brandmerk... W

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daxi
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: borne

brandmerk... W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 20:41

ik rij een pony met een W op z'n bil waar staat dit voor...??


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:25

is dit niet voor Vraag-Maar-Raak?
Ik zie dat dit je eerste bericht is
welkom op bokt!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:31

Enige ras met de W dat ik weet is een Westfaler...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:49

W met een soort dakje erboven is idd westfaler. De mijne had daar nog een nummer onder staan

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:00

Verplaatst naar VMR.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:38

Ik zag toevallig vandaag ook een pony met een W op z'n bil als brandwerk.
Die pony is iets van een arabier...

daxi
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: borne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 11:14

ja dat dacht ik ook.. ik rij voor iemand die pony's met kleine problemen opkoopt deze wilde niet springen en niet eens in de buurt van balkjes komen .. nu wel hoor gelukkig... maar weet nu nog steeds niet waar dit brandmerk voor staat...

remember the summer

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:32

Weet niet waar het voor staat.
Ben alleen maar blij dat die gruwelijke mishandeling in ons land niet meer mag. Lachen

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:17

De cijfers onder het brandmerk van de Westfaler staat voor de stoeterij waar het paard gefokt is. Dat is idd ook de enige die ik ken (heb er zelf een gehad..)

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:38

Botervlieg schreef:
Weet niet waar het voor staat.
Ben alleen maar blij dat die gruwelijke mishandeling in ons land niet meer mag. Lachen


Een goed geplaats brandmerk (bil/schouder) is geen mishandeling of het nu via hitte of bevriezing gebeurd.
Persoonlijk zou ik me drukker maken om de oormerken bij koeien/schapen etc en het merken zoals het vroeger bij de friezen gebeurde (mond).

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:57

Overal meer dan mee eens, Sugarmiss (chippen mag voor mij ook nog op de mesthoop), maar branden/vriezen zal toch niet verboden zijn omdat het zo lekker voor de paarden is?
Zou jij het bij jezelf laten doen?
Of denk je dat een paard dat gevoel mist?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:42

Botervlieg schreef:
Zou jij het bij jezelf laten doen?

Tattoo Clown ik denk dat die nog pijnlijker zijn dan een brandmerk.

Overigens moet je ons velletje niet vergelijken met de huid (en haar) van een paard. Ook zijn de pijnzenuwen duidelijk anders.

Paarden reageren heftiger op een horzelsteek dan op een goed geplaatst brandmerk.

Sommige beslissingen worden niet altijd genomen uit onderzoekstechnisch oogpunt en ook de DB etc. schiet wel eens door in zijn standpunten over dierenwelzijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:09

Verder is een brandmerk 3e graads als het goed is en dat voel je praktisch niet, enkel dus de randen wat. Ik heb mezelf vorig jaar aan een gloeiend rood ijzeren staaf verbrand, en was verbaasd maar ik voelde niks. Als ik de wonde zag schrok ik wel en de dagen erop was er wel wat pijn. Maar een eerstegraadsverbranding is veel pijnlijker. Sindsdien weet ik ook waarom die veulens amper een kik geven....
Oormerken zijn inderdaad pijnlijker maar belangrijk voor de vleesindustrie vandaar...

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:40

Mijn vorige pony had ook een W ( met een vierkant eromheen ) op haar bil staan, zij was een welsh-arabier ( voor 80 % arab )

(L)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:02


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:18

Gave site, Karin. Kan niemand het brandmerk van het KWPN naar ze mailen, want Niederlande staat nog open.
Ik ben niet zo handig Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:27

HEEEE thanks, er staat ook anatomie plaatjes op.. handig voor mijn studie..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:29

Niet mij bedanken, maar Yootha, die kwam laatst in een ander topic over brandmerken met deze link aanzetten. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:01

Ik zal Yootha ook even bedanken, maar jou ook! Geweldige leuke site !!
Voor mij super interessant, want er staat veel over Russen op, met zelfs nog een link naar een HP specefiek over Russische paarden ! Echt gaaf !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:06

"DB etc. schiet wel eens door in zijn standpunten over dierenwelzijn."

Kunnen ze mij niet genoeg doen, Sugarmiss, en dat DOEN ze ook niet.
Schieten eerder hopeloos tekort. Soms uit nonchalance, vaker uit onvermogen. Daarvoor is de lobby van de dierenindustrie - inclusief de politiek - te machtig.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:09


Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:15

ik heb er (toen onvrijwillig) bijgestaan dat iemand van het stamboek uit Oostenrijk een aantal jaar geleden al onze veulens kwam branden en tot mijn verbazing verschoten ze niet eens! Ook de volwassen merries die hun definitieve brandmerk kregen ondergingen het zonder een spier te vertrekken, tot mijn grote verbazing! In Oostenrijk doen ze niet aan chippen, dus we hebben een vet probleem met onze nieuwe aanwas nu er in Ned., België en Dld niet meer gebrand mag worden.....

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:46

Moritz schreef:
dus we hebben een vet probleem met onze nieuwe aanwas nu er in Ned., België en Dld niet meer gebrand mag worden.....


Dat er niet meer gebrand/gevroren mag worden is tot daar aan toe, maar dat er vanaf een bepaalde datum niet meer gestart mag worden met een paard met een reeds aanwezig brandmerk is natuurlijk van de zotte.
En dat zit ook in de pen Verward

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:50

dat hoop ik niet, want mijn paard is 4 jaar oud en heel een veulenbrand en een Norikerbrand, allebei goed zichtbaar, vooral als ie het koud heeft..... Het stamboek in Oostenrijk neem tniet gebrande paarden die in Nederland gefokt zijn gewoonweg niet meer op, helaas....

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:57

http://www.minlnv.nl/dierenwelzijn/gwwd ... 1.htm#toc5

Heet brandmerken mag niet meer. Vriesmerken nog wel alleen voor bevoegde personen (bedrijfsmatig en aan vergunning verbonden).

Citaat:
Tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden
Dieren die een verboden ingreep hebben ondergaan mogen niet langer meedoen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden, en mogen ook niet worden verhandeld. Dit geldt overigens niet voor dieren die voor 1 oktober 1996 geboren zijn. Als de eigenaar van het dier kan aantonen dat de ingreep vanuit een diergeneeskundig oogpunt gezien noodzakelijk was, geldt dit verbod ook niet. Daarvoor zal echter altijd en schriftelijke verklaring van de dierenarts nodig zijn. Als een dierenarts besluit een ingreep uit tabel 2 uit te voeren, is het daarom raadzaam om een schriftelijke verklaring van de dierenarts te vragen. Bij latere verkoop van het dier komt de veehouder dan nooit voor verrassingen te staan.
Voor paarden met een gecoupeerde staart is in de Vrijstellingsregeling ingrepen bepaald dat paarden waarvan de staart is gecoupeerd vóór 1 september 2001 mee mogen doen aan tentoonstellingen en keuringen die plaatsvinden na 1 september 2001.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chinas, jazzejam en 32 bezoekers