*harde bulten op rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wenda

Berichten: 384
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-01 08:31

Ons paard heeft sinds enige tijd 4 bultjes ter grootte van een gulden op de plek waar het zadel rust.
Ze zijn keihard en niet gevoelig.
Als ze opengaan zit er gewoon ee harde laag onder.


Dees

Berichten: 18876
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 09:26

Mijn merrie had dit voorjaar ook van die grote, gevoelloze harde bulten op de 'zadel'-plek. Die zijn vanzelf weer vertrokken na 4 maanden. Ik heb van alles geprobeerd in het begin... Dierenarts erbij, Imaverol, Summer Wash, Betadine, lucht....niets hielp. Uiteindelijk werden het echte dikke plakken korst, en kon ik ze er zo af pakken. toen was de huid bloot, maar het haar kwam gewoon weer terug en nu zie je er niets meer van. Wat het was... ik heb geen flauw idee.

Waar ik goed bedacht op was, die bulten waren dermate hard dat een zadel erop leggen drukkingen kon veroorzaken. Je wilt niet dat die bulten gaan ontsteken, helemaal niet onderhuids....!!!!
Mijn advies, leg een bontje onder je zadel. Voorkom drukkingen, probeer de bulten niet kapot te rijden. Want met een ontsteking ben je nog veel verder van huis.

Je kan je dierenarts vragen een stukje huid te bestuderen, dan kan je zien waar je mee te maken hebt. Voor het zelfde geld is er een zalfje waarmee het zo weg is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 09:43

Die bulten waaar jullie het over had hebben niets met schimmels of allergieen te maken. Het zijn gewoon overactieve talgklieren die zijn gaan ontsteken. Ze worden overgeactiveerd door de bewegingen van de spieren in de rug onder het zadel. Zorg dat je shabrakje goed schoon is, en ik heb van een veearts ooit een tip gekregen om een schapenbontje te gebruiken. Dat schijnt wel te helpen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 11:08

Idd desiree, wat jij zegt zei mijn DA ook, die van mij heeft ook van die talgklierbultjes, ook 2 op z'n rug. Als ze er eenmaal zitten gaan ze ook niet meer weg, of je zou ze moeten wegsnijden. Maar aangezien deze bultjes pijnloos zijn zou ik geen reden zien om dat te doen, het ziet er alleen niet zo mooi uit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 13:31

Nee hoor mirte, die avn mijn paard zijn ook weer genezen. Na verloop van tijd gebeurt dat vanzelf. maar ik zou eens proberen met een schapenbontje als ik jou was.


cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 22:13

Hallo Wenda,mijn paard heeft het nu ook en het kan een soort allergie zijn.
Precies onder het zadel naast de ruggewervel.
Je kunt er weinig aan doen ,het word heel erg langzaam vanzelf wat beter.
Bij mij heeft het geholpen om een gel-pad te gebruiken.
Het is nu veel minder maar het is nog niet helemaal weg.
Gewoon goed over heen poetsen met een harde borstel en daarna wat uie creme op smeren.
Dan worden de bultjes wat minder hard en na 2 weken er helemaal niets meer aan doen en geduld hebben.
Veel succes!!!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 00:19

Wenda ,ik heb het nog even na gekeken in mijn studie boeken.
Het kan ook horsel bulten zijn!!
Larven van de horsel die de huid van het paard binnendringt en krijg je vaak harde bulten op de rug van je paard.
Je moet er warme compressen opleggen totdat de bulten een beetje gaan weken en zacht worden.
Dit moet je een paar dagen vol houden en als het goed is komen de larven naar buiten heen.
Deze larven moet je verwijderen en daarna de bulten goed ontsmetten.
Maar om te beginnen moet je 2 x kort achter elkaar binnen een maand je paard goed ontwormen.
Een wormspuit dat ook werkzaam is tegen horsels.
Bijv.euavalan!!
Je kunt het proberen!!!!!!!!!!!!!

Dees

Berichten: 18876
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 09:37

Getverderrie Corina, wat een eng verhaal....
Het zal vast mogelijk zijn, maar eh.... ik denk dat dat wel wat meevalt...
Het verhaal van de talgkliertjes is voor mij veel aannemelijker, dat komt veel vaker voor.
Bovendien, het is nog niet het seizoen van de horzellarves.... de horzelspoppen zijn nu nog die gele stipjes op de benen van je paard. inderdaad moet je daarom in september/oktober tot en met januari ontwormen met een middel dat ook horzellarves 'terminates!!!'.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:06

hoi
Ik heb ooit een paard gereden en die kreeg van die bulten, vooral onder het zadel, maar ook op zen kont/bil en zo.
Bij hem kwam dat omdat hij niet goed tegen zijn brokken kon omdat daar voor hem teveel aan eiwit in zat.
zijn eigenaar is toen naar eiwit arme brok overgestapt en toen gingen bij hem de bulten weg.

Dus zoals je hier al hoort kunnen het veel verschillende dingen zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Appel_33, Barchetta, juniper, LisaVH96, misami, Petra_O, SentiBot, siloux, Tessabo en 27 bezoekers