pensionstalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 15:35

aangezien we opzoek zijn naar een ander paardje, hadden we het er gister over wat nou belangrijk is aan een pensionstalling. En wat zijn vragen die je moet stellen als je gaat kijken. Hebben jullie een idee. Rihjoka stond op een boerderij dus hier hadden we niet mee te maken.
Laatst bijgewerkt door VeraM op 25-06-03 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:43

Gewoon alles vragen wat er in je op komt en het paard goed observeren. Vergeet niet dat zij het paard wil verkopen en hem dus mooier zal voordoen dan hij misschien is.

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 15:44

ja dat zo ie zo. Maar ik bedoelde eigenlijk de stalling waar je je paard wil gaan stallen.

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:44

Tja, ik zou vragen of je zelf moet voeren en mesten.
Verder kijk ik meestal of ik het niet te druk vind, en hoe de paarden erbij staan. Of ze dag en nacht buiten mogen blijven, en wat het per maand kost..
Verder zou ik het zo snel niet weten?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:48

Dingen die voor mij heel belangrijk waren:

Weidegang: hoe vaak, worden ze buiten gezet, ook met slecht weer losgooi mogelijkheid?
Voer: welk voer, mogelijkheid speciaal voer te geven, hoe vaak wordt er gevoerd, hoeveel hooi/kuil krijgen ze?
Stal: hoe groot is de stal, is er een autom. drinkbak, (hoe vaak) wordt er gemest, hoe veel stro per dag, zijn de stallen licht en luchtig?
Rijmogelijkheden: Buiten rijden mogelijk, ruiterpad, hoe groot is de bak, hoe veel mensen rijden daar gem. in rond welke tijden, is de bak ook met slecht weer begaanbaar, hoe lang ligt bijv regen of de vorst erin, mag je een instructeur meenemen, kan je rijden tijdens een les?
Overig: kan je er koffie/thee krijgen, is er een spuitplaats/poetsplaats/solarium enz. Zijn de hekken, omheiningen, stallen enz veilig gemaakt (geen prikkeldraad, uitstekende delen enz)?

Ik vergeet vast een hoop, maar misschien heb je hier wat aan Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:51

Ik wil altijd graag een regelement zwart op wit zien, waarin precies staat wat de stalhouder van de klant verwacht en vise versa.
Zo heb je meteen zwart op wit hoe vaak dat bv de rijbak gesleept dient te worden, wie waarvoor verantwoordelijk is, waar je terecht kunt met klachten, problemen en vragen etc etc.
Als het allemaal niet zwart op wit staat, en ook niet gezet kan worden, hoeft het van mij al niet meer. Ik heb m'n leergeld inmiddels wel betaald met die geldwolven van stalhouders die geen fl***** doen voor hun centen.... Haha!

(hierin staat dus bv ook het aantal voerbeurten, hoe vaak er gemest wordt, wie paarden buiten en binnen zet in paddock, hoe weidegang geregeld is etc etc)

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:54

Oh ik dacht dat je bedoelde wat je moet vragen als je een paard gaat kopen bij een pensionstalling. Sorry.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:56

Kijk inderdaad ook goed hoe de paarden die er al staan erbij staan.
Staan ze er niet happy bij in donkere stallen dan is de kans groot dat jou paardje er ook niet happy word.
Ik persoonlijk hou niet van grote drukke stallen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:22

Tja ik denk dat het per persoon verschillend is. Ik ben bijvoorbeeld iemand die best wat waarde aan luxe hecht, maar betaal daar ook wel voor...anderen betalen liever minder en gaan voor een wat minder luxe stal.

Maar wat mij op iedere stal belangrijk lijkt: denk je dat je paardje daar gelukkig word?
En als je daar rondkijkt, kijk eens naar de paarden daar, zien ze er een beetje gelukkig uit. Hoe kijken ze uit hun ogen. Dat vind ik iig heel belangrijk.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:45

of ze wel gezond voer krijgen, en wel regelmatig, verder of er genoeg licht in de stallen is en of er een goede sfeer hangt, zo niet, dan zou ik er niet heen gaan.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:52

Ik vind het belangrijk dat de eigenaar echt liefde voor de paarden heeft en het liefste ook nog liefde voor de sport.
Ik baal er van als ik moet gaan uitleggen waarom bijv. de bodem niet goed is. Verder wil ik altijd weten hoe de eigenaar zelf met paarden bezig is en wat de bezigheden van de overige pensionklanten zijn.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:03

Ik vind het zowiezo belangrijk dat de boel er een beetje netjes uitziet en dat de eigenaar van de pensionstal zelf veel verstand van paarden heeft. Lichte boxen met het liefst een deur waar ze overheen kunnen kijken, op het gangpad, naar buiten is nog mooier Knipoog Een goed berijdbare bak, zonder kuilen, met goede omheining en niet te zwaar. Dat ze naar buiten kunnen. En een goede plek om je spullen veilig op te bergen.

En natuurlijk het allermooiste is gezellige mensen op stal!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:20

owja, en ook nog kijken of de mesnen die er staan met hun paard, een beetje met respect met hun paard omgaan, als jij gaat kijken en ze lopen allemaal met een big smile, moet je een keer onverwachts gaan,
vaak zi e je dan iets anders, haah

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:45

Ik vind de stal en omgeving voor het paard heel belangrijk. Wij hebben thuis drie stalle, waar we er nu twee van verhuren. Tot nu toe zijn alle paarden die bij ons thuis zijn gekomen een verschrikkelijk eind opgeknapt (dit zegt ik niet om op te scheppen... ik ben er gewoon trots op)
We hebben geen standaard boxen, we hebben ze zelf laten bouwen. ze zijn 3,8 bij 4 meter groot hebben een groot raam met tralies ervoor naar buiten, een luik naar buiten dat de hele dag open staat. Tussen de stallen in zit ook een stuk tralies voor het contact onderling. In elke box hangt een grote lichtbak, dus de stallen zijn superlicht. Ze worden 5 keer per dag gevoerd, drie keer equiral sport (of anders, wat de eigenaar wil) en twee keer voordroog kuil. Verder gaan ze elke ochtend een uurtje in de wei en worden ze elke dag uitgemest en krijgen ze een plak stro (ze staan op zaagsel). We hebben dan niet de luxe van een trainingsmolen enzo..maar alle paarden zijn bij ons wel happy!! Ik denk dat dat het meest belangrijke is.. als je paardje maar goed staan. k ging laatst op vakantie en toen stond de mijne in een donkere stal van 2,5 bij 3. Hij was nog nooit zo chagerijnig geweest, terwijl het normaal mister sunshine is..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:47

Het is wel zo dat we maar een heel klein stalletje zijn. .. we verwisselen de dekens voor mensen, kunnen het voer geven dat ze willen, kunnen alles aanpassen... ik denk dat je dit op een hele grote manege niet kunt verwachten..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:48

hoi,

Ik zou zoiezo eerst de stal bekijken waar ze komt te staan.
- de kosten
- incl of excl voer, mesten etc
- het buitenzetten
- hoeveelheid land, en hoe vaak/lang ze er per dag mogen lopen
- kwaliteit van de bak
- eventueel de losgooibak en padock bekijken
- regels van de stal (buitenzetten, voeren, stro gebruik, lessen in de bak)
- ruimte voor het zadel etc

alles wat in je opkomt eigenlijk. Wat belangrijk is zodat jij en je paard het naar jullie zin hebben.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:52

Ik vind de stal en omgeving voor het paard heel belangrijk. Wij hebben thuis drie stalle, waar we er nu twee van verhuren. Tot nu toe zijn alle paarden die bij ons thuis zijn gekomen een verschrikkelijk eind opgeknapt (dit zegt ik niet om op te scheppen... ik ben er gewoon trots op)
We hebben geen standaard boxen, we hebben ze zelf laten bouwen. ze zijn 3,8 bij 4 meter groot hebben een groot raam met tralies ervoor naar buiten, een luik naar buiten dat de hele dag open staat. Tussen de stallen in zit ook een stuk tralies voor het contact onderling. In elke box hangt een grote lichtbak, dus de stallen zijn superlicht. Ze worden 5 keer per dag gevoerd, drie keer equiral sport (of anders, wat de eigenaar wil) en twee keer voordroog kuil. Verder gaan ze elke ochtend een uurtje in de wei en worden ze elke dag uitgemest en krijgen ze een plak stro (ze staan op zaagsel). We hebben dan niet de luxe van een trainingsmolen enzo..maar alle paarden zijn bij ons wel happy!! Ik denk dat dat het meest belangrijke is.. als je paardje maar goed staan. k ging laatst op vakantie en toen stond de mijne in een donkere stal van 2,5 bij 3. Hij was nog nooit zo chagerijnig geweest, terwijl het normaal mister sunshine is..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:51

nouja kzou n beetje kijken of alles er verzorgd uitziet en hoe de paarden die er al staan uitzienen idd wat hierboven al staat: alles vragen wat in je opkomt. ik zelf heb geluk ik hoef m'n pony niet te stallen, die staat gewoon thuis.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:33

Ik vind de stal en omgeving voor het paard heel belangrijk. Wij hebben thuis drie stalle, waar we er nu twee van verhuren. Tot nu toe zijn alle paarden die bij ons thuis zijn gekomen een verschrikkelijk eind opgeknapt (dit zegt ik niet om op te scheppen... ik ben er gewoon trots op)
We hebben geen standaard boxen, we hebben ze zelf laten bouwen. ze zijn 3,8 bij 4 meter groot hebben een groot raam met tralies ervoor naar buiten, een luik naar buiten dat de hele dag open staat. Tussen de stallen in zit ook een stuk tralies voor het contact onderling. In elke box hangt een grote lichtbak, dus de stallen zijn superlicht. Ze worden 5 keer per dag gevoerd, drie keer equiral sport (of anders, wat de eigenaar wil) en twee keer voordroog kuil. Verder gaan ze elke ochtend een uurtje in de wei en worden ze elke dag uitgemest en krijgen ze een plak stro (ze staan op zaagsel). We hebben dan niet de luxe van een trainingsmolen enzo..maar alle paarden zijn bij ons wel happy!! Ik denk dat dat het meest belangrijke is.. als je paardje maar goed staan. k ging laatst op vakantie en toen stond de mijne in een donkere stal van 2,5 bij 3. Hij was nog nooit zo chagerijnig geweest, terwijl het normaal mister sunshine is..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:27

kinglover schreef:
owja, en ook nog kijken of de mesnen die er staan met hun paard, een beetje met respect met hun paard omgaan, als jij gaat kijken en ze lopen allemaal met een big smile, moet je een keer onverwachts gaan,
vaak zi e je dan iets anders, haah


haha dan kom ik denk nog maar een keer onverwachts langs Tong uitsteken

Dag lieve mama...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:33

sorry mensen, er ging iets mis.... Boos!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:21

Ik vind de volgende zaken erg belangrijk:

_ komt je paard buiten, zo ja hoe vaak en hoe lang.
(Kijk ook goed hoe de omheining is)
- Wat er gevoerd wordt
- Hoe de rijbak is en hoe deze onderhouden wordt
- Heb je een goede plaats hebt voor je spullen?
- Is de stal veilig en voldoende groot.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers