hoestende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 20:00

Mijn pony hoeste al een tijdje wanneer ik bij het rijden begon te draven, verder deed hij het eigelijk niet, dus in eerste instantie dachten we toch wel aan aanstellerij (daar is hij namelijk erg goed in) maar toen begon hij ook te hoesten aan de longeerlijn in draf en wanneer hij zelf in de wei wat begon te rennen.
Toen heeft iemand mij het advies gegeven Foene Griek te gaan geven, dus ik had wt meegekregen voor iets meer als een week.
Dus ik dat elke dag door z'n brokken heen gegeven, en na een paar dagen hoeste hij helemaal niet meer.
Op een gegeven moment was de Foene Griek op, en toen ben ik ermee gestopt, met het idee dat het wel erg goed werkte en dat ik het zelf ook maar eens moest gaan bestellen.
Maar vandaag was ik aan het rijden, en hij bleef maar hoesten.. Eerst toen we nog gewoon aan het stappen waren begon hij, dus even uit laten hoesten, en daarna aan het werk gegaan (eerst was dat nooit geen probleem; want daarna had ie nergens last meer van en kon ik 'm gewoon aan het werk zetten) maar nu ook toen we gingen galoperen, en weer een tijdje later toen hij aan de kletter ging (door een stroomschok) begon hij weer met hoesten.. en volgens mij zit er iets niet helemaal goed Verdrietig
Ik laat zoiezo de VA ernaar kijken, want m'n ouders zien nu ook wel in dat dit echt niet goed is.
Maar mijn eigelijke vraag is waarom hij na het stoppen met Foene griek opeens veel meer gaat hoesten? Want foene Griek kan toch helemaal geen kwaad, en verzacht de keel toch?

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 20:17

Heeft hij geen last van stof? Stof in de bak of opstuivend zand bijvoorbeeld?
Foene Griek kan inderdaad geen kwaad, dus het is inderdaad wel vreemd dat de hoest daarna weer terug is gekomen.
Verder kan ik je ook niet helpen denk ik. Laat er in ieder geval even een dierenarts naar kijken (maar dat was je al van plan Lachen )
Probeer ook om de stal zo stofvrij mogelijk te houden en geef je paardje nat hooi of kuilgras bijvoorbeeld. Ook al hoeft het stof geen oorzaak te zijn, het kan misschien wel voorkomen dat het erger wordt als je ervoor zorgt dat hij niet te veel in een stoffige omgeving komt.

Veel succes ermee!
En laat je even weten wat er precies aan de hand is als de dierenarts geweest is?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:39

foene griek is geen geneesmiddel maar een kruid om prikkels weg te nemen toch? Het schijnt ook alleen maar te helpen als je paard een klein kuchje heeft.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:51

Logisch dat het weer terugkomt als je stopt met voeren... Het probleem zelf heb je immers nog niet opgelost. Dit soort hoesten is meestal bij pony's met stofallergie (hooi, fijn stof, pollen etc) Je kunt bij de veearts wel medicijnen krijgen (na onderzoek natuurlijk) maar blijvende resultaten krijg je alleen als je zorgt voor minder prikkels in de omgeving. Nat hooi of kuil voeren, heel veel buitenlucht liefst in de wei, zo min mogelijk stof (stoffige (binnen)bak, hooi of stro-opslag dicht in de buurt) stofvrije bodembedekking in de stal, niet vegen als hij op stal staat of gelijk erna komt te staan etc. En vooral... Je paard niet overnemen als hij niet lekker in zijn vel zit, want dan rijd je hem stuk! Rustige beweging in de frisse lucht is wel goed.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 20:53

Mmhh.. die allergie zou inderdaad best eens kunnen; ik reed hem tot voorkort alleen in de wei, maar de laatste keer (toen hij dus zo ontzettend hoeste) reed ik hem op een stuk met veel smorend, los zand..
Maar kan allergie zomaar ontstaan, want in het begin heeft hij er eigelijk nooit last van gehad zover ik weet?
VA komt in elk geval binnekort, dus dan laat ik wel weten wat het is!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:21

Ja hoor. Een allergie kan zomaar ontstaan. Er zijn bepaalde allergieen die voornamelijk ontstaan op jonge leeftijd, maar een stofallergie kan zomaar ontstaan. Precies wat JoyceB zegt: stof weghalen. Ook al heeft jouw paard iets anders, stof is niet goed en onderhoud een ontstekingsreactie. Dus stof weg en als de DA komt toch nog even laten checken (tenminste.. dit zou mijn advies zijn!) succes!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:24

Hmm als ik jou was zou ik de da er even naar laten kijken, een gezond paard hoest NIET!! En als het dan een allergie is (heeft mijn paard ook) dan weet je dat ook gelijk. Ik denk dat de foene giek de hoestprikkel heeft onderdrukt en dat het er nu uitkomt. Succes ermee!!

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:11

Krijgt jouw pony hooi of kuilvoer..hooi bevat idd meestal wel veel stof. Wij zijn op kuil overgegaan omdat mijn paard ook stofgevoelig is (Ze staat ook op krullen)..foenegriek kan het onderdrukken en dat het dan later weer terug komt..was bij mij ook het geval...succes

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:21

Foenegriek heeft ook een brochieverwijdend effect en is derhalve in de sport verboden om te gebruiken; dat wil niet zeggen, dat ik het niet eens gebruik, als de paarden niet in de wedstrijdperiode zitten. Als je nu eenmaal al wat langer met problemen zit, zou ik toch maar eens aan je dierenarts vragen voor een bronchoscopie, zodat je weet, wat er aan de hand is. succes.

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:14

mijn pony heeft er ook last van maar dat komt door t stof en opstuivend zand.. ook kan t wel eens gebeuren dat ze niet goed ingestapt zjin en dat ze te snel moeten draven dan begint ze ook te hoesten misschien een tip.. voor de rest sucses ermee