Dekje onder JC dressuurzadel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Dekje onder JC dressuurzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 18:58

Ik heb sinds een week of 6 een heel prettig dressuurzadel van het merk JC, het type saphir.
Het zadel heeft een teruggesneden WRONG, dus daardoor heeft je paard heel veel schoudervrijheid , maar hierdoor is het moeilijk er een goed passend schabrak onder te kopen.

Tevens heeft dit zadel ook de eerste singelstoot heel laag aangezet waardoor je de hoge lussen van het dekje niet kunt gebruiken Huilen , ik erger me hier behoorlijk aan en mijn dekjes die ik nu heb blijven dus ook niet altijd goed liggen.

Het zadel past goed op mijn pony dus daar ligt het niet aan.
Heeft iemand van jullie hier ook last van en er een oplossing voor?
Zou zo'n "dekbedachtig" dekje misschien helpen en blijft zoiets wel goed liggen?
Ik zal nog even proberen om een foto te zoeken van mijn zadel, misschien is het dan nog duidelijker.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:20

Ik knip bijna altijd de lusjes eruit, ondingen. Als het dan wel past, wat houd je nog tegen?;-)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:37

Ik heb precies hetzelfde probleem, met het zelfde zadel. Een tijdje geleden heb ik er ook een topic over gestart:
[VMR] Hoe zit dat met jullie dress.zadels?

Nu na een tijdje is mijn probleem trouwens opgelost. Het zadel is schijnbaar "ingezakt" op mijn paard en het dekje schuift nu niet meer. Ik kan nu de lusjes gewoon naar achteren vouwen en het blijft prima liggen.

Ik hoop dat dat bij jouw ook gebeurd, anders kan je de lusjes altijd nog lostornen en er klitteband tussen doen!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:47

zo'n dekbed dekje zoals jij schrijft is een extra dik dekje dat de druk verdeelt, zoals een gelpad of schapevacht( uit een test in bit kwam het schapevacht als beste uit de bus) ik zou zo'n dekje niet kiezen voor jou probleem, zulke dekjes schijnen snel te slijten. hopen dat je zadel snel de vorm van je pony aanneemt en alles wat makkelijker past!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 20:38

jantina schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem, met het zelfde zadel. Een tijdje geleden heb ik er ook een topic over gestart:
[VMR] Hoe zit dat met jullie dress.zadels?

Nu na een tijdje is mijn probleem trouwens opgelost. Het zadel is schijnbaar "ingezakt" op mijn paard en het dekje schuift nu niet meer. Ik kan nu de lusjes gewoon naar achteren vouwen en het blijft prima liggen.

Ik hoop dat dat bij jouw ook gebeurd, anders kan je de lusjes altijd nog lostornen en er klitteband tussen doen!


Och ja Jantina, nu herinner ik me dit topic weer , ik heb er toen zelf ook nog op gereageerd notabene.

Ik hoop inderdaad dat dit probleem van tijdelijk aard is, misschien komt het ook wel een beetje doordat mijn pony enigszins is aangekomen Vork .
Maar dan nog heb ik dat het dekje niet echt netjes past onder het zadel vanwege de vrij schuin naar achter lopende zweetbladen/wrong.

Ik houd voor de wrong zo'n 7 a 8 cm dekje over maar op de schoft en iets naar beneden zit dan die bies die rond het dekje is genaaid al bijna helmaal onder het zadel Frusty .
Als ik de pony na een tijdje afzadel staat daar dus een behoorlijke striem/streep in haar vel gedrukt, volgens mij komt dat dus omdat tijdens het rijden stiekem het dekje steeds verder naar achteren glijdt

Ik hoop dat jullie het nog een beetje volgen want het klinkt een beetje vaag misschien.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:40

Die "dekbed dekjes" zijn juist wel erg fijn! Op de springstal worden ze gebruikt van horseware, die dingen zijn nu al 5 jaar oud, en worden minimaal twee keer per dag gewassen... en zijn nog prima.. Ik moet even kijken waar ze verkocht worden, ik wil er ook een paar aanschaffen..

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:43

over dat lusje daar kan je ook je beugelriem doorheen halen, weet niet of je dit snapt maar wij hebben ook een zadel met het probleem met singelstoten, dus doen we dan de beugelriem er doorheen blijft proima ziotten Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:03

Passionato schreef:
Die "dekbed dekjes" zijn juist wel erg fijn! Op de springstal worden ze gebruikt van horseware, die dingen zijn nu al 5 jaar oud, en worden minimaal twee keer per dag gewassen... en zijn nog prima.. Ik moet even kijken waar ze verkocht worden, ik wil er ook een paar aanschaffen..


2x per dag? en tussendoor zijn ze nog droog ook?

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:24

Ik heb hetzelfde probleem met mijn JC. Mijn ervaring is dat dekjes met een lusje van klitteband nog het makkelijkst vast te krijgen zijn.

Dekjes mat vaste lusjes die ik om de voorste singelstoot doe schuiven tijdens het rijden naar achter, en de meesten zijn alleen met veel kunst en vliegwerk om de achterste singelstoot te krijgen waarbij de schabrak om het zadel krult .

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:25

ja.. in de droogtrommel... er worden daar nu minimaal 20 paarden per dag gereden.. en ze hebben niet 20 van die dekjes.. ze zijn nu zelf ook op zoek naar iets van 15 dekjes van hetzelfde merk.. want ze zijn echt super! Ze zijn groen met blauw, van het merk horseware. iemand gesignaleerd??

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 22:09

Nooit van gehoord, maar blijven deze dekjes dan wel onvoorwaardelijk onder elk zadel goed liggen?? Misschien schuift de boel onder een springzadel niet zo snel weg?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:59

Ik heb ook een jc dressuurzadel en met gewone lusjes aan mijn dekje had ik ook problemen. Ik heb nu alleen nog dekjes met klittebandlussen onder dat zadel Knipoog .

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:26

Mijn ervaring is dat als een zadel goed op een paard ligt het dekje ook niet schuift.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:32

Tess schreef:
Nooit van gehoord, maar blijven deze dekjes dan wel onvoorwaardelijk onder elk zadel goed liggen?? Misschien schuift de boel onder een springzadel niet zo snel weg?

deze dekjes zijn er maar in 1 maat, veelzijdigheid, maar ze schijnen wel goed te blijven liggen

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:48

Ja hetzijn gewoon van die vierkante dekjes. Ik geloof van Anky nu anky zo'n soort dekje heeft, gewoon een langwerpig vierhoekig dekje..
katja heeft idd gelijk, als een zadel echt goed ligt hoort het dekje niet te schuiven.. Ik sprak laatst met een zadelmaker in Belgie, die had het erover dat je een perfect passend zadel zonder singel kunt rijden en dat het perfect blijft liggen zonder te knellen... hij heeft het gedemonstreerd en hij had gelijk...
Ik ben alleen nog steeds op zoek naar die horseware dingen... die van anky lijken me niet echt geweldig.. is van een soort suede geloof ik.. wel mooi maar ik vind het niet echt practisch..

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:51

ik heb polypads..... in dressuur en veelzijdigheid te verkrijgen en ze zijn echt perfect... blijven ook prima liggen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:24

Liggen Kieffer dekjes niet goed?? En idd verder ga ik met Katja me, als je zadel goed ligt, blijft je dekje ook liggen!!!