[NH] Meneer wilt de spuitplaats niet in...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

[NH] Meneer wilt de spuitplaats niet in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 13:41

Ik sta sinds kort op een nieuwe stal met een spuitplaats als een soort van kamer. Het is dus dicht aan alle kanten behalve de ingang dan. Het is er ook vrij donker. Nou wil mijn paard er dus niet in... Kheb al geprobeerd m te lokken met lekkers, maar meneer doet geen stap naar voren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik heb de boeken van Parelli al besteld, maar ik heb ze nog niet. Met de Parelli methode kan ik op dit moment dus nog even niks... En ik ben verder een beginner NH.
Ik dacht meer aan tips uit eigen ervaring... Iemand?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:52

Hem er achterwaarts in laten lopen ? Of iemand in de spuitplaats laten staan met wat te eten, dan ziet hij dat er al iemand in staat, dus dat het nooit zo eng kan zijn, en hij ziet het eten (meestal doen paarden een hoop voor iets te eten) En wat lekkers geven als hij er eenmaal in staat zodat hij het een fijne plaats gaat vinden ! Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:19

Ik had dit probleem dus ook. Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar neem de tijd.
Met mijn dame ben ik iedere dag een stap verder gegaan. Daar even blijven staan en dan weer omkeren en weggaan.
Op de spuitplaats moest ze ook omkeren, met haar hoofd naar niet gesloten kant, daar dan vastklikken aan 2 kanten. Dat vond ze helemaal niets, proberen om door te lopen. Ben gewoon gaan opvoeren, iedere dag iets langer en uitgebreid belonen tot het overdreven toe als het goed ging. Niet straffen als het niet goed ging, dat negeerde ik, behalve als het gevaarlijk was.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:44

oefen eens op een lichte plaats met het lopen over een rubber vloer. veel paarden hebben t'probleem dat ze die natte, rubbere vloer niet vertrouwen.

bewaar je geduld, probeer het desnoods door een ander paard erin te zetten en de jouwe ernaast, de ruimte te verlichten, met voer erin te lokken,....

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:06

Oefen het zoals je ook het Parelli trailer laden zou oefenen, mbv de squeeze game. Hier staat het trailerladen uitgelegd: http://www.paardnatuurlijk.nl/index.htm

In het kort: je zet hem aan het werk (op en neer en op en neer tussen twee stoelen bv, en daarna tussen een stoel en de ingang van de wasplaats. Loopt hij braaf richting de ingang van de wasplaats? STOP accuut en geef hem rust (=beloning)
Als hij dit vertrouwd en snapt ingang=rust kan je hem ook proberen een stapje de ingang in te sturen. Bouw dit langzaam uit en binnen de kortste keren denkt hij wasplaats=rustplaats

Succes!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:23

Je kunt ook proberen van de spuitplaats een vaste routine te maken en het zo langzaam op te bouwen. Bij ons vorige paard hadden we ook een 'spuitplaatsprobleem'. We zijn toen telkens als ze uit haar stal kwam even over de spuitplaats gegaan (van stal naar de bak: rondje spuitplaats tussendoor. Van bak weer naar stal: weer even over de spuitplaats). Verder nog niet stilstaan op de spuitplaats maar het meer opnemen in de dagelijkse routine (totdat het paard zelf van mening was dat de kortste route naar stal over de spuitplaats liep Haha!).
Toen dat ging zijn we begonnen met vastklikken. Aangezien ze verder niet bang was van water ging de rest vanzelf.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:27

elk paard is bang voor donkere kleine ruimtes, waar ze niet vrij in kunnen bewegen, er zijn er veel die vertrouwen op hun baas, dus dan valt het niet op, maar als je dan een paard hebt dat er wel bang voor is, dan heb je dus een probleem,
misschien kun je proberen om zelf buiten de spuitplek te gaan staan, en je paard er doormiddel van de circling game in te struren,
als het ware net zo als de trailer oefening van parelli.
je moet dan wel net zo lang door gaan totdat ze het doet, anders stel je je op als een roofdier, en dat is nou net niet de bedoeling,
ook moet je comfort geven als ze een stap in de richting doet, en discomfort geven als ze bijvoorbeeld naar achteren of naar de zijkant loopt,
succes ermee.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:37

kinglover schreef:
misschien kun je proberen om zelf buiten de spuitplek te gaan staan, en je paard er doormiddel van de circling game in te struren,
als het ware net zo als de trailer oefening van parelli.
je moet dan wel net zo lang door gaan totdat ze het doet, anders stel je je op als een roofdier, en dat is nou net niet de bedoeling,
ook moet je comfort geven als ze een stap in de richting doet, en discomfort geven als ze bijvoorbeeld naar achteren of naar de zijkant loopt,
succes ermee.


hier ben ik het niet mee eens, parelli beschrijft het trouwens ook anders, juist niet je doel hoog leggen, maar per stapje gaan, en als het niet gaat, kan je gewoon stoppen (maar dan moet ze wel rustig zijn ,is ze dat niet, misschien weer wat stapjes terug doen tot ze zich weer ontspant) er valt niets te winnen, het is totaal een kwestie van vertrouwen. Ik heb (met de parelli methode) ook eerst 15 minuutjes geoefend met de trailer, ze ging er toen voor de helft in. ze was toen nog rustig. Toen ben ik gestopt en de volgende dag, ging ze er helemaal in, dag erna kon ik zelfs de stang dicht doen. Gewoon niet overhaasten, wees blij met een stapje.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:15

ja, dat kun j eook doen, maar ligt eraan hoe je je paard aanvoelt,
en of hij nog rustig is,
er zitten ook grapjassen tussen die precies weten dat jij niet verder gaat als ze niet willen, dus je moet het per geval gaan kijken.
en anders zou ik een keer een instructeur laten komen.

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 21:01

Nou t is me gelukt hor! Haha! We stonden in de spuitplaats!
Ik begon vandaag met rustig voor de ingang te staan. Op een gegeven moment begon hij achteruit te krabbelen en ben toen een klein rondje gelopen en het nogmaals herhaald. En daarna nog eens... En uiteindelijk liep meneer twijfelend maar toch redelijk rustig naar binnen Lachen
Uitgebreid beloond natuurlijk, maar binnen stond ie toch erg gespannen (logisch natuurlijk). Ben er dus weer uit gegaan en ik ga het morgen weer herhalen..
Iig allemaal bedankt voor de tips!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:33

cool gefeliciteerd
geef uhm een knufje van me!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 13:18

leuk om te horen dat het je toch lukt.