Probleempje in zicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Probleempje in zicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 23:12

Ik rij sinds een paar maanden een Lusitano hengst bij. Ik doe dit 2x per week en ik betaal er 35 euro voor. Ik rij voornamelijk recreatief en dat is ook de bedoeling van de eigenaresse. Ik heb het er erg naar m'n zin.

Nu komt het probleempje; de eigenaresse is de laatste tijd vaak ziek. Ze heeft 2 kinderen, een part time baan en een paard. Ze denkt er over om haar baan op te zeggen, maar dan heeft ze natuurlijk een stuk minder inkomsten.

Ze wil daarom met mij wat regelen op financieel gebied. Ik zou vaker mogen gaan en ik zou eventueel meer mogen doen, maar dan moet ik wel 100 euro betalen, dat is 1/3 deel van het stalgeld.

Het gaat er hier niet om of een bijrijder wel of geen bijdrage moet betalen en ik wil heus wel wat meer bijdragen, maar 100 euro vind ik wel erg veel in 1x.

Wat vinden jullie ervan?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:15

tja, ik betaal nog veel meer maar mag ook veel
hoeveel dagen zou je mogen dan en zou je dat ook willen ??? daar moet je ook naar kijken
Mag je ermee wat je wilt of zou je liever iets mogen wat nu eigenlijk niet kan/mag ???
Ik vind het niet veel maar dat is persoonlijk en ik kom uit een eigen paard situatie dus daar was ik helemaal tonnen kwijt, dus lijkt het nu al snel weinig.....

kijk goed naar wat je zelf echt zou willen, want voor 100 euro zijn er erg veel bijrijdpaarden te krijgen dus......
succes met je beslissing

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:16

1/3 van het stalgeld vind ik op zich niet té veel; het lgt er wel een beetje aan wat "vaker" is ! Als vaker 1 x p.w. meer, inhoud, vind ik het wel veel. Als je in principe kan gaan wanneer je wilt, vind ik het wel weer meevallen.
Wat zou de eigenaresse doen, als je dat geld niet wil/kan !! betalen ?? Verkoopt ze het paard dan, of zoekt ze voor jou in de plaats een andere bijrijdster ??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 23:24

Het zou dan om 3x in de week gaan, ik moet dan wel recreatief blijven rijden en ik mag daarbij waarschijnlijk nog met hem gaan mennen. Ik krijg dan ook meer inspraak in de dagen, aangezien ze straks toch niet meer aan een baan vast zit.

Ze heeft gezegd dat ze niet naar iemand anders op zoek gaat als ik het niet wil doen. Wel heeft ze gezegd dat ze al eerder overwogen heeft haar paard te verkopen, omdat het soms moeilijk te combineren is.

Het probleempje is nog pril en er is dus nog niet echt uitgebreid over gesproken. Ik wil graag weten wat jullie ervan vinden, dan weet ik waar ik aan moet denken, als ik het over een tijdje uitgebreid met haar zal moeten gaan bespreken.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:31

op zich zou 100 euro best kunnen,alleen zou ik dan wel duidelijke afspraken willen hebben en ook meer mogelijkheden met het paard,dat je dus vaker mag rijden enzo.
en verder ga ik met miragegidran mee,kijk ook naar wat jij wilt,er zijn ook andere bijrijdpaarden voor geld!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:24

IN vergelijking met wat je nu betaalt vindt ik 3 keer in de week dan maar weinig, of €100. veel het is maar hoe je het bekijkt.

Omgerekent zou je dan aan de 4 a 5 keer per week zitten voor dat geld.

Je kan niet verder dan recreatief zo te lezen en als je hem mag mennen en zij besluit hem toch te verkopen, is al je moeite voor niets geweest.
Dus uiteindelijk zou je er dan helemaal niets mee opschieten.

Ik vindt het dus vrij veel...65 euro meer voor 1 dag meer is niet echt een eerlijke vergelijking.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:39

Ik ben het eens met Silly. Ik vind het nogal wat om voor 1 dag per week meer, 65 euro te moeten betalen. Ik denk ook niet dat ik zelf dat zou doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 07:46

Of die E100 voor jou op te brengen is moet je zelf bepalen.
Maar op zich is het natuurlijk niet veel geld voor het mogen rijden van een prive paard. Kijk eens wat de alternatieven zijn? Wat kost het je om die dagen op een manegepaard te rijden of wat zijn de kosten als je zelf een paardje koopt?

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:57

Ik vind die 100 euro op zich een redelijk bedrag voor 3 dagen.
Het ligt er alleen wel aan wat je voor dat geld "hebt ".
Als je dan nog maar beperkt wordt in de dingen die je met hem mag doen dan zou ik er nog eens goed over nadenken.
Voor dat bedrag zijn er nl zat paarden te vinden waar je kan bijrijden.

Ik heb zelf een bijrijdster voor 3 dagen pw, zij betaald ook 100 euro pm ,maar die dagen is Ishana wel van haar.
In zoverre dat ze er mee kan doen wat ze wil ( wel binnen het normale natuurlijk), naar buiten,dressuren,longeren ,op wedstrijd,noem maar op.

Succes met je beslissing.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:03

Is het zo dat dan iig de overige kosten (dierenarts, hoefsmid) voor haar komen? Ik weet niet hoe het daar zit, ik zou juist dolblij zijn met een bijrijder voor Joris, en echt geen geld vragen!
Is er geen "gratis" paard?
En, voor 100 euro kun je op een manege 4 keer rijden. Dus: heb je ook les met hem? Naja, je moet gewoon overwegen of je dat paard het geld waard vind.
Ook kun je misschien mede-eigenaar worden? Als hij dan weg moet heb je nog iets in te brengen.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:11

Reken het is om per keer:

3 dagen per week is 12 dagen per maand. (4 weken in de maand)
100 : 12 = 8,3 euro per dag.
Als je dat veel vind moet je het niet doen. Maar 8,3 euro per dag dat je rijd valt toch best mee?

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:25

Ik betaal €75 per maand, en rijd drie maal in de week. Mag er alles mee doen. Dit is iets minder dan 1/3 van het stal geld. Hiernaast betaal ik overigens ook mijn eigen lessen. En zo nu en dan koop ik wat voor het paard. chabrak, pas nog peesbeschermers gekocht en strijklappen etc..

Maar voor die 100 euro vind ik dat je wel 3 of 4 dagen per week met het paard om mag gaan, vind ik.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:33

eigelijk vind ik het maar stom dat je er voor moet betalen.
iemand koopt een paard maar heeft geen tijd/zin om 7 dagen in de week naar het paard toe tegaan.iemand wil wel helpen met het probleem maar moet daar dan wel voor betalen!

ik ga 7 dagen in de week naar mijn paardje toe ,een vriendin van mij komt 4 x in de maand en een andere vrouw gooit mijn paardje elke avond los.(er kan nog niet op gereden worden)

ik vind het belangrijker dat mijn paard aandacht en liefde krijgt dan dat ik er geld voor vang.
ik wil dat paard toch hebben.....dan moet ik er ook voor kunnen zorgen(qwa geld)

als yetro in gereden is zal ik er ook geen geld voor vragen.

ik heb het altijd al raar gevonden dat mensen er geld voor gaan vragen.maar dat zal wel aan mijn liggen.

succes groetjes odessa

Droomster

Berichten: 2354
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: R'kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:46

Nou ik zou eerst eens meer informatie vragen, hoevaak mag je dan op hem rijden? Wat mag je allemaal met hem doen? Ik vind 100 euro dan ook wel duur opzich, omdat ik niks kan verdienen ben pas 13. Maar het is toch ook wel weer goedkoop, want er is een paardje op de manege bij mij die zoekt iemand, je mag maar 3× in de week rijden & moet 125 euro betalen. Verder weet ik dan niet wat je ermee mag doen, maar bij jouw is het dus wel goedkoper dan.

Ennuh wat Odje zegt, ik vind dat ze helemaal gelijk heeft...want omdat die gene geen zin/tijd heeft om naar zijn paard te gaan, zoekt die iemand die mee gaat betalen, ik heb dat eigenlijk nooit begrepen waarom betalen Verward

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:51

het is denk ik ook afhankelijk van wat zij aan stallingskosten kwijt is.

Wat ik gedaan heb is het stallingsgeld gedeelt door 7 en dan keer het aantal dagen dat diegene mijn paard ging doen. Dan kan het wel eens voorkomen dat je 1 dag minder rijdt, maar daar ben ik dan ook niet moeilijk in om een keer te zeggen je mag nu 1 dag extra.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 22:47

Zij is ongeveer 300 euro aan stallingskosten kwijt. Dat is inclusief uitmesten e.d., waar je extra voor moet betalen. Hoefsmid en veearts zit daar dus niet bij. Zoals ik al eerder zei, het gaat om 1/3 van de stallingskosten.

Op dit moment rij ik Okki 1 dag in het weekend onder het zadel (buiten) en door de weeks ga ik er 1x heen en dan longeer ik hem. Daar wil ik dan eigenlijk wel vanaf, aangezien ik daar echt niks aan vind.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:57

kijk, daar heb je al iets; longeren vind je niet leuk
en mijns inziens moet je niet verplicht worden iets te doen wat je niet echt leuk vind, maar er wel voor moet betalen.......
Lees ik een beetje tussen de regels door dat je er eigenlijk diep in je hart niet meer kan doen wat je wilt.......???? Zoek dan lekker verder naar een ander bijrijdpaardje, voor 100 euro heb je keuze zat waar je wel mee mag doen wat JIJ wilt.
Of anders kun je er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon "niet accoord" te gaan met het voorstel, toch ??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 23:07

Ja, maar het paard het geweldig, de stal en de omgeving ook!
Ik kon een aantal maanden geleden kiezen tussen een paard wat ik absoluut niet leuk vond en waar ik 3x week mee in de bak moest rijden of deze... tja, die keuze was makkelijk gemaakt natuurlijk. Ik moet er niet aan denken om alleen maar in de bak te kunnen rijden en voor een paard te zorgen die ik eigenlijk niet zo leuk vind.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:59

Mijn paard wordt ook door een ander bereden nu en zij betaald mij 50,- in de maand voor 2 a 3 keer in de week rijden.Ze mag in de binnenbak,buitenbak en naar buiten.

leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:00

Ik rij ook een oaardje daar betaal ik 40euro voor, ik mag er alles mee doen en ze draagt me niets op dat ik bv moet longeren. Ik vind en vooral voor dat geld wat jij betaalt dat je wel zelf mag weten of je rijd of longeert of wat dan ook. Ik zou het er gewoon over hebben dat je het teveel vind, en anders zijn er echt nog wel meer leuke bijrijdpaardjes alleen zou het wel jammer voor je zijn. Toen ik zelf me eigen paard had heb ik er nooit wat voor gevraagd, maar ze mocht er wel alles mee behalve wedstrijden succes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 17:28

Ik heb het er gisteren met mijn vriend over gehad en we zijn tot het volgende gekomen:

Ik wil maximaal 60 euro per maand betalen, mits ik ook mag mennen en ik wil niet meer longeren. Iig niet elke week. Verder wil ik het bij 2 dagen houden, aangezien ik dat voldoende vind. Verder ga ik aankaarten dat ik het eerlijker zou vinden, als die andere vrouw, die hem 1x per week doet ook wat bij zou dragen. Die schijnt niet zo veel te verdienen, maar ik vind dat je het niet kunt maken om de ene bijrijder wel te betalen en de andere niet.

Ze denkt geloof ik dat ik een goede baan heb en daardoor goed verdien, maar dat laatste valt zwaar tegen. Ik hang nog steeds aan de Horeca-CAO en dat is echt geen vetpot, zeker niet in vergelijking met het normale bedrijfsleven.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:06

ik vind het wel een goede oplossing, het is inderdaad wel een beetje raar als de ene bijrijder wel voor het paard moet betalen en de andere niet!

pfff als ik het zo hoor ben ik echt blij dak niks voor mun ponietjes hoef te betalen, terwijl ik zelf mag weten wat ik ermee doe!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:21

Anders weet ik in Rijswijk op de Voortstede ook nog wel een heel leuk bijrijd paard......Ik heb hem zelf een tijd bijgereden...........

leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:25

Ik vind het ook een goede oplossing en vooral heel raar dat jij wel betaald en die ander niet. En anders volgens mij op de Arckelhoeve zoeken ze ook nog wat, weet niet zeker maar ik hooop voor je dat je deze kan blijven doen toch

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:27

hey de arkelhoeve, daar zijn die schimmel, arabier en nog een paard heen verhuisd van de voortstede af......hoe is het daar?