Blind veulen hart van Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Blind veulen hart van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 19:16

Was net op Hart van Nederland: er is een blind veulentje in een weiland achter gelaten. Het dier is blind aan 2 ogen (zover het ogen heeft) en heeft zich verwond aan draad enz. om los te komen.

Het dier kan zich zo amper redden, staat ook helemaal alleen... Als de eigenaar zich meldt kan pas bepaald worden wat er met het veulen zal gaan beuren. Dat is waarschijnlijk pas over 2 weken.

Wat vinden jullie nu dat gebeuren zou moeten met zo'n veulen? In laten slapen of niet?

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:27

Ik vind aan de ene kant van niet het is nog zo jong maar aan de andere kant als het zo niet kan leven dan is het het beste dat je d'r toch laat inslapen ookal is dat hard en zielig.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:29

Als het veulen zo echt geen leven heeft dan is het beter om in te laten slapen, vind ik dan. Verder ken ik wel een blind paard en die leeft wel goed, je moet dan wel een hele goede band met je paard krijgen en het gaat dan echt op vertrouwen. Is wel heel mooi om te zien.......

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:30

ik zag het ook net en wou er ook al een topic over beginnen , moeilijk wat ze met zo'n veulentje moeten (ben zelf al geneigd haar te halen )
maar ik heb een paar keer iets in bit gelezen over een blind paard en met een beetje hulp kon deze gewoon rijden , maar die was pas op latere leeftijd blind geworden , dan weet zo'n beestje al wel wat meer , zo'n veulentje heeft nog geen idee van waar ze tegenaan loopt en waar ze een beetje voor uit moet kijken .ze had helemaal geen oogjes , moeilijk ik zal er nog eens over nadenken of zo'n paard een waardig bestaan heeft , misschien met hulp van soortgenootjes en een baas die veel tijd heeft om haar in de gaten te houden

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:32

ooo echt zielug Huilen Huilen Huilen Huilen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 19:39

Tot nu toe worden er antwoorden gegeven die hetzelfde zijn als wat mijn zus en ik al tegen elkaar zeiden.

Tuurlijk is het afschuwelijk en idd kan een ouder paard zich nog wel redden. Maar een veulen dat nog absoluut niets van de wereld gezien heeft...denk ik dat inslapen nog het eerlijkst tegenover het veulen is Scheve mond

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:27

inslapen, is idd het eerlijkst tegenover het veulentje!
wat voor een leven heeft dat beesie nou?!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:31

een paard dat nog nooit de wereld gezien heeft heeft wel extra troeven, die paarden, blind op latere leeftijd, niet hebben: zijn andere zintuigen zijn enorm versterkt. als dit paard opgroeit in een vaste, aan regelmaat gebonden omgeving, kan hij het redden. helaas hebben de meeste mensen daar de tijd niet voor. maar die kan het redden, juist omdat hij de wereld nooit gezien heeft. ik weet niet hoe oud het veulen is, maar zonder moeder moet het echt wel opgevangen worden
laten inslapen is niet EERLIJK tov het veulen! het is misschien het enige mogelijke omdat er zo ontzettend weinig mensen in staat zijn voor zo'n paard te zorgen. dat maakt het niet eerlijk.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:56

Ik denk ook dat als iemand voldoende tijd in het veulentje kan steken er best nog wel iets van te maken zal zijn hoor.
Maarja het nadeel is wel hiervan dat er iemand moet zijn die er tijd voor moet hebben en erg veel gedult!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:05

Eerlijk zijn tegen over het veulen.
En net zoals ze op tv zeiden in het wild overleeft dit veulen het ook niet.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:15

Heb t ook gezien,vet zielig ....Dat je dat als eigenaar zomaar ergens dumpt... Dat snap je toch niet?Laat dat beestje dan meteen inslapen...
Ik denk dat het voor het beestje het beste is als hij ingeslapen word....
Als je zag hoe hij erbij stond,halster met ketting eraan en nog een halsband om die volgens mij best strak zat om de hals ...Wat heeft dat beestje voor leven zo???En dat moet ie nog 2 weken volhouden ook Verward

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:51

Ik vind dat als het veulen geen ergere verwondingen heeft dan het blind zijn dat die wel een kans moet krijgen. Hoe zielig het ook is, maar een baby die blind wordt geboren laat je ook niet inslapen (je kan het moeilijk vergelijken maar toch).....

Ik weet niet het is heel dubbel, inslapen of niet. Ergens kan zo'n beestje op vertrouwen nog best wel een leven hebben.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:52

Ik zie nu dat hoe zielig het ook is een fout iets is wat ik zeg. Maar ergens moet het kunnen..... Je moet er alleen erg veel tijd in steken.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:14

hmm
ik zag het ook en aan een kant denk ik ook van ja wom geef je hem geen kans en als er nou iemand is die er veel tijd voor heeft enzo
maar wat moet zon klein paardje hier (hijs 2 weken oud trouwens)
helemaal alleen en alles
geef hem rust en laat hem niet leiden
liever zo snel mogelijk rust geven
want dit is toch wel beetje zielig dnek ik
maar goed het is wle heel dubbel hoor dus vat het niet verkeerd op
ben blij dat de keuze niet aan mij is eigelijk.....

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:14

Vind ik ook, dat veulen heeft nog een heel leven voor zich ookal kan die niks zien als ze je gaat vetrouwen dan heeft ze toch ook een heel leuk leven.
Zo'n veulen laat je toch niet zomaar inslapen.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:30

Ja ik zag het ook, Huilen echt zielig. Volgens die mensen had ze geen toekomst omdat ze niet kon draven en galopperen enzo, maargoed wie zegt dat? En ik vind dat je zo'n beestje op een andere manier ook een goed leven kan geven. Het was echt een schattig veulentje! Lovers

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:30

Antoinette schreef:
Tot nu toe worden er antwoorden gegeven die hetzelfde zijn als wat mijn zus en ik al tegen elkaar zeiden.

Tuurlijk is het afschuwelijk en idd kan een ouder paard zich nog wel redden. Maar een veulen dat nog absoluut niets van de wereld gezien heeft...denk ik dat inslapen nog het eerlijkst tegenover het veulen is Scheve mond


Blinde baby's redden zich later toch ook uitstekend?
Mensen die op latere leeftijd blind zijn geworden hebben het een heel pak moeilijker hoor. Ineens van dag op dag op je andere zintuigen MOETEN vertrouwens is heel wat moeilijker dan al vanaf dag 1 niets zien.

Een veulen kan zich in handen van een baas ook heel erg goed redden en het schoppen tot een leuk volwassen paard.

Ik zou dus niet meteen zeggen dat een blind veulen "zielig" is en dat het dan "eerlijk" is om hem in te laten slapen.

Zeg dan liever dat een blind veulen nog minder kans maakt dan de dozijnen hengsten Haflinger veulentjes, en al die Shets die jaarlijks worden geboren ...
Als de fokker bereidt is om het veulen te verzorgen tot haar dood is het absoluut geen misdaad om het diertje te laten leven.
Blinden redden zich prima.
Maar als dit niet aan het dier geboden kan worden is inslapen eerlijker dan toekomstig slachttransport ...

Maar blind zijn op zich is heus niet zielig.
De toekomst die het merendeel van zulke en andere paardjes (met perfect 2 ogen en neus en een mond en een stel oren er bovenop) tegemoet gaan .. dat is zielig Scheve mond

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:30

Is het veulen nou meer dan alleen blind? :s

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:38

Loolapelooza schreef:
Blinde baby's redden zich later toch ook uitstekend?
Mensen die op latere leeftijd blind zijn geworden hebben het een heel pak moeilijker hoor. Ineens van dag op dag op je andere zintuigen MOETEN vertrouwens is heel wat moeilijker dan al vanaf dag 1 niets zien.

Onzin,
een paard is geen mens!

Ik kreeg spontaan kokhalsneigingen toen ik het dier op tv zag, nog geen 100 meter van mij vandaan staat een jonger veulen te springen, bokken, steigeren en andere paarden te terroriseren.
Dat arme dier stond daar aan een pin stoicijns voor zich uit te staren met al neigingen tot weven.
Het dier heeft geen leven zo

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 08:12

Loolapelooza schreef:

Blinde baby's redden zich later toch ook uitstekend?
Mensen die op latere leeftijd blind zijn geworden hebben het een heel pak moeilijker hoor. Ineens van dag op dag op je andere zintuigen MOETEN vertrouwens is heel wat moeilijker dan al vanaf dag 1 niets zien.

Ik zou dus niet meteen zeggen dat een blind veulen "zielig" is en dat het dan "eerlijk" is om hem in te laten slapen.

Maar blind zijn op zich is heus niet zielig.
De toekomst die het merendeel van zulke en andere paardjes (met perfect 2 ogen en neus en een mond en een stel oren er bovenop) tegemoet gaan .. dat is zielig Scheve mond


Wat Sjuimpje hierboven al zei: een paard is geen mens.

In de natuur zou het veulen ook niet overleven. Tuurlijk kan het wel overleven, het leeft tenslotte nu niet meer in de natuur. Maar of het beestje nou een lekker leven krijgt Verward Ik blijf van mening van niet.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:34

naar mijn mening inslapen...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:40

Ja ik vond het veulen er ook heel erg sneu bijstaan zo aan de stik. Maar het heeft zo toch helemaal geen contact met een ander paardje, normaal heeft het de moeder om zich veilig bij te voelen, maar nu Gewoon helemaal niks! Iemand van de dierenambulance woont hier om de hoek, als ik ze tegenkom ga ik eens vragen of er geen mogelijkheid is om zowiezo die 2 weken dat veulen wat gezelschap te geven, en niet met een touw om d'r nek aan een stik alleen op zo'n landje weg te laten rotten. Geef het dier dan zowiezo 2 weken een paard-waardig bestaan. Sorry, dat is mijn mening..

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:50

Loolapelooza schreef:

Blinde baby's redden zich later toch ook uitstekend?
Mensen die op latere leeftijd blind zijn geworden hebben het een heel pak moeilijker hoor.


Maar mensen en paarden zijn totaal verschillend...
Mensen kun je met de stem begeleiden en die zullen het snappen...
Een paard zal het niet snappen.... Met als gevolg dat hij zn eigen gewoon iedere keer zeer doet....

Ik persoonlijk vind dat het beestje zo geen leven heeft!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:56

Ik heb het gelukkig niet gezien maar ik ga bijvoorbaad al voor het inslapen...........Wat moet zo een beessie nou?

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:02

Wat een zielig diertje was het drufde amper gewoon recht op te staan stond maar met zijn hoofdje naar beneden.
Hoe kan zo'n diertje nou normaal opgroeien?
In de kudde kan het niet de kans dat ze hem niet accepteren is te groot bovendien kan het niet meekomen met de groep.
Als dat beestje bij mij geboren zou zijn had ik hem direct in laten slapen niet omdat ik het niet wil of geen zin in heb maar gewoon omdat dat beestje nooit een normaal fatsoenlijk leven kan leiden zoals alle andere paarden.
Het zou me wel heel erg veel pijn doen maar het belang van dat diertje gaat voor alles.
Wat hun er nu mee moeten doen persoonlijk zou ik niet wachten tot de eigenaar zich meld bovendien heeft hij het diertje zelf achtergelaten, ik zou hem direct het verlossende spuitje laten geven.
Maar ja helaas de regelgeving in Nederland staat dit niet toe.