Ik ben het zo zat; staken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Ik ben het zo zat; staken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 22:02

Als ik met mijn pony alleen naar buiten gaat, staakt hij dus altijd.
Hij blokkeert alles, slaan, schoppen, trekken het heeft allemaal geen zin, hij gaat lekker achterwaarts, het liefst de sloot in.
En als ik hem iets te veel irriteer laat hij ook nog zien dat hij goed kan stijgeren. Dit gestaak heeft hij al 1,5 jaar er is even een periode geweest dat het niet zo was, maar het is tien keer zo erg terug gekomen.
In de bak of met een ander paard erbij is het een scheetje, ik durf het kleinste kind los op hem te laten rijden, maar alleen buiten, dat gaat niet.
Als ik eraf stap loopt hij als een mak lammetje achter me aan.
Ik hoop dat iemand nog tips voor me heeft, want ik zie het echt niet meer zitten, ik heb hem gekocht om plezier te hebben samen, toch niet om hem in elkaar te slaan.


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:08

ik denk dat hij door heeft dat jullie terug gaan als hij gaat staken.. dat hij het idee heeft dat hij uiteindelijkgewoon wint.. misschien vind hij het eng om alleen naar buiten te gaan? misschien is er een oozaak voor het staken, maar als dat er niet is zou ik hem eens heel goed aanpakken en laten merken dat je het niet pikt en dat jij de leider bent..

groetjes en succes er mee

Dag lieve mama...

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 22:26

Ik heb hem ook nog nooit naar huis laten gaan, maar ja ik probeer hem goed aan te pakken, maar het werkt niet.
De oorzaak is onwil verder niet.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:42

Lieke schreef:
Als ik met mijn pony alleen naar buiten gaat, staakt hij dus altijd.
Hij blokkeert alles, slaan, schoppen, trekken het heeft allemaal geen zin, hij gaat lekker achterwaarts, het liefst de sloot in.
En als ik hem iets te veel irriteer laat hij ook nog zien dat hij goed kan stijgeren. Dit gestaak heeft hij al 1,5 jaar er is even een periode geweest dat het niet zo was, maar het is tien keer zo erg terug gekomen.
In de bak of met een ander paard erbij is het een scheetje, ik durf het kleinste kind los op hem te laten rijden, maar alleen buiten, dat gaat niet.
Als ik eraf stap loopt hij als een mak lammetje achter me aan.
Ik hoop dat iemand nog tips voor me heeft, want ik zie het echt niet meer zitten, ik heb hem gekocht om plezier te hebben samen, toch niet om hem in elkaar te slaan.


Dit strookt tot in het allerkleinste detail exact! met tiek! Zelfs dat het zo'n ander half jaar bezig is en een periode weg (of iig minder) is geweest.

Heb geen tips, behalve bijv. de aandacht afleiden. Zo stond ik laatst weer eens zo, vlakbij een rotonde, ik wilde zeg maar afslaan, maar meneer ging op zijn rem. toen ehb ik na een tijdje hem maar minst 5 a 6 rondjes aan het werk gezet op de rotonde. Koppie rond, kont erbij...en na een rondje of 6 weer afgelsagen en jawel...hij ging! Maar voor zulke dingen heb je eigenlijk haast nooit de ruimte, dit was eigenlijk ook voor het eerst.

Moest gewoon even reageren! Vind het echt frapant hoe precies het klopt met tiko! Vooral met dat achteruit lopen, en na een tijdje steigeren. Zelfs de sloten kloppen. Dat er achteraan lopen als ik er afstap, dat doet tiek ook. EN ook ik durf in de bak het kleinste kind erop te laten.

Hoe is die van jou als je samen naar buiten gaat?

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:44

Lieke schreef:
Ik heb hem ook nog nooit naar huis laten gaan, maar ja ik probeer hem goed aan te pakken, maar het werkt niet.
De oorzaak is onwil verder niet.


Maar heb je hem wel weer aan het lopen gekregen? Of ben je ernaast verder gegaan?

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:46

misschien kun he hulp vragen aan iemand die kan zien wat je pony precies doet als jullie samen naar buiten gaan? die zien dan precies wat er gebeurd en kunnen je dan wellicht helpen?

Dag lieve mama...

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 22:54

Tiko"]
[quote="Lieke schreef:
Ik heb hem ook nog nooit naar huis laten gaan, maar ja ik probeer hem goed aan te pakken, maar het werkt niet.
De oorzaak is onwil verder niet.


Maar heb je hem wel weer aan het lopen gekregen? Of ben je ernaast verder gegaan?
[/quote]
Inderdaad ernaast, en dan loopt hij als een mak lammetje achter me aan, anderen weten ook echt niet wat ik er aan zou kunnen doen, behalve de situatie alleen naar buiten gaan vermijden, maar helaas dat kan niet.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:55

Lieke"]
[quote="Tiko"][quote="Lieke schreef:
Ik heb hem ook nog nooit naar huis laten gaan, maar ja ik probeer hem goed aan te pakken, maar het werkt niet.
De oorzaak is onwil verder niet.


Maar heb je hem wel weer aan het lopen gekregen? Of ben je ernaast verder gegaan?
[/quote]
Inderdaad ernaast, en dan loopt hij als een mak lammetje achter me aan, anderen weten ook echt niet wat ik er aan zou kunnen doen, behalve de situatie alleen naar buiten gaan vermijden, maar helaas dat kan niet.
[/quote]

Same here...again *LOL*

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:32

Bij stilstaan en weigeren heb ik al veel gelezen en vroeger zelf ook meegemaakt, laten staan.
Desnoods een half uur.
Ik weet niet of dat kan bij jouw paard, maar vroeger bij ons op stal was er ook een pony die dat deedt, zonder andere ging die voorbij de afrit voor geen meter meer.

En toen hebben we hem gewoon laten staan, *werkt beter met mooi weer Haha! *
En hij heeft daar ook een lange tijd gestaan.
Naar achteren mocht niet, opzij mocht niet, hij mocht blijven staan maar als die wou bewegen was dat maar 1 kant op en dat was vooruit.
Na een behoorlijk lange tijd *was niet koppig hoor* liep die...en na tien stappen probeerde die het weer.
En weer stilstaan, ik geloof dat het haar de hele zondag gekost heeft en ook nog wat dagen erna want het was niet in 1 keer weg, maar het werd wel steeds korter.

En wat ze op een gegeven moment ook geprobeert heeft toen het al minder erg was was op het moment dat die toch wou gaan lopen , dat die stil moest staan.
Dat duurde maar een paar minuten, maar zij had dan in ieder geval het idee en het paard volgens haar ook dat zij besloten had dat ze stilstonden en dat zij ook besloten had wanneer die weer door mocht.

Ik heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt maar misschine heb je wat aan haar uitleg die ze me toendertijd heel trots gaf

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:44

Die methode die sily beschrijft is imo ook de beste.Ik heb een half jaar naar de rijvereniging gelopen met Buddy totdat ik het zo zat was en heb heel wat minuten in de bermen bij de vrouweweg gestaan,maar ben er nooit meer naast gaan lopen. De laatste periode dat ik op m'n oude stal stond liep ie gewoon zonder enige stop het hele stuk door.De enige tip die ik dus bij dit probleem kan geven is:nooit opgeven,de aanhouder wint!

marjoleyn

Berichten: 177
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:48

hey, ik heb dit ook heel lang gehad met mn paardje. Ik ben toen ook heel lang niet meer naar buiten gegaan en dat achteruit lopen vond ik het ergst want voor mijn gevoel had ik dan helemaal geen controle meer over mijn paard. Totdat ik op een gegeven moment dacht als jij wilt achterlopen mag dat maar wel van de manege af en toen was ik over het punt heen om van het erf af te komen en kon ik gwn verder rijden. Ik weet het klinkt heel raar en zal zeker niet de goede methode zijn, maar ik kan nu zonder problemen het erf afkomen.
groetjes marjoleyn

yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:24

Wat Silly zegt lijkt me zeker de moeite waard om te proberen. Mijn paard heeft ook een tijdje gestaakt als ik alleen wilde rijden, zij deed dat door achterwaart te gaan, liet zich ook niet meer omdraaien. Heb er een paar keer naast gelopen maar dacht op een gegeven moment ook, als jij achterwaarts wil dan ga je maar, maar wel de kant die ik op wil. Dat was ze gauw zat *LOL* . Nu ben ik van dat probleem af, nu moet ik wel zeggen dat het niet ons koppigste paard is.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:37

Mijn paard deed het afgelopen week nog.. buitenritje alleen. Ze is super verkeersmak, en van het ene op het andere moment stond mevrouw op haar achterbenen en wilde alleen nogmaar naar achteren. Aangezien er een auto aankwam heb ik omgedraaid, ben blijven stappen (5 meter) en direct achter de auto aan gedraafd.. Meteen mijn benen eraan en laten draven... Werkte als een tirelier!! Dus zet hem net als Tiko zegt meteen aan het werk... werkt bij mij iniedergeval erg goed

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:53

inderdaad aan het werk zetten!
die van mij deed (soms doet) het ook. hij gaat kijhard achteruit zo naar de sloot/prikkeldraad/auto's maakt hem niets uit. als je hem naar voren probeerd te krijgen gaat hij of nog harder achteruit of hij springt in ene naar voren en scheurd dan in galop weer naar huis toe.

ik heb het heel lengzaam opgebouwd. deed elke dag het zelfde stukje en heb dat langzaam vergroot. ging losrijden in de bak en buiten meteen aan de gang hup draven (met een lange teugel laat hij het zelf maar uitzoeken en laat hem niet steunen op jou) ik ben in het begin heel wat keren in galop over de weg terug gekomen maar heb volgehouden. nu een 3 jaar verder kan ik weer"redelijk normaal buiten rijden. ik rij veel in de duinen en hij is eigenlijk best heel braaf.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paardje een energie probleem heeft (het is een trakehner dus erg "heet") hij moet echt elke dag werken om zich goed te voelen.

heel veel succes!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:57

Mijn merrie deed het ook als ze geen zin meer had buiten.
Mijn tip is: Rijdt m zo rond mogelijk en houdt m daar (desnoods met zn kin op de borst, klinkt hard maar hij moet gewoon niet ouwehoeren op straat) zodat hij zn hoofd niet meer omhoog kan doen. Als hij zn hoofd omhoog doet steigert hij en als hij m niet omhoog kan gooien kan hij ook niet steigeren. En blijf m goed voorwaarts rijden...
Je merkt vanzelf wel wanneer ze gaat ontspannen en nageven dan krijgt ze weer lucht maar zodra jij weer die spanning voelt moet je m weer streng opsluiten. Ik ben hier heel consequent in want ik vind dit echt niet kunnen als IK erop zit....
Succes

She's my lady Lovers

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:27

mijn paard heeft er ook een handje van gehad, zei ik stilstaan, ging hij achterwaarts. Dat heeft hij geweten ook! 5 minuten alleen maar achterwaarts en vooral als hij geen zin meer heeft. bij mij had hij dit alleen in de bak,we hebben dus regelmatig de hele bak gezien en soms tegen de bakrand aangezeten. maar ik dacht: hij wil achteruit, dan gaan we achteruit, maar wel voor zolang ik dat wil, en niet hij.
probeer een weg uit te zoeken waar je ruim achterwaarts kunt, en vooral, niet opgeven. of ga inderdaad rustig een half uur stil staan...
jij bent de baas!

succes! en ik hoor graag wat je hebt geprobeerd en of het heeft geholpen!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:15

Misschien moet je proberen om samen met iemand naar buiten te gaan. En dan bedoel ik niet allebei te paard. Maar jij erop en bij je loopt dan die ander die met ja paard loopt. Als je zo af en toe naar buiten gaat, misschien kun je langzaam afbouwen met die persoon erbij, zolang alles goed gaat.

Ik heb het nog nooit iemand zien doen, maar ik denk dat het misschien wel kan helpen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 17:13

Ik heb het ook regelmatig met geduld proberen op te lossen, maar na een tijdje is hij het alsnog zat en gaat in zn achteruit, als hij achteruit gaat probeer ik hem vaak te sturen de goede richting op, maar ook dan negeert hij mij hulpen.
Hem goed aan het werk zetten lukte vroeger wel, maar nu niet meer, hij doet gewoon of ik niet op zn rug zit.
Met iemand ernaast op de fiets of lopend gaat wel, maar ik heb niet iemand die elke dag met me mee kan.
Het nadeel van de weggetjes hier is dat ze erg smal zijn en vaak prikkeldraad of sloten aan de zijkant, het zijn op zich goede tips allemaal maar niet echt uitvoerbaar vanwege mijn mogelijkheden.
Ik heb ook helaas geen bak, dus ik moet wel buitenrijden.
Ik ga het denk ik nog een keer proberen met geduld, hopen dat hij er nu iets beter op reageert.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers