Hoe zware bak lichter maken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Hoe zware bak lichter maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 16:37

Bij Brenin hebben ze een bak aan laten leggen 2 jaar geleden, nou is deze nooit goed ingezakt en is deze vooral in de zomer loeizwaar..
Er liggen twee soorten zand (vraag me niet wat voor zand), maar de bovenste laag lijkt wel op strandzand, zo zwaar is het ook, sinds er meer in gereden wordt en vaker gesleept wordt is het al beter geworden, maar het is nog steeds waardeloos en erg slecht voor de benen..

Hebben jullie tips waardoor het lichter gemaakt kan worden.
Ik heb al voorgesteld om er een laag uit te halen, maar dat kan volgens hun niet omdat de lagen dan door elkaar komen en de drainage te ver naar boven komt te liggen.. (ligt ongeveer 30 cm diep)..

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:57

Toen ik nog in een zandbak reed, werd hij elke dag gesleept. Daardoor werd het wel beter (zoals je zegt). Ik denk dat het eraan ligt dat er nu vaker wat zwaars op loopt, dus misschien vaker en langer slepen?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:01

Veel besproeien... Zo'n zware bak wordt naar mijn weten nooit echt goed en vlak, wij hebben er ook eentje gehad en het was eigenlijk nooit ECHT goed... Veel besproeien hielp wel wat en rechttrekken idd..

Nu hebben we houtsnippers erdoorheen en is het echt perfect.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:25

Ahhh, ik krijg nog steeds nachtmerries als ik aan een zware bak denk.. Wij hebben ook een bak aan laten leggen.. een drama geworden. We hadden echte en hele dure genomen.... beter wat duurder uitzijn en een goede bodem hebben dan een goedkope en aanmodderen.... nou helaas pindakaas... we zaten nog met problemen.. Ze wilden ons eerst van die vieze vilt snippers in onze bak aansmeren, en nog op onze kosten ook! En wij maar slepen, sproeien en nog eens slepen.. We hebben in de bit gestaan als De Brief!! En daar schrok de aannemer nogal van... er is binnen een week een hele nieuwe bodem gekomen met goed zand.. Hoe fijner het zand hoe beter... en nu is de bak toppie!!
pas wel op met een zware bak hoor!! je kunt er blessures door krijgen..

wembley
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:52

Bij ons zijn er houtsnippers doorheen gegaan.Veel sproeien en slepen werkt ook wel aardig.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:09

ws zijn het twee fracties zand een zware grote korrel en een kleine lichte korrel. Zo hoort het bij een bak. De fijne korrels moeten tussen de grove korrels invallen en zo de bak wat 'harder'maken. Maar als je mengverhouding niet goed is krijg je een zware bak. Dus of fijn zand erbij of grofzand (licht eraan waar er teveel van is). of idd snippers of vloerbedekkingsnippers erdoor. Bij houtsnippers opletten dat het geen snippers zijn die verrotten, das 10 x niks.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:17

Wij hebben er leemzand overheen gedaan nadat we een stukje eraf hadden geschraapt. Dit plakt en daardoor kleeft het zand bij elkaar. Is veel beter geworden, al komt op sommige plekken nu het oude zand erdoorheen, maar moet even gesleept worden.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:47

bij ons zitten er viltvlokken doorheen dat helpt wel en vaak sproeien in de zomer maar da heb je bij iedere bak wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:01

wembley schreef:
Bij ons zijn er houtsnippers doorheen gegaan.Veel sproeien en slepen werkt ook wel aardig.


hebben wij ook gedaan werkt perfect!!!!!!!!! Knipoog

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:05

Mijn bak is gemaakt van "scherp" zand. Dit is dus ook zeker geen aanrader. De bak was echt heel erg zwaar. We hebben er toen vrachten houtchips in gedaan maar die waren zo verdwenen. Afgelopen jaar heeft er een pony ingelopen omdat ik gebrek aan weiland had. Deze heeft de bak in een paar weken heel goed aangelopen. Niet echt een super oplossing maar het werkte bij mij wel. Ook probeer ik hem elke week te slepen. Binnenkort moet hij weer helemaal gelijk gemaakt worden (de bodem ligt er al wel 6 jaar en lijkt nu een beetje een maanlandschap door mijn sleepkunst ). Ik ben bang dat hij dan weer heel zwaar wordt. Ik ga er dan misschien wel wat stromest door mengen voor de humus. Ze zeggen dat dat helpt.

Positief is dat mijn bak dus echt nooit nat is. Hoe hard en veel het ook regent, ik heb er nog nooit plassen in gezien!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:24

wij hebben er ook houtsnippers doorheen en dat werkt idd perfect. er komt nu nog een bak bij die nu ook aan het zakken is en daar zit nu hetzelfde zand in dat nu ook duinzand lijkt. daar gaan straks ook snippers doorheen. ideaal