nav "Ster geworden", welke hengst bij prakkie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

nav "Ster geworden", welke hengst bij prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 12:39

Prakkie is een 6-jarige Havidoff X Nabuur X Jason.

Ze is 1.60 hoog, staat goed in het rechthoeksmodel en heeft een erg sterk achterbeen.

Ze heeft een iets rollend voorbeen, maar zet het verder wel goed weg. Het is een heethoofd, maar wel heel koel in het hoofd (du wil graag lopen, maar draait niet door).

Foto's van haar sataan in mijn profiel.

Wat ik belangrijk vind om te veranderen is de hoogte (mag dus iets groter Knipoog ) en het veulen hoeft niet heter....

Ben benieuwd wat jullie denken qua hengst....als het kan, graag met een duidelijke uitleg waarom je deze hengst zou kiezen...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:05

Zijn er hengsten die je zowieso wil uitsluiten?


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:07

Een kennisje van mij heeft een Nabuur x Jason welke pas een veulen van Osmium heeft gekregen. Het schijnt een knap veulen te zijn, die ook al flink groot is en leuk kan lopen. Deze merrie heeft ook een keer een Kennedy veulen gehad, die is niet zo groot geworden.

Dus misschien is Osmium een goede keuze? Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:13

Met dit bloed moet je in ieder geval een langgelijne hengst hebben met een flinke scheut volbloed voor de aansluiting met de volbloeds achter beide kanten. Dat geeft ook de meeste kans op vergroting. Overigens is de roep om volbloed niet alleen binnen het KWPN te horen, Holstein plaatste bij de beste merries van het jaar maar lieft 18 volbloeddochters, een duidelijke indicatie naar de fokkers toe.

Zijn er hengsten die je zelf aanspreken? ik neem aan dat je dit jaar niet meer gaat dekken dus neem eens de tijd om veulenkeuringen te bekijken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:36

Wat dacht je van Jazz? Een hengst die zich toch al bewezen heeft, Fokt in mijn ogen veel lengte, front en beweging.

In mijn ogen heeft de hengst ook een mooie moderne bovenlijn, mooi in het rechthoeksmodel, en strakke lendenen.

Over het algemeen fokt hij ook wel wat groter denk ik, maar dat weet ik niet zeker.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:44

Farrington misschien?
Keur, geeft langgelijnde paarden met erg goede bewegingen en een mooi voorbeen. Geeft maat mee en Farrington's hebben een fijn werkwillig karakter.

Maar inderdaad, dit jaar ga je niet meer dekken neem ik aan. De keuringen, veilingen en afstammelingenshows van de jonge hengsten komen eraan. Dus gelegenheid genoeg om eens rond te kijken welke veulens van welke hengsten je bevallen!

Succes...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:50

Farrington heeft ook bloed nodig en fokt zeker niet altijd lange lijnen, dat kan ook niet gezien zijn afstamming. Moeder is van Doruto x Selim als je dat met Nabuur gaat kruisen ga je waarschijnlijk heel compact fokken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:17

Scandic??

She's my lady Lovers

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:23

Ik zou voor zo'n goed paard, waar je neem ik aan de eerste tijd niet veel meer veulens mee zult fokken (sportcarriere) geen jonge hengst nemen maar eentje die al het nodige gepresteerd heeft. Ik zit te denken aan flemmingh, Krack, Jazz, Goodtimes, Montecristo, Lancet

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:56

Samsam schreef:
flemmingh, Krack, Jazz, Goodtimes, Montecristo, Lancet


de eerste drie fokken nogal wat 1.60 beestjes...

Goodtimes is mooi voor de gummy maar fokt nou niet grote langelijnde paarden (naar mijn weten)

Lancet en Montercisto zou idd een mooie combi kunnen zijn, maar Lancet fokt ook nog wel hete beesten en dat moest wat minder geloof ik.

Royal Diamond zou denk ik mooi passen (Rubinstein x Inschallah AA) maar ik weet niet of die maat fokt.

Rousseau lijkt mij ook goed passen fokt grote lang gelijnde veulens (ouderen heb ik nog niet gezien) mooie pedigree, mooi voorbeentechniek, en je houd de bloed aansluiting door Nicolas xx

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:05

flemmingh vergroot gemiddeld met 2,57 cm, en ik denk bij zo'n kleine merrie nog heel wat meer

Krack vergroot gemiddel 2,15 cm

Jazz vergroot gemiddeld 2,10 cm

Dus ik denk dat je net de verkeerde hebt gezien! (er zijn er natuurlijk nogal wat)

Goodtimes verkleint inderdaad iets (-1,36) maar het ligt er ook een beetje aan of de merrie uit een kleine stam komt of zelf gewoon wat klein is gebleven, dan zou ik het nog wel aandurven.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:18

Nabuur drukt stevig door kwa compactheid, ik zou het niet aandurven, bovenstaande cijfers zijn gebasseerd op aangeboden hengsten en merries op de keuringen, alles wat onder de 1.60 is word niet eens aangeboden dus dat soort cijfers zeggen heel erg weinig.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:02

Inderdaad Wouter, Krack staat er nou niet bekend om dat hij vergroot.
Ze wil niet heter, dus Jazz valt dan misschien ook af (alhoewel ik het wel een mooie combi vind).
Misschien is 00seven een optie? Is ook langgelijnd, ik weet alleen niet of hij vergroot. Of Rhodium? Zelf mooi groot, goed front en fijn karakter. Geeft bloederinge veulens met maat.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:11

Ik zou zelf richting Rubinstein gaan denken (doe ik al vaak trouwens Knipoog ), Rubinsteins geven grote veulens, vergroten eigenlijk allemaal op de merrie PLUS hebben hele mooie karakters. Mooie bekkies met een fijn meewerkende instelling.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:55

Dees schreef:
Ik zou zelf richting Rubinstein gaan denken (doe ik al vaak trouwens Knipoog ), Rubinsteins geven grote veulens, vergroten eigenlijk allemaal op de merrie PLUS hebben hele mooie karakters. Mooie bekkies met een fijn meewerkende instelling.


Zelf gaf je aan dat vergroting bij jou ook niet helemaal uit de verf gekomen is. Nu is er bij jou en prakkie ook nog het bijverschijnsel 1e veulen dat vaak te klein uitpakt.

Montecristo lijkt mij daarom een heel goede optie maar ook Lancet met enerzijds de volbloedaansluiting en daarnaast zijn sublieme moederlijn.

Ik zou Prakkie dus aanraden om naar afstammelingen van deze hengsten te kijken uit merries die een beetje verwant zijn aan de hare. De hengstenhouders weten vaak waar je die kunt vinden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:45

Wouter24 schreef:
alles wat onder de 1.60 is word niet eens aangeboden dus dat soort cijfers zeggen heel erg weinig.


Dat ben ik niet met je eens, er zijn net zoveel die wel een negatief cyfer hebben (en dus verkleinen)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:56

rinnie1982 schreef:
Ze wil niet heter, dus Jazz valt dan misschien ook af (alhoewel ik het wel een mooie combi vind).

Niet alle paarden zijn gelijk heet!

Goede hengsten krijgen al snel de stempel van heet zijn of lastig.
Maar ze krijgen ook wat van de moeder mee, en ook een eigen karakter. Als het jong is dan gewoon gelijk onder de duim houden, dat scheelt al een hoop problemen.

Een goed lopend en presterend paard moet af en toe goed heet kunnen zijn anders krijg je zo'n oppervlakkig dingetje!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:00

Montecristo?

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 00:17

sorry ff niet gereageerd, was een paar daagjes vrij, had nl. examens.

Ok, ik wil dus erg graag dat de hengst die ik erop ga zetten, formaat doorgeeft, en het liefstnog dat dat een sterke verervingsfactor is. Simpelweg omdat Prakkie dus klein is. Daarbij wordt het het eerste veulen van haar, en die blijven bijna altijd wat kleiner...
Ik had idd geschreven dat het veulen niet heter hoeft. Ik bedoelde daarmee eigenlijk dat prakkie al erg heet is, en dat als ik er ook nog eens een superhete hengst opzet, dat dat iets te veel van het goede wordt...dan zie je me echt vliegen... Haha! Maar het mag dus best heet blijven...
Zelf ben ik niet zo weg van Lancet en Jazz. Lancet niet omdat het hele paard mij niet aanspreekt, en een beetje suffig overkomt (en dat is dus net weer niet de bedoeling...). Jazz vind ik op zich een goede hengst, maar door zijn eigenzinnige karakter ben ik bang dat de combi met prakkie net te heet en eigenzinnig wordt...
Montecristo had ik zelf ook in gedachten, en ik was ook een beetje aan het kijken richting de duitse hengsten...
Ik ga haar idd op z'n vroegst pas volgend jaar dekken, en ga ook regelmatig naar hengstenshow, etc...Ik ga ook naar de keuringen om naar afstammelingen te kijken. Het si gewoon prettig enige houvast te hebben, door een beetje van anderen te hebben gehoord, wat zoal bij prakkie zou kunnen....

waar het dus het meest om gaat, is dat de hengst formaat geeft en niet te kort in het lijf is...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:24

Bij Montecristo zit je in de lijnteelt met Clavecimbel.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:25

Deze staat bij Nijhof en is nog niet KWPN goedgekeurd, maar gaat nog wel aangeboden worden volgens mij, en aangezien het pas voor volgend jaar is,....... hij is in elk geval groot genoeg!!
Afbeelding

Dbr., *Westf. 1999, 178 cm Bdm.


Ultramoderner Junghengst; nach Typ, Leistungspotential und Abstammung eine echte Bereicherung der Station. Ist bereits hocherfolgreich leistungsgeprüft im 30-Tage-Test in Zweibrücken; mit 8,84 Gesamtnote wurde er Reservesieger und war ebenfalls zweitbester Hengst im Teilindex Dressur (9,25). Herausragend die Bewertung der Grundgangarten – wobei der Schritt mit dreimal 10.0 benotet wurde und damit eine höchstwertvolle züchterische Rarität darstellt – und ebenso beeindruckend die Rittigkeit, dokumentiert durch die Fremdreiternote 10.0! Auffallend auch sein intelligentes und geschicktes Springen, womit er zu einem echten Allroundvererber avancieren könnte.

„Ganz der Vater“, denn der Furioso II - Enkel Florestan I ist der absolute Starvererber in NRW in jeder Hinsicht. Dabei fällt auf, dass er in letzter Zeit besonders als Hengstmacher für Schlagzeilen sorgt, denn der Bundeschampion und NRW-Siegerhengst Fidermark, der jüngste Oldenburger Hauptprämiensieger Fürst Heinrich oder auch der aktuelle Bundeschampion French Kiss (die beiden letzten aus Donnerhall-Müttern) sind äußerst erfolgreiche Florestan I - Söhne. Auf der Mutterseite kommt über Hannovers Multichampion Weltmeyer sowie über den Leistungsvererber Pik Bube II züchterisch hochbewährtes Erbgut hinzu. Besonders für das mittlerweile stark vertretene Donnerhall-Blut ist dieser vielversprechende Nachwuchshengst eine hochinteressante Anpaarungsempfehlung!

Florestan I
Fidelio
Furioso II

Laura



St. Pr. St. Raute
Rheingold

St. Pr. St. Gode



Walessa
Weltmeyer
World Cup I

St. Pr. St. Anka



Pirelli
Pik Bube II

Waldrun



Decktaxe: 550 €

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:28

orri schreef:
Bij Montecristo zit je in de lijnteelt met Clavecimbel.


Montecristo vergoot helaas niet zo heel erg 0,99 cm. Het leek me verder een mooie combi!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 13:01

Eleonoor schreef:
Montecristo?


Heb al eens gehoord van bepaalde fokkers dat Montecristo nogal eens wisselend durft te fokken in de maat.

Soms vergrotend, maar soms ook verkleinend.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-03 18:09

hmmm.dan toch maar geen montecristo...ik kan niet veel risico lopen qua het doorfokkken van formaat, omdat prakkie zelf maar 1.60 is, en het eerste veulen eigenlijk altijd wat kleiner blijft...

Een kennis van mij had het ook over Royal Daimond, en dat hij dat erg goed vond passen bij Prakkie...
Heeft iemand over deze hengst teovallig meer info + evt. foto's??

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 18:16

Wouter24 schreef:
Royal Diamond zou denk ik mooi passen (Rubinstein x Inschallah AA) maar ik weet niet of die maat fokt.


Afbeelding
Afbeelding

Rubinstein x Inschallah AA x Chronist

komt via verzend sperma denk ik op zo een 1200 eurootjes...

1996 - higly placed in the Premium Ring at the approval in Oldenburg
1997 - hands down winner of the performance test in Neustadt/Dosse with an overall score of 140.65 points (dressage 150.93)
1998 - Reserve Champion Stallion for the Main Premium in Oldenburg, series winner of elementary dressage horse tests
1999 - Sire of 3 foals at the Vechta Fall Auction with an average price of € 21,134.00. Vice German Champion of 5-year old dressage horses
2000 - VTV Dressage Stallion prize, State and German Champion of 6 year old dressage horses
2001 -3 State Premium mares and 3 approved stallions. Royal Discovery, (€ 115,041.00) was the top priced horse at the Vechta Fall Auction. Royal Diamond wins a series of dressage tests up to Intermédiare I, earning € 10,644.00 in prize money
2002 - 4 State Premium mares and 4 approved stallions. His son, Royaldik, won the stallion performance test in Neustadt/Dosse. 31 successful off-spring with € 3,971.00 total prize money. Royal Patina, winner of 3 year old Filly Materiale and Fillies under Saddle classes in Devon/USA. Royal Diamond himself won € 13,328.00 in St. Georg and Intermédiare I just in Germany. Awarded the title of Promising Stallion at CDI*** in Zwolle, Netherlands.

http://www.gestuet-vorwerk.de


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, c_alsemgeest, MARenAMY, Petunia27 en 125 bezoekers