteken) of op zo'n betweterige toon

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:11

Pellie schreef:
Er zijn vast ook Bokkers die zich zo gedragen, kunnen deze hand in eigen boezem steken hier? }>


Jij doelt op Boktweters Haha!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 12:02

dr_jacksel schreef:
Maar ik ben dan ook wel zo dat ik wil weten waarom ik iets moet doen. Dan is het niet dat ik niet geloof in wat diegene zegt, maar de theorie erachter vind ik een net zo belangrijk deel ervan. Volgens jullie zou je daar dan dus ook niet naar mogen vragen... Natuurlijk niet de hele tijd, maar als ik voor het eerst iets hoor dan ben ik toch benieuwd naar hoe dat werkt...
Ben ik nu dan ook zo'n irritant geval Verward
Nee, dat maakt je niet meteen een "irritant" geval hoor... Knipoog Zoals ik in het bericht schreef, is het heel zinvol om (kritische) vragen te stellen. Maar ik zal even een voorbeeld geven: Iemand zit op een nerveus dribbelend paard. Ruiter wordt heel zenuwachtig van dat gedribbel en hangt aan de teugels om het beest stil te krijgen. Dat werkt natuurlijk niet en de instructeur zegt dat ze haar teugels helemaal los moet laten. Dat durft ze niet, laat ze wel een beetje vieren, maar laat ze niet helemaal op de hals liggen. Paard blijft dribbelen. Na tien keer zeggen dat ze de teugels op de hals moet laten liggen en he-le-maal los moet laten, doet ze het nog niet. Intussen blijft ze volhouden dat ze het wél doet, terwijl 20 anderen eromheen haar ook vertellen dat ze nog steeds stiekem met de teugels zit te spelen. "Nee hoor, dat doe ik helemaal niet" schreeuwt ze nu bijna door de bak. Dát soort gedrag heb ik het over... De laatste keer dat ik bij een clinic was, was er een soortgelijke combinatie. Paard was niet rustig te krijgen. Instructeur zegt 1 keer dat hij de teugels moet laten liggen, ruiter doet dat en paard blijft acuut staan en heeft geen voet meer verzet. Zo kan het dus ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:17

Heel herkenbaar hoor, en helaas niet alleen tijdens clinics maar ook tijdens gewone wekelijkse lessen. Ik ben altijd heel snel klaar met zulke mensen, want iemand die constant JA MAAR achter een opmerking plaatst weet het dus beter dan ik, en heeft mij dus niet meer nodig Haha!

Juist met een clinic of training moet je gewoon doen wat er gezegd wordt. Ook als het je vreemd of tegenstrijdig in de oren klinkt. Je gaat er immers naartoe om te leren, om vooruit te komen. En daarvoor moet de knop wel eens echt radicaal om.....

Maar helaas zijn er ook mensen die alleen maar naar clinics gaan om gezien te worden, ipv er wat van op te steken
En dan heb je natuurlijk nog de bijdehandjes die denken dat het stoer is om het beter te weten dan de trainer (die z'n sporen vaak ruimschoots verdiend heeft in de sport).... Als ik zo'n clinic gaf zou ik er korte metten mee maken. OF doen wat er gezegd wordt en achteraf vragen stellen, OF de ring verlaten.
Ook daarmee maak je je niet populair, maar dan laat je de clinic in ieder geval niet verzieken voor degenen die er met de juiste insteek aan begonnen zijn....

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:02

Niet zozeer tijdens clinics maar tijdens lessen gemerkt. *waren een soort van clnics*
Zie het meer als de aandacht op zich eisen...
egoïstisch gedrag
Frusty neem dan priveles

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:10

Ik denk dat je het altijd houd! Vooral in het paardenwereldje idd. Het is wel jammer dat zo jouw geld en tijd een beetje verpest wordt. In de lessen (waar ik zelf nog niet in meerijd) ga ik welleens kijken en dan zie ik ook zo een met z'n grote bek. Als je het weet wat doe je dan op zo'n clinic

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:20

Wij hadden dus gisteren een clinic, heerlijk gereden Piropo pakte het goed op en er is geen onvertogen woord gevallen, alle rijders deden heel braaf wat hij vroeg en er werden alleen vragen gesteld als iemand iets niet helemaal kon volgen...
Maar ik heb het idd ook anders gezien hoor, en niet alleen bij clinics, ook idd bij lessen maar ook bij uitvoeringen, ik kijk wel uit, kost me toch weer heel wat en ik wil er graag wat van opsteken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:43

Ik ga dus wel eens de discussie aan met diegene van wie ik les heb. Maar dan vooral over het hoe en waarom. Ik wil inzichtelijk leren rijden en begrijpen waarom het de ene keer zus moet en de andere keer zo. Daarbij kan iemand wel heel gemakkelijk zeggen dat ik iets moet doen, maar als het mij op die manier niet lukt (ik krijg mijn pony er niet doorheen, zoals gisteren toen ik les had en ik het gevecht aan moest gaan van mijn instructeur) Dat lukte mij echt niet en ik vroeg me af of dit dan de manier was, omdat ik hem er niet doorheen kreeg (makkelijk gezegd maar ik kan het niet) Toen vroeg ik of hij er dan zelf even op wilde. Nou, dat ging ook niet heel makkelijk maar uiteindelijk lukt het hem wel na een paar minuten doorzetten en flink porren...

Uiteindelijk zit jij namelijk op het paard, en moet jij et doen, en als het jou dan niet op die manier lukt... Dan moet je samen een oplossing zoeken toch? Daarbij geen slechte dingen over mijn instructeur hoor!
Prima instructeur, maar ik rijd nog niet zo fantastisch dat ik hem dat even nadoe...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:10

Ahhh. ik was nog maar een guppie van een jaar of twaalf met een veeeel te grote pony.. maar dat is echt het allereerste wat ik geleerd heb. Mijn vader heeft nou eenmaal een gigantische sportmentaliteit.. als hij bij de les kwam kijken en hij hoorde mijn instructeur drie keer iets herhalen of ik ja maar zeggen.. dan kon ik of de les uit, of hij was geduldig en dan was thuis het huis te klein... hihi. Ik heb wel een instructrice die bij elk ding vraagt, voel je dit, snap je dit?? Die wil helemaal het gevoel overbrengen. We zijn als het ware zielsverwanten. Ik onderneem zelf dingen, en ze begeleid me daarbij, soms denk ik , nu ga ik schakelen, of nu doe ik dit. Dan denk ik er net aan, en dat zegt ze het op precies hetzelfde moment!! dan lig ik altijd helemaal in een deuk. Ik geloof heilig in mijn instructrice, dus ik moet wel zeggen dat ik me van weinig mensen langs de kant iets aantrek. Als mijn instructrice zegt dat ik zijn hals zo moet trainen, en er staan mensen te zeuren: zou je hem niet wat opgerichter rijden? dan zeg ik ja hoor. en dan rijd ik door... Wel lopen er bij mij in belgie ruiters rond die er echt verstand van hebben. Als we dan aan het rijden zijn zitten ze ok weleens, ontspan dit eens wat meer, dit doe je fout (op je fouten wijzen) en dit vind ik geweldig!! Ik geef ook altijd wel mijn fouten toe.. die zijn er toch juist om van te leren? ik ben blij dat ik ze maak!! Ik ga niet naar clinics omdat ik heilig ben met mijn instructrice (ze lest weer bij Frenk Jespers) maar als ik er voor zou kiezen er heen te gaan, zou ik er ook echt voor gaan!!. Ik kan die mensen altijd wel van hun paard trekken, hahaha.. maar een troost.. omdat ze zo zijn zullen ze ook noooit verder komen...

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:37

Met mijn instructrice heb ik nooit discussies, we zien zelf wanneer er wat fout gaat, dat neem ik dan ook van haar aan. Toen ik pas leste bij mijn prive-instructeur had ze het er wat moeilijker mee, wilde perse haar eigen manier, nu combineren we vaak.

Ik heb wel eens bij een clinic gereden, geen bekende ruiter ofz, waar ik eerste een L1-proef moest rijden, terwijl ik M1 reed. Had geen ruimte gehad om los te rijden, dus proef ging heel erg slecht. Toen wilde de instructeur meteen verder met de verzameling, en dat werkt bij haike totaal niet goed. Haike moet eerst altijd even goed doordraven en zijn rug loslaten voordat ie de verzameling in kan. Toen heb ik gevraagd of ik hem even los mocht werken en na een kwartier ging het wel. Toen was ik het dus niet zo eens met de instructuer, vooral omdat we meteen verzameling al hadden geofend maar dat gewoon echt niet ging.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:22

Sanderijn: AMEN, helemaal mee eens!

En ik erger me er ook aan. Als ik les heb van mijn instructeur en ik snap de aanwijzingen niet dan stop ik ook en vraag ik hoe het komt dat het niet lukt. In de les ben ik ook altijd véél en véél geduldiger dan daarbuiten. Ookal merk ik niet altijd dat het direct werk, de keren dat het wél doorkomt en het paard direct reageert zijn goud waard. Ik heb nog nooit echt een eigenwijze welles/nietes discussie gehad met mijn huidige instructeur (iig niet dat ik me kan herinneren), daarvoor ben ik wel eens stronteigenwijs van m'n paard gestapt en de bak uitgelopen. Mijn paard wordt niet geslagen, klaar uit!
Je merkt pas echt dat de instructie wél juist is als je het met verschillende paarden opvolgt. Soms wil het met het ene paard totaal niet en reageert het andere paard er gelijk op. Als je altijd op zo'n suffe zak rijdt heb je niet door dat het wel degelijk de juiste hulpen zijn.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:37

Sjuimpje schreef:
Dat zie je niet alleen tijdens clinic,
maar ik ken ook mensen die dat ook tijdens hun gewone les doen, dan vraag ik me af:
A. Waarom heb je uberhaupt les van die persoon als je hem niet zo vertrouwt dat je gewoon zijn tips opvolgt.
B. Vind je het niet doodzonde van je kostbare lestijd?


Zulke mensen mogen bij mij ook in heel snel tempo op zoek naar een andere instructeur
Ik ga daar niet mijn tijd aan verspillen en dan eet ik desnoods maar en keer wat minder.