Mest eten, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Mest eten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 15:25

De hengst bij ons op stal eet altijd gulsig de mest van de merrie (met veulen) die naast 'm staat, als ze gaat mesten komt het onder de wand door.
Nou heb ik net de nieuwe Bit binnen gekregen, waar er bij zo'n zelfde geval werdt gevraagt wat de verklaring er voor was.
Maar ik wil graag weten, wat ik 'm kan voeren om het gemiste op te vullen.
Hij heeft al een mineralenblok in ze stal, maar daar doet ie niks meer mee, (zoals alle andere). Wat voor 'simpele' dingen kan ik 'm dan zoal voeren?
Hij krijgt naast weidegang, nog gras bijgevoerd en bix (wat voor, weet ik niet).

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 15:59

Eigenlijk heb ik maar 1 tip hiervoor helaas. En ik weet niet eens of ie ook wel werkt. Ik heb die tip van hengstenhouderij brinkman een keer gehoord. Een eetlepel pindakaas voeren elke dag. Klinkt mij wat raar, maar baat het niet dan schaad het niet dacht ik zo. Als het helpt zou ik wel eens willen weten wat daar dan precies inzit wat hij te kort zou komen....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 16:23

IJZER!

Een mineralenblok is niet altijd de oplossing omdat je niet ziet hoeveel het paard echt binnenkrijgt.

Het paard heeft een te kort aan iets en die gaat dus mest eten. Ik zou geen pindakaas geven omdat dit dus erg vet is.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:18


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 10:27

IJzer zou zo waar eens het geval kunnen zijn. Dat zit dus erg veel in pindakaas hahaha nooit gedacht!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:38

maar idd ook veel vet....

dus kijk voor je iets geeft ff wat er allemaal in zit. voor je het weet is je paard dik, en moet gaan afvallen, dus minder eten en meer doen, maar minder eten... dan krijgt hij nog minder binnen, dus werkt het dus alleen mar tegen.

let dus aub goed op wat je je paard geeft.

greetz jef

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:27

Haha toch zeker niet van een eetlepel pindakaas per dag denk ik?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 07:10

sherwood schreef:
Haha toch zeker niet van een eetlepel pindakaas per dag denk ik?

Geloof dat daar de verkeerde vetten in zitten (weet op de vroege morgen even niet of onverzadigd of verzadigd nou verkeerd is) en het is geen vet wat makkelijk door dieren wordt afgebroken. Dus ik denk dat je behoorlijk schrikt als je ziet hoe snel ze daarvan kunnen aankomen!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:08

OK ik heb een magere hengst hier staan, mager van het vele dekken, en ik krijg dat dier met geen mogelijkheid meer dik. Ik ga dus nu gewoon dit proberen. Haha lijkt me geweldige tip als het werkt. Het is wel een shire, dus misschien moet ie een opscheplepel hebben, of een heel potje Haha!
Nee even zonder gekheid, als dat zo is ben ik heel gelukkig, ik ga het direct proberen, ik heb nog een nieuwe pot staan...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:30

sherwood schreef:
OK ik heb een magere hengst hier staan, mager van het vele dekken, en ik krijg dat dier met geen mogelijkheid meer dik. Ik ga dus nu gewoon dit proberen. Haha lijkt me geweldige tip als het werkt. Het is wel een shire, dus misschien moet ie een opscheplepel hebben, of een heel potje Haha!
Nee even zonder gekheid, als dat zo is ben ik heel gelukkig, ik ga het direct proberen, ik heb nog een nieuwe pot staan...

Ik zou dat dus NIET doen!
Pindakaas is geen paardenvoer.
Er zit erg veel vet in.
Als je het paard dikker wil hebben dan moet je het de juiste paardenvoer geven. Geef er een schep gebroken mais/maisvlokken of maismeel bij, daar komt een mager paard goed van aan. Of meer hooi/kuil, zit niet teveel energie in maar het paard krijgt wel genoeg ruwvoer binnen en komt ook aan.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:41

Ik denk dat je gewoon een mineralenliksteen moet geven, en evt., is het verveling?
pindakaas is niet goed, maar ik denk ook weer niet dat het zoveel kwaad kan, maar hetlijk me niet de beste keus Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:21

omdat mijn paard niet dikker werd en tevens ook mest at heb ik een bloedproef laten doen.

Mijn paard had geen enkel tekort aan ijzer of wat dan ook er waren zelfs cijfers die veel beter waren dan bij een normaal paard. Het dikker worden is een kwestie van tijd en de hoeveelheid antibiotica die hij heeft gehad na zijn operatie. Hoe dit op te lossen moeten we nog even kijken.

Wat hiermee wil zeggen is dat mest eten NIET altijd te maken heeft met tekorten aan vitamine en mineralen. Ik was het dus ook niet eens wat de Da daar zegt in de bit. Die van mij doet het uit verveling omdat hij nu niets te knabbelen heeft (zaagsel ipv stro na de kolliek). Door hem nu een klein plakje stro te geven doet hij het het veeeel minder.

Ga zijn gedraag op stal een in de gaten houden en het zo op te lossen.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:04

Kleintje"]
[quote="sherwood schreef:
OK ik heb een magere hengst hier staan, mager van het vele dekken, en ik krijg dat dier met geen mogelijkheid meer dik. Ik ga dus nu gewoon dit proberen. Haha lijkt me geweldige tip als het werkt. Het is wel een shire, dus misschien moet ie een opscheplepel hebben, of een heel potje Haha!
Nee even zonder gekheid, als dat zo is ben ik heel gelukkig, ik ga het direct proberen, ik heb nog een nieuwe pot staan...

Ik zou dat dus NIET doen!
Pindakaas is geen paardenvoer.
Er zit erg veel vet in.
Als je het paard dikker wil hebben dan moet je het de juiste paardenvoer geven. Geef er een schep gebroken mais/maisvlokken of maismeel bij, daar komt een mager paard goed van aan. Of meer hooi/kuil, zit niet teveel energie in maar het paard krijgt wel genoeg ruwvoer binnen en komt ook aan.
[/quote]
Haha je moest eens weten wat ie allemaal al krijgt Haha! 3 keer per dag een enorme berg kuil, die hij vaak niet eens helemaal op kan. Daarbij krijgt hij 3 keer per dag een bak vol bietenpulp, en 2 keer per dag 2 kg brok. Hij is nu al wel aan het aankomen, maar het gaat mij eigenlijk niet snel genoeg.
Maar ik wil haar topic niet verpesten, dus laten we het maar hebben over het mest eten, anders wordt het een niet overzichtelijk iets, en dan komt er weer een slotje op Verdrietig

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:39

heb je wel eens gedacht dat het een natuurlijk verschijnsel kan zijn uit de natuur? prooidieren kunnen ruiken dat er een veulen in de buurt is aan de mest van de merrie(veranderde samenstelling) merries eten ook vaak hun eigen mest op wanneer ze een veulen hebben.
ik zou me er maar niet te druk om maken
suc6

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:27

Er stond in de laatste bit als antwoord op een vraag dat mest eten NIET een verschijnsel uit de natuur is. Het is zo dat ze vd mest een wormbesmetting kunnen krijgen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:30

Nee klopt maar in de natuur staan paarden niet op stal en hebben voldoende te knabbelen.

Tuurlijk is er een kans op een wormbesmetting maar die is er altijd of ze nu wel of geen mest eten.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:38

Zeewier

Mijn paardje deed dit ook en bij de paardendrogist werd mij aangeraden een poosje zeewier te voeren. Hierin zetten veel vitaminen en mineralen dus is altijd goed voor je paardje. Als dat niet zou helpen hadden ze nog wel iets (ben even vergeten wat) maar dat was een stuk duurder.

Maar dit werkt super. Ze eet geen mest meer en glanst ook nog eens als een spiegeltje. Cool

Succes

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:51

Lestria hoe weet je dat je paard geen mest meer eet?. Ik denk niet dat je 24 uur per dag bij je stal staat.
Het kan namelijk ook zijn dat hij het MINDER doet ipv helemaal niet meer.

Alice ik denk dat je eerst moet uitzoeken of hijhet doet uit verveling of tekort ergens. Dit kan je oplossen door een bloedproef te laten afnemen en op ijzer enz. te laten controleren.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:08

Prisca, daar heb jij weer helemaal gelijk in!
Ik weet het ook niet helemaal zeker. Maar ik heb het niet meer gezien dus het is in ieder geval minder geworden.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 20:51

Prisca schreef:
Lestria hoe weet je dat je paard geen mest meer eet?. Ik denk niet dat je 24 uur per dag bij je stal staat.
Het kan namelijk ook zijn dat hij het MINDER doet ipv helemaal niet meer.

Alice ik denk dat je eerst moet uitzoeken of hijhet doet uit verveling of tekort ergens. Dit kan je oplossen door een bloedproef te laten afnemen en op ijzer enz. te laten controleren.


Hij doet het zeker niet uit verveling, ik stond laats bij 'm in de stal, toen hij net ze eten op had, keek hij gelijk of er nog wat bij de wand lag.
Het is dus zeker weten vitamin/ mineralen te kort.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:27

Alice ook dat hoeft niet hoor als het gewoonte/verveling is doen ze het altijd.

Een bloedonderzoekje kan nooit kwaad daar komt alles uit dan weet je het tenminste zeker ipv nu half gokken.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:40

Veulens eten mest omdat ze dan hun darmflora op peil kunnen brengen (door via de mest van hun moeder ook wat van haar darmflora op te nemen). Dat is dus een heel natuurlijk verschijnsel.
Volwassen paarden eten soms uit verveling/gewoonte hun mest, maar dat is niet de belangrijkste reden. Die is namelijk dat ze toch behoefte hebben aan meer voedingsstoffen. Een mineralenblok kan dan helpen, of toch meer eiwit in het voer.