Allergische reaktie op vliegenspray!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Allergische reaktie op vliegenspray!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 00:34

Om 3 uur vanmiddag de paarden ingespoten met vliegenspray en toen ik vanavond om 8 uur wilde gaan rijden lag Bailey languit in het gras te slapen.
Ik gaf de paarden en de pony's wat stukjes oud brood en toen werd ik weggeroepen. Na ongeveer een kwartier kwam ik weer terug en haalde Bailey uit het land om hem te poetsen. Hij liep erg moeizaam en toen ik hem wilde vastzetten ging hij helemaal verkrampt staan en zijn mond en neus was helemaal dik en hard en hij kwijlde verschrikkelijk. Vera er bijgehaald en die vertrouwde het ook niet. In de boeken gekeken en de symptomen leken op een slokdarmverstopping. De DA gebeld en die zei dat er waarschijnlijk een stukje brood vast zat en dat die wel zou slinken en dat hij veel water moest drinken. Maar Bailey dronk niets en het kwijl bleef maar uit zijn mond lopen. Op een gegeven moment ging hij ook rollen en steeds liggen en zijn ademhaling werd zwaarder dus ik belde de DA weer en die kwam na ongeveer een uurtje. Ondertussen vond ik zijn neus en mond wel heel erg raar eruit zien en bedacht dat het misschien wel van de vliegenspray zou kunnen komen, hij had een vliegenmasker op en precies daaronder (waar ik dus de spray erop had gesmeerd) was het raar en dik. De DA heeft eerst temperatuur gemeten maar die was normaal. Daarna een slang ingebracht om te kijken of de slokdarm verstopt was maar dat was ook niet het geval. Dus bleek het inderdaad een allergische reaktie te zijn. Hij heeft nu prednison gekregen en moet in ieder geval 3 dagen binnen staan (uit het daglicht), 3x daags een smeerseltje op de plek smeren en dan afwachten hoe het gaat, want het kan naar binnen slaan.
Ik ben er nog helemaal van slag van, dacht ik er goed aan te doen om hem van de vliegen te verlossen en nu dit! Het arme paard giert echt van de pijn. Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips hoe ik het voor Bailey zo dragelijk mogelijk kan maken?


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:17

o wat zielig,
ik ken het verschijnsel niet.
wat voor vliegenspray heb je?
en wat voor stoffen zitten erin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:12

Jeetje, ik heb hier nog nooit van gehoord.
Maar ik ook wel graag weten welke spray jij hebt gebruikt.
Hopelijk gaat het snel weer over.
Strekte!!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:13

Dat is het rottige, Jos. Nanouk was naar de Welkoop gegaan en door de run op vliegenspul was alles op. Welkoop had wel een vat gekocht met spul en heeft dit overgegoten in een sprayfles. We weten dus niet wat er in zit....
Net even bij hem gekeken; hele dikke neus maar die ziet er wel wat rustiger uit. Alleen had hij niet gemest of gedronken Verward Dat vond ik vreemd. Zag er wel tierig uit en stond te hinniken dat hij naar buiten wilde. Ach gut Straks verslag aan de DA doen, kijken wat hij er van vindt.
Maar het was een akelig gezicht, gisteravond. Kwijlen, enorm gewoon, hij had echt heel erg veel pijn. Verdrietig

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:03

Nou daar ben je lekker mee zeg. Boos!
Ik hoop dat je een hoop stampij gemaakt hebt daar over dat spul. Volgens mij mag er niets verkocht worden zonder dat de samenstelling en evt. verdunningspercentages erop staan.

Misschien een idee om wat DA's in de omgeving af te bellen om te vragen of zij meerdere paarden met deze reactie gehad hebben. Misschien kun je op die manier de winkel verantwoordelijk stellen en de DA-kosten terugvragen.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:04

Och, jeetje, arme Bailey!!! Welkoop laten opdraaien voor de dierenartskosten............grrrrrrrrrrr!!!
Ik heb momenteel ook een pony met een allergische reactie. Een tijdje geleden zag ik luisjes rennen, ikke Neocidol gehaald en de pony behandeld. Foute boel dus, open plekken en veeeeeeel korsten nu. Waarschijnlijk reactie op het spul. Gisteren bloedonderzoek laten doen, waarschijnlijk heeft de lever een opdonder gehad, die heeft het 'gif' niet kunnen afbreken. Zucht........
Een knuffel voor Bailey en zoek maar eens uit wat voor een spul de Welkoop in die flessen heeft gedaan, ze zitten namelijk goed fout als ze het zelf niet weten, levensgevaarlijk!!!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:05

Vind ook dat ze het niet kunnen maken zomaar een spul in de flessen te doen zonder dat jij weet wat het precies is (ook al hebben ze het erbij gezegd). Verder kan een allergische reactie natuurlijk altijd voorkomen, maar zoals het hier lijkt zal het inderdaad wel door dat spul komen.
Kan je geen advies geven maar wil je wel sterkte wensen en ik hoop dat het allemaal goedkomt!!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:51

Nanouk heeft gesproken met Welkoop (zijn echt supermensen daar hoor!).
Het is volledig op natuurlijke basis en ze verkopen het al jaren. De grootste grondstof is oregano, misschien dat dat het probleem is.
Zij hebben nog nooit klachten gehad.

Nu is Bailey een gevoelige Arabier en heeft hij snel last van "vreemde" dingen dus dat maakt het niet makkelijker.
Daarnaast had hij veel vliegen op zijn neus en heeft Nanouk het op zijn (witte) neus gesmeerd die toen is gaan verbranden. En door het smeren op een slijmvlies gaat dat irriteren. Tevens stoeit hij veel met Digger en heeft het waarschijnlijk van hem afgelikt waardoor zijn maagwand nu helemaal geirriteerd is.
Vanmiddag horen we de uitslag van het bloedonderzoek wat de DA vanmorgen heeft uigevoerd.

Hij drinkt niet en mest ook niet, heeft wat verhoging maar is verder niet sloom ofzo.
Hij mag niks eten moet wel gaan drinken Schijnheilig anders moet hij aan het infuus.


opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:12

Goh, je zult wel geschrokken zijn. Hopelijk is ie weer gauw hersteld.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:51

Dat is schrikken! Mijn paard is ook gevoelig voor vliegenspray's. Dit weekend had ik een speciaal homeopatische vliegenolie gebruikt (wat heel goed schijnt te zijn), maar hij kwam dus helemaal onder de bulten (halve knikkers) te zitten. Op een andere vliegenspray reageerde hij ook slecht. Met veerust heeft hij het niet, maar ik vind dat onvoldoende werken. Heeft iemand ook een gevoelig paard en een tip voor welke vliegenspray ik het beste kan gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:09

Ik gebruik Leovet Phaser, vermengd met knoflookolie en tea tree olie. Dit stiknt echt vreselijk, maar het werkt echt super goed!
Andere mensen bij ons op stal hebben het ook uit geprobeerd, zelfs in het bos. En zij zeggen ook dat het super werkt *LOL*

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:27

In welke verhoudingen meng je dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:30

Ongeveer 150 ml phaser, vermengen met iets van 30 druppeltjes megasterke knoflook olie en ook ongeveer 30 druppeltjes tea tree olie.
Je vergaat wel van de stank

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 14:37

Bailey werd al wat pittiger en had een klein beetje gedronken en gemest.
Dus ik kreeg het idee dat hij begon op te knappen.
Maar net belde de DA met het bericht dat uit het bloedonderzoek bleek dat zijn lever toch een hele opdonder heeft gekregen en dat het maagslijmvlies ook niet goed is.
Moet ik dus nog meer medicijnen gaan halen en dan is er "kans" op herstel.
Hij moet absoluut drinken maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Ik mag hem zo wat hooi geven en dan hoop ik dat hij dorst krijgt en zelf weer gaat drinken.
Vandaag weer een wijze les gehad: niet zo maar iets op een paardenhoofd smeren.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:47

Nou sterkte ermee maar Verdrietig
En hou vooral zijn velletje in de gaten (uitdroging), met dit weer hebben ze echt water nodig.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:28

ikk houd het toch liever maar op azijn en knoflook..
maar ik wens je veel sterkte..
mag hij wel hooi hebben?
geef hem dan gewoon hooi i.p.v. krachtvoer daar krijgen ze dorst van..
veel succ66


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:21

Door het verhaal van Flyinghigh denk ik ineens aan onze luizenactie.
Wij hebben een paar weken geleden schapenluis op onze paarden gehad Misselijk
Wij hebben ze toen ook behandeld met Neocidol.......zou Bailey's leverbeschadiging daar soms door komen Verward Dat hij daar al eerder last van had en dat de allergische reactie daar los van staat.
Nanouk is nu naar de DA om pillen te halen, ze zou het vragen.....je weet nooit...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:18

Geef hem een klein handje zout te likken Nanouk, dan gaat'ie wel drinken, en het zout houdt ook het vocht vast wat 'ie nog wel in z'n lijf heeft en voorkomt uitdrogen!
Heel veel succes en sterkte!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:51

Jezus Nanouk! wat een schrik joh! ongelooflijk, wat dat drinken betreft: geef 'm slobber, dan krijgt 'ie vocht binnen. Wie weet lust 'ie dat wel. En dan als het weer wat beter met 'm gaat schepje knoflookpoeder erdoor tegen de vliegen (doe ik nu sinds een week, en het scheelt enorm!) Sterkte ermee!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:54

Loky schreef:
Jezus Nanouk! wat een schrik joh! ongelooflijk, wat dat drinken betreft: geef 'm slobber, dan krijgt 'ie vocht binnen. Wie weet lust 'ie dat wel. En dan als het weer wat beter met 'm gaat schepje knoflookpoeder erdoor tegen de vliegen (doe ik nu sinds een week, en het scheelt enorm!) Sterkte ermee!

Hij mag alleen maar hooi, Ellen. Huilen
Maar lever is niet door Neocidol ontstaan. Het is echt van de vliegenspray.
Hij eet en drink inmiddels weer en er gaat een heel arsenaal aan pillen en poeders in Misselijk

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 21:13

Loky schreef:
En dan als het weer wat beter met 'm gaat schepje knoflookpoeder erdoor tegen de vliegen (doe ik nu sinds een week, en het scheelt enorm!)

Als hij weer normaal mag eten ga ik dat er zeker doordoen,
1 ding is absoluut zeker; vliegenspray spuit ik er nooit meer op , en zeker niet op zijn gevoelige neusje.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:17

Ik wist ook niet dat ze daar zo heftig op zouden reageren... maarre.. daar klimt ie vast wel weer bovenop Knipoog je moet maar zo denken, je wilde het beste doen voor je horsie.. en bij het ene paard pakt dat helaas wel is verkeerd uit... enne... hij neemt het je vast niet kwalijk Lachen

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 10:20

Francis schreef:
Geef hem een klein handje zout te likken Nanouk, dan gaat'ie wel drinken, en het zout houdt ook het vocht vast wat 'ie nog wel in z'n lijf heeft en voorkomt uitdrogen!

Ik heb hem net even aan een liksteen laten lebberen die in Digger zijn voerbak heeft gelegen, daar zat wel een heel lekker smaakje aan want Bailey vond het echt heerlijk Tong uitsteken , en wat deed hij steeds tussendoor.....juist ja.....drinken!! Werkt dus super!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:18

Geef hem flink natgemaakt hooi, dan krijgt hij meteen wat vocht naar binnen! Sterkte met je paardje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot, Trendiction en 86 bezoekers