Ons veulen : een peresian = fries x peruaanse paso

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Ons veulen : een peresian = fries x peruaanse paso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 20:50

Ik lees nu al tijden de verhalen in de kraamstal mee maar heb nog nooit iets van ons veulentje gepost. Ik ben er wel heeel erg trots op en blij mee dus wil (durf Lachen ) het nu toch even laten zien aan iedereen hier.
Het is een merrieveulen genaamd Alegría (vreugde) en ze is van onze friese stamboekmerrie en een peruaanse paso vader.
Dit is een zeer bewuste kruising om te proberen een barok gangenpaard met maat ter wereld te brengen. Deze kruisingen worden in Duitsland wel eens vaker gedaan en een heel goed voorbeeld hiervan is Fripa die zeeer succesvol is op gangenwedstrijden en dan ook een gewéldige tölt heeft :
Afbeelding

Geïnspireerd door dit geweldige paard hebben we besloten onze friese merrie door een peruaanse paso te laten dekken. Het is een hengst met veel laterale aanleg geworden die goedgekeurd is voor het duitse stamboek: Flor del Cardón Tupac.
Afbeelding

En dit is het resultaat na een jaar geworden :

Afbeelding

En de eerste 3 weken heeft ze alleen maar lateraal gelopen en tölt laten zien ! Haha! Haha! Tong uitsteken Haha! (daar zijn we dus heeeeel blij mee) Sinds ongeveer een week heeft ze nu het drafknopje gevonden en dat zal ze waarschijnlijk verder wel blijven doen tot ze over 3 jaar o.i.d. onder het zadel komt.
Afbeelding

Tot slot nog een portretje. (haar hals is echter niet zo kort en dik als ie hier lijkt maar ze buigt hem net ietsje waardoor het een beetje vertekent Schijnheilig )
Afbeelding

Vind je het leuk om nog meer foto's van haar te zien dan kan je die vinden op http://www.gangenpaarden.nl/gallery/albums.php en meer informatie over gangenpaarden in het algemeen op de hoofdpagina : http://www.gangenpaarden.nl



manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:56

Wat een bijzondere combinatie (vind ik tenminste Knipoog. En wat een super leuk veulentje.

Ynsie
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:05

wat een leukertje zeg!! hou ons op de hoogte!!!

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:38

Ze is zooooo geweldig lief en mooi.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:01

Ik vind het ook wel een hele mooie bijzondere combi, hou ons op de hoogte met dit mooie veulen.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:51

Hier heb ik maar een woord voor WOW!!!!

XANTHA

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:40

Geweldig zeg, wat een mooie meid om te zien!
Bijzondere kruising hoor!


claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:46

Wat een snoepje om te zien..... Kwijl

Think you can, think you can't; either way, you'll be right.

Henry Ford


Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:11

Wauw wat een mooi beestje zeg! Mooie kleur!

Nog even hier, nog even blijven
Zo is het goed - Acda & De Munnik

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:00

leuke combi...
ziet er heel mooi uit, maar ben toch heel benieuwd hoe ze er uit ziet als ze uit gegroeid is....
Houd me asjeblief op de hoogte... Haha!

Geniet nu, het is later dan je denkt

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:59

Wat een mooi veulentje!!

Bij ons is nu net een kruising Fries met Krack C bloed geboren!! Maar dit is wel heel apart!! Zou leuk zijn als deze idd de bewegingen van de vader had!!

Het had heel verkeerd kunnen lopen natuurlijk! Het uiterlijk vd vader met de bwegingen en het grote hoofd van de moeder +sokken!! Haha!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 15:04

Bedankt voor deze leuke reacties !

Eigenlijk heb ik nog nooit echt een lelijk paard gezien uit een kruising met een fries. Op één of andere manier vind ik het vaak paarden met een leuke uitstraling. Het front zie je vaak terug en de diepe zwarte kleur op benen als het een bruine is en natuurlijk vaak een mooie dikke staart en manen. Daardoor lijkt het al gauw heel wat Haha!.
De kwaliteit hangt natuurlijk verder wel af van de ouderdieren en wie wat het sterkst vererft heeft.

Ben trouwens best wel benieuwd hoe dat veulen van die fries/Krack C bloed eruit ziet. Vast een mooi veulen denk ik ? (fotoos ? Tong uitsteken )

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:14

Och wat een prachtveulen, paps mag er ook zijn trouwens Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:43

Gaitkeeper schreef:
Eigenlijk heb ik nog nooit echt een lelijk paard gezien uit een kruising met een fries. Op één of andere manier vind ik het vaak paarden met een leuke uitstraling. Het front zie je vaak terug en de diepe zwarte kleur op benen als het een bruine is en natuurlijk vaak een mooie dikke staart en manen. Daardoor lijkt het al gauw heel wat Haha!.
De kwaliteit hangt natuurlijk verder wel af van de ouderdieren en wie wat het sterkst vererft heeft.


Bij mij in de straat staat een kruising New Forest X Fries. En nou niet voor het en of't anders maar die vind ik niet zo mooi Haha!
Ze heeft echt hele korte pootjes en dan zo een Friese pony-bouw Verward Haha!
Tenminste, zo ziet ze eruit als ze in de wei staat, voor de koets toont ze heel wat sjieker!
Het front van een Fries (en de "streken" Tong uitsteken ) en ze toont zich helemaal als ze in het tuig staat.
Alleen die korte beentjes krijgt ze niet gecamoufleerd Haha!

Maar deze heeft zo te zien wel goed uitgepakt! Echt een plaatje!

Bij diezelfde eigenaar staat nou ook een kruising Fries X Darco (BWP) ... vind ik ook al zo apart (is immers springbloed Verward ) maar tot hiertoe ziet het veulen er best knap uit, al moet ik zeggen dat de jouwe knapper is. Haha!

Als ze nog eens aan de straatkant staan zal ik wel eens wat foto's maken. Knipoog

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 19:06

Citaat:
Als ze nog eens aan de straatkant staan zal ik wel eens wat foto's maken.


Jaaa leuk ! Ben er altijd best wel nieuwsgierig naar.

Ja das waar, als je een fries gaat kruisen met een paard dat totaal verschillend is van bijv. hoogte kan je natuurlijk iets vreemds krijgen. Haha!
Bij onze kruising ging het om twee rassen met beide een barokke uitstraling en bovendien een redelijk 'bewezen' kruising dus dan is het risico iets minder groot.
Maar goed, er zijn net zovele lelijke raszuivere paarden (friezen) Knipoog .

We hebben trouwens ook een kruising ijslander en peruaanse paso wat een ras is in Duitsland : de aegidienberger (als 5/8 ijslander en 3/8 peruaan) en hoewel deze twee rassen niet echt bij elkaar lijken te passen ( het is net als noord en zuid) komen er meestal toch erg leuke paardjes uit.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:22

er moet meer meer fries gekruisd worden!! geweldig!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Greggie

Berichten: 160
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:55

Wat een schatje zeg! Hebbe hebbe hebbe!

Deze dag is de eerste dag van de rest van mijn leven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Floemii, Karintich, Koekie_186, Kopmeeuw, turtlelito, xRaisin en 95 bezoekers