bevangen geweest/slechte hoeven (met foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

bevangen geweest/slechte hoeven (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 12:39

mijn pony heeft geen hele goede hoeven, de kwaliteit is niet echt goed (in de zomer snel last van brokkelhoeven) en op haar voorhoeven staat ze ook wat "onderuit".
foto van een tijdje geleden;

Afbeelding
(die zwarte stukken zijn trouwens geen gaten hoor, dat is gewoon aarde)

de hoefsmid heeft haar gedaan deze week en ze staat er nu wel weer mooier op, maar hij vertelde dat de witte lijn in dr hoef net een stukje breder is dan normaal en dat dat (en ook de wat mindere kwaliteit en de stand van haar hoeven) er op kan wijzen dat ze bevangen geweest is.
voor zover ik weet is evita niet hoefbevangen geweest de laatste 4/5 jaar. ik heb haar 3 jaar en in die tijd is ze nooit echt te dik geweest, wel een grasbuik in de zomer maar je kunt bij evita altijd nog haar ribben voelen (in de winter mag ze zelfs wel ietsje dikker vind ik, dan ga je haar ribben bijna zien). toen ze kwam bij de vorige eigenaar was ze trouwens wel ontzettend dik volgensmij, maar dat weet ik niet zeker en dat is nu ook al wel zo'n 7/8 jaar geleden.

hoe zit dat precies met die witte lijn? als een paard ooit bevangen is geweest herstelt dat zich dan nooit? of moet het kort geleden geweest zijn als je het nu nog kunt zien.

en weet iemand iets waardoor de kwaliteit van de hoeven wat verbeterd?

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:50

Mijn paard is vorig jaar bevangen geweest en ik had het er toevallig van de week nog over met de hoefsmid. Die vertelde dat je het na ongeveer een jaar (soms iets meer of minder) niet meer kunt zien. De witte lijn moet dan weer redelijk normaal zijn en ook de 'ringen' die je op de buitenkant van de hoef ziet zijn er dan uitgegroeid. Dat klopt ook wel denk ik want bij Jumper zitten ze al helemaal aan de onderkant en dat wat er boven aan gegroeid is ziet er weer normaal uit.
Jumper's hoeven groeien trouwens nu wel extreem snel, en als ik niet goed oplet dan gaat de bevangen hoef ook aan de teen als het ware 'omhoog' groeien. De hoefsmid moet nu dus gewoon wat vaker langskomen maar dat vind ik niet zo erg (in eerste instantie dachten ze bij Jumper dat hij nooit meer beter zou worden, hij heeft zelfs een sincker gehad).
Jou pony lijkt inderdaad hoeven te hebben die er naar neigen om omhoog te groeien bij de punt, maar ik kan dit op de foto heel moeilijk zien moet ik zeggen.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:29

De witte lijn kan ook verzwakt/verbreed zijn door een verkeerde vorm van de hoef, dus doordat er verkeerde krachten op de hoefwand uitgeoefend worden.
De kwaliteit van de hoeven kun je verbeteren door:
ijzers eronderuit te halen
veel beweging te geven
hoeven goed te laten bekappen
dagelijks 15 minuten in het water zetten.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:34

ik heb er niet veel verstand van maar ik vraag me af waarom jouw hoefsmid de voor hoeven met 2 lippen heeft bevestigd.een hoef ijzer is al niet goed voor een hoef en al helemaal dit ijzer niet.

groetjes odessa

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:39

Zoals Calippo zegt Lachen en als ze gevoelig loopt zonder ijzers. Verdiep je eens in de items over hoefschoenen, bijv. de Old Mac's. Die gebruik ik zelf ook voor een bevangen paard.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:38

Ik ben destijds ook gaan informeren naar hoefschoenen omdat het mij ook een goede oplossing leek. Wat ik een groot nadeel vond is dat ik ze met dressuurwedstrijden dus niet mag gebruiken (hier niet in ieder geval) en aangezien Jumper dus echt niet op blote voeten kan lopen (meteen kreupel aan vier benen, zelfs op gras) heb ik er wel ijzers onder. Nou moet ik zeggen dat het de laatste tijd wel heel goed gaat. Hoeven zijn veel beter van kwaliteit geworden, minder brokkelig, en groeien beter. Maar dat ligt niet aan de ijzers maar aan zijn algehele gezondheidstoestand waarschijnlijk. Maar als je alleen recreatief rijd zijn hoefschoenen nog niet zo'n slechte optie. Ik ken iemand van onze club die ze ook heeft (in dit geval een paard met hoefkatrol) en die bevallen ze super.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 17:44

odje schreef:
ik heb er niet veel verstand van maar ik vraag me af waarom jouw hoefsmid de voor hoeven met 2 lippen heeft bevestigd.een hoef ijzer is al niet goed voor een hoef en al helemaal dit ijzer niet.


dat is expres gedaan, Evita heeft dus best wel brokkelhoeven en ze krijgt speciaal ijzers met 2 klipjes zodat die het een beetje bij elkaar houden zeg maar, ze brokkelen er een stuk minder door af. ik heb nu 3 hoefsmeden gehad die het allemaal op deze manier deden, dus ik denk niet dat het slecht is!
helemaal de ijzers er onderuit halen durf ik niet echt, omdat ze er dan echt onder vandaan brokkelen en ook omdat ik veel op de verharde weg rijd. haar hoeven groeien best langzaam en als ze dan ook extra slijten worden ze te kort ben ik bang.

ik zal eens kijken wat dat inhoud, die hoefschoenen Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:10

die dubbellippen zijn de meningen over verdeeld, want ga eens na, de lip vangt deels de klappen op van het landen (lopen), als er een lip zit, dan vangt die dus in het midden van de voet (de STERKE toon) de klappen op
zitten er twee lippen, dan word de druk van die klappen wel verdeeld, MAAR de klappen komen nu terecht op het zwakkere gedeelte van de hoef NAMELIJK waar steeds de hoefnagels hebben gezeten !!!!
dus daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
idd kunnen ze wel minder afbrokkelen, MAAR er is ook veel minder hoefmechanisme mogelijk.
nou moet ik zeggen dat deze pony ook wel een beetje platvoeten heeft, en dan moet de smid wel proberen die voeten wat rechter te krijgen.daar kan ook die verbreede witte lijn van komen, de hoeven zijn teveel uitgewaaierd.het is niet onverstandig om biotine bij ta voeren , en op TIJD naar de smid toe!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:59

Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen. Dubbele lippen moet je zoveel mogelijk vermijden, ze verminderen het hoefmechanisme waardoor je weer andere (ergere) problemen kunt krijgen zoals nauwere voeten. Ik heb wel ergere voorbeelden gezien van brokkelhoef, die 2 lippen zijn echt niet nodig! Een van mijn paarden staat op ijzers zonder lippen! Mijn hoefsmid gebruikt alleen meerdere lippen (soms 5 )als er sprake is van een gebroken hoefbeen-maar dat is ook maar tijdelijk
Het is moeilijk te zien op de foto, maar het lijkt mij ook dat de voet-as enigzins "gebroken" is, je zegt het zelf: ze staat meer naar voren, dit is erg belastend voor de pezen! Een goede hoefsmid kan dat in 1 beslagbeurt corrigeren.
Die verbrede witte lijn duidt idd op hoefbevangenheid, als het recent is kan een smid ook bloeduitstortingen tegenkomen. Vaak is een oorzaak te achterhalen (te dik, nageboorte, medicijnen) maar niet altijd, soms blijft het een raadsel(ik heb het met 1 van mijn paarden gehad na een paar schepjes ventipulmin, weliswaar niet kreupel maar toch verbrede wittelijn) Wat wel belangrijk is is dat de wittelijn, ook als is hij verbreed, "compact" is, stevig dus. Je schrijft zelf dat de hoeven langzaam groeien dus het is waarschijnlijk een oud probleem. Dat hoeven trouwens langzaam groeien wil vaak zeggen dat er pijn is, of iig ongemak.

Een goede site waar je meer info vind over voet-assen, hoefbevangenheid en brokkelhoeven is www.hoofcare.nl

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 21:28

hee thanx hier heb ik wat aan Lachen
na deze foto is ze trouwens wel opnieuw gedaan door een andere hoefsmid, ik vind dat ze er beter op lijkt te staan nu.. maar ik heb er nou niet echt veel verstand van eigenlijk.. het brokkelen is wel weer erger inmiddels omdat deze foto is gemaakt toen ze net de hele winter op stal gestaan had, ze staat nu in de wei en het is net wat te droog eigenlijk. ik maak ze regelmatig nat maar echt veel helpt het nog niet.

volgensmij groeien evita haar hoeven altijd al langzaam, soms staat ze wel 3 maanden op dezelfde ijzers omdat de smid er gewoon geen werk aan heeft (dan zijn ze nog steeds niet lang en de ijzers zitten er nog steeds goed onder). de laatste weken groeien ze wel weer een stuk sneller naar mijn idee, maar dat is volgensmij normaal in de zomer Verward

Citaat:
Dat hoeven trouwens langzaam groeien wil vaak zeggen dat er pijn is, of iig ongemak.


bedoel je daarmee pijn in haar voeten of gewoon ergens in het lichaam?


ik vind het alleen wel apart dat 3 verschillende hoefsmeden haar allemaal voor op ijzers met dubbele lippen hebben gezet. ik zal het de volgende keer eens vragen.
ik ga nu die site even doorlezen Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:22

als je de hoeven nat maakt, moet je ze wel meteen vetten ,anders drogen ze zeker uit.hoefvet heeft zonder de hoeven nat te maken juist het verkeerde effect!!

er werd gezecht dat dat probleem van de stand van zijn benen in 1x op kon worden gelost door de smid , dat is absoluut NIET waar, als ie in een keer die voeten supersteil zou maken, dan zou je juist peesproblemen krijgen omdat het in een keer teveel verschilt,dit moet geleidelijk gaan
fijn dat de nieuwe smid beter lijkt! gauw foto's!!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:27

kijk eens op www.hoofcare.nl bij hoefproblemen en dan hoefbevangenheid. Daar staat heel erg veel informatie, ook over de witte lijn.