Maantop mennen en onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Maantop mennen en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 22:25

Sorry ik weet geen betere titel.

Ik was net aan het kijken op ITP bij een paard die aangespannen liep. En toen bedacht ik ineens....

Waarom zit de maantop bij mennen onder het 'frontrien' en bij rijden boven de frontriem??

Hopenlijk weet iemand dit antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:31

Bij het mennen zit hij onder de frontriem omdat je hem door de windriem (riempjes waar de oogkleppen mee gesteld worden) er nooit mooi overheen kan krijgen.
Ook is de frontriem van een tuighoofdstel vaak dikker.
Een andere reden kan ik zo niet bedenken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:42

Klopt idd Ilindra.
De windriempjes zorgen er trouwens voor dat de kleppen op hun plaats blijven zitten en niet door bijvoorbeeld wind gaan bewegen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:34

zoals hierboven uitgelegd,de maantop kan simpelweg niet over de frontriem heen door de zijriempjes van de oogkleppen,die lopen namelijk vanaf tussen de oren naar de zijkant van de ogen zodat die dus over de maantop heen zit

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:29

kan wel.... maantop in 2en delen en langs elke kant van het riempje een pluk (zo deed ik het toen ik nog niet beter wist als, top moet over de frontriem Haha!)

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:31

Bij shets die een heel dikke maantop hebben, wil ik hem er nog wel eens over gooien op de manier die Stef beschreef. Als ik dat er namelijk allemaal onder moet proppen, heb ik spontaan een 2 maten groter hoofdstel nodig Haha!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:50

Ja, omdat het er niet mooi over heen past bij het mennen doe je het er onder door. Maar iid, bij shets red je dat haast niet. Dennis loost dan gewoon zijn hoofdstel omdat zijn manen veel te dik zijn. Daar zal ik echt z'n voorpluk er in 2 stukken over heen moeten doen, vlechten of net achter waar het hoofdstel ligt een vlechtje maken en daar in een touwtje mee vlechten die het hoofdstel op zijn plaats houd. Zijn voorpluk in 2 stukken er over heen is veruit de makkelijkste manier maar die van het touwtje meevlechten vind ik het mooist staan maar dat kost toch veel tijd.

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 14:08

Ok dan snap ik het. Ik vond het al zo raar, en ik weet niet precies hoe en menhoofdstel der uit ziet. Dus had ook nooit aan die windriempjes gedacht.

Dank jullie wel

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:10

stef schreef:
kan wel.... maantop in 2en delen en langs elke kant van het riempje een pluk (zo deed ik het toen ik nog niet beter wist als, top moet over de frontriem Haha!)

Haha! Eerste keer, ik eindelijk heel die voorpluk er tussen door geplukt, moest hij weer terug... Clown