gedekt maar we kunnen NIET meer rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

gedekt maar we kunnen NIET meer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 17:51

mijn verzorg fjord gerke is sinds een week terug van het dekken... ze is gedekt door de hengst manus...maar nu heeft ze een uierontsteking opgelopen....en zegt de baas dat we NOOIT meer kunnen rijden


maar wat is het precies???....en kunnen we ooit nog eens rijden op haar???


ze is 3 jaar geleden ook al bevallen van een veulen en heeft ze het nog maar NET gehaald....als de baas er 5 min later was was gerke dood geweest want haar baarmoeder was er mee uit gekomen ....de DA erbij geweest en heeft het allemaal weer goed gemaakt....Maar wat denken jullie....Ik vind het niet goed dat ze nu alweer gedekt is....de vorige keer heeft ze het nog maar net gehaald....Wat denken jullie ????

alvast bedankt voor de reacties

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:30

doorgaans veulenen merries vrij makkelijk. om er zeker van te zijn dat je bij de bevalling bent kun je het paard bent kun je haar tzt een birth alarm om doen (ook te huur)
dat je niet meer kunt rijden op een paard na uierontsteking lijkt mij onzin (vraag het evt. na bij de DA. opnieuw dekken na een zo moeizame geboorte als de vorige keer lijkt mij meer risicovol, maar dat is het nadeel als je voor een ander rijdt, je hebt weinig inspraak Frusty

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:55

Dit klinkt alsof de eigenaar van het paard gewoon niet meer wil dat erop gereden wordt. Als de merrie uierontsteking heeft dan is dat met penicilline toch te verhelpen? Ik zie niet in waarom je er dan niet meer op kan rijden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:59

Uierontsteking is helemaal niet zo ernstig dat je nooit meer kan rijden!
Je kan nĂș idd even niet rijden, maar wel als het over is.
De DA kan peniciline geven, en je kan zelf kampferspiritus erop spuiten. Kan je bij de drogist halen.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 08:15

ja ze heeft nu ook medicijnen gekergen...ik weet niet precies welke...maar ik vind het idd ook heel raar dat hij zegft je kunt er niet meer op rijden....Ik denk gewoon dat hij te ongerust is...want het is nu al HEEL veel minder....en ja met de vorige geboorte was het flink misgegaan maar daarvoor NOOIT..ze wordt ook gebruikt als fokmerrie maar ik vind dat ze daar nu te oud voor is....ze is namelijk al 17 jaar .... Ik hoop dat het goed komt met haar.... en de volgende bevalling hoop ik ook dat ze het haald....en dat de baas EINDELIJK een keer naar mij wil luisteren

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:19

Pardon? Waarom zou de baas van het paard naar jouw moeten luisteren? Het is zijn paard, en al schiet hij haar bij wijze van spreken vandaag een kogel door het hoofd, dan is dat nog zijn goed recht.

Als jij zo tegen hem tekeer gaat, vind je het dan gek dat je er niet meer opmag? Want de reden die de eigenaar aangeeft waarom je er nu niet meer op mag rijden raakt kant nog wal.

En 17 is NIET te oud om nog een veulen te krijgen. Ik ken merries die met 24 nog een gezond veulen ter wereld brachten.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:45

Cassidy schreef:
Pardon? Waarom zou de baas van het paard naar jouw moeten luisteren? Het is zijn paard, en al schiet hij haar bij wijze van spreken vandaag een kogel door het hoofd, dan is dat nog zijn goed recht.


Beetje off topic.............maar of ikhet hier nu wel helemaal mee eens ben?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:19

Kendra"]
[quote="Cassidy schreef:
Pardon? Waarom zou de baas van het paard naar jouw moeten luisteren? Het is zijn paard, en al schiet hij haar bij wijze van spreken vandaag een kogel door het hoofd, dan is dat nog zijn goed recht.


Beetje off topic.............maar of ikhet hier nu wel helemaal mee eens ben?
[/quote]


Neem me niet kwalijk maar ze heeft wel geljik, het is bij wijze van spreken. Ik hoef aan mijn verzorger geen toestemming te vragen als ik Polly wil laten inslapen, tuurlijk overleg ik het, want zo ben ik nou eenmaal maar ik ben er niet toe verplicht, net zo goed als dat ik geen reden hoef op te geven als ze niet meer met haar weg mogen.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:27

Cassidy schreef:
Pardon? Waarom zou de baas van het paard naar jouw moeten luisteren? Het is zijn paard, en al schiet hij haar bij wijze van spreken vandaag een kogel door het hoofd, dan is dat nog zijn goed recht.

Als jij zo tegen hem tekeer gaat, vind je het dan gek dat je er niet meer opmag? Want de reden die de eigenaar aangeeft waarom je er nu niet meer op mag rijden raakt kant nog wal.

En 17 is NIET te oud om nog een veulen te krijgen. Ik ken merries die met 24 nog een gezond veulen ter wereld brachten.


Als zij zijn paard verzorgt en dergelijke vind ik het haar goed recht om te vragen of hij naar hij wil luisteren. Dat hij dat niet doet is zijn keuze...
Verder snap ik dat stukje Als jij zo tegen hem tekeer gaat, vind je het dan gek dat je er niet meer opmag? Want de reden die de eigenaar aangeeft waarom je er nu niet meer op mag rijden raakt kant nog wal.
Nergens op slaan.... het 1e wat je zegt rijmt absoluut niet met het 2e stukje...
Er staat nergens dat Tanja15 tegen zijn eigenaar tekeer gaat (ze weet waarschijnlijk zelf ook wel beter) en ik snap haar frustratie best.
Daarna zeg je weer dat de eigenaar maar onzin uitkraamt... weet je zelf nogwel waar je het over hebt ???
Vind dit soort opmerkingen altijd erg kort door de bocht... Misselijk
Verder is 17 inderdaad niet te oud, maar een merrie waarvan na de bevalling de baarmoeder mee komt is geen geschikte fokmerrie meer.
Risico's voor pony en veulen zijn gewoon te groot.
En Tanja, inderdaad is een uierontsteking erg vervelend voor je pony, maar het is absoluut niet zo dat je haar nooit meer kunt rijden hierdoor.
Pencilinekuurtje en ze is er zo bovenop... en dan kun jij voorzichtig weer wat rijden, mits de eigenaar dat goed vindt natuurlijk....

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 11:38

ik heb NIET gezegt dat ik tekeer ga tegen hem !...maar bij haar vorige veulen heeft ze het ECHT NOG MAAR NET gehaald....en een andere man die ook mede eigenaar is zegt ook dat het NIET goed is dat ze gedekt is en dat ze weer drachtig is....en de reden dat ik niet mag rijden is dat ze een uiter ontsteking heeft....en ik snap ook heus wel dat je geen toestemming gaat vragen wat je met je eigen paard gaat doen...maar een ding cassidy ik snap nie waarom jij ineen keer zo uitvalt Verward ik bedoel het alleen goed...hij geeft veel om die pony's en dan wil ik HEM en die pony gewoon te helpen...wat is daar zo verkeerd aan ????

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:42

Kendra"]
[quote="Cassidy schreef:
Pardon? Waarom zou de baas van het paard naar jouw moeten luisteren? Het is zijn paard, en al schiet hij haar bij wijze van spreken vandaag een kogel door het hoofd, dan is dat nog zijn goed recht.


Beetje off topic.............maar of ikhet hier nu wel helemaal mee eens ben?
[/quote]
Ik ben het er wel mee eens in ieder geval al hoewel ik er geen voorstander van ben als mensen zomaar een kogel door een paard z'n hoofd jagen.

het klinkt als een smoesje om haar niet meer er op te laten rijden. Maar waarom zo vaag? Waarom niet rechtstreeks? Dat is toch wel iets waar ze recht op heeft.