goed aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Wat is volgens jullie de juiste manier om een paard aan de teugel (nagevelijk) te krijgen? Ik leer namelijk overal iets anders.

Met beide handen om de beurt een kneepje geven.
13 (11%)
Met beide handen te gelijk kneepjes geven.
16 (13%)
Met een hand kneepjes geven en de andere strak houden.
25 (21%)
Anders. (hoe???)
63 (53%)

Totaal aantal stemmen: 117


lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

goed aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 20:28

Wie kan mij dit uitleggen?

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:31

mijn buitenhand heeft over het algemeen een constante lichte ophouding. mijn binnenhand maakt steeds kleine lichte ophoudingen. voel ik dan mijn pony het bit aanneemt dan geeft ik meer ruimte en laat ik mijn buitenhand los zodat hij die ruimte kan nemen om naar beneden te gaan. af en toe nog iets blijven spelen... als ik voel dat hij omhoog wil komen pak ik mijn buitenhand weer op en speel ik weer iets met mijn binnenhad en laat weer los als hij het bit weer aanneemt...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:46

Mijn ervaring is dat ieder paard anders werkt en zn eigen knopjes heeft om aan de teugel te gaan. Gewoon kwestie van proberen wat het lekkerste werkt voor jullie beiden.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:51

Ik heb anders ingevuld

Ik mis in elke optie de benen.
het begint namelijk met je benen en je handen komen helemaal als laatste pas aan bod Lachen


zoekfunktie Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:59

inderdaad, met de benen naar de hand toe rijden, soepel blijven in de hand dat hij niet vast gaat zetten in de kaak en ondertussen een soort spelletje van toestaan oppakken. zodat je paard vertrouwen in de hand krijgt en hij de hand beter gaat opzoeken. zo een beetje in het kort.

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 21:16

Het benen werk ken ik ja, maar wat met je handen. 2 handen om de beurt heb ik geleerd is voeten ook om de beurt. 2 handen te gelijk is voeten ook gelijk enz. (het komt er dus op neer dat je hem naar voren rijd en weer terug (weet niet hoe je dat beter kunt zeggen)). Maar wat doe je nou met je handen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:48

Mijn paardje loopt 'aan de teugel' terwijl de teugels in een boogje hangen. 'Anders' dus.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:51

Voorwaarts rijden en langzaam opvangen van voren. Iets losser laten als ze nageeft.
Op papier weet ik het wel, nu de praktijk nog Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:52

ik neem beide teugels iets aan en rijd hem dan met mijn benen naar mijn hand toe. als hij dan nageeft laat ik alle druk van de teugels wegvallen.. hierdoor leerd hij dat nageven fijner is, omdat er dan geen druk is, dan sterrenkijken, omdat er dan wel een lichte druk in zijn mond is.. als het goed is, geeft impact netjes na en hangen de teugels in een boogje..

euhm.. Scheve mond

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:13

Ik heb dus dat ik bij elk paard weer moet uitzoeken hoe deze reageert op de hulpen! Wat ik wel heb bij elk paard is gewoon lekker voorwaarts rijden naar de hand toe rijden. Wat ik verder met mijn handen doe is dus verschillend! Op het ene paard moet ik niet met mijn buitenhand gaan zitten werken maar wel met mijn binnenhand en met het andere paard moet ik dus met beide handen werken.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:54

Eerst zorgen dat het paard goed voorwaarts is aan het been, dan met allebei de handen gaan 'spelen' oftewel iets in de teugels knijpen en lossen (de hand blijft hierbij op de plaats) Op moment dat het paard nageeft geef ik ook na, komt ie weer omhoog ga ik weer spelen. Bij het spelen heel iets druk op de teugels, maar niet veel...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:19

Tja volgende discussie: Wat is goed aan de teugel...

She's my lady Lovers

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:21

Nageeflijk door de kaak, nek, hals en rug, met actieve achterhand en aangespannen buikspieren Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:33

Ik doe het bij elk paard anders. Het is een kwestie van aanvoelen hoe je het moet doen. Op het moment dat een paard aan een bepaalde kant stug is, ga ik er niet te veel aan zitten aan die kant, dan pak ik hem juist aan de andere kant liever wat meer op, ook al gaat hij dan zich meer naar die kant toe stellen. En als hij dan daardoor nageeflijk wordt, dan ga ik meer naar zijn stuggere kant toe. Maar meestal is het zo, dat als je het paard op een stug moment pakt, dat hij alleen maar nog stugger wordt, zelfs als je geregeld tussendoor ontspant.

De hond is de betere mens


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:04

Het is een gevoel dat je moet hebben en bij ieder paard werkt het anders. Bij mijn paard gaat het perfect maar als ik op een ander paard stap is het weer helemaal anders. Je moet in ieder geval zorgen dat je paard goed voorwaarts is en wat je er van achteren in stopt van voren weer opvangen... Ik geef zelf kneepjes rechts en links en zodra hij lekker nageeft geef ik geen kneepjes meer maar ik bewaar wel het contact en zodra ik voel dat hij weer een beetje omhoog komt geef ik weer kneepjes.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:17

inderdaad voorwaarts rijden ja. Daar begint het mee. Anders krijg je het paard nooit naar de hand toe gereden. Je moet in principe je paard van achteren naar voren rijden, bij gebrek aan voorwaartse drang krijg je vaak juist echter dat je van voren naar achteren rijdt........... dus het paard op de voorhand trekt.

De hond is de betere mens

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:55

anders. je rijdt een paard voornamelijk aan de teugel met je been en zit.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:24

heb anders ingevuld, en in al heel veel topics verteld hoe, en wat precies.
Vind het overigens belangrijker wat je met je benen doet dan met je handen.

(L)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:09

Ik zet mijn paard eerst recht, dan heb ik druk op beide teugels en dan hoef ik niet eens veel met mijn benen te doen om hem na te laten geven.
Meestal geeft ie vanzelf al na.Bij dit alles je benen er goed bijhouden en voorwaarts rijden.

Dus je handen stilhouden!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:44

runningkawa schreef:
Ik heb anders ingevuld

Ik mis in elke optie de benen.
het begint namelijk met je benen en je handen komen helemaal als laatste pas aan bod Lachen


Ben ik helemaal mee eens.

De klassieke fout die mensen maken, eerst hand dan been terwijl het anders om is. Als je in een auto zit start je toch ook eerst de motor voor je gaat rijden? Haha! Waarom met paarden niet?

A good horse is never a bad color.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:49

Citaat:
Als je in een auto zit start je toch ook eerst de motor voor je gaat rijden

Dat is een goeie
Duidelijk voorbeeld om iets uit te leggen Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:22

Eerst je paard GOED los rijden dmv overgangen en voltes veel wendingen
mijn paard gaat dan vanzelf je hand opzoeken dmv lichte ophoudinkjes en genoeg been ontspant hij zijn rug en loopt hij naar beneden!

de ene dag gaat dit super goed maar er zitten dagen tusen nou dan heeft meneerd er dus geen zin in !!

het is ook geen must om je paard aan de teugel te krijgen meestal als je paard ontspannen is komt hij vanzelf bij manegepaarden gaat dit meestal wat moeilijker omdat die vaak hun rug bollen en harder in de mond zijn, mijn paardje loopt daarentegen heel snel netjes aan de teugel zonder dat ik zn mond hangt, zaagt of rukt want als ik hem iets te hard in zn mond zit straft hij mij gelijk af dmv een superbok die ik na veel vallen en opstaan gelukkig nu onder de knie hebt en dat ik gelijk weer denk oja oeps niet te veel in zn mond hangen!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:42

Bij mijn paardje is het een kwestie van teugels op maat en gewoon veel overgangen en wendingen rijden, achterhand activeren. En vaak zonder dat ik er aan hoef te denken zakt hij naar beneden.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:52

Van achteruit naar voren rijden. De achterhand is de moter van het paard en die moet eerst aan wil je met de rest van het paardenlijf wat willen doen, zoals al meerdere op dit topic gezegd hebben.

Eerst zorgen dat je paard zijn achterhand er goed onder zet. Goed voorwaards drijven met een lichte druk op de teugels (hierbij moet je paard niet sneller maar ruimer gaan lopen) Treed je paard z'n achterhand goed onder, zal hij netjes je hand volgen als jij meer lengte geeft in je teugels of ze weer opneemt. Op dat moment is je paard nagefelijk en ontspannen door zijn lijf. Nu kan je je paard aan de teugel gaan vragen door beiden handen te sluiten (vergeet niet te drijven en houd in de gaten dat hij zijn passen niet gaat verkleinen) ongeveer 5 tellen gesloten houden en weer openen (Je gaat je paard dus tegen je hand aandrijven) . Wacht op reactie, geen reactie, herhalen. Loopt je paard dan aan de teugel controleer dan ook regelmatig of je paard nogsteeds nagefelijk is. Om te controleren of je paard regematige passen maakt ga je ze hardop te tellen. dus: 1,2,1,2,1,2,1,2 enz.

Nog een heel belangrijke regel: De druk die jij met je benen en je handen geeft moeten altijd gelijk en in evenwicht zijn.

Beetje omslachtig uitgelegt misschien, maar zo hebben ze het mij geleerd. Ik hoop dat iedereen het hier ongeveer mee eens is en anders hoor ik graag aanvullende, onderbouwde informatie.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Suzanne

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 12:00

wat arwenlune zegt ben ik het mee eens, zo gaat het bij mij ook,
en das met een tinker he, jaja

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers