Help een tong!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikhianU
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Helmond

Help een tong!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 16:47

Hoi mijn pony laat sinds meer dan een maand zijn tong uit zijn mond hangen! Tong uitsteken
Het begon met de tong over het bit gooien, dit heb ik afgeleerd door om zijn bit een rubbere lebel te bevestigen. Hij kon dus dat stomme truukje niet meer doen, dat ging hem maar vervelen en toen is ie begonnen zijn tong eruit te flappen. Vingers aflikken Eerst heel weinig maar nu doet hij dat de hele tijd. En ook gisteren op wedstrijd, dat was wel een beetje een afgang, want hij steekt niet een puntje uit zijn mond. Maar de gehele roze tong komt naar buiten. Ik weet neit wat ik moet doen.... Verward
Weten jullie misschien een oplossing voor mij, iets wat preventief helpt want ik ben bang dat hij toch weer iets nieuws verzint.
Bedankt xxx merel

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:49

Misschien is het handig om te verzinnen waarom hij dat doet... Ik kan me niet voorstellen dat een paard zonder reden dat soort geintjes gaat verzinnen. Misschien heeft hij haken op zijn kiezen?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:09

dr_jacksel schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een paard zonder reden dat soort geintjes gaat verzinnen.


ik wel Haha!
Maar ik zou toch eerst eens even op medisch gebied gaan kijken!
Ik zou eigenlijk ook niet echt een andere reden weten...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:41

bit een paar gaten hoger hangen...

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:00

Misschien legt het aan jou, al je mijn pony met een harde/strakke hand rijd, doet ze haar mond open en steekt een beetje haar tong uit. Ze is heel gevoelig. Misschien is er ook zoiets met die van jou, te scherp bitje ofzo. Ik kan het zo niet zeggen want ik heb nog niets gezien maar misschien heb je er wat aan.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:57

Mijn vorige paard had het ook op een trensje, met stang en trens deed hij het niet. Was een nageeflijkheidsprobleem. Reed ik hem nageeflijk, was er niets aan de hand. Was ik zelf te stug of te stil met mijn handen, deed hij het wel.

Ik zou het eerst medisch en rijtechnisch onderzoeken, tong uitsteken is vaak een teken van verzet!

En Nistria, als je paard al te erg gaat lachen onder het rijden is toch ook niet goed *LOL* Knipoog ?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:05

dr_jacksel kan best wel eens gelijk hebben.
paarden hangen hun tong dan uit om hem niet open te halen aan de scherpe delen van hun kiezen

misschien ben je wel te hard in de mond met rijden?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:11

MIjn paard heeft ook vaak een stuk tong eruit hangen en in zijn mond is alles goed. Ik weet ook zeker dat het niet aan mijn handen ligt en het bit zit ook goed.
Volgens de tandarts heeft hij een lange tong, maar daar geloof ik eerlijk gezegd niet zo in Hoewel hij op stal ook vaak een stuk eruit laat hangen Knipoog

Twinkle van twinkle hier op bokt deed dat ook altijd zo. Misschien weet die er nog wat over Verward

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:00

Mijn hoefsmid heeft me verteld dat het met inrijden gebeurt moet zijn als je pony zijn tong uitsteekt. Kan hem niet meer vragen want laat mijn pony niet meer beslaan, alleen bekappen. Dat doet iemand anders voor mij.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:20

hoeft niet met inrijden gebeurd te zijn hoor

vaak is het wel een aanleunigsprobleem
een friese merrie die ik rij doe het ook
als ik haar longeer met touwtjes, en ze hangt er wat in, steekt ze haar tong uit
zodra ze lekker soepel loopt, achter netjes erbij en mooi door de rug, zie je de tong ook niet

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:25

tanden, en te hard trekken aan de teugels wil ook nog weleens de oorzaak zijn van dit probleem zorg dus voor een licht contact met de mond maar wel een goede reactie op de hand.

MissM

Berichten: 508
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Aan de Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:16

Sommige paarden blijven het doen ook als alle mogelijke oorzaken zowel rijtechnisch als medisch in orde zijn.... Het is wel een dom gezicht, maar wij hebben op stal er ook eentje die heel ontspannen aan de teugel loopt, en altijd haar tong opzij heeft hangen Tong uitsteken

Met wedstrijden kan het wel eens een probleem zijn dat het als verzet gezien wordt, maar als je paard verder heel ontspannen is maken een hoop juryleden er niet zo'n probleem van, in ieder geval in de lagere klassen niet.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:34

krijg je daar met een wedstrijd geen minder punten voor dat zn tong er buiten hangt?
want er lag een x ergens een protocol te slingeren van iemand anders en er stond de hele tijd op tonghangt buiten zn mond !

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:28

Nacino deed het ook, altijd, zn hele tong. Maar vanaf dat ik zonder bit reed niet meer. Een paard doet het NIET voor de lol, hooguit omdat het gewenning is geworden. Ik zou hem even laten nakijken, en bedenken waar het bij jezelf aan kan liggen.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:56

Nou Merel, Emma hier, ik ben een vriendin van Merel en heb haar vanaf het begin zien rijden op Nikhian. Het kan toch niet aan haar zelf liggen, ze rijdt nu al twee jaar met hem, en ze rijdt helemaal niet anders ineens. Ze rijdt hetzelfde, daar ligt het dus niet aan. En haken heeft hij ook niet, het is voor hem gewoon een spelletje...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:16

Deed een paard bij ons op de manege ook die had ook echt nix geen haken geen scherp bit etc etc die vond het waarschijnlijk gewoon lekker..??

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:18

Tong uitsteken is een vorm van verzet. Dat zal op wedstrijden ook wel afgestraft worden.