haflinger-eigen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

haflinger-eigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 12:28

Van de 7 haflingers die ik ken, en wel eens op heb gereden, hebben ze allemaal de zelfde eigenschappen met rijden,...
Galop wordt gezien als hard race,
de uitgang is een mikpunt op hard op af te race en dan weg te draaien..
over de schouder weglopen is ze allemaal heel bekend...

Toen ik Toscar kocht had hij al die geintjes onder het zadel, nu probeeert hij het af en toe, als hij geen zin meer heeft maar we weten het allemaal wel op te lossen.

Op stal komen wel eens een recreanten groep rijden waar ook 2 haflingers bijzitten, en die vroegen meteen raad hoe ik het Tos had afgeleerd...

Is dat nou echt zo'n haflinger trek?
Want lijkt me sterk dat al die haffies die ik ken die streken hebben, en ik het bij al die dressuurpaardjes die ik heb gereden nooit gemerkt heb...

thegirl
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:39

Dat hebben wij dus ook al, maar het is langzamerhand wel gestopt. Haflingers staan ook bekend om hun eigenwijze karakter, misschien dat het daar aan ligt....

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:52

dat doet mijn pony ook maar, hoe heb jij het hem afgeleerd?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:43

Mijn haflinger racete niet weg in galop. Wel als ik hem aan het inrijden was, maar dat is er uitgegaan door gewoon heel consequent te zijn. Nu gaat hij eerder te traag en heeft hij de neiging om stil te vallen. Hij staat nu bij een nieuwe eigenaar en ik ben laatst nog eens met hem gaan rijden en toen was zijn galop nog steeds goed. Zijn probleem is voornamelijk dat hij niet goed aan het been staat en je eerst heel veel overgangen moet maken voor hij zin heeft om naar je been te luisteren. Daar komt nog bij dat hij zo goed als geen respect voor de zweep heeft en dat het dus moeilijk is om hem mbv de zweep aan je been te stellen (ik bedoel: been;geen reactie; tikje).
En weglopen over de schouder, dat is vooral een rijtechnisch probleem denk ik. Ik ben op 1 kant enorm slecht met mijn buitenteugel, en dan lopen alle paarden over hun schouder weg, dus ook mijn haflinger. Maar dat is dus niet raseigen denk ik.

Wat Adri wel veel doet/deed, is bokken... Niet hoog, maar gewoon om te zeggen 'je bekijkt het maar, ik heb er GEEN zin in' (dit meestal na een tik met de zweep)

Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:48

Het harde rennen in galop en naar de uitgang rennen komt me heel bekend voor! Maar gelukkig na veel trainen kan ze nu ook rustig galopperen en rent ze niet meer dwars door de uitgang heen!! Het heeft me wel veel bloed, zweet en tranen gekost!!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:14

Sheril? Hard galopperen? Over de schouder wegvallen? Eigenwijs zijn? Dat zou ze nooit doen... Schijnheilig Lips are sealed

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:55

Nee, heb ik met Rocco nooit gehad, wel bokken, maar dit niet. Onze shet deed (soms doet) het wel.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:31

Nee herken ik ook helemaal niet bij mijn haflinger (maar het is ook een geval appart Haha! ) Hij is wel heel pittig maar haalt dat soort geintjes nooit uit. Over de schouder wegvallen komt me ook helemaal niet bekend voor gelukkig Lachen
Hij heeft altijd een heel rustig dressuurgalopje. In de bak is hij altijd geconcentreerd aan het dressuren..
Buiten heeft hij wel eens de neiging om hard in galop te gaan maar dan wil hij voor de andere paarden blijven.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:39

Hmm ik zou al lang blij zijn als ik die van mij uberhaupt in galop zou krijgen! in de wei en aan de longe en ook los in de bak gaat ze keihard, maar met mij erop nog geen halve meter! Tips zijn trouwens van harte welkom!! Frusty

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:49

Wind schreef:
Hmm ik zou al lang blij zijn als ik die van mij uberhaupt in galop zou krijgen! in de wei en aan de longe en ook los in de bak gaat ze keihard, maar met mij erop nog geen halve meter! Tips zijn trouwens van harte welkom!! Frusty


Iemand erbij laten met een longeerzweep? En dan de commando's erbij houden.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:20

'Vroeger' wel Knipoog , vooral dat heel hard naar de uitgang racen }>

Nu heb ik er sinds een par weken een heel netjes arbeids galopje inzitten, en verder is hij ook super braaf en loopt netjes.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 23:10

Dat over de schouder weglopen is met de zweep afgeleerd...
galop heb ik eerst aan de longeerlijn (in een longeercirkel, in een bak in het zandskien Knipoog ) goed in in getraind....
en dat uitgang-race... alle deuren van de bak kunnen open, niet zo'n groot probbleem, maar de deur waar we binnekomen is wel ene probleem...

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:47

Het over de schouder weglopen is voornamelijk mijn schuld, ik begrens niet genoeg. Aan de longeerlijn kan ze prima rustig galopperen, onder het zadel zo nu en dan ook wel, maar soms ook niet Knipoog.
De uitgangrace kennen we gelukkig niet.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 02:07

k denk wel dat het een haflinger trek is. haffies staan toch al bekend om hun eigenwijze karakter.

shiva deed in het begin ook keihard galoperen door de bak. alle hoeken afsnijden en de hoefslag kende ze al helemaaal niet in galop.
tegenwoordig kan ze heel mooi aanspringen en op de hoefslag galoperen.
hoe ik dat geleerd heb??
gewoon les nemen Knipoog

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:47

Het is alsof ik mezelf hor praten, pascha is net zo! Over de buitenschouder wegvallen, snel galoperen enz. Is nu aardig over en als ik haar dan kort heb dan gaat ze plots schrikken van grassprieten want ze wil er dan toch onderuit. Maar toch wel lachen af en toe hoor zo'n haf.
Soms dan He? Maar het gaat steeds beter we hebben nu les en ze krijgt af en toe flink op haar donder en dan is het vrij snel over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:37

Wat is over de schouder wegvallen Verward Amanda wil wel racen in galop, maar dat is nu omdat ik samen met iemand rijd, en soms doen wel wel eens om t hardst. Maar als ik alleen rijd merk ik daar niets van. Wel is ze enorm eigenwijs en eigenzinnig. En kost het soms wel eens wat moeite eer ze besluit om die kant in plaats van die kant op te gaan. Daarnaast grijpt ze elke gelegenheid aan om te eten. Wat erg leuk is nu met die hoge bermen die nog niet gemaaid zijn, dat is mooi op neushoogte voor haar.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:37

de problemen zijn wel herkenbaar maar die leg ik neer bij mezelf.
Beide problemen zijn rijtechnisch opte lossen of gelijk goed aan te leren.

Het enige wat ik merk bij mijn haflinger is dat ie het altijd weer probeerd, niet zo zeer kwa rijden maar meer in de omgang. Altijd weer proberen om toch weer een hapje gras te pakken.

Maar verder vind ik het een heerlijk ras om mee te werken maar je moet wel de baas zijn.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:38

Ja, hoor , plaats Marco ook maar in het rijtje. Meneer heeft elke keer weer een truukje om onder het werk uit te komen. De laatste paar dagen wil hij bijv. geen rechtergalop meer doen (steeds verkeerd aanspringen), vanalles geprobeerd, want we dachten dat het aan mij lag, de instructeur begreep er niks van. Ik geef hem een s een flinke tik(ken) met de zweep en prompt springt hij goed aan *LOL* Schijnheilig

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:42

Ethelate schreef:
de uitgang is een mikpunt op hard op af te race en dan weg te draaien..


Deze komt mij ook erg bekend voor. Knipoog

De andere dingen vallen nog wel mee bij de haflingers die ik gereden heb.

M_99
Berichten: 320
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:51

precies melvin Schijnheilig

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:15

ik heb een haflo arabier ( kruising haflinger keer arabier ) dit is dus een tank met een ferrari motor.

M_99
Berichten: 320
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:17

nou die van mij mag SOMS weleens een peper in zn kont hebben behalve in galop want dan is het zoef!! Lips are sealed

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:28

Evita is dan denk ik toch geen echte Haha! want ze doet het alle 3 niet, alleen met buiten rijden wil ze wel hard weggalopperen maar dan wil ze zoiezo hard Haha!

dat altijd een hapje gras pakken komt me wel heel bekend voor *LOL* als het even kan duikt ze naar de grond (alleen aan het halster overgens)

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:44

Die 3 dingen weet ik niet, want veerle is nog niet onder het zadel Knipoog
Hapje gras pikken wat ik hier las probeerd ze wel steeds }> Maar goed, we doen ons best dat af te leren

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:36

vooral dat over de schouder weglopen komt me bekend voor, en al helemaal altijd hun gewicht in de strijd gooien....hopeloos...Knipoog