paard in 2-paards trailer zonder schot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

paard in 2-paards trailer zonder schot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 17:34

Hoi,

Kun je een paard alleen in een 2paardstrailer zetten zonder schot?? Gaat ie dan mega wiebelen of niet? Mijn paardje kan niet met shcot, maar buren hebben 2paards die ik mag lenen. Is wel vrij brede trailer.

[Edit] titel [/edit]


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:41

Mijn trailer is 1 plus driekwart, scheelt geloof ik maar 8 cm met een twee paards. geen problemen mee eigenlijk..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:43

Ik zou het niet doen. Een paard verliest dan de stevigheid zie ze van een schot en de wand hebben. Moet jij bevoorbeeld opeens uitwijken of zo heb je kans dat je paard valt. Ze kunnen het immers niet aan zien komen en er dus ook geen rekening mee houden met de bochten en obstakels in de weg.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 19:10

Hoe breed is je trailer passionato?? heb ik even een idee..

2 verschillende antwoorden...nu weet ik het nog niet :s.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:49

Ik zou het niet doen. je merkt namelijk vaak dat paarden stevigheid zoeken tegen dat schot. zonder schot kan hij veel moeilijker balans houden.

.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:56

Ligt aan de trailer ervaringen van je paard.

Een paard wat er voor 1 van de 1e keren opstaat, zou ik niet snel op een 2 paards zonder tussenschot zetten.
Dit idd door het snellere evenwichtsverlies.

Met een ouder paard wat er al ervaren mee is, zou ik dat wel durven.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:22

Als je paard nog niet veel trailerervaring heeft zou ik het niet snel doen. Maar Kasmier heb ik regelmatig in een 2-paards gehad zonder schot. Ik zet hem dan aan beide kanten vast. Nog geen problemen mee gehad.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:37

Netty had geen trailer ervaring en heeft gelijk op een 2-paards gestaan. Gaat hartstikke goed!
De eerste paar keren gewoon heel rustig gedaan. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.....
Netty staat ook aan twee kanten vast.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:43

Ik weet niet precies hoe breed ie is.. we konden een twee paards aanschaffen of deze , een driekwart. (ik wilde er perse een zadelkamer in) Toch maar voor de eendriekwart gegaan.. Je ziet nauwelijks verschil tussen de mijne en een tweepaards, volgens mij kunnen er ook wel twee pony's in. Volgens de fabrikant scheelt het maar zo'n 8- 10 cm..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:51

ik heb laatst een tweepaards te koop gezien zonder schot. Daar zat ook 1 lange stang achter. Het kan best zijn dat daar wel een schot in kon hoor, maar dat viel me zo op.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:52

inka schreef:
Ik zou het niet doen. Een paard verliest dan de stevigheid zie ze van een schot en de wand hebben. Moet jij bevoorbeeld opeens uitwijken of zo heb je kans dat je paard valt. Ze kunnen het immers niet aan zien komen en er dus ook geen rekening mee houden met de bochten en obstakels in de weg.


Ik ben het hier totaal niet mee eens... imo zoeken de meeste paarden de balans toch in zichzelf (sterker nog... ik ken van die paniekzaaiers die flippen als ze een schot raken) en hoe meer ruimte ze hebben om te staan hoe makkelijker ze hun balans kunnen zoeken. Escala gaat iig met meer ruimte heel veel beter dan wanneer ze in een smal stukje zonder schot staat... was overigens ook het advies van Kelly Marks... zonder schot vervoeren om meer mogelijkheid te geven dat ze haar eigen balans kan vinden.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:13

ik reed gister achter een 1.5 paards met een paard erin, mijn hemel, dat beestje vloog alle kanten op in die trailer. ik vond het geen fijn gezicht, zag er niet stabiel uit. één stap teveel naar links od rechts op het verkeerde moment en *boem* Geef mij maar schotten dus.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 22:27

[/quote]
Ik ben het hier totaal niet mee eens... imo zoeken de meeste paarden de balans toch in zichzelf (sterker nog... ik ken van die paniekzaaiers die flippen als ze een schot raken) en hoe meer ruimte ze hebben om te staan hoe makkelijker ze hun balans kunnen zoeken. Escala gaat iig met meer ruimte heel veel beter dan wanneer ze in een smal stukje zonder schot staat... was overigens ook het advies van Kelly Marks... zonder schot vervoeren om meer mogelijkheid te geven dat ze haar eigen balans kan vinden.[/quote]

Die van mij laat zich vallen schijnt..als er een schot in is..ook met een ander ernaast. Nou ja, moet maar ff zien. kan het altijd een eindje proeberen zonder schot.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:30

Ik heb een 2paards zonder tussenschot met doorlopende stang. Nacino verzet geen stap! hij schommelt een beetje op en neer, maar niet opzij hoor! Hij gaat een beetje schuin staan (volgens een onderzoek vinden ze dat prettig reizen) en veel ervaring heeft hij er echt niet mee. Ik zie dus geen probleem hoor. Tja, dat sommige paarden op en neer lopen heeft meer met stress te maken dan met de trailer volgens mij, en met de manier van rijden natuurlijk.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:21

ik heb ook een 2-paards trailer zonder tussenschot en heb geen problemen. Mijn paard gaat ook schuin staan, zoals hij zelf het prettigst vindt en reist er heel gemakkelijk mee. Ik zou het je zeker niet afraden...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:28

Pinacolada schreef:
Die van mij laat zich vallen schijnt..als er een schot in is..ook met een ander ernaast. Nou ja, moet maar ff zien. kan het altijd een eindje proeberen zonder schot.


Dat doet die van mij ook (en daarbij knalt ze het schot er gewoon uit, zelfs na extra verankeringen), dus als ze ooit nog eens in een trailer moet, zal het zonder schot zijn. En mijn vader nooit meer als chauffeur, sowieso Boos!

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:26

Ik rij ook zonder tussenschot, vind mijn paard prettiger. Met tussenschot gaat ze staan bokken en gek doen omdat ze niet lekker breed kan staan (denk ik).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:30

Ik had een paard welke het fijnste reisde zonder schot,
wel had ik voor en achter veulenstangen die over de hele breedte liepen.
Dat vind ik wel een vereiste, het vormt een deel van de constructie en verder moet je er niet aan denken wat er gebeurt als je een keer flink op de rem moet.
Dan heeft het paard geen voorstang om hem op te vangen maar klapt met zijn kop tegen de voorkant.
Als ze daar geen trauma aan overhouden... Scheve mond

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:35

Mayo schreef:
Als je paard nog niet veel trailerervaring heeft zou ik het niet snel doen.


Wij zijn juist op deze manier met Taliesin begonnen. Ze heeft alle ruimte en is heel goed in staat haar evenwicht te bewaren. We zijn inmiddels een paar keer van Texel naar Bodegraven gereden (best een eind) en we voelde haar bijna niet. Uiteraard hadden we wel net als Sjuimpje stangen over de hele breedte erin. Das wel een vereiste naar mijn idee.

Ik geloof dat ze voor de trailer die wij steeds mogen lenen stangen in elke breedte hebben, want er is er ook eentje die wordt vervoerd met het tussenschot schuin,dus met een brede en een smalle stang Haha!

Judith

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-03 12:02

voor zijn er in ieder geval stangen. achter zijn volgens mij 2 van die kleine, maar daar moet wat op te vinden zijn lijkt mij.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:44

Zorg dat als je je paard om een 2-paards trailer zet zonder schot, wel voor een lange stang erachter, dit voor de veiligheid en voor de stabiliteit van de trailer. Wij hebben een 2 paard Brendrup (schrijf je dit zo?) trailer met een tussenschot met rubber i.p.v. houten plank, voor aan zit een separatierek. Wat wij doen in het begin met laden op de trailer is het schot scheef zetten,(lange stang erachter) het paard is dan van voren (staat aan 2 kanten vast) wat meer opgesloten en kan achter gaan staan zoals hij lekker vindt, recht of schuin, breed of smal. Na een 2-tal keren zetten we het schot recht zodat ze ook achter wat meer gesloten leren te staan (2 korte stangen erachter). Door het rubber in het schot hebben ze dan toch nog wat meer bewegingsvrijheid (breed staan). Doe in elk geval voorzichtig en een paard wat zich graag laat vallen in de trailer kun je misschien beter in een 1 paards trailer vervoeren...

De wonderen zijn de wereld nog niet uit


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: divided, Geertema, Monody en 100 bezoekers