hoe laag moet, mag het hoofd van het paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

hoe laag moet, mag het hoofd van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 23:08

Mijn paard loopt sinds enkele dagen wel erg laag. Kan ze ook te laag lopen voor western? Ze loopt echt ontspannen. Nu alleen nog maar in stap en draf (ze is nog maar bijna 3 maanden onder zadel).
Wat is te laag?


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:19

In pleasure -> Oorpunten lager dan de schoft.

Voor de rest wordt er volgens mij niets over gezegd.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:22

Te laag is volgens de nieuwe regels, dat de aanzet van de oren onder het niveau van de schoft komt te liggen.

Helaas zijn er altijd nog jury's die de paarden als eerste plaatsen die wel laag lopen, terwijl ze dat officieel niet meer mogen doen.

Te laag:


Afbeelding


Afbeelding

GOED:

Afbeelding

in mijn ogen eengrensgeval:
Afbeelding

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:23

Wat ook heel belangrijk is, is dat de bewegingen vloeiend moeten zijn. Galop moet duidelijk gesprongen worden, en niet afgehakt en half kreupel lijken.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:25

Rommie, volgens mij was het de aanzet van de oren, en niet de oorpunten die op dezelfde hoogte als de schoft moeten liggen.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 08:31

Cassidy schreef:
Rommie, volgens mij was het de aanzet van de oren, en niet de oorpunten die op dezelfde hoogte als de schoft moeten liggen.

Klopt, de 'poll' (hoofd tussen de oren) moet gelijk zijn aan de schoft.
Liefst een vlakke hals, lichte buiging mag. Bakstuk van het hoofdstel op de loodlijn (niet erachter) en zeker geen 'noosing out' (dus ver ervoor).

Altijd weer makkelijker getypt dan gedaan Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 08:34

Hmm, misschien wordt het eens tijd dat onze paarden leren lezen Lachen

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 08:44

Zo mooi zijn Haha! , maar laten we eerst simpel beginnen met plaatjes kijken Clown

Ik zie mezelf al helemaal 's avonds een bedtime story vertellen Clown

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:53

Cassidy schreef:
Rommie, volgens mij was het de aanzet van de oren, en niet de oorpunten die op dezelfde hoogte als de schoft moeten liggen.

Ik ging uit van het WRAN-regelboekje bij de western pleasure:

Citaat:
669. Fouten die diskwalificatie tot gevolg hebben:

A. Te lage hoofdhouding van het paard (oorpunten lager dan de schoft) gedurende langere tijd

B. Doorgebogen of gespannen hals van het paard zo dat de neus achter de loodlijn is gedurende langere tijd

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:55

Maar wat is dan weer 'langere tijd' maw hoeveel passen. Of is dat ter beoordeling aan de jury, wat dus weer heel wisselend kan zijn. Verward

En een paard met lange oren is dus ook weer in het voordeel. Haha!
Het AQHA-rulebook:
Citaat:
A good pleasure horse has a free-flowing stride of reasonable
length in keeping with his conformation. He should cover a reasonable
amount of ground with little effort. Ideally, he should have a
balanced, flowing motion, while exhibiting correct gaits that are of the
proper cadence. The quality of the movement and the consistency of
the gaits is a major consideration. He should carry his head and neck
in a relaxed, natural position, with his poll level with or slightly
above the level of the withers. He should not carry his head behind
the vertical, giving the appearance of intimidation, or be excessively
nosed out, giving a resistant appearance. His head should be level
with his nose slightly in front of the vertical
, having a bright expression
with his ears alert. He should be shown on a reasonably loose
rein, but with light contact and control. He should be responsive, yet
smooth, in transitions when called for.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:20

Bij de WRAN mag je paard dus iets lager lopen dan bij de AQHA Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:05

Ik vind trouwens dat het "GOED" paard er een beetje oncomfortabel uitziet. Een beetje opgekruld; zijn nek zou wel wat langer gelaten mogen worden.

Wat vinden jullie?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:13

Het plaatje GOED is ook niet goed IMO. Het paard loop achter de loodlijn.

Het grensgeval vind ik het beste plaatje, maar goed, ik ben geen expert Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:14

ik vind het grensgeval ook het beste lopen.. maar ik ben ook geen expert

euhm.. Scheve mond

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:20

Wran:

668. Fouten die puntenvermindering tot gevolg hebben:

Ongecontroleerd hoog tempo in één of meer van de drie gangen

Overgang naar de verkeerde gang

Extreem langzaam tempo in één of meer van de drie gangen; de impuls verliezen

Rijden in een niet gevraagde gang

Aanraken van paard of zadel met de vrije hand

Te hoge hoofdhouding van het paard

Te lage hoofdhouding van het paard (oorpunten lager dan de schoft)

Doorgebogen of gespannen hals van het paard zo dat de neus achter de loodlijn is

Naar voren gestrekte neus

Open mond

Struikelen of vallen van het paard

Gebruik van sporen of romal voor de singel

Een afgestompt, ondervoed, sloom of oververmoeid paard

Hinderen van andere deelnemers

669. Fouten die diskwalificatie tot gevolg hebben:

Te lage hoofdhouding van het paard (oorpunten lager dan de schoft) gedurende langere tijd

Doorgebogen of gespannen hals van het paard zo dat de neus achter de loodlijn is gedurende langere tijd

Het regelboek van de WRAN kan je op de site van Chris Knol vinden= www.together-ranch.com , ook kan je daar vragen stellen zoals wat is dan gedurende een langere tijd.

Groetjes ,

Bianca

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:16

Dat had ik dus al gepost Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:54

Mijn excuses Romkabouter. Bloos

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:02

Pfoeh, ik vond foto 1 niet echt mooi.. Het paard op foto 2 heeft een wat kortere en gespierde hals, waardoor ik het netter vind lijken en nog wel vind kunnen, foto 3 is misschien wat 'aan de teugel'/'in de krul', maar die neus achter de loodlijn had ik nog niet aan gedacht (wist niet eens dat het niet mocht) en de vierde foto, tja.. inderdaad een grensgeval. Maar het gaat alleen om pleasure, toch? Dan is het goed, want ik rijd volgens mij het meeste als plaatje drie..

Bij reining mag hoofd achter loodlijn toch zeker wel? Scheve mond


Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:07

Even los van de regels en om het simpel te houden; ik heb altijd geleerd dat de rug van je paard en zijn hals in dezelfde horizontale lijn moeten lopen.

Silleke, als je paard te laag loopt rijd haar dan meer voorwaarts, als ze haar hoofd weer op de juiste plaatst houd, ga je weer terug naar het juiste tempo.... dit blijf je herhalen tot ze het door heeft.
Probeer haar hoofd niet naar boven te 'trekken' want dan zal ze eerder terug gaan trekken en nog verder naar beneden gaan met haar hoofd.

Vooral als ze pas zo kort onder het zadel is, is het zo wie zo belangrijk dat je haar voorwaarts rijd, terug in tempo komt later wel.... eerst losjes, lekker ontspannen een voorwaartse drive erin rijden. Ze moet in eerste instantie haar evenwicht goed leren bewaren met het ruitergewicht op haar rug.
Ga bv nog niet te snel met de jog beginnen, dat is nog te zwaar voor haar, want ze moet eerst nog goed spiertjes kweken... dus lekker vooruit met de geit zou ik zeggen Knipoog

Citaat:
Bij reining mag hoofd achter loodlijn toch zeker wel?


Paard mag het hoofd in principe nooit achter de loodlijn dragen... niet bij western en volgens mij ook niet bij engels... bedenk maar eens dat jij zou moeten sporten met je kin naar je borst gebogen.... das niet prettig ademhalen Haha!

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:15

Eerste foto loopt volgens de huidige standaard inderdaad te laag. Foto 2 loopt netjes, als je dit te laag vindt ben je in mijn ogen aan het mieren.... Zeker als je bedenkt dat 5 jaar geleden in amerika alleen de zogenaamde "Pinutrolers" konden winnen. Foto 3 wordt te veel aan de teugel gereden en zal in de plaesure bestraft worden omdat dit geen natuurlijke halshouding (hierboven beschreven) is. Tenzij het een Arabier is en de ruiter de teugels laat vieren (wat hij overigens niet doet op deze foto) Laatste foto is in dit opzicht inderdaad de beste, maar dit paard toont zich op andere punten minder dan foto 2, dus ik denk niet dat hij het zal winnen van de Palomino.
In de reining zijn ze iets minder streng over de hoofdhouding, maar neus achter de loodlijn, door teugeldruk geeft een beeld van een paard dat zich niet " willingly guided" laat rijden en dat wordt wel bestraft!!!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:09

Sprite schreef:
Citaat:
Bij reining mag hoofd achter loodlijn toch zeker wel?


Paard mag het hoofd in principe nooit achter de loodlijn dragen... niet bij western en volgens mij ook niet bij engels... bedenk maar eens dat jij zou moeten sporten met je kin naar je borst gebogen.... das niet prettig ademhalen Haha!


Maar, sorry dat ik doorga, als je de teugels oppakt, buigt een aantal paard sowieso toch al door? Net zoals hieronder bij Wendy van Osch? Mag dit dan niet? Verward

Afbeelding

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:11

Nou ja. precies wat erboven staat.. het mag wel maar wordt aangerekent.. ik dacht dat de term trouwens "easy to guide" was?
Trouwens, je mag ook niet met enorme waslijnen van teugels rijden, ivm controle...

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:51

Echt wel, als jij je paard netjes op een snelle grote cirkel en met een mooie overgang op een kleine langzame cirkel kan krijgen MET waslijnen tot op z'n knieen dan plus je gegarandeerd!!!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:54

Bij de ApHC verschilt het per onderdeel. In het regelboek staat dan wat wel/niet gewaardeerd wordt.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:00

Citaat:
Maar, sorry dat ik doorga, als je de teugels oppakt, buigt een aantal paard sowieso toch al door? Net zoals hieronder bij Wendy van Osch? Mag dit dan niet?


Even mezelf quoten:
Citaat:
Paard mag het hoofd in principe nooit achter de loodlijn dragen

... met nooit bedoelde ik; niet in de reining en ook niet in een andere discipline... ik bedoelde dus niet 'nooit' als in 'op geen enkel moment' Haha!
Snuitje net voor de loodlijn is gewenst, maar soms moet je je paard corrigeren... tenzij je je een superpaard hebt dat altijd perfect loopt Knipoog

Om er nog maar even een quote tegen aan te gooien... van hollybollie:
Citaat:
669. Fouten die diskwalificatie tot gevolg hebben:
Doorgebogen of gespannen hals van het paard zo dat de neus achter de loodlijn is gedurende langere tijd


Nerd Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers