Brandmerken en starten op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Brandmerken en starten op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 13:09

Kan iemand mij vertellen hoe het tegenwoordig zit met de nieuwe regelgeving dat een paard met een brandmerk (geen vriesmerk) geboren na 01-10-1996 niet meer zou mogen starten op een wedstrijd Verward


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:10

Brandmerken is verboden in Nederland

Don't dream your life, live your dreams!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 13:11

Dat was de vraag niet Lachen
Hoe zit het met starten met een paard met een brandmerk ??

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:13

Brandmerken is tegenwoordig verboden in Nederland, pas sinds een paar jaar.

Wanneer is het verbod op brandmerken eigenlijk ingegaan? Ik ben in de zomer van 2001 op een KWPN-keuring geweest waar nog brandmerken aangebracht werden (stond er met mijn neus bovenop, wat een rotlucht is dat). Op basis van de regel die hierboven genoemd wordt, zouden deze paarden dus niet mogen starten.

Mag ik vragen waar je deze regelgeving vandaan hebt, Sugarmiss?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 13:15


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:18


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:41

Volgens mij was dat het voorstel, Sugarmiss, maar heeft dat voorstel het nniet gehaald omdat wij hier in Nederland ook zitten met geimporteerde paarden uit landen waar nog wel gebrandmerkt wordt.
Iig staat er nog niets over in het wedstrijdreglement.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:44

en tig paarden die voor 1 september 2001 gebrand zijn. Lijkt me lastig om die een startverbod op te leggen.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:51

Ik ga met Fitzroy mee. Volgens mij was het wel het oorspronkelijke plan maar niet te realiseren omdat je ook met geimporteerde paarden te maken hebt.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:56

Het is in ieder gaval per 1 september 2001 geweest. Op dezelfde datum ging ook het verbod op couperen van staarten in!

Don't dream your life, live your dreams!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 14:06

Dit is het meest recente wat ik heb kunnen vinden in de verslagen van de 2e kamer.

3: Schriftelijke beantwoording deel kamervragen 1e termijn LNV-begroting 2003
Bestandsnaam: http://www.minlnv.nl/infomart/parlemnt/ ... r02363.pdf
Omvang: 136KB Laatste wijziging: 26/nov/2002 .


Citaat:
4 Vraag
De CDA-fractie wil het verbod op het brandmerken van paarden heroverwegen omdat het in
de praktijk niet blijkt te werken. Dit zou goed kunnen passen bij het eerdere besluit van het
Ministerie om het koudbranden of vriesmerken van vee weer toe te staan.
Antwoord
Voor het brandmerken van paarden is sinds 1 september 1996 een verbod afgekondigd met
een overgangstermijn van 5 jaar. Sinds 1 september 2001 is deze ingreep in Nederland
verboden. Deze ingreep is destijds verboden aangezien het brandmerken een pijnlijke
ingreep is die niet in verhouding staat tot de bedrijfsmatige voordelen, daarbij zijn er
voldoende toereikende alternatieven. Door de sector is vorig jaar aangegeven dat bij de
meeste erkende stamboeken in Nederland het brandmerken niet meer wordt toegepast. Vele
van deze stamboeken zijn overgegaan op het chippen als alternatief voor het brandmerken.
De sector heeft daarmee goed geanticipeerd op het verbod op brandmerken.
De sector leek daarentegen wel problemen te hebben met het handels- en
tentoonstellingsverbod voor in het buitenland gebrandmerkte paarden. Het handels- en
tentoonstellingsverbod geldt echter niet voor paarden die in het buitenland zijn
gebrandmerkt. Nu noch het verbod op het brandmerken voor de stamboeken in Nederland
als het daaraan gekoppelde handels- en tentoonstellingsverbod voor de sector problemen
opleveren, en het evenmin een belemmering vormt voor de handel met gebrandmerkte
paarden, zie ik geen reden om het brandmerkverbod op te heffen. Overigens staat Nederland
niet alleen in het verbod op brandmerken. Ook in België en Zweden is deze ingreep niet meer
toegestaan.
De vergelijking die de CDA-fractie met het vriesbranden maakt gaat hier overigens niet op.
Het vriesbranden is op zich, in tegenstelling tot het brandmerken, geen verboden ingreep.
Het vriesbranden, als extra identificatie-ingreep bovenop de twee verplichte ingrepen, heb ik
gemeend nog enkele jaren te moeten toestaan in verband met een aantal welzijnsvoordelen
die daarmee samenhangen en de voordelen die dit heeft voor de bedrijfsvoering van de
melkveehouder.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:13

Uit het bovenstaande blijkt dus dat het verbod iig niet geldt voor paarden die in het buitenland gebrandmerkt zijn. En in Nl. mag niet meer dus ik denk dat het niet aan de orde is.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 14:18

Klopt, maar dit staat toch echt letterlijk in een tekst van de regering:

Citaat:
Tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden
Dieren die een verboden ingreep hebben ondergaan mogen niet langer meedoen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden, en mogen ook niet worden verhandeld. Dit geldt overigens niet voor dieren die voor 1 oktober 1996 geboren zijn. Als de eigenaar van het dier kan aantonen dat de ingreep vanuit een diergeneeskundig oogpunt gezien noodzakelijk was, geldt dit verbod ook niet. Daarvoor zal echter altijd en schriftelijke verklaring van de dierenarts nodig zijn. Als een dierenarts besluit een ingreep uit tabel 2 uit te voeren, is het daarom raadzaam om een schriftelijke verklaring van de dierenarts te vragen. Bij latere verkoop van het dier komt de veehouder dan nooit voor verrassingen te staan.
Voor paarden met een gecoupeerde staart is in de Vrijstellingsregeling ingrepen bepaald dat paarden waarvan de staart is gecoupeerd vóór 1 september 2001 mee mogen doen aan tentoonstellingen en keuringen die plaatsvinden na 1 september 2001.


Dus zolang er in Nederland geen in Nederland geboren paarden zijn die jonger zijn dan 01-10-1996 én in Nederland zijn gebrandmerkt zou er geen startprobleem bij wedstrijden moeten zijn.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:22

Eerlijk gezegd lijkt me dat die dieren er wel rondlopen. Er zijn nog heel veel KWPN'ers gebrandmerkt tot september 2001.
Maar ik vraag me dan af wie die controle doet. In het wedstrijdreglement kun je er niets over terugvinden, dus die taak ligt iig niet bij de jury.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 14:30

Fitzroy schreef:
Eerlijk gezegd lijkt me dat die dieren er wel rondlopen. Er zijn nog heel veel KWPN'ers gebrandmerkt tot september 2001.
Maar ik vraag me dan af wie die controle doet. In het wedstrijdreglement kun je er niets over terugvinden, dus die taak ligt iig niet bij de jury.

Ja in eerste instantie is het naleven van de regels natuurlijk een zaak van het stamboek. Maar het lijkt me wel dat ook jury's zich aan de wet moeten houden waar het de startregels aangaat.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:40

Stamboeken hebben met wedstrijden niet zoveel te maken, Sugarmiss. Dus dan zou het in het reglement moeten staan en dat staat het dus niet.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 14:50

Duidelijk een verschil met de Westernsport, waar de rassen (Stamboeken) alles te maken hebben met de wedstrijden.

Met 'reglement' bedoel je waarschijnlijk het wedfstrijdreglement waar de jury zich aan moet houden ?
En die weten het misschien wel maar houden wijzelijk hun mond dicht om deze beerput niet over zich heen te krijgen Lips are sealed

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:12

Je wordt als jurylid (ik ben zelf jurylid btw Knipoog ) geacht het wedstrijdreglement te kennen, maar als het daar niet in staat houdt het op tenzij het onlangs in de Paard en Sport heeft gestaan als artikelwijziging. Maar dat heeft het niet bij mijn weten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 15:41

En waar halen de opstellers van het regelboekje hun info vandaan Verward

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:43

Leg het eens voor aan de KNHS, Sugarmiss Knipoog. Ik ga zeker geen slapende honden waker maken. Het zou betekenen dat alle paarden die gebrandmerkt zijn tussen 1-10-1996 en 1-9-2001 niet meer op wedstrijd zouden mogen verschijnen. Dat zijn er nogal wat, denk ik zo.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 15:52

Ik laat honden liever slapen Clown Heb geen bemoeienissen met de 'engelse' reglementen.
Het ging mij er in eerste instantie om dat paarden met een brandmerk niet meer gestart mochten worden. Dat zou voor het westernwereldje wel een grote impact hebben, maar nu het niet geldt voor in het buitenland gebrandmerkte paarden... Schijnheilig

Ik ben nooit een tegenstander van goed brandmerken geweest.

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:50

nee inderdaad, maar mijn paard loopt er dus wel ''verminkt'' bij omdat hij niet helemaal goed gemerkt is, doodzonde zucht.....

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:10

Ik denk dat het wel weer onder het nederlandse gedoogbeleid zal vallen. Op papier staat het heel leuk en duidelijk uitgelegd, in de praktijk is er niemand die daar op gaat lopen controleren/deelnemers uitsluiten.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:29

Sugarmiss schreef:
Klopt, maar dit staat toch echt letterlijk in een tekst van de regering:

Citaat:
Tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden
Dieren die een verboden ingreep hebben ondergaan mogen niet langer meedoen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden, en mogen ook niet worden verhandeld. Dit geldt overigens niet voor dieren die voor 1 oktober 1996 geboren zijn. Als de eigenaar van het dier kan aantonen dat de ingreep vanuit een diergeneeskundig oogpunt gezien noodzakelijk was, geldt dit verbod ook niet. Daarvoor zal echter altijd en schriftelijke verklaring van de dierenarts nodig zijn. Als een dierenarts besluit een ingreep uit tabel 2 uit te voeren, is het daarom raadzaam om een schriftelijke verklaring van de dierenarts te vragen. Bij latere verkoop van het dier komt de veehouder dan nooit voor verrassingen te staan.
Voor paarden met een gecoupeerde staart is in de Vrijstellingsregeling ingrepen bepaald dat paarden waarvan de staart is gecoupeerd vóór 1 september 2001 mee mogen doen aan tentoonstellingen en keuringen die plaatsvinden na 1 september 2001.


Dus zolang er in Nederland geen in Nederland geboren paarden zijn die jonger zijn dan 01-10-1996 én in Nederland zijn gebrandmerkt zou er geen startprobleem bij wedstrijden moeten zijn.


Bovenstaand stuk had betrekking op het couperen van oren bij honden, dat verbod is in 1996 ingegaan en je mag dus niet meer meedoen (shows, wedstrijden en cursussen) als het dier NA 1996 gecoupeerd is, het andere had betrekking op het coupeerverbod op staarten bij honden EN paarden.
Dit stukje slaat m.i. niet op het brandmerken van paarden Verward

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:40

Als het inderdaad zo is dat het bij de wet verboden is deze paarden te starten op wedstrijden, dan is de ruiter en de jury in overtreding op het moment dat zo'n paard gestart wordt.
Je kan je wat betreft de wet nooit beroepen op onwetendheid Iedereen dient de wet te kennen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers